De belangrijkste binnenlandse spoorwegverbindingen vanaf station Amsterdam in 1935

• 5 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 181 Bekeken

Reputatie 2
Veel spoorlijnen hadden Amsterdam als begin- of eindstation.

a) naar Groningen en Leeuwarden via Hilversum, Amersfoort, Zwolle en Assen
of via Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen en Stavoren

b) naar Vlissingen via Utrecht, Den Bosch en Roosendaal
of via Haarlem, Rotterdam en Roosendaal

c) naar Maastricht via Den Bosch, Boxtel, Weert en Roermond
of via Amersfoort, Kesteren, Nijmegen en Venlo

Dus een rechtstreekse verbinding Venlo - Amsterdam was dus niet iets nieuws.

8 reacties

Badge +3
Och ja, Schiphol en Blijlmer ArenA is tegenwoordig ook Amsterdam en vanuit daar kan je ook naar Venlo, toch? Vanaf december 2017 zelfs rechtstreeks weer (vanaf Schiphol of Centraal).
Reputatie 7
Badge +4
Mijn grootvader ging nog met de trein naar Staveren en dan de boot naar Enkhuizen. Vandaar weer met de trein naar Amsterdam, moet je nagaan
Reputatie 2
De treinverbindingen waar ik het over had, waren in de tijd, dat Urk nog een eiland was naast Schokland. De Afsluitdijk er inmiddels lag. Er plannen lagen om de volgende 3 gebieden droog te leggen:
  • Zuid-West Polder ~ zo'n 56000 H.A (hectare)
  • Zuid-Oost Polder ~ zo'n 95000 H.A
  • Noord-Oost Polder ~ zo'n 48000
Het betrof 3 losse polders. Als dit plan was doorgegaan, kon je niet even van Zwolle via Kampen - Dronten
- Lelystad - Almere naar Amsterdam of Amersfoort.
Reputatie 2
Mijn grootvader ging nog met de trein naar Staveren en dan de boot naar Enkhuizen. Vandaar weer met de trein naar Amsterdam, moet je nagaan

Hoelang duurde reis toen van Stavoren naar Amsterdam uitgesplitst naar reizen met de trein en met de boot?
Reputatie 2
Veel spoorlijnen hadden Amsterdam als begin- of eindstation.

a) naar Groningen en Leeuwarden via Hilversum, Amersfoort, Zwolle en Assen
of via Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen en Stavoren

b) naar Vlissingen via Utrecht, Den Bosch en Roosendaal
of via Haarlem, Rotterdam en Roosendaal

c) naar Maastricht via Den Bosch, Boxtel, Weert en Roermond
of via Amersfoort, Kesteren, Nijmegen en Venlo

Het drukste traject was toen Amsterdam (810000 inwoners) - Den Haag (480000) - Rotterdam (610000) - Dordrecht (61000).

ter vergelijking het aantal inwoners in Breda (50000) - Tilburg (89000) - 's-Hertogenbosch 47000 - Eindhoven (100000) - Helmond (26000) - Venlo (27000)
Reputatie 7
Badge +3

Hoelang duurde reis toen van Stavoren naar Amsterdam uitgesplitst naar reizen met de trein en met de boot?

Dat viel wel mee. De treinen Amsterdam-Enkhuizen en Stavoren-Leeuwarden waren wat trager dan nu maar ook ook weer niet zo heel veel. De boot zelf kostte zo'n anderhalf uur waardoor je met in- en uitschepen van Amsterdam naar Leeuwarden zo'n 4,5-5 uur onderweg was.

De boot heeft nog bestaan tot in de jaren 60. Daarna werd hij geprivatiseerd en werd het een toeristische dienst alleen in de zomer. Ik weet trouwens niet of die nu nog bestaat.
Badge +3
Bestaat nog steeds.
http://www.veerboot.info
Reputatie 7
Badge +4
Het valt mee. Je reist dan Leeuwarden-Stavoren, Stavoren-Enkhuizen en Enkhuizen-Amsterdam. Vanuit Leeuwarden met je juiste aansluitingen is het mogelijk om om 13.08 te vertrekken en dan ben je in Amsterdam om 16.53. Ik denk dat in die tijd Enkhuizen-Amsterdam langer duurde, want het was toen ook een stoptrein. Leeuwarden-Workum is dat nu ook nog. Aan boord is wat restauratie. Je moet je reis plannen aan de hand van de vertrektijden van de boot.

Pake moest nog met het Dockumer Lokaeltsje eerst naar Leeuwarden. Dat was ook bepaald geen Intercity.

Reageer