De inzet van de (resterende) Mat '64

  • 14 maart 2014
  • 78 reacties
  • 9910 Bekeken

Dit is mijn favoriet reizigersmaterieel, voor nostalgische redenen-een jammer dat deze materieel gaat binnenkort uit het spoorbeeld verdwijnen. De inzet wordt jaar na jaar beperkt. Al een jaar, ze zijn niet meer te vinden in Zeeland (Sprinter Roosendaal-Vlissingen opgeheven voor onbekende redenen), en op de Zwolle-Emmen lijn (concessie overnaam, NS->Arriva).

Heeft iemand deze materieel ergens gezien op een traject warop ze zijn nooit te vinden in de normaal dienst? Blijvoorbeeld, op 11/2/14 reed twee gekoppeld stellen de Intercity dienst van Venlo naar Den Haag C, in de avond. Echt kom ze niet zo vaak in de randstad.

78 reacties

Mat'64 rijdt overwegend in Zuid-Oost Brabant en in Limburg.
Op het traject Deurne - Eindhoven - Den Bosch - Nijmegen kom je ze regelmatig tegen.
Ook tussen Ede-Wageningen en Arnhem zitten ze regelmatig in de stoptrein dienst.

Op de site OV-tijden is te zien waar ze gereden hebben en waar ze het "komende" uur verwacht worden te rijden.
Is even puzzelen, gewoon een station intikken en als tijd "vandaag" en er komt het een en ander tevoorschijn.

Succes.
Hans
Reputatie 2
buiten de spits rijdt er eigenlijk standaard 1 enkele set de gehele Arnhem - Ede-Wagening dienst (uurdienst, en de trein is weer binnen een uur terug op Arnhem na vertrek daar)

Op Nijmegen - Deurne rijdt in de spits vaak, maar buiten de spits is het afwisselend SGMm's en Mat'64. Voornamelijk in de late uren en op zondag zie ik vaker Mat'64's langsrijden (ik woon langs het spoor) dan iets anders.

Verder zie ik Mat'64's ook nog met enige regelmaat tussen Apeldoorn en Enschede en zoals Hans al zei op de zuid-limburgse stoptreinlijnen.

Overigens zie ik ze ook nog incidenteel wel op sommige plaatsen rijden. Laatst reedt er een als IC Roosendaal-Zwolle, eentje op de nachttrein op Tilburg. Ook op de stoptrein Zutphen - Nijmegen heb ik ze een paar keer gezien, maar volgens mij werden deze daarna op Nijmegen vervangen voor SGMm's voor de terugweg.
Dit is mijn favoriet reizigersmaterieel, voor nostalgische redenen-een jammer dat deze materieel gaat binnenkort uit het spoorbeeld verdwijnen. De inzet wordt jaar na jaar beperkt. Al een jaar, ze zijn niet meer te vinden in Zeeland (Sprinter Roosendaal-Vlissingen opgeheven voor onbekende redenen), en op de Zwolle-Emmen lijn (concessie overnaam, NS->Arriva).

Heeft iemand deze materieel ergens gezien op een traject warop ze zijn nooit te vinden in de normaal dienst? Blijvoorbeeld, op 11/2/14 reed twee gekoppeld stellen de Intercity dienst van Venlo naar Den Haag C, in de avond. Echt kom ze niet zo vaak in de randstad.


Op de lijn Ede-Wageningen rijdt de hele ochtend al een Mat'64.
Op Deurne-Eindhoven-Nijmegen rijdt er ook eentje, maar afgewisseld door ander materieel.

Gr.
Hans
En tussen Roermond - Maastricht Randwyck en Sittard - Heerlen zijn ze ook te vinden, ook al de hele ochtend Mat'64 😳
Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! 😃
Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D


Fijn dat het toch gelukt is om nog een keer met een Mat'64 te reizen.
En een vrolijke conductrice is niet zo vreemd hoor; is ook afhankelijk van de stemming in de trein en van de passagiers.
Ik ken een conductrice die fluitend en zingend door de trein loopt.
Het is daar het Brabantse land, nietwaar.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 2
Persoonlijk vind ik het Mat. 64 helemaal niks! Treinen zijn lawaaiig en de ramen daar kun je bijna niet door naar buiten kijken.
Reputatie 2
Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.


[quote=Hans]Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht
[quote=Seravee]Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.


Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht

60 jaar?

De eerste Mat'64 werden geleverd in 1961; de laatste in 1976.

Nou ben ik niet zo heel erg goed in rekenen, maar 2014 - 1961 = 53 jaar
en 2014 - 1976 = 38 jaar.

Om precies te zijn waren de bouwjaren:
plan T: 1961-1965
plan V: 1966-1976

Helaas plan T bestaat al helemaal niet meer, de oudste zou nu dus 53 jaar zijn geweest.
En de nog rondrijdende plan V's zijn nog later geleverd en halen die 60 jaar al helemaal niet.
Je zou willen dat die paar V'tjes daadwerkelijk de 60 jaar halen.

Of tel je soms de "hondenkoppen" (Mat'54) ook nog mee.
Leuke dierentuin dan, hondenkoppen en apenkoppen. (Wordt het toch nog gezellig).

Ik begrijp de nostalgische gevoelens, maar je moet niet al te veel overdrijven. :)

Vr,gr,
Hans
Reputatie 2
...
ik telde inderdaad mat'54 erbij, en 1956-2014=58, dus goed genoeg bij de 60 voor mij.

Maar nog eventjes een foto die ik wil delen, niet zo'n goede kwaliteit maar ik kwam 't tegen vanuit een rijdende trein:
een mat'64 bij Simmeren in Groningen, klaar voor haar laatste bestemming

Reputatie 6
Badge

Een mat'64 bij Simmeren in Groningen, klaar voor haar laatste bestemming


Dit is zeker geen Simmeren, maar een container-los-locatie. De trein staat er t.b.v. hulpverleningsoefeningen, en nog niet zo zeer vanwege de sloop.
Reputatie 6
Badge
Mijn bericht is leeg? Anyway....

Dat op die foto is zeker geen Simmeren, maar een container-los-locatie. De trein staat er t.b.v. hulpverleningsoefeningen, en nog niet zo zeer vanwege de sloop.
Reputatie 2
...
Dit is zeker geen Simmeren, maar een container-los-locatie. De trein staat er t.b.v. hulpverleningsoefeningen, en nog niet zo zeer vanwege de sloop.
oke, leuk om te weten. Want qua adres zit Simmeren er direct achter, dus je krijgt al snel het gevoel dat hij daar staat voor de sloop als je van de locatie opzoekt.
Het blijft jammer dat ze niet meer in de Randstad rijden..
Reputatie 1
Vandaag rijden ze op een van de langste intercitytrajecten van Nederland... 😉 http://ovtijden.com/infoplus/mat/836/20140324/
Dat zal dan wel komen doordat er een storing was in Noord-Holland eerder op de dag... Je zult maar van Maastricht naar Amsterdam moeten met deze trein. Ik denk dat zelfs voor de grootste liefhebber moeite zal hebben om 2,5 uur te blijven zitten op die oude oncomfortabele rechte banken.

Ik zie dat veel mensen op Twitter ook los gaan op NS, omdat ze reizen in 'treinen die thuishoren in het Spoorwegmuseum'. De NS'ers aldaar tonen weer eens dat ze totaal geen inzicht hebben in waar hun klanten het over hebben en geeft de schuld aan de extra inzet van treinen voor de NSS-top (ze gokken dus gewoon dat het daar aan ligt in de hoop dat de reiziger zich met een kluitje het riet in laat sturen), terwijl storingen aan het spoor in Noord-Holland de juiste oorzaak lijken te zijn. Ze rijden immers ter vervanging van de eerste intercity's die niet vanuit Alkmaar naar Maastricht konden rijden.
Dat zal dan wel komen doordat er een storing was in Noord-Holland eerder op de dag... Je zult maar van Maastricht naar Amsterdam moeten met deze trein. Ik denk dat zelfs voor de grootste liefhebber moeite zal hebben om 2,5 uur te blijven zitten op die oude oncomfortabele rechte banken.

Ik zie dat veel mensen op Twitter ook los gaan op NS, omdat ze reizen in 'treinen die thuishoren in het Spoorwegmuseum'. De NS'ers aldaar tonen weer eens dat ze totaal geen inzicht hebben in waar hun klanten het over hebben en geeft de schuld aan de extra inzet van treinen voor de NSS-top (ze gokken dus gewoon dat het daar aan ligt in de hoop dat de reiziger zich met een kluitje het riet in laat sturen), terwijl storingen aan het spoor in Noord-Holland de juiste oorzaak lijken te zijn. Ze rijden immers ter vervanging van de eerste intercity's die niet vanuit Alkmaar naar Maastricht konden rijden.

Wat een gezeur allemaal! Ik vond die banken altijd veel lekkerder zitten. 😛 Jammer dat ik niet zo dichtbij Amsterdam woon..
Vandaag rijden ze op een van de langste intercitytrajecten van Nederland... 😉 http://ovtijden.com/infoplus/mat/836/20140324/
Hoe was je daarvan op de hoogte? 🙂
In elk geval hebben de betreffende stellen vandaag een ritje Maastricht - Alkmaar v.v. en een ritje Maastricht - Amsterdam Centraal v.v. achter de rug. Eigenlijk schandalig dat NS dit op dit traject in durft te zetten. De capaciteit van de drie treinstellen komt net in de buurt van wat een enkele VIRM-4 aankan. Ook dat is niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed.
In elk geval hebben de betreffende stellen vandaag een ritje Maastricht - Alkmaar v.v. en een ritje Maastricht - Amsterdam Centraal v.v. achter de rug. Eigenlijk schandalig dat NS dit op dit traject in durft te zetten. De capaciteit van de drie treinstellen komt net in de buurt van wat een enkele VIRM-4 aankan. Ook dat is niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed.
Klopt, maar de NS had een materieeltekort door de NSS-top, dus ze hadden denk ik geen of weinig opties.
Even wat technische gegevens, die even aantonen dat 3x Mat'64 meer zitplaatsen biedt dan VIRM-IV:

Zitplaatsen van een Mat'64 plan V :

1e klas 24
2e klas 104 tot 120 zitplaatsen en klapzittingen van 18 tot 29 (dus 133 tegen 128)

3 stellen hebben dus een capaciteit van 72 1e klas en 399, totaal van 471 zitplaatsen

Een VIRM 4 heeft 3 versies:

VIRM1-IV :
1e klas 63, 2e klas 326 met 18 klapzittingen
VIRM2-IV:
1e klas 61, 2e klas 330 met 18 klapzittingen
VIRM4-IV:
1e klas 61, 2e klas 330 met 18 klapzittingen

Dus met andere woorden, met de capaciteit heeft het dus voor in vergelijking met een VIRM-IV dus wel goed gezeten.
Zoals ik al meldde is ook 1 VIRM-4 niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed. Normaal gesproken rijdt er op maandag na vertrek om 15:26 vanuit Alkmaar vanuit Amsterdam Centraal (waar bijgekoppeld wordt) een VIRM-4 + VIRM-6 op het traject. Daar kunnen 3 MAT 64's niet aan tippen.
Zoals ik al meldde is ook 1 VIRM-4 niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed. Normaal gesproken rijdt er op maandag na vertrek om 15:26 vanuit Alkmaar vanuit Amsterdam Centraal (waar bijgekoppeld wordt) een VIRM-4 + VIRM-6 op het traject. Daar kunnen 3 MAT 64's niet aan tippen.

Ik dacht dat je het alleen over een VIRM4 had en niet over 10 bakken VIRM. Hoe dan ook, NS zal het in deze situaties nooit goed kunnen doen voor alle reizigers, zeker niet met die verdraaide NSS top is de inzet al anders en zeker met de storing die daar ook heeft plaatsgevonden heb je twee keuzes in dit geval en geen enkele is goed volgens de reiziger en dat is wel rijden met te weinig materiaal of niet rijden.

Conclusie, wij doen het dus nooit goed. Rijden we wel zo een situatie is het niet goed, rijden we niet in zo een situatie is het ook niet goed.

Dan heb ik het niet over het andere probleem dat je in een topic hebt aangekaart he, ik heb het nu over deze omstandigheden.
Of NS moet gewoon eens voldoende materieel aanschaffen zodat er nooit gekozen hoeft te worden tussen inzet op het ene of op het andere traject. Zowel de reizigers als het personeel dat wel met reizigers in contact komt zullen daarbij gebaat zijn. Ik kan me niet voorstellen dat reizigers die de volle mep betalen er erg veel begrip voor hebben dat ze op het balkon opgehokt staan omdat NS materieel inzet ten behoeve van de NSS. Als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Eindhoven reist en daarvoor EUR 18,70 betaalt, dan mag je wel wat beters verwachten. Het is zeer spijtig dat NS (die zich daarvoor dood moet schamen) niet in staat is dat te bieden.
Het laatste wat ik hier nog op zeg is als ik in zo'n volle trein aan het werk ben, sta ik net als de reizigers opgehokt op het balkon en praat ik met hun en doe mijn meldingen.

Reageer