de toekomst van het vervoer

• 20 August 2018
  • 6 reacties
  • 148 Bekeken

Vandaag hoorde ik op TV het nieuws dat het spoor in Nederland bijna vol is en dat er nagedacht wordt over mogelijkheden om daar een oplossing voor te vinden. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die daar ideeën over hebben.

Niet alleen op het spoor raakt het vol, ook op de weg wordt het natuurlijk steeds drukker. Zelf denk ik dat het persoonlijk bezit van een auto over een x aantal jaren helemaal verdwenen is en dat we allemaal in een soort standaardkarretje (voor iedereen dus hetzelfde) computergestuurd naar een vooraf ingesteld doel vervoerd worden. Langs onzichtbare lijnen op de grond of door de lucht, dat valt te bezien. Op het gebied van vervoer is persoonlijk bezit een kwestie van overkill, eigenlijk nu al, maar zeker in de toekomst.

Wat het spoor betreft denk ik dat het concept van trein en rails helemaal verdwijnt en vervangen wordt door een wijdvertakte systeem van hyperloops waar, ook hier, computergestuurde 'treinen' (weet even geen betere naam) met een enorme snelheid doorheen zoeven.

My two cents 🙂 Ideeën?

6 reacties

De huidige mens gaat jou ideeën niet meer meemaken, lijkt me wel een apart idee, Nederland zonder treinrails.
En wat moet NS dan met haar zeer mooie net bestelde treinen ?
Druk is relatief, kijk in het buitenland naar druk treinverkeer, 4 tot 8 of meer sporen parallel naast zoals rond Londen, da's pas een beetje druk....
4 sporigheid had hier al lang uitgerold moeten zijn op veel trajecten, dan was er geen "probleem" geweest.

Nieuwe dubbeldeks Sprinter was misschien wel een slimme investering geweest. Met enkeldeks materieel zit je al gauw vast aan de soms wat korte perrons.
Het NL spoor is nog lang niet vol, naar mijn mening.
Reputatie 7
Ik geloof niet dat er ooit een landelijk dekkend netwerk van hyperloops ontstaat. Ik denk eerder dat de trein op de drukste corridors een soort metrovervoer wordt en minder bereden lijnen vervangen worden door zelfrijdende bussen of zelfrijdende lightrailtrainen zonder personeel.

Mensen gaan niet meer op en neer naar hun werk, de spits bestaat niet meer. Het vervoersdoel wordt steeds recreatiever. Over 10 tot 15 jaar wordt 80% van het werk online vanuit thuis gedaan. Kinderen krijgen thuis online les en schoolgebouwen worden gesloopt of vinden een herbestemming.

Er zijn zelfrijdende auto's maar ook nog traditionele auto's. Een kleine groep in de grotere steden huurt alleen auto's of deelt ze. Er zal veel te weinig ruimte op straat zijn om al die vervoersmiddelen te plaatsen.
Reputatie 6
Vond dit ook een heel interessant verhaal. Grote vraag voor mij is waar het idee (volgens de media van Prorail afkomstig) dat meer spoor niet zou helpen, op gebaseerd is. Stel je legt parallel aan het bestaande spoornetwerk een identiek netwerk aan, parallel aan de bestaande sporen, dan verdubbeld toch de spoorcapaciteit? Dat meer spoor niet tot meer capaciteit leidt, lijkt me onzin...
Vond dit ook een heel interessant verhaal. Grote vraag voor mij is waar het idee (volgens de media van Prorail afkomstig) dat meer spoor niet zou helpen, op gebaseerd is. Stel je legt parallel aan het bestaande spoornetwerk een identiek netwerk aan, parallel aan de bestaande sporen, dan verdubbeld toch de spoorcapaciteit? Dat meer spoor niet tot meer capaciteit leidt, lijkt me onzin...

Hierover lees ik: 'Er ligt nu meer dan 7300 kilometer spoor in Nederland. Volgens ProRail heeft extra spoor weinig zin en is het ook lastig om meer spoor aan te leggen, omdat er weinig ruimte meer is voor nieuw spoor'. https://nos.nl/artikel/2246806-prorail-het-spoor-begint-vol-te-raken.html
Reputatie 7
Badge +3
Gewon een keer in Japan gaan kijken, daar rijden ze in de spits > 20 treinen per uur per richting op een gewoon dubbelsporig baanvak. En verder stoppen met de kolder dat iedereen in de spits moet kunnen zitten.

Overigens gaat vanaf 2021 zowel de beroepsbevolking als het aantal studenten inkrimpen dus dan lost het probleem zich vanzelf open.
Reputatie 7
Badge +3
Ik geloof niet dat er ooit een landelijk dekkend netwerk van hyperloops ontstaat. Ik denk eerder dat de trein op de drukste corridors een soort metrovervoer wordt en minder bereden lijnen vervangen worden door zelfrijdende bussen of zelfrijdende lightrailtrainen zonder personeel.
Je krijgt nu al geen hond in een bus (te traag, te oncomfortabel) behalve studenten waarvoor verplichte winkelnering geldt. En dat wordt met een zelfrijdende bus niet anders want ook zelfrijdende bussen zijn te langzaam en lopen vast in het verkeer.

Het enige voordeel van zelfrijdende treinen en bussen is dat je dan eindelijk af bent van stakend, duur personeel.

Reageer