De toestand van het materieel

Badge +3
Ook wel geinig.. Via Twitter iets over totaal versleten stoelen.

Hago kan er denk ik weinig mee maar zie..

https://www.youtube.com/watch?v=LSKr4TvfR%2Dw

En dat regelen ze dan zo (wishful thinking) in het buitenland :!

https://www.youtube.com/watch?v=3CFgRfBhJy4

47 reacties

Leuke en informatieve post Robert B! Nog niet eerder gezien hoe een stoel schoongemaakt wordt. Ik zie dat de situatie al is aangemeld, dus we zullen zien of het een verbetering oplevert 🙂.
Reputatie 7
Badge
Sowieso WAT DOET HAGO EIGENLIJK...Hago mensen lopen als duo stoer door volle trein in super Arbo verantwoorde kleding en schoeisel indruk te maken, de een met een vuilniszak (maar vuilbakjes worden niet geleegd als er een passagier bij zit of staat) en de ander veegt met een nat doekje over glas (maar bacteriekolonieen op de krukken en leuningen blijven zitten tot renovatie treinstel?)... IS DIT IMAGO POETSEN?
Wat een negatieve invalshoek klant_Jac. Kan ik een concrete suggestie voor verbetering doorsturen voor je?
Reputatie 2
Elk bedrijf probeert zo veel mogelijk winst te maken en zo min mogelijk kosten, ook de NS.

Een schoonmaakbedrijf zal een aantal jaar een contract hebben met de NS totdat deze afloopt. Ik weet niet precies hoe dit gedeelte zit.

Maar de NS zal eerst wel aan een aantal schoonmaakbedrijven een offerte aangevraagd hebben. Die prijzen en kwaliteiten verschillen, maar daar kwam HAGO dus als beste uit.

Wel heb ik gehoord van bronnen dat Hago schoonmaakt voor veel lagere bedragen dan andere serieuze concurrenten, dus ze verdienen hier niet veel geld mee. Dus er zullen prioriteiten gesteld worden wat er schoon zal moeten worden gemaakt en wat niet. Dat kan leiden tot een vieze trein.

En stoelen vervangen valt toch onder het werk van NedTrain?
Reputatie 7
Badge
Arnold NS schreef:

Kan ik een concrete suggestie voor verbetering doorsturen voor je?

@Arnold... Ik ben positief maar even nuchter en realistisch... Wat is de netto opbrengst van deze door NS betaalde "treincleanteams"? Het lijkt heel wat maar resultaat is nihil. De kleine vuilnisbakjes blijven vol en de leuningen, krukken, stangen en drukknoppen blijven vies. Ze lopen in een snelheid door de trein die de serviceronde van een HC evenaart. Ik heb dat in de afgelopen weken meerdere malen niet anders gezien. Na hun snelle ronde bleef het bakje bij mijn stoel stinken naar friet of hamburger, en de leuning bij de doorgang bleef kleverig.

Besef dat doorsnee mensen iets wat merkbaar schoon is proberen schoon te houden, maar zodra iets vies is mag het nog wel wat viezer worden "want ze doen er toch niets aan".

Mijn concrete suggestie is dat deze HAGO i o v NS treinteams op resultaat worden aangestuurd. Hun opdracht is ''treinstel al rijdend schoon maken'' (en dan vraag je een reiziger maar even of je erbij mag om bakje te legen of leuning te vegen), en NS - die het betaalt - laat een neutraal persoon op de keerstations steekproeven doen door bakjes te controleren en bacteriemonsters te nemen. De score hiervan publiceert NS bij de KPI'S.
Bedankt voor de toelichting klant_Jac. Mocht je opmerken dat een schoonmaak ronde te snel of niet grondig genoeg wordt gedaan dan horen wij dat graag. Wanneer je dan concreet aangeeft in welk treinstel je zit kunnen wij hier weer op schakelen.
Reputatie 7
Badge
@Myriam
Vorige week zaterdag Utrecht - Den Bosch, V 20.24
en Den Bosch-Boxtel V20.58 (rondje voor vertrek)

Afgelopen woensdag Amsterdam-Utrecht, V 10.35
Reputatie 7
Badge +2
Veel stoelen in de SLT's zijn gewoon versleten, toendertijd denk ik een verkeerde keuze bekleding geweest. Maar ja, ze zijn intussen ook al weer bijna 10 jaar oud.
Vergelijk de oude stoelen eens met de nieuwe stoelen die in de zesjes in de voormalige 1e klas in het midden zijn geplaatst. Een wereld van verschil.

SLT schijnt wel (dit jaar?) een revisie te krijgen waarbij de stoffen bekleding wordt vervangen door kunstleer.
Stel 2401 heeft als test al 8 stoelen hiermee.

Reputatie 7
Badge
klant_Jac schreef:

Sowieso WAT DOET HAGO EIGENLIJK...Hago mensen lopen als duo stoer door volle trein in super Arbo verantwoorde kleding en schoeisel indruk te maken, de een met een vuilniszak (maar vuilbakjes worden niet geleegd als er een passagier bij zit of staat) en de ander veegt met een nat doekje over glas (maar bacteriekolonieen op de krukken en leuningen blijven zitten tot renovatie treinstel?)... IS DIT IMAGO POETSEN?

Wat een reactie zeg. Die mensen werken hard genoeg om in ieder geval de grootste meuk die jullie (reizigers) in de trein achterlaten op te ruimen, ze lopen daar niet om dat ding al rijdend een A+ schoonmaakbeurt te geven.
Als ze gaan vragen om bij een afvalbakje te mogen, krijgen ze 9 van de 10 keer een grote bek waar ze het lef vandaan halen om iemand van zijn zuurverdiende zitplaats af te halen. En dat allemaal voor wat? 4 euro per uur? Ga er maar aanstaan. Ik heb het grootste respect voor deze collega's (want dat zijn het).
Reputatie 7
Badge
Edwin schreef:

Wat een reactie zeg. Die mensen werken hard genoeg om in ieder geval de grootste meuk die jullie (reizigers) in de trein achterlaten op te ruimen, ze lopen daar niet om dat ding al rijdend een A+ schoonmaakbeurt te geven. Als ze gaan vragen om bij een afvalbakje te mogen, krijgen ze 9 van de 10 keer een grote bek waar ze het lef vandaan halen om iemand van zijn zuurverdiende zitplaats af te halen. .

@Edwin: het gaat mij niet om het wel of niet harde werken. Ik wijs op het resultaat: ze vliegen voorbij, en wat de reiziger graag schoon verwacht te hebben/krijgen is niet schoon.

Wat is het rendement van de uren van deze mobiele teams als ze 99,5% van de afvalbakjes voorbij lopen "omdat ze een grote bek krijgen waar ze het lef vandaan halen om iemand van zijn zuurverdiende zitplaats af te halen", en alleen de ruiten van de deuren en trapzijwand in de VIRM een beetje poetsen? Ze lopen zelfs de inbouw-afvalbakjes op de overloop voorbij.
En waarom g l a s poetsen, terwijl de kleverigheid en bacteriën van duizenden vingers/hand-palmen op leuningen, stangen, handgrepen, deurkrukken, deurposten, e.d. blijven zitten ???
Reputatie 7
Edwin schreef:

Wat een reactie zeg. Die mensen werken hard genoeg om in ieder geval de grootste meuk die jullie (reizigers) in de trein achterlaten op te ruimen, ze lopen daar niet om dat ding al rijdend een A+ schoonmaakbeurt te geven.
Als ze gaan vragen om bij een afvalbakje te mogen, krijgen ze 9 van de 10 keer een grote bek waar ze het lef vandaan halen om iemand van zijn zuurverdiende zitplaats af te halen. En dat allemaal voor wat? 4 euro per uur? Ga er maar aanstaan. Ik heb het grootste respect voor deze collega's (want dat zijn het).

Weetje, ik vind dat Klan_Jac af en toe ook zeer ver gaat met zijn opmerkingen. Dat heb ik hem gisteren nog verteld.

Dus uuh.....@Klant_Jac.....het mag wel wat minder hoor. Trollen is hier niet toegestaan....wanneer leer je dat nou eens een keer?
Reputatie 7
Badge

De 5 smerigste dingen die je elke dag vastpakt

Je staat er waarschijnlijk niet eens bij stil, maar alles dat je vastpakt bevat bacteriën. De meeste hiervan zijn ongevaarlijk, maar toch zijn er een hoop gebruiksartikelen waarop veel gevaarlijke bacteriën krioelen. Een ziekte of infectie zit dan ook in een klein hoekje.

De 5 smerigste dingen die je elke dag vast hebt op een rijtje:
1.Deurklinken en trapleuningen pak je continue met je ongewassen handen vast. Vooral de deurklink van het toilet is een broeinest van ranzigheid.
2.Stations, treinen, winkels en kantoren zijn voorzien van een allerlei automaten met drukknoppen. Denk aan pinautomaat en deuropener. Je zal je misschien bedenken als je je realiseert hoeveel bacteriën er op elke knop zitten omdat verschillende mensen deze knoppen iedere dag aanraken tijdens het reizen, maar maak jij je handen goed schoon voordat je met die vinger in je neuspeutert of tussen de lippen van je geliefde steekt?
3.Zit je ook regelmatig swipen tijdens het facebooken of tinderen? Sta er dan ook even bij stil hoeveel ongewenste gasten er zich op jouw telefoonscherm nestelen. Een smartphone bevat vaak meer dan 18 keer zoveel bacteriën dan een deurklink.
4.Geld gaat van hand tot hand, verblijft in vieze kassalades en in ranzige portemonnees in zweterige kontzakken. Een gemiddeld bankbiljet bevat 110.000 bacteriën, en dan nog zeggen ze dat geld niet stinkt. Ook je bankpas is overigens niet al te fris.
5. Ironisch genoeg is het doekje waarmee je je keuken schoonmaakt een van de meest smerige plekken van je huis. Hier hopen stapels bacteriën zich op om zich heerlijk voort te planten. In het verlengde van het schoonmaakdoekje, echter is bij een spons veel lastiger om de achtergebleven resten uit te spoelen. Weggooien dat ding!
Het moraal van dit verhaal? Poets vaker wat je dagelijks aanraakt, verschoon het schoonmaakdoekje na de poetsbeurt, en was vaker je handen na het vastpakken van deze bacterie-nesten! Dat laatste zeker als je op het station een snack koopt en uit de hand eet.
Ja en precies zoals je zegt. Het doekje waarmee je schoonmaakt is een erg onhygiënisch doekje.

Wil je dus dat de schoonmakers ook nog even alles meenemen dan hebben ze een hele berg doekjes en emmers nodig om alle deurklinken, leuningen, tafeltjes etc. schoon te maken.
Reputatie 7
Badge
SGM2983 schreef:

Het doekje waarmee je schoonmaakt is een erg onhygiënisch doekje. Wil je dus dat de schoonmakers ook nog even alles meenemen dan hebben ze een hele berg doekjes en emmers nodig om alle deurklinken, leuningen, tafeltjes etc. schoon te maken.

Hago is een schoonmaakbedrijf, en zegt professionele schoonmakers in te zetten. Als ze dat schoonmaken niet goed kunnen doen, kunnen ze beter wegblijven uit de rijdende treinen. Dat scheelt geren door de trein en zinloze uitgaven van ons geld.
Reputatie 7
klant_Jac schreef:

Hago is een schoonmaakbedrijf, en zegt professionele schoonmakers in te zetten. Als ze dat schoonmaken niet goed kunnen doen, kunnen ze beter wegblijven uit de rijdende treinen. Dat scheelt geren door de trein en zinloze uitgaven van ons geld.

Beste Klant_Jac. Is het nou eens een keer uit met die onaardige opmerkingen van je over schoonmakers?
Je praat wel erg kleinerend over die schoonmakers hoor. Dat is helemaal niet nodig.
Reputatie 7
Badge +2
klant_Jac schreef:

De 5 smerigste dingen die je elke dag vastpakt

Je staat er waarschijnlijk niet eens bij stil, maar alles dat je vastpakt bevat bacteriën. De meeste hiervan zijn ongevaarlijk, maar toch zijn er een hoop gebruiksartikelen waarop veel gevaarlijke bacteriën krioelen. Een ziekte of infectie zit dan ook in een klein hoekje.

Vergeet ook het keyboard (en muis) van je PC niet waarmee je dit hele verhaal geplaatst heb.
Is vaak nog smeriger dan en WC bril.
https://tweakers.net/nieuws/31573/toetsenbord-smeriger-dan-wc-bril.html

Heeft natuurlijk niets meer te maken met het oorspronkelijke onderweg onderwerp, namelijk dat die SLT stoelen gewoon binnen 10 jaar versleten zijn, helpt geen doekje tegen.
Reputatie 7
Badge
Momo schreef:

Heeft natuurlijk niets meer te maken met het oorspronkelijke onderweg onderwerp, namelijk dat die SLT stoelen gewoon binnen 10 jaar versleten zijn, helpt geen doekje tegen.

het heeft alles te maken met resultaatgerichte aandacht en actie voor je materiaal & materieel, waarmee je je klanten diensten verleend.

Ps
Ik type op een glazen plaatje, en heb cleaning tissues bij de hand. Beroepsnoodzaak.
Reputatie 7
Badge +3
Persoonlijk vind ik het aantal treinen dat dagelijks onderweg de geest geeft een veel groter onderhoudsprobleem. Als je op rijdendetreinen.nl kijkt zie je vrijwel dagelijks zo'n 4 tot 5 treinen die door defecten niet verder kunnen en daarmee chaos in de treindienst veroorzaken.
Reputatie 7
Badge +2
Behalve dat de SLT's toiletten krijgen, worden vanaf komend jaar de stoelen voorzien van een andere bekleding.

Na een test met 8 stoelen in de 2401 is nu stel 2424 al voorzien van deze nieuwe bekleding (en toilet).

Voor meer comfort steken we de 35.000 treinstoelen van de 131 Sprinters ook in een nieuw jasje. Vanaf begin 2019 herbekleden we de stoelen per trein in 1 werkdag in ons servicebedrijf in Utrecht. Hiermee is de bekleding in 1 lijn met onze andere Sprinter FLIRT.

https://nieuws.ns.nl/eerste-vernieuwde-sprinters-op-het-spoor/
Reputatie 7
Badge +3
In landen als Zwitserland en Japan gaan treinen vaak meer dan 40 jaar mee maar wordt het interieur al die tijd in topconditie gehouden. Iedere 7 tot 8 jaar nieuwe bekleding geldt daar als de norm waardoor zelfs oude treinen er daar veel nieuwer uitzien dan ze in werkelijkheid zijn.
Badge +3
Dat de SGM's er na 45 jaar wel uit mogen bevestigt deze Twitter 'discussie' wel weer...

Heb maar verwezen naar dit topic en dat het betreffende materieel ook nog langs komt op Schiphol (goed visitekaartje voor toeristen!).

Volgend jaar de CAF/SNG dan maar? Men vroeg zich al af waar die bleef, want er was september 2018 beloofd :)

Enne... een treincoupé is geen operatiekamer (of rest van een ziekenhuis) hè? De vuilnismannen hier die mijn kliko legen (heb ik niet, want ondergrondse container met een afvalpas) maken hem ook niet hygiënisch schoon, dus stinkt nog steeds als er voedselresten in zaten.

Reputatie 7
Badge +3
Versleten bekleding is op zich natuurlijk geen reden om een trein naar de sloper te sturen. Zoals gezegd, in andere landen gaan treinen een kleine 50 jaar mee maar krijgen ze wel iedere 7-8 jaar nieuwe bekleding.
Reputatie 7
Badge +2
Zoals dus nu ook de bekleding van de SLT's vernieuwd gaat worden.
Badge +3
Dat dan weer wel. Maar ongeacht dat het er niet uit ziet haal je nu je broek of benen open aan scherpe delen, zit met ARKO i.p.v. airco in een comfortabele bijna 40° en krijgt te horen "ze gaan er binnenkort uit hoor..!"

Niet wat je wilt horen of voor betalen. Bij wekzaamheden dus busvervoer (TVV) begint het bij velen ook al te kriebelen...

Hoezo reisplanner/vertrektijden? Waar stoppen de NS bussen? En mijn fiets dan, mag die wel of niet mee (ligt aan de drukte en vervoerder, op goed geluk dus!) Wacht mijn aansluiting wel een paar minuten of moet ik een (half) uur wachten anders? Krijg ik gewoon GTBV als de bus vol is? Ik heb een hond (met kaartje!) Waarom mag die niet gewoon mee in de bus, zoals (gratis) in bus/tram/metro?

Zal allemaal wel zijn redenen hebben maar het zorgt voor veel onbegrip. In ieder geval een trein moet comfortabel en 'schoon' zijn. Iemand zei al dat als het niet zo is, mensen er naar gaan handelen en het probleem alleen maar erger maken.
Reputatie 7
Badge +2
Ja, vertel mij wat. Ik zit iedere ochtend en soms ook middag in zo'n SGM.
Vanaf de dienstegeling 2016 werd opeens het SLT in de 6300 vervangen door deze oudjes. Het ziet er niet uit, het kraakt en piept en die ARKO tijdens de afgelopen hittegolf was bijzonder onaangenaam. Laat die SNG maar komen (december toch?).

Reageer