De toestand van het materieel

  • 3 februari 2018
  • 47 reacties
  • 2200 Bekeken

Badge +3
Ook wel geinig.. Via Twitter iets over totaal versleten stoelen.





Hago kan er denk ik weinig mee maar zie..


En dat regelen ze dan zo (wishful thinking) in het buitenland :!


47 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ja, vertel mij wat. Ik zit iedere ochtend en soms ook middag in zo'n SGM.
Vanaf de dienstegeling 2016 werd opeens het SLT in de 6300 vervangen door deze oudjes. Het ziet er niet uit, het kraakt en piept en die ARKO tijdens de afgelopen hittegolf was bijzonder onaangenaam. Laat die SNG maar komen (december toch?).
Reputatie 7
Badge +3
Er zou zelfs iedere dag een SLT van nieuwe bekleding voorzien worden. Dus voor je het weet zijn die stofnesten verleden tijd.
Zelf heb ik nog maar 1 keer een SLT gehad met deze nieuwe bekleding, dat was degene die als eerste onderhanden was genomen.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, stukken beter Edwin.

Al heb ik ook wel eens dat er in een coupe 1 of meerdere stoelen met stoffen bekleding al een keer zijn vernieuwd, die steken dan positief af bij de rest. En dan doel ik nog niet eens op de stoelen in de voormalige 1e klas van de 6jes
Soms ook bij een SGM of oude VIRM, heb je opeens een stoel met de originele kleuren ipv die vale kleuren.
Badge +3
Nummer stond erbij @Jeroen het ging om 7637 dus en ja, dat plafond valt niet zomaar naar beneden. Staat alleen zo lullig.

Dat van die bagagerekken kan ik me wel iets bij voorstellen, als mensen daar van alles op smijten. Maar is verder ongevaarlijk lijkt me.

Zaken melden bij de HC...? Inkoppertje.. Die zijn ten eerste echt ver te zoeken vaak, en om naar buiten te lopen om ze te zien fluiten en vervolgens niet meer mee naar binnen mogen pas ik voor!

Gelukkig komt er in de NS app een soort meldingsknop voor 'overlast' en gevaarlijke/ongewenste situaties (of als het toiletpapier op of is of zo) en krijgt de dienstdoende HC daar ook meteen een melding van... Hoe dat in de praktijk gaat werken vraag ik me af...

Hey, in 7637 "plafond valt bijna naar beneden" zullen ze best al gezien hebben bij eerdere servicerondes of kaartcontrole 🤔

Hoe een HC zoiets doorzet naar de technische dienst weet ik niet, maar daar zal een melding via een app weinig aan toevoegen denk ik zomaar.

Nou ja, misschien de (openbare "zeg beste NS hier een beste reiziger.. Fix je dienstregeling en ook het materieel!") foto over hoe 'slecht' het er allemaal uit ziet soms!
Badge
7637 is het treinstel nummer, maar per bak/treindeel heeft deze ook nog een code en dan heb je een specifieke aanduiding van waar het defect zich bevindt in de trein. Treinstel nummer had ik inderdaad gezien en kon van dit defect nog geen melding zien.

Als er een melding is kan de Hc kijken welke bak het is en het gespecificeerd met bak code doorzetten, bij een serviceronde of kaartcontrole denk ik niet dat de Hc naar het dak kijkt, dat is ook zo onpersoonlijk 😉
Ik heb dit gisteren ook voorbij zien komen op twitter, Robert B, zoals je ongetwijfeld hebt gezien. Ik heb er melding van gemaakt bij de collega's die de trein onderhouden. Meer mogelijkheden heb ik helaas op dat moment niet.
Reputatie 7
Badge +3
7637 is het treinstel nummer, maar per bak/treindeel heeft deze ook nog een code en dan heb je een specifieke aanduiding van waar het defect zich bevindt in de trein. Treinstel nummer had ik inderdaad gezien en kon van dit defect nog geen melding zien.

Als er een melding is kan de Hc kijken welke bak het is en het gespecificeerd met bak code doorzetten, bij een serviceronde of kaartcontrole denk ik niet dat de Hc naar het dak kijkt, dat is ook zo onpersoonlijk ;)

Het is misschien wat te veel gevraagd dat reizigers ook nog een bakcode moeten doorgeven, makkelijker is denk ik bij welk deurnummer het is. Die zie je wanneer je op het balkon bent.
Leuke en informatieve post Robert B! Nog niet eerder gezien hoe een stoel schoongemaakt wordt. Ik zie dat de situatie al is aangemeld, dus we zullen zien of het een verbetering oplevert 🙂.
Reputatie 7
Badge +3
Veel stoelen in de SLT's zijn gewoon versleten, toendertijd denk ik een verkeerde keuze bekleding geweest. Maar ja, ze zijn intussen ook al weer bijna 10 jaar oud.
Vergelijk de oude stoelen eens met de nieuwe stoelen die in de zesjes in de voormalige 1e klas in het midden zijn geplaatst. Een wereld van verschil.

SLT schijnt wel (dit jaar?) een revisie te krijgen waarbij de stoffen bekleding wordt vervangen door kunstleer.
Stel 2401 heeft als test al 8 stoelen hiermee.

Reputatie 7

Hago is een schoonmaakbedrijf, en zegt professionele schoonmakers in te zetten. Als ze dat schoonmaken niet goed kunnen doen, kunnen ze beter wegblijven uit de rijdende treinen. Dat scheelt geren door de trein en zinloze uitgaven van ons geld.


Beste Klant_Jac. Is het nou eens een keer uit met die onaardige opmerkingen van je over schoonmakers?
Je praat wel erg kleinerend over die schoonmakers hoor. Dat is helemaal niet nodig.
Reputatie 7
Badge +3
In landen als Zwitserland en Japan gaan treinen vaak meer dan 40 jaar mee maar wordt het interieur al die tijd in topconditie gehouden. Iedere 7 tot 8 jaar nieuwe bekleding geldt daar als de norm waardoor zelfs oude treinen er daar veel nieuwer uitzien dan ze in werkelijkheid zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals dus nu ook de bekleding van de SLT's vernieuwd gaat worden.
Badge +3
Dat dan weer wel. Maar ongeacht dat het er niet uit ziet haal je nu je broek of benen open aan scherpe delen, zit met ARKO i.p.v. airco in een comfortabele bijna 40° en krijgt te horen "ze gaan er binnenkort uit hoor..!"

Niet wat je wilt horen of voor betalen. Bij wekzaamheden dus busvervoer (TVV) begint het bij velen ook al te kriebelen...

Hoezo reisplanner/vertrektijden? Waar stoppen de NS bussen? En mijn fiets dan, mag die wel of niet mee (ligt aan de drukte en vervoerder, op goed geluk dus!) Wacht mijn aansluiting wel een paar minuten of moet ik een (half) uur wachten anders? Krijg ik gewoon GTBV als de bus vol is? Ik heb een hond (met kaartje!) Waarom mag die niet gewoon mee in de bus, zoals (gratis) in bus/tram/metro?

Zal allemaal wel zijn redenen hebben maar het zorgt voor veel onbegrip. In ieder geval een trein moet comfortabel en 'schoon' zijn. Iemand zei al dat als het niet zo is, mensen er naar gaan handelen en het probleem alleen maar erger maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, vertel mij wat. Ik zit iedere ochtend en soms ook middag in zo'n SGM.
Vanaf de dienstegeling 2016 werd opeens het SLT in de 6300 vervangen door deze oudjes. Het ziet er niet uit, het kraakt en piept en die ARKO tijdens de afgelopen hittegolf was bijzonder onaangenaam. Laat die SNG maar komen (december toch?).

Voor de goede orde, alleen de tweewagenstellen SGM worden op korte termijn vervangen door SNG vanwege de beperkingen op de inzet in verband met de remmen. De driewagenstellen (dat is veruit het grootste deel) blijven voorlopig gewoon in dienst aangezien DDM1 en DD-AR na de tweewagenstellen eerst nog aan de beurt zijn.

En ja, het gaat allemaal inderdaad wel heel erg traag met de introductie van SNG. Het is volgende maand al 4 jaar geleden dat de order bij CAF werd geplaatst en nog steeds is er geen stel in dienst.
Relax beter een goed geteste SNG in dienst dan een hoop problemen toch? En helaas heeft het langer geduurd dan gepland met de toelatingsritten maar inmiddels komen er elke week nieuwe SNG's binnen die gereed worden gemaakt en de laatste aanpassingen krijgen zodat ze straks met de nieuwe dienstregeling in december kunnen gaan rijden.

En wellicht zie je ze al wat eerder in de reizigersdienst verschijnen rondom Haarlem want daar zullen ze als eerste gaan rijden.
Reputatie 7
Badge +3
En helaas heeft het langer geduurd dan gepland met de toelatingsritten
Ik realiseer me maar al te goed dat als de ILT er aan te pas komt alles een eeuwigheid duurt en dat dat dus niet aan NS ligt. 😂

En wellicht zie je ze al wat eerder in de reizigersdienst verschijnen rondom Haarlem want daar zullen ze als eerste gaan rijden.

Ik woon in Brabant en daar hebben we gelukkig Flirts. Het duurt nog wel even voor ik een SNG zie vrees ik.
Badge +3
Ik woon in Brabant en daar hebben we gelukkig Flirts. Het duurt nog wel even voor ik een SNG zie vrees ik.
Gespot op het rangeerterrein in Eindhoven (23-10-2018 17:16), maar geen idee wat die daar deed. Wel mooie foto zo tegen zonsondergang..


Bron: https://twitter.com/rjlvandenbroek/status/1054753551971479552
Reputatie 7
Badge +3
Ik las dat er op 5 plekken in het land SNG stellen staan voor instructieritten.
Op Den Haag HS zie ik er ook iedere keer 2 staan, een drietje en een viertje (2312 en 2714 als ik het goed zag).

Las ook dat het proefbedrijf met reizigers nu zal starten op 12 november met één omloop SNG in de 6300. Ik ben benieuwd.
Badge +3
Ik lees zojuist een artikel van 2 weken geleden (dank @Aar) Zou tijd worden :D

De NS is donderdag gestart met de vervanging van de stoelen in de SLT Sprinter. Alle stoelen zullen de komende maanden voorzien worden van kunstleer. De vervanging is hard nodig omdat de oude stoffen stoelen veel stof aantrekken en inmiddels sporen van slijtage vertonen.

Verschil moet er zijn, toch? Anders hadden we niks te klagen...

Badge +3
Foto toegevoegd aan mijn vorige reactie.

Ik vind 'sporen van slijtage' wel een eufemisme 😃
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet alleen om slijtage. Er zitten soms hele dotten stof aan vast, vooral aan de zijkant van rugleuningen en de overgang van zitting naar rugleuning.Het soort stoffen bekleding houdt dat gewoon goed vast. En dan nog af een vlek ergens waarvan ik niet eens wil weten wat het is.

Dit zijn bv stoelen door mijzelf aangetroffen enige tijd geleden (en dan zie je het op de foto nog niet zo erg als in echt).



Reputatie 7
Badge
Laatst zo'n stel mee gehad. Zag er stukken beter uit dat de stoffen bekleding.
Reputatie 7
Badge
Mobiel een afbeelding plaatsen gaat dus niet zo lekker blijkbaar.....

Badge +3
Over DDZ 7637 heeft een Twitteraar iets te zeggen...

...even als vervolg op mijn vorige tweet over de DDZ treinen; ze vallen echt stuk voor stuk uit elkaar van ellende.



Overigens, die panelen in de bagagerekken hangen letterlijk overal los.



Ik vind het nog wel meevallen.. Beter dan versleten en/of vies, maar voor het archief dan maar 😃
Badge
@Robert B , je kunt deze reiziger het beste adviseren dit te melden bij de HC zodat deze dit kan melden met daarbij in welk rijtuig het is, nu is het zo'n speurtocht als dit door gezet wordt naar de technische dienst.

Overigens is mijn eerste indruk dat het plafond vernield is, maar dan nog moet dit verholpen worden vanwege het gevaar op letsel door de scherpe randen.

Reageer