De twijfel slaat toe: machinist worden? | NS Community
beantwoord

De twijfel slaat toe: machinist worden?

  • 6 November 2022
  • 15 reacties
  • 937 Bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal!

 

Ik ben 18 en dit collegejaar gestart met de studie HBO-ICT, nu heb ik voor ICT altijd al een interesse gehad maar dat heb ik ook voor andere dingen en vakgebieden. Nu zie ik natuurlijk hoe graag NS nieuwe mensen werft en merk ik dat ik ICT eigenlijk toch een beetje te ‘saai’ vind om echt mijn werk van te gaan maken.

 

Dus de twijfel slaat toe, zal ik toch wat anders gaan doen? Machinist worden lijkt me ook altijd al erg interessant, maar stop ik dan met deze studie en ga ik naar het ROC (dat wel erg ver weg is van huis) of solliciteer ik bij NS? 
 

Hopelijk is er iemand met wat meer levenservaring en kennis die gewoon wat adviezen heeft :)

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Edwin 6 November 2022, 11:47

Bekijk origineel

15 reacties

@Tijn29 

Wat is eigenlijk zo ‘saai’ aan de opleiding? Zijn het bepaalde vakken? Ligt het aan de docenten? ;)

 

Je benoemt in je eerste paar regels eigenlijk ook gelijk mijn grootste twijfel; een kantoor baan hebben. Ik vind de IT super leuk en interessant, maar meer om ‘er bij’ te doen, zoals ik nu wel eens in mijn vrije tijd wat hobby projectjes doe. 

Ik heb het idee dat je toch een wat eenzijdig beeld van werken in de IT hebt. Er is meer dan de hele dag van 9 tot 5 appjes voor een webwinkel in elkaar sleutelen.

Wellicht komt dat ook omdat bij een HBO/WO IT-opleiding de eerste jaren de nadruk wat meer ligt op de theoretische basis. Dat is ook nodig om te leren analyseren, abstraheren en structureren want een werkgever verwacht van iemand op HBO/WO niveau dat hij/zij wat meer kan dan alleen wat handig knutselen met computers en software.

 

Het onregelmatige werken lijkt me juist erg tof, zo zie je de wereld ook eens op andere tijden (en tuurlijk snap ik dat dit ook wel eens vermoeiend kan zijn) :)

Een baan in de IT waar je onregelmatig kunt werken is heel makkelijk te vinden, zeker in de technische automatisering. Ik heb zelf in mijn loopbaan letterlijk de halve wereld op "andere tijden" gezien. 

Reputatie 1

Hoi Tijn!

Het werk heeft inderdaad, zoals hier reeds een aantal keer is geopperd, voor en nadelen. Ik heb zelf in een ver verleden ook in de IT gezeten maar werken op kantoor lag me niet; ik vond het saai en de werkdagen leken eindeloos lang te duren dus ben ik uiteindelijk mijn jongensdroom achterna gegaan en dat was machinist. De weg daarnaartoe kende wel enige hobbels maar inmiddels doe ik dit werk alweer een aantal jaren met veel plezier. Ik rij over het hele binnenlandse netwerk van de NS en ik werk graag in mijn eentje dus als machinist kan ik mijn lol op. Maar als HBO-IT'er verdien je vrijwel zeker meer loon. Daarnaast zal je als machinist op de meest barre tijden moeten werken inclusief de weekenden. Dat laatste is voor de meeste mensen met interesse in dit vak het grootste struikelblok. De vroege diensten starten vanaf 4 uur in de ochtend, de late diensten lopen tot 2 uur snachts en dan zijn er van tijd tot tijd ook nog nachtdiensten. Dit is echter alleen in het begin zo, na een paar jaar kan je vaak kiezen voor een voorkeursrooster en mag je 1 van deze dagdelen wegstrepen.

Het bruto startsalaris is niet om over naar huis te schrijven. Vaak is dit salaris echter gelijk ook je netto salaris omdat je er nog onregelmatigheidstoeslagen bij krijgt. En het stijgt vrij snel. Na je opleidingsjaar (of twee jaar indien je voor de MBO-opleiding kiest) ga je al een schaal omhoog, en dan na twee jaar ga je nóg een schaal omhoog. Plus elk jaar een treetje, indien je teammanager vind dat je functioneert naar behoren.

De selectie is pittig. Ik hoorde laatst op tv dat er per maand 40 collega's in (over alle afdelingen) de opleiding starten. Maar er zijn, ja zelfs in deze tijden, vele honderden sollicitanten. Je zal een psychologische en medische keuring moeten doorlopen, naast een pittig sollicitatiegesprek. Als je erdoor komt duurt je opleiding 1 jaar en ga je naar 'school’ in Amersfoort. Op je 18e zal je waarschijnlijk wel geacht worden de MBO-opleiding te doen, die duurt 2 jaar (MBO-3 niveau) en zit in Amsterdam, Almelo of Rotterdam.

Let ook dat dit werk in zijn huidige vorm waarschijnlijk geen tientallen jaren meer zal bestaan. Men is bezig met ATO (Automatic Train Operation) wat ons op den duur overbodig moet gaan maken. Voorlopig is het nog niet zo ver maar wie weet hoe snel het kan gaan als ze eenmaal de turbo op de ontwikkelingen gaan gooien.

Wat je uiteindelijk wil doen is aan jou. Het is zeker nuttig om iets anders achter de hand te hebben. Maar aan de andere kant als je nu al weet dat IT niks voor je is kan je het natuurlijk altijd proberen!

Je benoemt in je eerste paar regels eigenlijk ook gelijk mijn grootste twijfel; een kantoor baan hebben. Ik vind de IT super leuk en interessant, maar meer om ‘er bij’ te doen, zoals ik nu wel eens in mijn vrije tijd wat hobby projectjes doe. 
 

Het onregelmatige werken lijkt me juist erg tof, zo zie je de wereld ook eens op andere tijden (en tuurlijk snap ik dat dit ook wel eens vermoeiend kan zijn) :)


Helaas zijn de ROC opleidingen echt ver weg voor mij (ROC Twente zou de dichtstbijzijnde zijn op 1,5 uur rijden) dus helaas is dat niet echt een serieuze optie op dit moment.

 

Ik ga in ieder geval de komenden tijd gewoon nog even kijken hoe HBO-ICT me verder gaat bevallen en kijk dan nog wel een keer serieus naar het vak machinist :)

 

Reputatie 7

Hoi Tijn!

Het werk heeft inderdaad, zoals hier reeds een aantal keer is geopperd, voor en nadelen. Ik heb zelf in een ver verleden ook in de IT gezeten maar werken op kantoor lag me niet; ik vond het saai en de werkdagen leken eindeloos lang te duren dus ben ik uiteindelijk mijn jongensdroom achterna gegaan en dat was machinist. De weg daarnaartoe kende wel enige hobbels maar inmiddels doe ik dit werk alweer een aantal jaren met veel plezier. Ik rij over het hele binnenlandse netwerk van de NS en ik werk graag in mijn eentje dus als machinist kan ik mijn lol op. Maar als HBO-IT'er verdien je vrijwel zeker meer loon. Daarnaast zal je als machinist op de meest barre tijden moeten werken inclusief de weekenden. Dat laatste is voor de meeste mensen met interesse in dit vak het grootste struikelblok. De vroege diensten starten vanaf 4 uur in de ochtend, de late diensten lopen tot 2 uur snachts en dan zijn er van tijd tot tijd ook nog nachtdiensten. Dit is echter alleen in het begin zo, na een paar jaar kan je vaak kiezen voor een voorkeursrooster en mag je 1 van deze dagdelen wegstrepen.

Het bruto startsalaris is niet om over naar huis te schrijven. Vaak is dit salaris echter gelijk ook je netto salaris omdat je er nog onregelmatigheidstoeslagen bij krijgt. En het stijgt vrij snel. Na je opleidingsjaar (of twee jaar indien je voor de MBO-opleiding kiest) ga je al een schaal omhoog, en dan na twee jaar ga je nóg een schaal omhoog. Plus elk jaar een treetje, indien je teammanager vind dat je functioneert naar behoren.

De selectie is pittig. Ik hoorde laatst op tv dat er per maand 40 collega's in (over alle afdelingen) de opleiding starten. Maar er zijn, ja zelfs in deze tijden, vele honderden sollicitanten. Je zal een psychologische en medische keuring moeten doorlopen, naast een pittig sollicitatiegesprek. Als je erdoor komt duurt je opleiding 1 jaar en ga je naar 'school’ in Amersfoort. Op je 18e zal je waarschijnlijk wel geacht worden de MBO-opleiding te doen, die duurt 2 jaar (MBO-3 niveau) en zit in Amsterdam, Almelo of Rotterdam.

Let ook dat dit werk in zijn huidige vorm waarschijnlijk geen tientallen jaren meer zal bestaan. Men is bezig met ATO (Automatic Train Operation) wat ons op den duur overbodig moet gaan maken. Voorlopig is het nog niet zo ver maar wie weet hoe snel het kan gaan als ze eenmaal de turbo op de ontwikkelingen gaan gooien.

Wat je uiteindelijk wil doen is aan jou. Het is zeker nuttig om iets anders achter de hand te hebben. Maar aan de andere kant als je nu al weet dat IT niks voor je is kan je het natuurlijk altijd proberen!

Reputatie 1

Ik zou de IT opleiding toch afmaken zolang je de motivatie kunt vinden. Het is altijd een handige achtergrond, zelfs in een totaal andere functie. 

Ik ga me denk ik inderdaad gewoon inzetten om dit te doen en tegen die tijd maar weer eens te kijken wat ik wil.

 

Bedankt iedereen voor de kijk op deze kwestie en voor iedereen die nog gaat reageren: ook alvast bedankt! Wie weet worden er ook nog anderen geholpen door dit topic :)

Ik zou de IT opleiding toch afmaken zolang je de motivatie kunt vinden. Het is altijd een handige achtergrond, zelfs in een totaal andere functie. 

Reputatie 7
Badge +4

Tja, bedenk wel dat er een relatie is tussen de hoogte van je opleiding en het salaris. Informatica ligt goed in de markt, zeker als je wat specifieke bekwaamheden hebt. Wat meer geld is over het algemeen wel aangenaam, zeker als het structureel vrij veel meer is.

Je hebt er allemaal weinig aan als je je werk zonder enige arbeidsvreugde beleeft, maar dat hoeft niet het geval te zijn. De maatschappelijke en financiële waardering van machinist is, zoals hier bij machinisten naar voren is gekomen, ook niet altijd optimaal.

Ja, zo wordt het nooit wat met het oplossen van het personeelstekort.

Ik las deze week een interessant interview met Anne Hettinga over het schrappen van treindiensten in Groningen vanwege personeelstekort.

Hettinga erkende daarin dat dat schrappen niet alleen vanwege personeelstekort is maar (in besloten overleg met de Provincie) ook is gedaan is om structureel te bezuinigen nu er minder reizigers zijn.

Ik vrees nog steeds dat er bij NS ook iets dergelijks speelt en er ook daar dus deels sprake is van een stukje bewuste afbouw om financiële redenen. Bij dat scenario zijn er dan ook minder vacatures om in te vullen.

Reputatie 7
Badge

Ik zou, als ik jou was die ICT opleiding eerst afmaken. Machinist is een mooi vak, maar er kan van alles gebeuren waardoor je niet meer geschikt bent om te rijden. Dan is het goed om een goeie opleiding te hebben om op terug te vallen.

 

Je zult voor jezelf moeten uitmaken wat voor jou het zwaarst weegt natuurlijk, dat gaan wij je niet vertellen.

 

Reputatie 7
Badge

Ja, zo wordt het nooit wat met het oplossen van het personeelstekort.

Heb eerder dit jaar gesolliciteerd voor conducteur en werd keihard afgewezen voor "gebrek aan werkervaring" terwijl je start met een opleiding, kansloze organisatie

Ik ben zelf mijn hele werkende leven ICT'er geweest (inmiddels gepensioneerd) en dat heb ik nooit betreurd. Gezien de salarissen in die sector nooit financiële zorgen en altijd werk genoeg want de meeste Nederlanders missen de aanleg voor een bèta-studie dus is er relatief weinig concurrentie. Dat klinkt misschien allemaal weinig idealistisch maar je moet in het leven ook pragmatisch zijn.

Verder is de Is ICT qua cultuur een sector met informele omgangsvormen en je kunt er makkelijk switchen van baan of project als het ergens minder bevalt Uiteraard moet je het werk wel enigszins interessant vinden, maar het hoeft ook weer niet je hobby te zijn. Nadelen zijn dat er vaak deadlines zijn, dat je veel moet overwerken en zeker bij wisselende projecten heb je soms lange reistijden en maak je dus lange dagen.

Hoewel machinist me als vak ook heel erg leuk lijkt staat de cultuur bij het bedrijf NS me wat tegen: star, bureaucratisch en veel vakbondsgeneuzel. Als ik ooit machinist zou worden zou ik zelf daarom voor een particuliere (goederen)vervoerder kiezen, die cultuur past mij nu eenmaal beter. Maar dat is zeer persoonlijk.

Uiteindelijk moet je net als iedereen zelf je beroepskeuze maken en kiezen wat je zelf leuk maar vooral ook verstandig lijkt. En een goede raad: kijk verder dan een opleiding. Een opleiding duurt maximaal 3-4 jaar maar daarna ga je 40-45 jaar werken. Dat is heel wat anders en kan zowel enorm mee- als tegenvallen. .en opleidingduurt 3 of 4 jaar en dat is niets vergeleken met het rkende leven van 40-45 jaar het b

Hallo allemaal!

 

Ik ben 18 en dit collegejaar gestart met de studie HBO-ICT, nu heb ik voor ICT altijd al een interesse gehad maar dat heb ik ook voor andere dingen en vakgebieden. Nu zie ik natuurlijk hoe graag NS nieuwe mensen werft en merk ik dat ik ICT eigenlijk toch een beetje te ‘saai’ vind om echt mijn werk van te gaan maken.

 

Dus de twijfel slaat toe, zal ik toch wat anders gaan doen? Machinist worden lijkt me ook altijd al erg interessant, maar stop ik dan met deze studie en ga ik naar het ROC (dat wel erg ver weg is van huis) of solliciteer ik bij NS? 
 

Hopelijk is er iemand met wat meer levenservaring en kennis die gewoon wat adviezen heeft :)

 

Alvast bedankt!

Mocht je op gesprek gaan, dan zou ik persoonlijk niet vermelden dat de ICT opleiding na een maand of 3 een beetje te ‘saai’ is/was. Tenzij je natuurlijk al heel veel van ICT weet en je HBO cijfers tenminste 8 of hoger zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Er zitten hier een paar machinisten met wijsheid en levenservaring, die melden zich vanzelf wel. Je keuze zul je zelf moeten maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou dit jaar gewoon afmaken en ondertussen kijken of je mee mag lopen met een machinist en je verdiepen in opleiding en werk van machinist.

Je bent nog jong en niet iedereen wordt aangenomen bij NS. Mocht je echt willen stoppen met jouw huidige opleiding, doe dit voor 1 februari. Je kunt dan vaak nog instappen bij andere opleidingen. Daarbij kun je mogelijk (een deel van) jouw betaalde collegegeld terug krijgen.

Reageer