beantwoord

de visie van de NS op magneetzweeftreinen

  • 10 september 2020
  • 11 reacties
  • 244 Bekeken

beste NS,

 

ik ben voor school bezig aan een profielwerkstuk en ik doe het over zweeftreinen maar nu vroeg ik mij af wat jullie van de magneetzweeftreinen vinden en of jullie ook er open voor staan om dit in Nederland toe te passen en dan waarom wel of waarom niet.

 

ik wou dit graag via de email sturen maar ik zag dat dat niet kan.

 

mvg. Ruben Kreuk

icon

Beste antwoord door Slidestops 10 september 2020, 06:20

 

 

Het meest ambitieuze plan was dat van een magneetzweeftrein. Belangrijkste voordelen van deze optie waren de snelheid (de Transrapid van Siemens kan een snelheid van 430 kilometer per uur halen), het snel kunnen optrekken (waardoor een relatief groot aantal tussenstops gemaakt kan worden zonder dat dit al te veel extra reistijd betekent) en de relatief lage geluidproductie (volgens deskundigen is dit op 25 meter afstand in vergelijking met een intercitytrein ongeveer de helft, andere deskundigen concludeerden dat het geluidsniveau van een voorbijrijdende magneetzweeftrein ongeveer gelijk is aan het geluidsniveau van een voorbijrijdende hogesnelheidslijn). Daarnaast zou een zweefbaan op termijn kunnen worden gekoppeld aan een door een consortium van bedrijven voorgesteld traject in de Randstad (Rondje Randstad) of richting Noord-Duitsland.[3] Aanvankelijk werd ook genoemd dat de magneetzweeftrein de veiligste optie was, maar na een groot ongeluk in 2006 op een testbaan in Duitsland waarbij 23 doden vielen, werd dit argument niet meer gehoord.

Het idee van een magneetzweefbaan had ook tegenstanders. Zij wezen vooral op de hoge kosten; een magneetbaan is veruit het duurste alternatief. Plannen voor trajecten in het buitenland (zoals de baan tussen Hamburg en Berlijn) werden stopgezet vanwege tegenvallende kosten en baten.

Een eigenschap van een magneetzweeftrein is dat hij een geheel eigen baan nodig heeft. Dit heeft als nadeel dat men dus niet door kan rijden over de HSL of andere bestaande spoorlijnen, waardoor meer overstapbewegingen nodig zijn. Ook inpassing in een stad is door deze noodzakelijke eigen baan complexer dan een spoor- of wegverbinding. De stations zouden daarom vooral transferia worden buiten de stad bij autosnelwegen.

De belangrijke pleitbezorgers van dit alternatief waren de Stuurgroep Zuiderzeelijn, een stuurgroep bestaande uit lokale en provinciale politici, en het Consortium Transrapid Nederland, bestaande uit de bedrijven Siemens NederlandHBGABN AMRO en Ballast Nedam. De magneetzweeftrein had in de Noordelijke politiek de meeste steun, al bleek uit onderzoek dat het enthousiasme voor dit alternatief niet door iedereen gedragen werd. Zo was onder meer reizigersorganisatie ROVER (overigens een groot voorstander van het aanleggen van de Zuiderzeelijn) tegen een magneetzweefbaan vanwege de te hoge kosten en onvoldoende aansluiting op het bestaande spoorwegennet.[4]

 

Aldus de wiki over de "zuiderzeelijn".

M.a.w. leuk idee, veel voordelen, veel te onhandig en duur.

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Op welk traject binnen NL zou je zulke treinen graag willen zien?

Kost nogal wat namelijk (infra plus stroom)… Daarom dus al niet mogelijk eigenlijk, anno 2020 tot verre toekomst.

Reputatie 7

 

 

Het meest ambitieuze plan was dat van een magneetzweeftrein. Belangrijkste voordelen van deze optie waren de snelheid (de Transrapid van Siemens kan een snelheid van 430 kilometer per uur halen), het snel kunnen optrekken (waardoor een relatief groot aantal tussenstops gemaakt kan worden zonder dat dit al te veel extra reistijd betekent) en de relatief lage geluidproductie (volgens deskundigen is dit op 25 meter afstand in vergelijking met een intercitytrein ongeveer de helft, andere deskundigen concludeerden dat het geluidsniveau van een voorbijrijdende magneetzweeftrein ongeveer gelijk is aan het geluidsniveau van een voorbijrijdende hogesnelheidslijn). Daarnaast zou een zweefbaan op termijn kunnen worden gekoppeld aan een door een consortium van bedrijven voorgesteld traject in de Randstad (Rondje Randstad) of richting Noord-Duitsland.[3] Aanvankelijk werd ook genoemd dat de magneetzweeftrein de veiligste optie was, maar na een groot ongeluk in 2006 op een testbaan in Duitsland waarbij 23 doden vielen, werd dit argument niet meer gehoord.

Het idee van een magneetzweefbaan had ook tegenstanders. Zij wezen vooral op de hoge kosten; een magneetbaan is veruit het duurste alternatief. Plannen voor trajecten in het buitenland (zoals de baan tussen Hamburg en Berlijn) werden stopgezet vanwege tegenvallende kosten en baten.

Een eigenschap van een magneetzweeftrein is dat hij een geheel eigen baan nodig heeft. Dit heeft als nadeel dat men dus niet door kan rijden over de HSL of andere bestaande spoorlijnen, waardoor meer overstapbewegingen nodig zijn. Ook inpassing in een stad is door deze noodzakelijke eigen baan complexer dan een spoor- of wegverbinding. De stations zouden daarom vooral transferia worden buiten de stad bij autosnelwegen.

De belangrijke pleitbezorgers van dit alternatief waren de Stuurgroep Zuiderzeelijn, een stuurgroep bestaande uit lokale en provinciale politici, en het Consortium Transrapid Nederland, bestaande uit de bedrijven Siemens NederlandHBGABN AMRO en Ballast Nedam. De magneetzweeftrein had in de Noordelijke politiek de meeste steun, al bleek uit onderzoek dat het enthousiasme voor dit alternatief niet door iedereen gedragen werd. Zo was onder meer reizigersorganisatie ROVER (overigens een groot voorstander van het aanleggen van de Zuiderzeelijn) tegen een magneetzweefbaan vanwege de te hoge kosten en onvoldoende aansluiting op het bestaande spoorwegennet.[4]

 

Aldus de wiki over de "zuiderzeelijn".

M.a.w. leuk idee, veel voordelen, veel te onhandig en duur.

Nou @rubenk is gelijk klaar met zijn werkstuk dankzij het knip en plakwerk van @Slidestops 😀😀

Reputatie 6

Er was toch vroeger een testbaan in het Duitse Emsland? Ik dacht dat die dicht ging na een dodelijk ongeluk.

Reputatie 7
Badge +3

Er was toch vroeger een testbaan in het Duitse Emsland? Ik dacht dat die dicht ging na een dodelijk ongeluk.

Ja, al ging-ie later wel weer open en later toch weer dicht :slight_smile:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Transrapid

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een keer een rit mogen maken met de Transrapid. De topsnelheid was 500 km/u. Een spectaculaire snelheid waarvan je nauwelijks iets merkte. 

Het was toen al duidelijk dat het nooit iets ging worden met de Transrapid. Het grote knelpunt is dat er totaal nieuwe infrastructuur nodig is die niet geïntegreerd kan worden in het bestaande net.

Reputatie 5
Badge

Is het enige lijntje dat nog rijdt met dat systeem niet vanaf een buitenpost van de Sjanghai metro naar het nieuwe grootse INternatinal airport bij die reuzenstad? Daar ben ik ooit met mee geweest, maar kan me niet meer herinneren of het dat of een ander systeem was.

Badge +3

Dat zou best kunnen, op YouTube staat een filmpje waarbij iemand een muntje balanceerde op het tafeltje bij het raam, en zijn telefoon met de snelheid (GPS) en een stopwatch erbij. Muntje bleef geloof ik 12 minuten perfect staan.

Reputatie 7
Badge +3

Is het enige lijntje dat nog rijdt met dat systeem niet vanaf een buitenpost van de Sjanghai metro naar het nieuwe grootse INternatinal airport bij die reuzenstad? Daar ben ik ooit met mee geweest, maar kan me niet meer herinneren of het dat of een ander systeem was.

Een ritje daar schijnt onbetaalbaar te zijn las ik ergens.

Reputatie 6
Badge

Is het enige lijntje dat nog rijdt met dat systeem niet vanaf een buitenpost van de Sjanghai metro naar het nieuwe grootse INternatinal airport bij die reuzenstad? Daar ben ik ooit met mee geweest, maar kan me niet meer herinneren of het dat of een ander systeem was.

Een ritje daar schijnt onbetaalbaar te zijn las ik ergens.

Valt reuze mee!

Wikipedia:

A one-way ticket costs ¥50 (US$8), or ¥40 ($6.40) for those passengers holding a receipt or proof of an airline ticket purchase. A round-trip return ticket costs ¥80 ($12.80) and VIP tickets cost double the standard fare.

Reputatie 7
Badge +3

Op, dat valt reuze mee en klinkt als heel betaalbaar. Alleen wat problematisch dat je eerst negen uur moet vliegen om een ritje te kunnen maken.

Reageer