Skip to main content

Demonstreren op het spoor

• 14 april 2025
  • 8 reacties
  • 150 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik zag zojuist een artikel op de site van ProRail:

https://www.prorail.nl/nieuws/spoorverkeer-op-havenspoorlijn-bij-maasvlakte-stilgelegd-door-demonstratie

Actiegroep 'Geef Tegengas' besloot dus dat het een goed idee was om te gaan demonstreren… op het spoor. Geniaal plan! Want waarom zou je nog nadenken als je ook levensgevaarlijke stunts kunt uithalen?

Deze mensen zijn duidelijk het spoor bijster. En laten we hopen dat ze hier een flinke straf voor hebben gekregen, misschien dat ze dan hun leven weer een beetje op de rails krijgen.

Demonstreren op de snelweg is al volstrekt idioot en ik dacht eigenlijk niet dat het erger kon…

Dit zijn in mijn optiek geen activisten, maar extremisten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 14 april 2025

EUreiziger24
Gorott schreef:

Niet overdrijven. De middelen ontheiligen het doel niet. 

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 15 april 2025

Zo te zien was de demonstratie op een plek waar harder gereden mocht worden dan 40 en met spanning op de bovenleiding. Best gevaarlijke stunt lijkt me, men nam in elk geval een behoorlijk risico!

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 16 april 2025

Die demonstranten worden steeds extremer.

• Machinist NS
  • 16 april 2025
Gorott schreef:

Demonstreren op de snelweg is al volstrekt idioot en ik dacht eigenlijk niet dat het erger kon…

Niet om een gevaarlijke actie goed te praten, maar in deze tijd is het blijkbaar nodig om tot steeds spraakmakender acties over te gaan om nog gehoord te worden. Ik zie het als een bijproduct van meningen die al jarenlang steevast genegeerd worden; belangrijke onderwerpen die bot vangen onder het juk van kapitalistische hebzucht en opper-egoïsme.

Maar idd, opeens op een in gebruik zijnd spoor gaan staan is niet handig. Komt de eerstvolgende trein niet over het nevenspoor, maar over het spoor waar je in staat dan gaan er doden vallen...

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16 april 2025

Dit dreigt een beetje een politieke discussie te gaan worden. Persoonlijk vind ik dat je ongeacht waar je voor strijdt, geen sporen, snelwegen of gebouwen zou moeten bezetten en/of vernielen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 16 april 2025
West schreef:

Niet om een gevaarlijke actie goed te praten, maar in deze tijd is het blijkbaar nodig om tot steeds spraakmakender acties over te gaan om nog gehoord te worden. Ik zie het als een bijproduct van meningen die al jarenlang steevast genegeerd worden; belangrijke onderwerpen die bot vangen onder het juk van kapitalistische hebzucht en opper-egoïsme.

Voor mijn gevoel werken gevaarlijke acties tijdens demonstraties vaak juist averechts, steeds meer mensen keren zich dan tegen het doel waarvoor gestreden wordt. Je jaagt er meestal meer mensen mee weg dan dat je ze ermee wint.

Wat mij betreft mag je overal voor demonstreren zelfs om een scheet die dwars zit, want dat is je goed recht. Maar zoals mrfreeze ook al aangeeft, vind ik niet dat je gevaarlijke acties moet uithalen. Dat wekt alleen maar meer woede op en zorgt voor nog meer wrijving in de samenleving.

Ik denk overigens dat er niemand is die tegen het recht om te demonstreren is. :)

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Joh, als je zonder vergunning als groepje vreedzaam op de grond gaat zitten demonstreren/zingen op Utrecht Centraal en dus reizigers ‘hindert’ (die dan om je heen moeten lopen) ben je al fout bezig.

Ikzelf loop dwars door ze heen, maak plaats… je mag roepen wat je wilt maar mij niet hinderen 😅

Ongeacht de inhoud van de leuzen (pro Palestina of anti Israël, of anti Rusland en pro Oekraïne)
Of anti Sinterklaas of Kerstman of Zwarte Piet of de Paashaas…

Doe dat vooral lekker buiten, want daar mag het wél (met vergunning).

De orde verstoren (spandoeken of vlaggen met leuzen mag van mijn VvE/woningbouw niet eens, dat staat in het reglement/huisregels) is gewoon niet toegestaan.

Jezelf aan het spoor ketenen zonder aankondiging en toestemming “wij leggen de treinen (al is het een rangeerterrein) wel ff stil totdat de politie komt’ is een heel slecht idee voor een ‘demonstratie’ dus!

Oh, en voor die snelweg blokkades, neem vooral je kinderen mee die geen idee hebben waar het over gaat 😣 Ga dan samen met je kids treinen van een ‘nieuw verfje’ (graffiti) voorzien en zie hoe ver je komt! 🤣

Je bereikt er niets mee, veroorzaakt alleen maar overlast en brengt jezelf in gevaar bij op het spoor of een snelweg.

Als Koningsdag op zondag 27 april al niet mag (dat vieren we dan maar op zaterdag, dan mag het wél)… 🙄

Reageer