beantwoord

Deuren dicht, maar waar is de machinist?

• 17 november 2017
  • 25 reacties
  • 547 Bekeken

Badge
17 november 2017, trein 653 (IC Rotterdam C - Leeuwarden). Zoals altijd een stationnement van 6 minuten te Utrecht C om kop te maken. Om 15.18, de geplande vertrektijd, gaan netjes de deuren dicht. Maar de (mudjevolle) trein vertrekt niet. Hij wacht. En wacht. De motoren zijn niet eens aan.
Om 15.20 komt dan een conducteur langs, die zich langs de staande mensen wringend een weg naar voren baant. Een minuut later volgt de machinist. Om 15.24 starten de motoren en vertrekt de trein, na 12 minuten (waarvan 6 met gesloten deuren) wortelschieten te Utrecht.
Vlak daarna hoor ik de HC inderdaad omroepen dat ze vertraagd waren omdat ze de machinist nog moesten vinden.

Dit roept toch wel wat vragen op bij mij.
- Waar was de machinist ineens gebleven? Als Utrecht C het beginstation van de trein was geweest, had ik nog kunnen begrijpen dat de mcn niet aanwezig was. Maar in een doorgaande trein...?
- Hadden de deuren niet open kunnen blijven terwijl de machinist überhaupt nog niet in de trein aanwezig was? De huidige gang van zaken lijkt me erg frustrerend voor reizigers die net iets te laat aan komen hollen en dan leuk 6 minuten naar de dichte deuren van hun trein kunnen staren.
- Waarom moest de machinist zich door de volle trein heen worstelen? Buitenom lopen en dan bij de voorste deur instappen was makkelijker en sneller geweest. Nóg een reden om de deuren open te houden.

Het is overigens niet de eerste keer dat ik dit meemaak. Een tijdje terug gebeurde mij exact hetzelfde bij een (eveneens mudjevolle) IC Den Haag C - Enschede, die een volle minuut te vroeg de deuren sloot en vervolgens 4 minuten te laat vertrok door afwezigheid van de machinist.

Wie helpt mij bij het oplossen van het Groot Mysterie van de Verdwenen Machinist?
icon

Beste antwoord door mcn1995 17 november 2017, 17:33

Zoals meerdere al zeggen, op Utrecht wisselen we vaak personeel uit. Neem de IC Den Haag-Enschede. Personeel uit bijvoorbeeld Den Haag rijdt helaas meestal maar tot Utrecht, door naar Enschede is voor andere.
Dat de deuren gesloten worden is een fout van de HC, kan ik niet omheen. Een machinist en conducteur doen een portofoontest zodat ze van elkaar weten dat ze er zijn. Zoals loes zegt officieel doet de nieuwe opstapper de portotest. En een opstappende machinist mag dit volgens zijn handboek ook na vertrek doen. In deze portotest wordt ook vermeld tot waar je mee gaat. In de praktijk weet de conducteur/machinist dan wanneer er een nieuwe collega komt, en doet in de praktijk dan een portotest als hij niets hoort. Probleem is dat op grote standplaatsen er zoveel treinen zijn die tegelijk contact opnemen met elkaar dat het verkeer allemaal door elkaar loopt. Een conducteur moet dan voorin gaan kijken of er een machinist is. Maar ja, we zijn ook mensen, en kunnen ook vergeten tot hoever iemand mee ging. Zeker als je een hoop vragen krijgt op een station, drukke treinen hebt met veel problemen (zwartrijders). Ook kan er onderweg iets wijzigen in een dienst waardoor je collega eerder van de trein af gaat dan gepland. Tevens zijn er ook collega's als deze:
https://www.tubantia.nl/home/ns-mag-twentse-hoofdconducteur-die-soms-te-laat-komt-niet-ontslaan~ad34a5b9/
Tevens rijdt er tegenwoordig ICM op deze lijn. Deze hebben maar aan een kant een cabinedeur welke vaak op Utrecht aan de verkeerde kant zit.
Bekijk origineel

25 reacties

We stappen geregeld over van trein. Deze trein maakt zoals je schrijft kop en meestal komt er dan een andere machinist die dan de trein snel ombouwd. Wij horen voor vertrek als HC een portofoontest te doen. Weet je meteen of je een machinist hebt. Utrecht CS is alleen een drama om de porto te testen. Geldt voor alle grote stations. Officieel moet de nieuwe opstapper de test beginnen, een opstappende machinist mag dit volgens zijn handboek ook na vertrek doen.
Zelf neem ik het initiatief, want ook ik heb wel eens een trein gesloten zonder machinist. Ik wil eerst zekerheid hebben en daar heb ik nog meer opties voor overigens.
De HC kiest ervoor om binnendoor naar voren te gaan. Zou ik ook doen. Het is op dat moment nog niet bevestigd dat er geen machinist op zit. Loop je buitenlangs, dag trein. Wij mogen de deuren overigens niet centraal openen en bij veel materieel kan dat ook niet.

Machinisten zijn net mensen en kunnen zich vergissen, in een andere vertraagde trein hebben gezeten, verkeerd spoor of andere reizigers geholpen en de tijd vergeten.

Ik hoop dat ik wat opgelost heb zo 😉
Reputatie 6
Badge
In Utrecht wordt er inderdaad gewisseld. Aan de plek waar de machinist staat, kun je afleiden hoe lang de trein zal zijn.
Badge
In Utrecht wordt er inderdaad gewisseld. Aan de plek waar de machinist staat, kun je afleiden hoe lang de trein zal zijn.

Zeker weten? Ik meende juist te weten dat die praktijk enkele jaren geleden was afgeschaft met het oog op kostenbesparingen. Vandaar ook dat het stationnement 6 minuten was geworden, omdat de mcn de hele trein af moet lopen tijdens het kopmaken.
Als er een tweede mcn klaarstaat, kan je ook al in 3-4 minuten kopmaken.

En daarnaast, als de tweede mcn achterin instapt en dan de halve trein door moet banjeren om bij de cabine aan de voorkant te komen, gaat er ook iets niet goed.
Reputatie 4
Zoals meerdere al zeggen, op Utrecht wisselen we vaak personeel uit. Neem de IC Den Haag-Enschede. Personeel uit bijvoorbeeld Den Haag rijdt helaas meestal maar tot Utrecht, door naar Enschede is voor andere.
Dat de deuren gesloten worden is een fout van de HC, kan ik niet omheen. Een machinist en conducteur doen een portofoontest zodat ze van elkaar weten dat ze er zijn. Zoals loes zegt officieel doet de nieuwe opstapper de portotest. En een opstappende machinist mag dit volgens zijn handboek ook na vertrek doen. In deze portotest wordt ook vermeld tot waar je mee gaat. In de praktijk weet de conducteur/machinist dan wanneer er een nieuwe collega komt, en doet in de praktijk dan een portotest als hij niets hoort. Probleem is dat op grote standplaatsen er zoveel treinen zijn die tegelijk contact opnemen met elkaar dat het verkeer allemaal door elkaar loopt. Een conducteur moet dan voorin gaan kijken of er een machinist is. Maar ja, we zijn ook mensen, en kunnen ook vergeten tot hoever iemand mee ging. Zeker als je een hoop vragen krijgt op een station, drukke treinen hebt met veel problemen (zwartrijders). Ook kan er onderweg iets wijzigen in een dienst waardoor je collega eerder van de trein af gaat dan gepland. Tevens zijn er ook collega's als deze:
https://www.tubantia.nl/home/ns-mag-twentse-hoofdconducteur-die-soms-te-laat-komt-niet-ontslaan~ad34a5b9/
Tevens rijdt er tegenwoordig ICM op deze lijn. Deze hebben maar aan een kant een cabinedeur welke vaak op Utrecht aan de verkeerde kant zit.
Badge
We stappen geregeld over van trein. Deze trein maakt zoals je schrijft kop en meestal komt er dan een andere machinist die dan de trein snel ombouwd. Wij horen voor vertrek als HC een portofoontest te doen. Weet je meteen of je een machinist hebt. Utrecht CS is alleen een drama om de porto te testen. Geldt voor alle grote stations. Officieel moet de nieuwe opstapper de test beginnen, een opstappende machinist mag dit volgens zijn handboek ook na vertrek doen.
Zelf neem ik het initiatief, want ook ik heb wel eens een trein gesloten zonder machinist. Ik wil eerst zekerheid hebben en daar heb ik nog meer opties voor overigens.
De HC kiest ervoor om binnendoor naar voren te gaan. Zou ik ook doen. Het is op dat moment nog niet bevestigd dat er geen machinist op zit. Loop je buitenlangs, dag trein. Wij mogen de deuren overigens niet centraal openen en bij veel materieel kan dat ook niet.

Machinisten zijn net mensen en kunnen zich vergissen, in een andere vertraagde trein hebben gezeten, verkeerd spoor of andere reizigers geholpen en de tijd vergeten.

Ik hoop dat ik wat opgelost heb zo ;)

Klinkt an sich logisch, bedankt voor de toelichting 🙂 Maar let wel: het was niet alleen de HC die door de trein liep. Ook de mcn moest zich langs de staande reizigers op balkon en in gangpaden wurmen.
En daarnaast: ik meende dus dat die tweede mcn was afgeschaft wegens kostenbesparingen (met ruime stationnementen bij kopmaken tot gevolg). Is dat ooit zo geweest en vlak daarna weer ingevoerd? Of is dat überhaupt nooit het geval geweest?
Reputatie 6
Badge

Zeker weten? Ik meende juist te weten dat die praktijk enkele jaren geleden was afgeschaft met het oog op kostenbesparingen. Vandaar ook dat het stationnement 6 minuten was geworden, omdat de mcn de hele trein af moet lopen tijdens het kopmaken.
Als er een tweede mcn klaarstaat, kan je ook al in 3-4 minuten kopmaken.

Ik let er niet actief op, maar zie het praktisch elke middag in Utrecht gebeuren. Misschien gebeurt het niet heel de dag. Zelf heb ik nog niet meegemaakt, dat er nog geen machinist is.
Dat de mcn binnendoor is gegaan is apart te noemen. Daar zijn andere oplossingen voor.
@Loes
Waarschijnlijk zat de cabinedeur aan de niet-perronzijde. Door de al gesloten deuren moest de machinist gebruik maken van de cabinedeur van de andere cabine in het treinstel.
Badge +3
Waarschijnlijk zat de cabinedeur aan de niet-perronzijde. Door de al gesloten deuren moest de machinist gebruik maken van de cabinedeur van de andere cabine in het treinstel.
Nog een reden om de deuren open te houden totdat het zeker is dat er een machinist in de juiste cabine zit. ;)

Want als een HC dus de deuren niet meer (centraal) kan openen na het sluiten, wat doe je dan als de MCN helemaal niet komt opdagen?
Dat zou kunnen, maar dat weerhoudt een machinist er niet van om buitenom te lopen.
Reputatie 4
En dat is waarom ik dat juist NIET had benoemd. Is in Amf helaas bij een vertrekkende trein misbruik van gemaakt door een reiziger. Deze is gelukkig meteen afgevoerd door de politie/veiligheidsdienst.
Security through obscurity is never a good idea.
Dan heeft die persoon veel meer kennis over het materieel gehad dan de gemiddelde reiziger.
Had een actie van mij kunnen zijn, al denk ik dat ik ook wel in kan schatten wanneer het gebruik ervan te verantwoorden is 🙂
@mcn1995
Ik zal het maar niet echt proberen te vinden. In ieder geval wel interessant om te weten. De smiley had een knipoog moeten zijn.
Ach, bij een deel van het materieel staat het er zelfs expliciet bij. Ik zou er niet wakker van liggen, lol.
Reputatie 7
Je moet geen slapende honden wakker maken 🙂
Badge +3
Dan heeft die persoon veel meer kennis over het materieel gehad dan de gemiddelde reiziger.
Wellicht weten ook niet alle mcn's dat die knop er is? Ikzelf kwam er ook pas onlangs achter tijdens het poetsen (ik rij taxi maar alles op rekening dus geen straattaxi met contanten op zak) dat er een alarmknop zat in mijn bus.

Bij het poetsen drukte ik er op, meteen paniek in de centrale. WAT IS ER AAN DE HAND?
Dat valt onder materieelkennis. Machinisten behoren dat te weten, HC niet.
@Slidestops

Dat geldt ook voor VenS hun werkwijze

Note: Niet op jou persoonlijk doelend, maar algemeen
Reputatie 7
@Slidestops

Dat geldt ook voor VenS hun werkwijze

Ja inderdaad, vandaar dat ik bewust heel veel niet deel 🙂
Maak je geen zorgen, dat doet NS zelf wel middels een VLOG: https://www.youtube.com/watch?v=Sm214e0vSLk 😳
Reputatie 7
Badge
De reden dat de machinist binnendoor liep, kan ook zijn dat dit een machinist betrof die gepland was om met die trein te 'passagieren', maar door Bijsturing is verzocht de trein te gaan rijden vanwege ontbreken rijdende machinist. Is mij ook al meer dan eens gebeurd 🙂
Das ook een zeer plausibele verklaring, die ms wel het meeste voor de hand ligt 🙂
Reputatie 7
Badge

Klinkt an sich logisch, bedankt voor de toelichting 🙂 Maar let wel: het was niet alleen de HC die door de trein liep. Ook de mcn moest zich langs de staande reizigers op balkon en in gangpaden wurmen.
En daarnaast: ik meende dus dat die tweede mcn was afgeschaft wegens kostenbesparingen (met ruime stationnementen bij kopmaken tot gevolg). Is dat ooit zo geweest en vlak daarna weer ingevoerd? Of is dat überhaupt nooit het geval geweest?

Bij langere treinen (lees: meer dan 1 treinstel) is het meestal nog steeds zo dat we in Utrecht wisselen van machinist. Dan kan het zijn dat het alleen maar voor het stukje Utrecht-Amersfoort is, maar toch.
's Avonds, als die treinen met enkele stellen rijden, komt het wél voor dat we een trein in Utrecht zelf ombouwen. Je hebt dan meer tijd om om te lopen, maar ook minder risico op vertraging bij binnenkomst die dan automatisch resulteert in vertraging bij vertrek.
Dat deze trein geen machinist had bij vertrek uit Utrecht kan komen omdat de betreffende machinist door een verstoring ergens anders was en de bijsturingsorganisatie dat even gemist had, het kan zijn dat hij/zij bij aanvang dienst in Utrecht in de file terecht gekomen is en de bijsturing niet heeft kunnen bellen, ziek en gemist door bijsturing, maar ook zo simpel als tijd vergeten of verkeerde tijd in gedachten.

Dat bijsturing het missen van een machinist mist, klinkt heel slordig, maar in een verstoring vallen soms dingen weg (en die verstoring hoeft niet in Utrecht zelf geweest te zijn, bedieningsgebied van die mensen is vrij groot met een beperkt aantal mensen).

Reageer