Skip to main content

EBS zal vanaf 2027 de busconcessie in Zeeland overnemen

Forum|alt.badge.img

Off topic maar vond het toch wel een interessante topic.

EBS zal de busconcessie in Zeeland overnemen van Connexxion vanaf 2027 tot zeker 2039.

Ik vraag mij toch af waarom er voor EBS is gekozen terwijl er ook een Arriva was die interesse had en EBS een nogal een gevoelig onderwerp is.

EBS staat bekend om haar beloftes niet na te komen, maar toch zijn er een hoop beloftes gemaakt.

Nou ja het zal mij benieuwen 😁.

28 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3742 reacties
  • 19 maart 2025

Inderdaad wat merkwaardig. Zeeland heeft blijkbaar dus uitsluitend gekeken naar de prijs. In de regio Zaanstad loopt zelfs een onderzoek om EBS de concessie te ontnemen. Probleem is dat dat heel veel geld kost.

https://www.deorkaan.nl/zaanstad-onderzoekt-intrekking-ov-contract-ebs/

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2466 reacties
  • 19 maart 2025

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7327 reacties
  • 19 maart 2025

Moet eerlijk zeggen dat ik het feit dat ze een dochter van Egged zijn niet zo spannend vind. Op die manier blijf je bezig. Het onderzoek in Zaanstad gaat over de kwaliteit van EBS zelf. Dat zou wat mij betreft een grotere rol mogen spelen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2466 reacties
  • 19 maart 2025
mrfreeze schreef:

Moet eerlijk zeggen dat ik het feit dat ze een dochter van Egged zijn niet zo spannend vind. Op die manier blijf je bezig. Het onderzoek in Zaanstad gaat over de kwaliteit van EBS zelf. Dat zou wat mij betreft een grotere rol mogen spelen.

Maar dat speelt blijkbaar geen rol, en daar gaat het mis. Waarom ga je in zee (haha) met een bedrijf waarvan de kwaliteit te wensen overlaat?

De belofte dat de kwaliteit zal verbeteren doordat er nieuwere bussen worden ingezet, vind ik ongeloofwaardig.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1662 reacties
  • 19 maart 2025
Gorott schreef:

EBS zal de busconcessie in Zeeland overnemen van Connexxion vanaf 2027 tot zeker 2039.

Ik vraag mij toch af waarom er voor EBS is gekozen terwijl er ook een Arriva was die interesse had en EBS een nogal een gevoelig onderwerp is.

EBS staat bekend om haar beloftes niet na te komen, maar toch zijn er een hoop beloftes gemaakt.

Het is bij een aanbesteding natuurlijk niet toegestaan om een vervoerder naar voorkeur te selecteren of er eentje uit te sluiten. EBS had in dit geval, op papier, het beste aanbod naar wens van de vervoerder. 

Hoe dat in de praktijk zal gaan… EBS heeft van zowel de concessies IJssel-Vecht als Zaanstreek-Waterland vooral in het begin een gigantische puinzooi gemaakt. Met uitval van bussen, zwaar verouderde dieselbussen etc. Tegelijkertijd rijdt EBS ook op de concessie Haaglanden, en daar gaat het wel prima.

Maar volgens mij doen andere busvervoerders het ook niet veel beter. Qbuzz in Zuid-Holland om er maar één te noemen. Of Arriva in Twente.

De grap van EBS vind ik trouwens de keuze voor BYD, en dan vooral de motivatie van EBS:

We gaan spiksplinternieuwe bussen van BYD aanschaffen.” EBS heeft elders in het land goede ervaringen met deze bussen van Chinese producent.

Terwijl de ervaringen met die bussen volgens mij niet bepaald positief zijn… Zie bijvoorbeeld: https://pvmagazine.nl/het-gebed-zonder-end-dossier-van-de-elektrische-byd-bussen-op-de-veluwe/

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1662 reacties
  • 19 maart 2025
Henkpeetersen schreef:

Inderdaad wat merkwaardig. Zeeland heeft blijkbaar dus uitsluitend gekeken naar de prijs. In de regio Zaanstad loopt zelfs een onderzoek om EBS de concessie te ontnemen. Probleem is dat dat heel veel geld kost.

Nog groter probleem voor Zaanstad is dat die gemeente daar helemaal niet over gaat. De concessie ligt in handen van de Vervoerregio Amsterdam. Ik acht de kans zeer klein dat die daar in mee gaan. Nu weer de concessie opbreken en opnieuw aanbesteden zal een recept voor weer meer chaos zijn denk ik.

Veel meer dan een politiek signaal naar de vervoerregio en haar inwoners zal het niet zijn dus.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2466 reacties
  • 19 maart 2025

Al zal EBS het niet alleen doen, want EBS zal ook samen moeten werken met Flex en natuurlijk Van Oeveren.

Het nieuwe model waar de provincie voor gaat vind ik sowieso al dubieus, maar we zullen het zien 😆.

Ik had toch liever een Arriva gezien, ook op het spoor 🤣.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4158 reacties
  • 19 maart 2025
Gorott schreef:

Het nieuwe model waar de provincie voor gaat vind ik sowieso al dubieus, maar we zullen het zien 😆.

Gedoemd te mislukken, het levert alleen maar minder klanten op, alleen de provincie ziet dat zelf nog steeds niet in. Maar… diegenen die de besluiten nemen gaan zelf nooit met de bus…...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2466 reacties
  • 20 maart 2025

'T kan opzich wel wat hebben, een taxi die je van Hub A naar Hub B brengt, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat zo'n taxi bij jouw hub aankomt.

Je hebt in iedergeval geen last van een overstap die je mist door vertraging van een bus, want je kan de taxi dus op ieder moment bestellen.

Maar goed waarom een taxi bestellen die je van Hub A naar Hub B brengt als je ook een taxi kan bellen die je van Hub A naar jouw eindbestemming brengt 🤣.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4158 reacties
  • 20 maart 2025
Gorott schreef:

'T kan opzich wel wat hebben, een taxi die je van Hub A naar Hub B brengt, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat zo'n taxi bij jouw hub aankomt.

Mensen houden niet van vooraf openbaar vervoer moeten bestellen. En zeker niet om naar een "hub" te komen om daar weer over te stappen. Belbusjes zijn ook nooit een succes geweest. Te omslachtig allemaal.

Hier in de regio rijden kleine 8 persoons buurtbusjes van Arriva / Bravo. Volgens een uurlijkse vaste dienstregeling. Die worden best redelijk gebruikt, soms zijn ze zelfs vol.

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 20 maart 2025
Gorott schreef:
mrfreeze schreef:

Maar dat speelt blijkbaar geen rol, en daar gaat het mis. Waarom ga je in zee (haha) met een bedrijf waarvan de kwaliteit te wensen overlaat?

De belofte dat de kwaliteit zal verbeteren doordat er nieuwere bussen worden ingezet, vind ik ongeloofwaardig.

Ervaringen elders spelen volgens de wet geen rol bij een nieuwe concessie rekening tenzij iets als referenties expliciet in het bestek is opgenomen. Daarnaast heeft Zeeland ook niet veel keus, de meeste bedrijven zien het Zeeuwse model sowieso niet zitten.

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 20 maart 2025
Gorott schreef:

Je hebt in iedergeval geen last van een overstap die je mist door vertraging van een bus, want je kan de taxi dus op ieder moment bestellen.

Maar goed waarom een taxi bestellen die je van Hub A naar Hub B brengt als je ook een taxi kan bellen die je van Hub A naar jouw eindbestemming brengt 🤣.

In de praktijk zal vrijwel niemand van de taxi's gebruik maken. De mensen zullen op eigen gelegenheid (fiets, weggebracht met de auto) naar een hub gaan of kiezen voor niet-OV.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2466 reacties
  • 20 maart 2025
Rene74 schreef:
Gorott schreef:

Mensen houden niet van vooraf openbaar vervoer moeten bestellen. En zeker niet om naar een "hub" te komen om daar weer over te stappen. Belbusjes zijn ook nooit een succes geweest. Te omslachtig allemaal.

Hier in de regio rijden kleine 8 persoons buurtbusjes van Arriva / Bravo. Volgens een uurlijkse vaste dienstregeling. Die worden best redelijk gebruikt, soms zijn ze zelfs vol.

In Zeeland is dat op dit moment ook zo en het werkt in mijn optiek beter, prima de busjes zijn vaker leeg dan vol, maar dat houdt niet in dat er geen gebruik van wordt gemaakt.

Met dit model wordt de al uitgedunde busdienstregeling nog verder uitgedund. Het model zit eigenlijk op het niveau van 'Zoek het maar uit, regel zelf maar vervoer.', wat je praktisch gezien ook daadwerkelijk moet doen wil je van hub naar hub.

En huurfietsen zullen blijkbaar ook op vrijwel elke hub aanwezig zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2466 reacties
  • 20 maart 2025
Tamzin schreef:

Ervaringen elders spelen volgens de wet geen rol bij een nieuwe concessie rekening tenzij iets als referenties expliciet in het bestek is opgenomen. Daarnaast heeft Zeeland ook niet veel keus, de meeste bedrijven zien het Zeeuwse model sowieso niet zitten.

Goh, dat was wel duidelijk nadat niemand zich had gemeld voor de concessie. Maar als ik de keuze had tussen Arriva en ESB, dan had ik voor Arriva gekozen, ook al zou dat wat duurder uitvallen.

Arriva heeft al laten zien dat het bij aardig wat concessies goed gaat, bij ESB gaat het bij 2 van 3 concessies niet optimaal (en dat is nog zacht uitgedrukt).

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 20 maart 2025
Gorott schreef:
Tamzin schreef:

Goh, dat was wel duidelijk nadat niemand zich had gemeld voor de concessie. Maar als ik de keuze had tussen Arriva en ESB, dan had ik voor Arriva gekozen, ook al zou dat wat duurder uitvallen.

Duurder bestaat niet want de hoeveelheid geld die beschikbaar is ligt vast. "Duurder" vertaalt zich direct in een nog lager aantal dienstregelinguren.

Gorott schreef:

Arriva heeft al laten zien dat het bij aardig wat concessies goed gaat, bij ESB gaat het bij 2 van 3 concessies niet optimaal (en dat is nog zacht uitgedrukt).

Over Arriva wordt ook geklaagd (Limburg, Twente).

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4158 reacties
  • 20 maart 2025
Gorott schreef:

Met dit model wordt de al uitgedunde busdienstregeling nog verder uitgedund. Het model zit eigenlijk op het niveau van 'Zoek het maar uit, regel zelf maar vervoer.', wat je praktisch gezien ook daadwerkelijk moet doen wil je van hub naar hub.

Je zult zien dat het aantal busreizigers flink gaat dalen. En het was al niet zoveel. Het zal later weer een argument zijn om het busvervoer nog verder uit te dunnen in het kader van "er is geen vraag!" 

Misschien alleen nog wat scholierenvervoer op specifieke tijden en dat is het. 

Slecht dat toeristische plaatsen als Domburg en Oostkapelle zo armoedig zijn aangesloten op openbaar vervoer, als dat er later überhaupt nog zal zijn. 

Waarom geen klein netwerk van uurlijkse kleine busjes, die de (zeker wat grotere) dorpen op bijvoorbeeld Walcheren aandoen? In goede connectie met de treintijden? 

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 20 maart 2025
Rene74 schreef:
Gorott schreef:

Waarom geen klein netwerk van uurlijkse kleine busjes, die de (zeker wat grotere) dorpen op bijvoorbeeld Walcheren aandoen? In goede connectie met de treintijden? 

De kosten van een bus zijn voor het gros de kosten van de chauffeur en die zijn voor een klein busje vrijwel even hoog als voor een grote bus. In dun bevolkte regio's loopt alles daarom vast op de personeelskosten die de laatste jaren de spuigaten uitlopen. Zakelijk gezien zou je onmiddellijk moeten stoppen met bijna alle busvervoer in Zeeland omdat het een bodemloze put is.

Om het betaalbaar te houden kom je voor kleinere kernen uit op buurtbusjes met vrijwilligers, vervoer op afroep of eigen vervoer voor de last-mile.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4158 reacties
  • 20 maart 2025
Tamzin schreef:

In dun bevolkte regio's loopt alles daarom vast op de personeelskosten. Zakelijk gezien zou je onmiddellijk moeten stoppen met bijna alle busvervoer in Zeeland.

Om het betaalbaar te houden kom je voor kleinere kernen uit op buurtbusjes met vrijwilligers, vervoer op afroep of eigen vervoer voor de last-mile.

Zakelijk gezien zou je buiten alle wat grotere steden moeten stoppen met busvervoer. Er moet altijd geld bij OV. Hier in de buurt rijden die grote bussen ook al jaren erg leeg rond. En wat te denken van de Friese en Drentse bussen. Probeer het tij wat te keren ipv gewoon toe te zien en steeds verder af te schalen en steeds dingen te veranderen en versoberen. Want dat zorgt er alleen maar voor dat er nóg meer (potentiële) reizigers afhaken. Vrijwilligers zijn prima. Die zijn vast ook in Zeeland te vinden om een uurlijkse rit volgens vaste dienstregeling te maken.

Vervoer op afroep, daarvan maken mensen alleen in uiterste nood gebruik.

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 20 maart 2025
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

Zakelijk gezien zou je buiten alle wat grotere steden moeten stoppen met busvervoer. Er moet altijd geld bij OV. Hier in de buurt rijden die grote bussen ook al jaren erg leeg rond. En wat te denken van de Friese en Drentse bussen. Probeer het tij wat te keren ipv gewoon toe te zien en steeds verder af te schalen en steeds dingen te veranderen en versoberen. Want dat zorgt er alleen maar voor dat er nóg meer (potentiële) reizigers afhaken. 

In landen als Engeland en Duitsland rijden bussen op de stillere uren ook vaak maar om de twee uur. Dat is ook nog een optie om de kosten te drukken.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1662 reacties
  • 20 maart 2025

Hier in Groningen-Drenthe rijden ook veel bussen vooral op rustigere uren vrijwel leeg rond.

Maar veel bussen rijden al slechts om het uur (inclusief spits) en sluiten in de verste verte niet aan op de trein.

Gevolg: 45 minuten wachten op een overstap, en niemand die dat gaat doen natuurlijk…

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 20 maart 2025
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

In dun bevolkte regio's loopt alles daarom vast op de personeelskosten. Zakelijk gezien zou je onmiddellijk moeten stoppen met bijna alle busvervoer in Zeeland.

Probeer het tij wat te keren ipv gewoon toe te zien en steeds verder af te schalen en steeds dingen te veranderen en versoberen. Want dat zorgt er alleen maar voor dat er nóg meer (potentiële) reizigers afhaken. Vrijwilligers zijn prima. Die zijn vast ook in Zeeland te vinden om een uurlijkse rit volgens vaste dienstregeling te maken.

Het stuwmeer aan vrijwilligers is ook opgedroogd sinds mensen steeds later met pensioen gaan. Veel buurtbussen in Brabant hebben veel moeite de bemanning op peil te houden. Wel kun je buurtbussen qua route en dienstregeling vaak flexibeler aanpassen aan de vraag.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4158 reacties
  • 20 maart 2025
JurgenH schreef:

Hier in Groningen-Drenthe rijden ook veel bussen vooral op rustigere uren vrijwel leeg rond.

Maar veel bussen rijden al slechts om het uur (inclusief spits) en sluiten in de verste verte niet aan op de trein.

Gevolg: 45 minuten wachten op een overstap, en niemand die dat gaat doen natuurlijk…

Niet slim natuurlijk (zeker niet bij bussen die maar 1x per uur rijden) om zo'n busnet zo in te richten. Waarom doen ze dat in vredesnaam zo. Richt de lijnen zodanig in dat een effectieve overstap op de trein ontstaat zonder lange wachttijden. Dat zal niet overal kunnen, maar probeer het wel zoveel als mogelijk. 

Lang wachten op een overstap (en dus heel lange reis in z'n totaal) voor de tarieven die worden gevraagd, dat doen maar weinig mensen. Een auto bezitten en gebruiken is misschien onder de streep op jaarbasis veel duurder, maar snelheid, gemak en eenvoud wint glansrijk van de prijs. Om daarmee te concurreren moet het ov wel enorm in prijs verlaagd worden en dat gaat niet gebeuren. Verloren missie dus.

• Koploper****
  • 20341 reacties
  • 20 maart 2025
Rene74 schreef:
JurgenH schreef:

Niet slim natuurlijk (zeker niet bij bussen die maar 1x per uur rijden) om zo'n busnet zo in te richten. Waarom doen ze dat in vredesnaam zo. Richt de lijnen zodanig in dat een effectieve overstap op de trein ontstaat zonder lange wachttijden. Dat zal niet overal kunnen, maar probeer het wel zoveel als mogelijk. 

In veel gevallen zal dat voor de busmaatschappij uitdraaien op een zeer inefficiënte dienstregeling omdat de bus gezien de uurs frequentie dan soms langdurig stilstaat op een eindpunt.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1662 reacties
  • 20 maart 2025
Rene74 schreef:
JurgenH schreef:

Lang wachten op een overstap (en dus heel lange reis in z'n totaal) voor de tarieven die worden gevraagd, dat doen maar weinig mensen. Een auto bezitten en gebruiken is misschien onder de streep op jaarbasis veel duurder, maar snelheid, gemak en eenvoud wint glansrijk van de prijs. Om daarmee te concurreren moet het ov wel enorm in prijs verlaagd worden en dat gaat niet gebeuren. Verloren missie dus.

Het zal ook een lastige operatie zijn gok ik. Veel bussen rijden tussen stations of van busstation naar treinstation, en sluiten onderling ook op elkaar aan. Vaak sluiten bussen dan wel op elkaar aan, maar is het naar trein lastiger. Wat ook niet helpt is dat de tijden van vooral de sprinter, maar ook intercity, de afgelopen jaren alle kanten op zijn gevlogen en steeds weer anders waren bij een nieuwe dienstregeling. Sneller, weer langzamer, weer sneller, verschoven etc.

Overigens vind ik dat Qbuzz het als vervoerder het hier prima doet. Weinig uitval, weinig gedoe en prima moderne en comfortabele bussen. En het Q-Link lijnennet in Groningen, ook onderdeel van deze concessie, vind ik persoonlijk echt wel een mooi en strak ingericht net, wat een beetje doet denken aan tram- of metrolijnen. Zeker vergeleken met Zeeland hier verder weinig te klagen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4158 reacties
  • 20 maart 2025

In de stad Groningen zullen de bussen wel goed bezet zijn. In vergelijking woont daar in de stad in aantal ruim de helft van alle inwoners van de gehele provincie Zeeland. Veel werkgelegenheid, universiteit enz. Niets van dat al in Zeeland. Daar komen wel heel erg veel toeristen het hele jaar door, inclusief veel Duitse, maar bijna geen toerist komt er met OV of gebruikt dat tijdens hun verblijf. Omdat het omslachtig, niet bestaand, inefficiënt is of 's avonds en op zondag niet rijdt. Opvallend is dan weer dat in Duitse kustgebieden in het noorden van het land wel vrij compleet OV rijdt en daar toch genoeg mensen mee naar de kust gaan (persoonlijk ervaring mee).

Reageer