Een luguber vraagje...

• 27 september 2016
  • 7 reacties
  • 307 Bekeken

Ik wil later graag conducteur worden, maar ik heb een ontzettend zwakke maag en geen zin om doden mensen te verbergen met een doek (Gloep, wordt nu al misselijk bij de gedachte). Moet ik dit doen, of is er een andere keuze?

7 reacties

Reputatie 7
Je weet vooraf niet of die persoon daadwerkelijk overleden is. Je gaat er dus naartoe met de instelling om eventueel nog EHBO te verlenen.
Op dit moment is de chef van de trein (meestal de conducteur), wettelijk verplicht om te gaan kijken en, indien nog mogelijk, eerst hulp toe te passen. En afdekken van de lichaamsdelen.

Lang verhaal kort: Ja dit moet je doen.
Dan moet ik nog even kwijt dat ik erge medelijden met de personen die het zien en meemaken, maar ik denk dat ik over een paar jaar ook zo zit ;)

Duurt dat ook heel lang of kan je binnen 3 minuten weer naar binnen?
Reputatie 7
Badge +3
Je moet je wel afvragen of conducteur wel het vak voor jou is als je hier problemen mee hebt.
Reputatie 4
Je moet je wel afvragen of conducteur wel het vak voor jou is als je hier problemen mee hebt.
Ik denk dat het redelijk normaal is om het lastig en eng te vinden, misschien kan iemand van de NS toelichting geven over hoe het personeel op deze situatie getraint wordt?
NS traint zijn personeel hier wel in, maar je kan dit soort situaties nooit van te voren exact trainen, want er is 1 variabele in het hele verhaal en dat is de mens, hoe reageert die. Heb je goed geslapen of juist niet? Ben je met ruzie van huis vertrokken of sta je onder stress? Heb je een leuk bericht gehad? Allemaal van invloed. Je leert hoe je alle handelingen moet uitvoeren en wat belangrijk is, maar schouwen is daar ook onderdeel van. Niemand ziet graag dode dieren of mensen, ik ook niet, maar ik kan het helaas tegenkomen. Van te voren kan je hier over nadenken, ik kan helaas uit ervaring spreken dat je toch anders reageert dan dat je van te voren hebt gedacht en misschien is dat maar goed ook. Soms weet je met schouwen niet wat je tegenkomt, kan ook een stuk hout zijn dat op de rails is gekomen.

Zelf blijf ik van mening dat als ik een aanrijding heb, eerst naga hoe het met mijn machinist is en daarna met het slachtoffer, als er 1 is, aangezien ik ook dingen als bomen kan aanrijden, want als het een ongeluk is met slachtoffer, zal het slachtoffer blij zijn dat iemand komt kijken en hulp gaat inroepen. Als het een dodelijk ongeval betreft, vind ik persoonlijk dat door af te dekken respect wordt getoond voor het overlijden van een persoon, ook al zou deze persoon het zelf gewild hebben. Afdekken doe je vaak ook om andere mensen te beschermen voor deze tragedie.
Reputatie 4
Ik kan mij voorstellen dat door het meelopen in de medische sector (eerste hulp, chirurgie, mortuarium) een medewerker psychologisch beter voorbereid is voor het omgaan met de situatie, maar dit zal wel moeilijk te realiseren zijn. Zo zeggen ze ook wel dat mensen die op de eerste hulp en chirurgie werken een andere mentale instelling hebben dan in andere beroepen, dat is ook wel nodig.

Hopelijk weerhoud het je er niet van om conducteur te worden Stan, maar wel iets om rekening mee te houden.

Reageer