Een zweeftrein, wat is uw mening hierover?

• 24 januari 2018
  • 36 reacties
  • 563 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal!

Wat is uw mening over een zwevende trein? Voor een schoolwerkstuk over Maglev treinen (die zweven 😉 )heb ik me helemaal verdiept in die dingen. Persoonlijk vind ik ze echt super gaaf, maar hoe denkt u hierover? Dé toekomst of de ver van je bed show?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Groetjes V

36 reacties

Reputatie 7
Badge
Nou, ik vind het zelf niks. Het is het gewoon net niet voor mijn gevoel. En ik vind ook gewoon dat een trein wielen hoort te hebben en op rails hoort te rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Onbetaalbaar en niet in te passen in de bestaande stedenbouw.
Hallo SMC en welkom op het NS Forum!

Ik benieuwd naar iedereen zijn bevindingen. Zelf schat ik dat het prima mogelijk zou kunnen zijn op kleine schaal in de nabije toekomst!
Reputatie 6
Badge
Zelf zie ik meer toekomst in de Hyperloop, waar de trein aan de hand van vacuüm met hoge snelheid door een buis getrokken wordt.
Reputatie 7
Badge
Ooh nee bah. Alsjeblieft niet de Hyperloop zeg! Zo´n ding lijkt mij echt niet veilig hoor. Mij zal je er in ieder geval nooit in zien.

Hier...voor de gene die nog niet weten wat een Hyperloop is.

Reputatie 7
Onbetaalbaar en onrendabel..
Badge +3
Ik heb ooit een testrit meegemaakt met de Transrapid in Lathen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Transrapid.
Het was indrukwekkend en de snelheid was enorm hoog, tot bijna 500 km/u.

Toch zie ik niet veel in het systeem. Het vreet ruimte in binnensteden waar nu juist geen ruimte is. Ook is het weinig zinvol om routes te gaan dupliceren waar nu TGV's of ICE's rijden. Maar voor korte stukjes als een pendeldienst naar een luchthaven is het geen slechte optie.
Reputatie 4
Zelf ook ooit een natuurkundig werkstuk gemaakt hierover. Als kind ook in Lathen in de transrapid geweest.
Transrapid.
Het is een prachtig systeem en super veilig omdat ontsporen niet mogelijk is. Ook kan het systeem hogere hellingspercentages aan dan de huidige openbaarvervoersystemen en is het zeer stil. Na ingebruikname gebruikt het systeem zeer weinig energie en omdat er geen bewegende delen zijn zoals in normale treinen (remblokken, wielbanden en schuitjes) is er ook bijna geen natuurlijke slijtage. Gebruikskosten zijn dus laag. Het enige probleem is de zeer hoge prijs om het systeem in eerste instantie te bouwen omdat het geen gebruik kan maken van de huidige infrastructuur. In Nederland heeft de bouw geen zin omdat je geen gebruik kan maken van de hoge snelheden omdat bestemming te dicht bij elkaar liggen, dit probleem hebben hogesnelheidstreinen nu namelijk ook. In de basis is het een monorail. Elke monorail is een goede investering in openbaar vervoer omdat het bijna geen ruimte in hoeft te nemen op de grond. Mijn eindmening is dus, goed systeem, erg duur, maar wanneer je een nieuw zeer snel systeem zoekt voor lange afstanden is het een van de beste keuzes. Alleen zijn erg weinig landen die hier naar zoeken omdat er vaak al een uitgebreid spoorsysteem ligt wat deze functie uitvoert. Zie het als de Concorde van het spoorvervoer, technisch beter kan je niet, maar het geldverhaal doet het de das om. Al ging het bij Concorde om de gebruikskosten en hier om de bouw kosten.
Maglev technologie.
In Azië worden er ook kleinere minder snelle maglev treinen gebouwd voor stedelijk vervoer. Dit is gewoon een soort Metro. Hoe de prijsverhoudingen en technische specificaties/mogelijkheden hier zijn is mij niet bekend.
Reputatie 7
Badge
500 km per uur vind ik ook wel erg hard hoor. En is dat in ons kleine landje nou echt nodig?
Reputatie 2
Te innovatief tegenover reizigers. Zijn we in Nederland nog niet klaar voor, dan wordt het te eng voor reizigers. Personeel vind ik het technisch prachtig. @Trein-D persoonlijk zie ik op 1 traject de hyperloop wel zitten. Amsterdam - Londen. Nieuw traject en ziet toch nauwelijks tijdens rit. Heeft super geavanceerd beveiligingssysteem die net zo betrouwbaar is als treinen.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D persoonlijk zie ik op 1 traject de hyperloop wel zitten. Amsterdam - Londen. Nieuw traject en ziet toch nauwelijks tijdens rit. Heeft super geavanceerd beveiligingssysteem die net zo betrouwbaar is als treinen.

Hmm ik weet het niet hoor. Ik vind het maar eng. Stel dat er iets gebeurd tussen Amsterdam en Londen dan zit je wel gevangen in die buis, ergens op de Noordzee tussen Nederland en Engeland in. 😞 Ik word er nu al claustrofobisch van.
Na ingebruikname gebruikt het systeem zeer weinig energie en omdat er geen bewegende delen zijn zoals in normale treinen (remblokken, wielbanden en schuitjes) is er ook bijna geen natuurlijke slijtage. Gebruikskosten zijn dus laag. Het enige probleem is de zeer hoge prijs om het systeem in eerste instantie te bouwen omdat het geen gebruik kan maken van de huidige infrastructuur. In Nederland heeft de bouw geen zin omdat je geen gebruik kan maken van de hoge snelheden omdat bestemming te dicht bij elkaar liggen, dit probleem hebben hogesnelheidstreinen nu namelijk ook.
Ik denk dat ook bij deze trein, net als bij de meeste vervoersmiddelen het overwinnen van de luchtweerstand de meeste energie kost, zeker op hoge snelheden. De energie die per tijdseenheid nodig is om de luchtweerstand te overwinnen, is afhankelijk van de snelheid tot de derde macht (b.v. om twee keer zo snel te gaan heb je acht keer zoveel energie nodig). Qua energieverbruik denk ik daarom dat het niet zoveel uitmaakt. Maar qua slijtage en storingsongevoeligheid (geen bovenleiding) is een zweeftrein natuurlijk superieur. Los van de luchtweerstand hoeft hard rijden geen enkele belemmering te vormen; de energie die tijdens het remmen vrijkomt kun je vrij eenvoudig hergebruiken.
Reputatie 7
Ze hebben een TGV ook al meer als 570 km/u laten rijden: https://youtu.be/8skXT5NQzCg

Voor de snelheid hoef je het dus niet te doen, dan kan je beter de bestaande infra aanpassen
Reputatie 7
Badge
570 km/u met een TGV gaan rijden lijkt me ook niet erg veilig als ik eerlijk mag zijn. Je zal maar ontsporen met die snelheid zeg! :S

Zijn de flensen van een hogesnelheidstrein (bijv TGV) nou groter en/of langer dan die van een NS trein trouwens?
Reputatie 4
Tevens waren de omstandigheden bij deze test wel heel anders dan normaal. De flens is naar mijn weten niet aangepast, omdat deze wordt gebruikt om door wissels te rijden. Wel waren o.a. de wielen zelf van een groter formaat, de trein was verkort, ballastbed verstevigd en de bovenleidingspanning was 31000 Volt tegenover 25000 volt op de HSL. In 1990 reed een andere tgv ook 515 km/h, stopafstand is dan 32 km. Interessant oude documentaire met ook een klein stukje over de transrapid en tgv 1990: https://www.youtube.com/watch?v=BnmhMNEwOlk
Reputatie 7
Badge
Tevens waren de omstandigheden bij deze test wel heel anders dan normaal. De flens is naar mijn weten niet aangepast, omdat deze wordt gebruikt om door wissels te rijden. Wel waren o.a. de wielen zelf van een groter formaat, de trein was verkort, ballastbed verstevigd en de bovenleidingspanning was 31000 Volt tegenover 25000 volt op de HSL. In 1990 reed een andere tgv ook 515 km/h, stopafstand is dan 32 km. Interessant oude documentaire met ook een klein stukje over de transrapid en tgv 1990: https://www.youtube.com/watch?v=BnmhMNEwOlk

Wauw interessant zeg.
Wat vind jij eigenlijk zelf van zo´n absure snelheid van 500 km/u? Niet een beetje gevaarlijk? :S
Reputatie 5
Beetje dezelfde reacties als op de eerste (stoom)treinen en auto's ... geef ons de postkoets en het paard maar 😃
Reputatie 7
Badge
Beetje dezelfde reacties als op de eerste (stoom)treinen en auto's ... geef ons de postkoets en het paard maar :D

Ja, maar dat is appels vergelijken met peren vind ik. 🙂
Badge +3
De Fransen hebben sinds de aanleg van de eerste LGV (Ligne à Grande Vitesse) er een sport van gemaakt om het snelheidsrecord te verbreken op een nieuwe lijn voordat die in dienst gesteld wordt. Dat gebeurt zoals mcn1995 aangeeft met speciaal geprepareerde baansecties en treinen.

Dat is eigenlijk altijd zonder problemen gegaan. Op14 november 2015 is weliswaar een test-TGV verongelukt op het nog niet geopende tweede deel van de LGV Est van Parijs naar Straatsburg maar die trein was niet bezig met een recordpoging.
https://nos.nl/artikel/2070085-tgv-ongeluk-door-menselijke-fout.html?

Op het eerste gedeelte van de LGV Est is het snelheidsrecord op 3 april 2007 gevestigd, 574,8 km/u. Doel was om 150 meter per seconde te rijden, vandaar de naam V150.
Hier een plaatje van de recordtrein: https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Est_européenne#/media/File:TGV_World_Speed_Record_574_km_per_hour.jpg
Reputatie 7
Badge

Op het eerste gedeelte van de LGV Est is het snelheidsrecord op 3 april 2007 gevestigd, 574,8 km/u. Doel was om 150 meter per seconde te rijden, vandaar de naam V150.
Hier een plaatje van de recordtrein: https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Est_européenne#/media/File:TGV_World_Speed_Record_574_km_per_hour.jpg

574 km/u. Dat is bijna de snelheid van een passgiervliegtuig. (leuke foto´s bwt)
Badge +3
Kiek 'm goann....

Reputatie 5
Ja, maar dat is appels vergelijken met peren vind ik. :)
Nee, dat is vooruitgang ... er rijden in Japan al treinen met 320 km/h en ze kunnen nog harder, 443 km/h.
Badge +3
De hoogste dienstregelingsnelheden in Europa: Duitsland 330 km/u, Frankrijk 320 km/u en Spanje 310 km/u. In Italië rijden de snelste treinen op het moment 300 km/u maar men is bezig om de ETR 1000 op bepaalde baanvakken 360 km/u te laten gaan rijden.

Je kunt je afvragen of het veel zin heeft om harder dan 300 km/u te rijden in de dienstregeling. Het kan natuurlijk wel nuttig zijn om de treinen in te leggen met een snelheid van 300 km/u en dan wat snelheid achter de hand te hebben wanneer een vertraging moet worden ingelopen.
Na het Fyra 'zweef'treindebacle mag ik hopen dat de NS geen uitdagingen aangaat die nogal duur uit kunnen vallen.
Reputatie 7
Badge +3
Ooh nee bah. Alsjeblieft niet de Hyperloop zeg! Zo´n ding lijkt mij echt niet veilig hoor. Mij zal je er in ieder geval nooit in zien.

Hier...voor de gene die nog niet weten wat een Hyperloop is.

Ik kom dagelijks langs de TU waar een stuk testbuis staat voor die Hyperloop.
Overigens heeft o.a. NS hierin vorig jaar al geinvesteerd:
https://www.deingenieur.nl/artikel/delft-hyperloop-gaat-verder-als-bedrijf

Reageer