Een zweeftrein, wat is uw mening hierover?

  • 24 januari 2018
  • 36 reacties
  • 573 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal!

Wat is uw mening over een zwevende trein? Voor een schoolwerkstuk over Maglev treinen (die zweven 😉 )heb ik me helemaal verdiept in die dingen. Persoonlijk vind ik ze echt super gaaf, maar hoe denkt u hierover? Dé toekomst of de ver van je bed show?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Groetjes V

36 reacties

Reputatie 7
Badge
Ja precies. En mensen willen liever goedkoop reizen in plaats van snel op de bestemming te zijn en daar de hoofdprijs voor moeten betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso zijn dit soort oplossingen hooguit reëel voor hoge snelheden op lange afstanden. En daarmee in Nederland helemaal nutteloos. Daarnaast is het prijskaartje dat er aan hangt zo hoog dat de tarieven ook torenhoog worden terwijl mensen nu al klagen over de prijzen van Thalys.
Reputatie 7
Badge
Zowel zweeftrein als hyperloop zijn gebaseerd op een knap staaltje techniek/natuurkunde. De kosten zijn echter te hoog waardoor, denk ik, beide vervoersvormen onrendabel zullen worden. Ik vind het een mooi concept, maar onrealistisch voor in de praktijk.

Ja vind ik ook, Gewoon onrealistisch inderdaad. 🙂 Misschien dat er ver in de toekomst ooit zoiets als dit mogelijk is. Maar nu zeker nog niet.
Zowel zweeftrein als hyperloop zijn gebaseerd op een knap staaltje techniek/natuurkunde. De kosten zijn echter te hoog waardoor, denk ik, beide vervoersvormen onrendabel zullen worden. Ik vind het een mooi concept, maar onrealistisch voor in de praktijk.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het toepassen van natuurkunde prachtig :)

Dus jij vind die Hyperloop wel wat hebben?
Ik vind het toepassen van natuurkunde prachtig 🙂
Reputatie 7
Badge
Staat in de gegeven link Trein-D
'De NS hoopt hiermee te helpen met de toekomst van transport', aldus NS-president Roger van Boxtel tijdens een hyperloop-presentatie op het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag.


Pffff die Rogier van Boxtel maakt ook niet altijd even slimme keuze's hoor. Kijk het is best leuk om wat geld in zo'n projectje te steken maar aan de andere kant heeft NS hier natuurlijk niet zo veel aan. NS gaat in de toekomst toch niet rijden met die malle hyperlopen neem ik aan?
Rogier van Boxtel kan beter gewoon meer geld steken in meer treinmaterieel en vooral meer onderhoud aan de treinen en sporen.

Maar uuh....Wat vind jij trouwens eigenlijk van de hyperloop Momo? 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Staat in de gegeven link Trein-D
'De NS hoopt hiermee te helpen met de toekomst van transport', aldus NS-president Roger van Boxtel tijdens een hyperloop-presentatie op het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag.
Reputatie 7
Badge

Ik kom dagelijks langs de TU waar een stuk testbuis staat voor die Hyperloop.
Overigens heeft o.a. NS hierin vorig jaar al geinvesteerd:


Meen je dat nou? Heeft NS hier echt in geïnvesteerd? Waarom eigenlijk? NS heeft hier als bedrijf helemaal niks aan.
btw, het lijkt mij echt helemaal niet lekker om in zo'n buis te zitten hoor. 😞
Zo'n zweeftrein kun je misschien in Japan en China vinden. Ik denk dat de technologie en wetenschap vooral sneller moet net als het HIGGS deeltje.

En in welke hoek moeten we het dan zoeken?
Reputatie 1
Zo'n zweeftrein kun je misschien in Japan en China vinden. Ik denk dat de technologie en wetenschap vooral sneller moet net als het HIGGS deeltje.
Reputatie 7
Badge +3
Ooh nee bah. Alsjeblieft niet de Hyperloop zeg! Zo´n ding lijkt mij echt niet veilig hoor. Mij zal je er in ieder geval nooit in zien.

Hier...voor de gene die nog niet weten wat een Hyperloop is.

Ik kom dagelijks langs de TU waar een stuk testbuis staat voor die Hyperloop.
Overigens heeft o.a. NS hierin vorig jaar al geinvesteerd:
https://www.deingenieur.nl/artikel/delft-hyperloop-gaat-verder-als-bedrijf

Na het Fyra 'zweef'treindebacle mag ik hopen dat de NS geen uitdagingen aangaat die nogal duur uit kunnen vallen.
Reputatie 7
Badge +3
De hoogste dienstregelingsnelheden in Europa: Duitsland 330 km/u, Frankrijk 320 km/u en Spanje 310 km/u. In Italië rijden de snelste treinen op het moment 300 km/u maar men is bezig om de ETR 1000 op bepaalde baanvakken 360 km/u te laten gaan rijden.

Je kunt je afvragen of het veel zin heeft om harder dan 300 km/u te rijden in de dienstregeling. Het kan natuurlijk wel nuttig zijn om de treinen in te leggen met een snelheid van 300 km/u en dan wat snelheid achter de hand te hebben wanneer een vertraging moet worden ingelopen.
Reputatie 5
Ja, maar dat is appels vergelijken met peren vind ik. :)
Nee, dat is vooruitgang ... er rijden in Japan al treinen met 320 km/h en ze kunnen nog harder, 443 km/h.
Badge +3
Kiek 'm goann....

Reputatie 7
Badge


Op het eerste gedeelte van de LGV Est is het snelheidsrecord op 3 april 2007 gevestigd, 574,8 km/u. Doel was om 150 meter per seconde te rijden, vandaar de naam V150.
Hier een plaatje van de recordtrein: https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Est_européenne#/media/File:TGV_World_Speed_Record_574_km_per_hour.jpg


574 km/u. Dat is bijna de snelheid van een passgiervliegtuig. (leuke foto´s bwt)
Reputatie 7
Badge +3
De Fransen hebben sinds de aanleg van de eerste LGV (Ligne à Grande Vitesse) er een sport van gemaakt om het snelheidsrecord te verbreken op een nieuwe lijn voordat die in dienst gesteld wordt. Dat gebeurt zoals mcn1995 aangeeft met speciaal geprepareerde baansecties en treinen.

Dat is eigenlijk altijd zonder problemen gegaan. Op14 november 2015 is weliswaar een test-TGV verongelukt op het nog niet geopende tweede deel van de LGV Est van Parijs naar Straatsburg maar die trein was niet bezig met een recordpoging.
https://nos.nl/artikel/2070085-tgv-ongeluk-door-menselijke-fout.html?

Op het eerste gedeelte van de LGV Est is het snelheidsrecord op 3 april 2007 gevestigd, 574,8 km/u. Doel was om 150 meter per seconde te rijden, vandaar de naam V150.
Hier een plaatje van de recordtrein: https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Est_européenne#/media/File:TGV_World_Speed_Record_574_km_per_hour.jpg
Reputatie 7
Badge
Beetje dezelfde reacties als op de eerste (stoom)treinen en auto's ... geef ons de postkoets en het paard maar :D

Ja, maar dat is appels vergelijken met peren vind ik. 🙂
Reputatie 5
Beetje dezelfde reacties als op de eerste (stoom)treinen en auto's ... geef ons de postkoets en het paard maar 😃
Reputatie 7
Badge
Tevens waren de omstandigheden bij deze test wel heel anders dan normaal. De flens is naar mijn weten niet aangepast, omdat deze wordt gebruikt om door wissels te rijden. Wel waren o.a. de wielen zelf van een groter formaat, de trein was verkort, ballastbed verstevigd en de bovenleidingspanning was 31000 Volt tegenover 25000 volt op de HSL. In 1990 reed een andere tgv ook 515 km/h, stopafstand is dan 32 km. Interessant oude documentaire met ook een klein stukje over de transrapid en tgv 1990: https://www.youtube.com/watch?v=BnmhMNEwOlk

Wauw interessant zeg.
Wat vind jij eigenlijk zelf van zo´n absure snelheid van 500 km/u? Niet een beetje gevaarlijk? :S
Reputatie 4
Tevens waren de omstandigheden bij deze test wel heel anders dan normaal. De flens is naar mijn weten niet aangepast, omdat deze wordt gebruikt om door wissels te rijden. Wel waren o.a. de wielen zelf van een groter formaat, de trein was verkort, ballastbed verstevigd en de bovenleidingspanning was 31000 Volt tegenover 25000 volt op de HSL. In 1990 reed een andere tgv ook 515 km/h, stopafstand is dan 32 km. Interessant oude documentaire met ook een klein stukje over de transrapid en tgv 1990: https://www.youtube.com/watch?v=BnmhMNEwOlk
Reputatie 7
Badge
570 km/u met een TGV gaan rijden lijkt me ook niet erg veilig als ik eerlijk mag zijn. Je zal maar ontsporen met die snelheid zeg! :S

Zijn de flensen van een hogesnelheidstrein (bijv TGV) nou groter en/of langer dan die van een NS trein trouwens?
Reputatie 7
Ze hebben een TGV ook al meer als 570 km/u laten rijden: https://youtu.be/8skXT5NQzCg

Voor de snelheid hoef je het dus niet te doen, dan kan je beter de bestaande infra aanpassen
Na ingebruikname gebruikt het systeem zeer weinig energie en omdat er geen bewegende delen zijn zoals in normale treinen (remblokken, wielbanden en schuitjes) is er ook bijna geen natuurlijke slijtage. Gebruikskosten zijn dus laag. Het enige probleem is de zeer hoge prijs om het systeem in eerste instantie te bouwen omdat het geen gebruik kan maken van de huidige infrastructuur. In Nederland heeft de bouw geen zin omdat je geen gebruik kan maken van de hoge snelheden omdat bestemming te dicht bij elkaar liggen, dit probleem hebben hogesnelheidstreinen nu namelijk ook.
Ik denk dat ook bij deze trein, net als bij de meeste vervoersmiddelen het overwinnen van de luchtweerstand de meeste energie kost, zeker op hoge snelheden. De energie die per tijdseenheid nodig is om de luchtweerstand te overwinnen, is afhankelijk van de snelheid tot de derde macht (b.v. om twee keer zo snel te gaan heb je acht keer zoveel energie nodig). Qua energieverbruik denk ik daarom dat het niet zoveel uitmaakt. Maar qua slijtage en storingsongevoeligheid (geen bovenleiding) is een zweeftrein natuurlijk superieur. Los van de luchtweerstand hoeft hard rijden geen enkele belemmering te vormen; de energie die tijdens het remmen vrijkomt kun je vrij eenvoudig hergebruiken.

Reageer