Eind evaluatie NS

Hallo NS,

Na bijna een kwart eeuw met de trein op en neer van Almere Buiten naar Amsterdam komt daar binnenkort een einde aan. Ik krijg een andere werkplek, en ik ga met de auto op en neer reizen.
Na een relatie van zoveel jaar, meer dan 8000 ritten met de trein, lijkt me een evaluatie wel op zijn plaats.

Laten we beginnen met: Wat ging niet goed:

• Met stip op 1: de NS heeft de sneltrein uit Almere Buiten weggehaald. Onzinnige motivatie (Muziekwijk heeft 'm ook niet ???), compensatie voor 40 minuten extra reizen per dag .. nihil.
De 1 ½ Zwollenaar die in Amsterdam werkt is dus belangrijker dan 5000 – 10.000 Almeerders, nou, dat weten we dan. Stel je voor dat die Zwollenaar 2 minuten langer doet over de rit naar Amsterdam .. gruwelijk!

• De vreemde obsessie voor sneltreinen: pas geleden weer een storing op het traject Amsterdam Almere, waarbij de sneltreinen WEL reden, en de stoptreinen NIET, en die rijden echt over dezelfde rails, maar ja .. sneltreinen tellen duidelijk voor de KPI v.d. directie en bonus jacht zit in de genen van directies.

En uiteraard een ontelbaar aantal keren waarbij de (vertraagde) stoptrein weer eens moest wijken voor een vertraagde sneltrein.

• Onzinnige vertragingen:
De trein kan niet weg: geen machinist: hoe is hij er dan gekomen, en kan die machinist dan niet een uurtje langer werken, dat moet ik ook bij een storing.

Omdat er in Noord Holland een storing is, enorme vertraging op de lijn naar Almere, dat bij MIJN weten echt niet in Noord Holland ligt.

Met name de trein van 05:58 rijdt vaak met vertraging, ervoor en erna lijkt alles normaal te gaan, maar juist deze trein heeft dan 10 minuten vertraging, waardoor ik de overstap op Weesp mis.

• Een totaal gebrek aan informatie. Wat er ook gebeurt: de conducteur zit te sudokuen in de 1e klas, info wordt niet gegeven. Menigmaal heb ik met de App 'Rijden de Treinen' mede slachtoffers v.d. NS info kunnen geven

• Absolute horror . .de NS zet bussen in ..... dat er in een bus pakweg 30 mensen gaan, en in een trein 'iets' meer ontgaat de NS. Bijgevolg een menigte van 100-den mensen. Geen enkele begeleiding v.d. NS. Tot (een half jaartje geleden) . ...er opeens een conducteur de boel gaat regelen, en dan opeens zelf bepaalt dat iedereen VOOR hem 'voordringt' en niet mee mag. En vervolgens MIJ bedreigt als ik dat niet accepteer (wat hij overigens na een negatief advies van mij niet waarmaakte: zo dom was hij nu ook weer niet) . Na een klacht doet de NS daar uiteraard niets mee: alleen NS personeel wordt blijkbaar bedreigd, passagiers moeten het accepteren dat veevervoer comfortabeler is dan de NS diensten.

• Bussen inzetten is sowieso een (rare) hobby v.d. NS, alleen werkt dat blijkbaar niet optimaal .. begin augustus wordt Schiphol geïsoleerd (BRILJANT .. midden tijdens de vakantie), en die bussen mogen dan NIET over de busbaan. Hoe verzin je het.

Ook de NS-loze week in Almere (vanaf 20 aug. ) denkt de NS te compenseren met bussen. Extra reistijd slechts ½ uur . .waar praten we over (dan zou ik om 4:45 op moeten staan).

• VEEL te korte treinen in de spits, er gaat (NS perceptie) toch niemand over het traject Almere/Amsterdam: vaak een enkel treinstel .

• De eeuwige strijd NS / Prorail over verantwoording e.d. Ik betaal aan NS (en best veel ook), en wie de 'subcontractor' is boeit me niet. Als ik mijn badkamer laat verbouwen boeit het merk bestelbus van de aannemer me ook niet.

• Nu we toch Prorail (zou eigenlijk ANTI-Rail moeten heten) noemen: de onvoorstelbare puinhoop die ze in Almere Buiten rond het spoor maken voor de aanleg v.d. geluidsschermen is bijna onbeschrijfelijk. Zonder enige zichtbare reden, alleen hun eigen gemak, wordt een zeer belangrijke doorgangsweg afgesloten (Koppeldreef), zodat alle Almere Buitenaren fors om moeten rijden, fietspaden worden geblokkeerd, wegen en stoepen worden kapot gereden door de grondverzet machines. De grasvelden zien er uit alsof er een tankslag woedde. Wat ze de heggen aandeden tart elke beschrijving.
Fijn bedrijf dat Prorail, denkt ook echt aan de omwonenden !

• Het vreselijkste geluid te wereld 'Ding Dong', terwijl je op een tochtig, koud, betonnen perron staat ... en dan de NS vertelt dat de trein (zonder reden) niet rijdt, terwijl die 5 minuten daarvoor nog gewoon aangekondigd was. Knap hoor .. het magische treinverdwijnen.

• VIERKANTE WIELEN ... hallo NS: sinds ong. 1840 rijden er treinen in Nederland. Dat is 176 jaar, dus ook 176 x herfst. En elk jaar brengen jullie dit als NIEUWS . Innovatief hoor !

• Ook zo iets leuks: de Spoordeelwinkel: klinkt goed: leuke aanbiedingen, voordelige hotels, incl. treinkaartje, MAAR .. in het weekend ligt het halve spoorwegnet er eeuwig en altijd uit wegens onderhoud: heel vaak volkomen zinloos dus, die aanbiedingen.

• Vreemde controle: in Almere bijna altijd controle op weg naar Amsterdam: maar in Almere (blijkbaar o zo crimineel) zijn alle poortjes zijn dicht, en sowieso een zwartrijder om 05:58 .. meestal slaapt dat spul dan nog. Aan de andere kant, Amsterdam naar Almere (en in '020' zijn ALLE poortjes open, logisch .. nooit een junk of andere crimineel te zien) slechts af-en-toe controle: makkelijk goed scoren ?

• Uit pure nieuwsgierigheid: MOET je een veel te dikke kettingroker zijn met een bloeddruk van 300 om conducteur te mogen worden? Ik heb slechts zelden een conducteur gezien met een BMI van onder de 100 en een gelaatskleur die NIET op een tomaat leek. Ik vermoed dat de dekkingsgraad van het Spoorweg pensioenfonds prima in orde is, gezien de levensverwachting van de conducteurs.

• Slecht weer: ook zo'n pareltje voor de NS: als er ook maar ergens een sneeuwvlokje valt, is er totale paniek. Bizarre scenario's komen uit de kast, vertragingen worden niet meer in uren, maar in dagdelen gemeten, Utrecht verandert geregeld in een soort sleep-in door alle gestrande reizigers.

• Bij vertragingen kan het zijn dat de NS zomaar een gratis bakje koffie aanbiedt. Maar b.v. gratis TOILETTTEN, neeee .. daar heeft nog nooit iemand aan gedacht. En dat moet bij de soms uren lange vertragingen echt ook gebeuren. En de archaïsche uitbater van de toiletten (op de meeste stations) kent allen dat rare spul .. contant geld, normaal betalen met een pinpas/creditcard (of dan teminste papiergeld) is bij deze holbewoners niet mogelijk, en wie heeft er nu dat rare onhandige en zware muntgeld op zak ?

Ter compensatie .. wat ging er goed:

• In veel gevallen reden de treinen, en soms zelfs voldoende op tijd om een aansluiting te halen.

• Lekker rustig lezen in de trein, dat kan nu eenmaal niet in de auto.

• Een enkele keer, winter, sneeuw, epische vertragingen overal, kon ik letterlijk in een net vertrekkende, uren vertraagde, trein springen, zodat ik zelden zo snel thuis geweest ben.

• Sporadisch .. een grappige conducteur: Jullie zien er allemaal uit, alsof jullie wel een geldig kaartje hebben.

Conclusie:

Uiteraard gaat het vaak goed, maar .. ook HEEL vaak niet. Met name het totale gebrek aan informatie en inleving in de reiziger steekt me. Onzinnige 'tips' als 'check van tevoren uw reis op de reisplanner' zijn ook irritant: werkende Nederlanders moeten ergens zijn, op een vaste tijd. Wellicht werkt dat bij de NS anders .. welcome to the real world !

In het kort .. ik moet tot mijn pensioen nog maar 2 jaar en 10 maanden werken en de balans bij de NS slaat helaas sterk door naar de 'wat ging er fout' kant: ik zal de NS in die 34 maanden niet missen.
Rustig in de auto, muziekje aan ... ik zal heus ook wel mijn deel aan files meemaken, maar dat is ingecalculeerd.
De rust die je hebt door het ontlopen van de eeuwige kapotte wissels, defecte treinen, wilde stakingen van NS conducteurs, spoorlopers, 'aanrijdingen met een persoon' en ga zo maar door is me best wat file waard.

11 reacties

Beste Alex,

Welkom op het NS Serviceforum. Spijtig om te lezen dat het al die jaren eigenlijk toch vaak is misgegaan met jouw reizen. Er zijn punten die je denk ik terecht aangeeft en die ook zeker verbeterd moeten worden in de toekomst. Die feedback ga ik dan ook zeker doorzetten. Maar er zijn ook enkele punten die ik eigenlijk direct wil verwijderen en respectloos vind richting ons personeel. Ik hoop dat je de komende jaren nog met veel plezier richting je werk gaat reizen en dat je daarna kunt genieten van je pensioen. Mocht je nog een keer met de trein willen reizen ben je natuurlijk van harte welkom!
Hallo Brian, welke punten zijn respectloos t.o.v. het personeel ? Dat de gemiddelde conducteur ECHT veel te dik is en kettingrookt is een absoluut feit. Dat ze tevens eeuwig en altijd in de 1e klas op hun telefoontje zitten te kijken ook, de Sudoku: ja, dat is een aanname (dat zal nu wel Pokemon zijn). De bedreiging door de conducteur heb ik bij jullie gemeld, dat is dus respectloos t.o.v. de reiziger dat jullie daar niets aan deden.
Ik ben dus erg benieuwd wat je wilt verwijderen, maar aangezien je de moderator bent . .ga je gang.
@Alex
Heeft u naast de genoemde positieve punten nog meer positieve punten? Volgens u ging het om compenseren. Dat is nog net niet gelukt. Ik wil ook even melden dat het meeste NS personeel altijd zijn best doet en wat maakt het uit hoe een conducteur eruit ziet? Ieder zo zijn ding. Dat maakt de spoorwegen juist prachtig. En nog een dingetje, conducteurs zijn er onder andere om te controleren.

Nu echt als laatste:
U bent tegenstrijdig in uw betoog. Eerst zegt u dat de treinen veel te vol zaten en vervolgens zegt u dat u rustig kon lezen in de trein. Die combinatie gaat meestal niet samen.
Ik denk dat u het in het algemeen best fijn heeft gehad in de trein. Anders zou u niet 25 jaar gereisd hebben met de trein.

Als allerlaatste hoop ik dat u uw excuses aan gaat bieden voor alle onaardige dingen die u over NS personeel heeft gezegd. Ongetwijfeld zijn er conducteurs in de afgelopen 25 jaar onbeleefd geweest, maar u kunt het niet maken om zo kwaad over iedereen te praten.

Ik wens u nog vele fijne reizen met de auto.
Hallo treinspotter, slecht gelezen !
Begrijpend lezen is een onderschatte vaardigheid

Mag ik je laatste opmerking het eerste pakken ... WAAR staat iets over onbeleefde conducteurs .. ik ben BEDREIGD .. dat is even wat anders. En ja . .dat was uiteraard een incident ! Het gros v.d. conducteurs is een gewoon mens, en ik heb er ook eens een geholpen die bedreigd werd. Dat ik verder zeg dat de gemiddelde conducteur veel te dik is .. veel bedrijven doen iets aan overgewicht van personeel. Aangezien ik geen excuses kreeg v.d. NS, waarom zou ik ze aan moeten bieden voor het feit dat IK bedreigd ben ?

Over inconsequent gesproken . .2 x 'als laatste' ?? En dan zou IK tegenstrijdig zijn.

Ik vond het blijkbaar niet zo erg met de trein te gaan, omdat ik dat 25 jaar deed ? Zo te lezen is 'treinspotter' ERG jong ... ik werk in Amsterdam, met een uurtarief voor parkeren van ong. € 6,50 kost parkeren een paar honderd euro per week. Treinen is geen keuze in zo'n geval, maar een 'must'.

En ging er wel eens iets goed .. JA, uiteraard, maar .. als ik het licht aan doe, de auto start, de tv aanzet is het niet 'GOED', 'GEWELDIG' als dat lampje gaat branden of de motor begint te ronken, dat is de verwachting ,en daar betaal je ook voor.
Het gaat goed als het boven verwachting is, en dat is eigenlijk nooit het geval.

Just door de vaak overvolle treinen en vertragingen heb ik in de 25 jaar geleerd om me volledig af te sluiten van kletsende, kakelende, telefonerende, (vroeger) rokende, niet al te fris ruikende mensen, en JA, ik kan dus prima lezen in een overvolle trein .. dat heet ervaring.

Het ging mij om compenseren .. weer goed lezen .. de NS zet een week de treinen uit in heel Almere, en denk dat te compenseren met de gruwelijke NS bussen die je dan om 06:00 een sightseeing van Almere geven, + ½ uur EXTRA reistijd.

Treinspotter: welcome to the real world … en ja .. die is soms onaardig.
Reputatie 2
De eeuwige strijd NS / Prorail over verantwoording e.d. Ik betaal aan NS (en best veel ook), en wie de 'subcontractor' is boeit me niet. Als ik mijn badkamer laat verbouwen boeit het merk bestelbus van de aannemer me ook niet.

ProRail beheert het spoor, NS rijdt de treinen. ProRail moet dus de NS vertellen waar wel en geen treinen mogen rijden, dat is niet aan de NS. De NS wil alleen zo snel mogelijk weer een trein over een traject laten rijden en schopt ProRail om die reden bij storingen geregeld onder hun achterwerk.

Nu we toch Prorail (zou eigenlijk ANTI-Rail moeten heten) noemen: de onvoorstelbare puinhoop die ze in Almere Buiten rond het spoor maken voor de aanleg v.d. geluidsschermen is bijna onbeschrijfelijk. Zonder enige zichtbare reden, alleen hun eigen gemak, wordt een zeer belangrijke doorgangsweg afgesloten (Koppeldreef), zodat alle Almere Buitenaren fors om moeten rijden, fietspaden worden geblokkeerd, wegen en stoepen worden kapot gereden door de grondverzet machines. De grasvelden zien er uit alsof er een tankslag woedde. Wat ze de heggen aandeden tart elke beschrijving.
Fijn bedrijf dat Prorail, denkt ook echt aan de omwonenden !

Volgens mij is dit een zaak van de gemeente. De gemeente heeft de vergunning verleend voor het bouwen van de geluidsschermen, het afsluiten van de Koppeldreef en aangegeven waar de machines van de werklui wel en niet mogen rijden.

Het vreselijkste geluid te wereld 'Ding Dong', terwijl je op een tochtig, koud, betonnen perron staat ... en dan de NS vertelt dat de trein (zonder reden) niet rijdt, terwijl die 5 minuten daarvoor nog gewoon aangekondigd was. Knap hoor .. het magische treinverdwijnen.

Dit is iets wat hier al meermaals op het forum gemeld is. Meestal komt dit door een verstoring, waarbij niet duidelijk is of het wel of niet mogelijk is om treinen langs de verstoring te laten rijden. Treinen kunnen dan vlak voor vertrek ineens "verdwijnen", omdat ze gewoon niet op het station aan kunnne komen.

Uit pure nieuwsgierigheid: MOET je een veel te dikke kettingroker zijn met een bloeddruk van 300 om conducteur te mogen worden? Ik heb slechts zelden een conducteur gezien met een BMI van onder de 100 en een gelaatskleur die NIET op een tomaat leek. Ik vermoed dat de dekkingsgraad van het Spoorweg pensioenfonds prima in orde is, gezien de levensverwachting van de conducteurs.

Ik vraag me af wat voor conducteurs je dan tegenkomt... ik ben ze letterlijk in alle soorten en maten tegenkomen, waaronder zelfs een aantal die aan het uiterlijk te zien regelmatig in de sportschool komt. Beter nog: als ik mijn ervaringen bekijk, zijn de conducteurs de laatste jaren jonger en gezonder geworden.

Het valt me op dat ik hier weer typisch menselijk gedrag zie: een aantal excessen waarbij het goed fout gaat kunnen we onthouden, de keren waarbij alles op rolletjes loopt, onthouden we niet zo snel. Zo zitten "wij" als mens helaas in elkaar, maar het maakt wel dat het beeld van een organisatie die goed haar best doet heel negatief wordt.

Schrijf eens een aantal punten op die gemakkelijk te controleren te zijn (zowel positief als negatief) en ga vervolgens eens turven hoe vaak je die situaties tegenkomt. Te beginnen bij die te dikke conducteur. Dan zal je zien dat het allemaal excessen zijn die je hier benoemt.
Uiteraard zijn het excessen. Ik heb al gezegd .. als ik het licht aan doe verwacht ik het branden v.h. lampje, er is geen mogelijkheid om het 'beter' te doen. Of het werkt, OF het gaat mis.

Maar . .al je goed gelezen had, dan had je ook gelezen dat ik de NS gedag ga zeggen (externe oorzaken). Dus dat turven gaat niet lukken. Als ik overigens het aantal keren dat de trein om 05:58 vertraging heeft moet turven (en 5 minuten is vaak genoeg om de aansluiting te missen) dan zit ik ruim boven de 50%

En ja .. de gemeente verleent vergunningen om straten af te sluiten, maar Prorail vraag er om. als ik dan een week lang zie dat er eigenlijk niets in die belangrijke doorgangsweg gebeurt, dat het alleen is om Prorail een beetje gemak te geven, ten koste van VELE ongemak voor de buurt, dan heb ik het volste recht om dit als negatief te kenmerken

Ik heb sterk de indruk dat de reacties van NS medewerkers komen, de echte reizigers gniffelen vermoedelijk vanwege het feest der herkenning.

Het uiten van mijn zorg over het postuur v.d. conducteurs is voor de reageerders blijkbaar ook belangrijker dan de schandalige houding van de toiletbeheerders v.d. NS bij grote vertragingen (die ik zelf, letterlijk, huilende vrouwen heb zien weigeren omdat ze geen 50 Ct stuk hadden, WIJ, de reizigers dus, hebben toen gelapt) of de bedreiging DOOR een conducteur. De verontwaardiging komt dus nogal selectief over. Maar de bedoeling van mijn bericht was, na een kwart eeuw, eens lekker de knuppel in het hoenderhok te gooien, gelukt dus !
@Alex
U onderschat zeker de vaardigheid begrijpend lezen. Goed om te zien dat u dat zelf concludeert. Waar uit mijn reactie haalt u dat ik erg jong ben? Wat is de definitie van 'erg jong'?

Uw tweede alinea van uw reactie op mij gaat weer over begrijpend lezen. Ik vraag u geen excuses aan te bieden voor het feit dat u zich bedreigd voelt. Ik vraag u excuses aan te bieden voor uw manier van praten over het NS personeel.

Mijn excuses voor het twee keer als laatste gebruiken. Dat had ik niet moeten doen, maar ik wilde echt nog wat toevoegen en ben vergeten mijn andere alinea aan te passen.

Met de trein reizen is altijd een keuze. U kunt ook kiezen voor het hoge parkeertarief, reizen met de bus, fietsen of zelfs eventueel lopen.

Hoe zou uw treinreis boven verwachting kunnen zijn? Wij verwachten dat we op tijd en comfortabel op onze bestemming worden gebracht. Hoe kan dit nóg beter? Is dit niet al goed?

Als ik de definitie van 'ervaring' opzoek in de Van Dale, krijg ik een andere definitie dan leren omgaan met omgevingsfactoren.

Als u nog meer sightseeing wil, raad ik u aan morgen gebruik te maken van de NS bussen tussen Duivendrecht en Schiphol. Dat duurt pas onnodig lang. Maar wacht, ik lees nu dat u het juist niet fijn vond om lang in de bus te moeten zitten. Helaas voor u moet het spoor onderhouden worden. Eigenlijk is dat best fijn, want dan is uw trein in de toekomst waarschijnlijk minder vertraagd. Jammer dat u niet meer van de nieuwe infrastructuur gaat profiteren. Als het vervangend vervoer u echt niet zint, kunt u op eigen kosten gebruik maken van ander vervoer. Ook dat is een keuze.

Ik heb ook het idee dat de door u beschreven wereld niet de real world is, maar daar kan u een andere mening over hebben.

Waarschijnlijk vraagt u zich nu af waarom ik zoveel tijd aan uw vreselijk saaie betoog verspil. Ten eerste heb ik nu niks te doen, maar dat is niet zo belangrijk. Ten tweede wil ik u laten zien dat er best veel keuzes zijn in het leven. Maar ten slotte wil ik dat u beseft hoe onrespectvol u spreekt over vele andere mensen. Dat doet u nu anoniem, maar ik weet zeker dat u niet de ballen heeft om uw onaardigheden persoonlijk tegen een misschien dikke conducteur te vertellen. Wees dan ook niet zo stoer om dat wel anoniem te doen.

Wat wél echt tof zou zijn en waar ik respect voor zou hebben, is dat u elke conducteur die u tijdens uw weinige toekomstige reizen met de trein tegenkomt, uw vreselijk saaie betoog laat lezen en vervolgens uw excuses aanbiedt. Dit is waarschijnlijk iets teveel gevraagd van u, dus u kunt ook simpel uw excuses voor uw gedrag op dit forum aanbieden.

Iedereen, ook niet-NS'ers zoals ik, probeert u te helpen en niet alleen maar tegen te spreken, dus probeert u ook een keer om niet iedereen gelijk tegen te spreken.
Laten we beginnen met: Wat ging niet goed:
...

Respectloos en beledigend. Om de knuppel gelijk maar weer terug te gooien zou ik erbij kunnen zeggen: "precies wat je verwacht van het Tokkie-volk uit Almere Buiten", maar dan verlaag ik mezelf tot hetzelfde gedrag, dus dat doen we maar even niet dan.

Best wel flauw ook om alles wat mis gaat bij de NS onder een vergrootglas te leggen, maar files met de auto in te calculeren. En dan maar hopen dat u nooit pech met de auto krijgt.

Als er zoveel mis is met de trein dan had ik niet 25 jaar op en neer gereisd van Almere naar Amsterdam. Blijkbaar was de trein toch de beste oplossing?
volkomen zinloos dus dit forum De ene adviseert me om te gaan lopen (75 kilometer) en de andere is weer eens een Almere Basher die het lef heeft Almere Tokkies te zeggen .. nou joh: JIJ bent even respectvol, Martin(tokkie).

15 punten van kritiek op de NS, allen onderbouwd, en alleen domme opmerkingen.

@moderator: gooi me maar van dit forum, dit is tijdverspilling gezien het niveau v.d. reacties.

Ik gooi in elk geval de inloggegevens weg.
Hoi Alex. Wat jammer dat je zo over het forum denkt. Ik vind het juist een pluspunt van dit kanaal dat je verschillende tips en meningen bij elkaar hebt. Het moet natuurlijk wel gezellig blijven. Wanneer je zelf vriendelijk bent, zullen anderen ook zo op je reageren.

Ik vind het jammer dat je het nodig vindt, maar ik zal je account inactief maken. Hopelijk kom je nog eens terug, met wat meer vertrouwen 🙂.
Dat was inderdaad zonder enig respect van mij. Misschien snapt u nu een beetje hoe het voelt om over een kam geschoren te worden op basis van wat incidenten.

15 punten van kritiek die meer zeggen over u dan over de NS. Natuurlijk gaat er genoeg mis; waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. En natuurlijk zijn alle problemen op te lossen, maar tegen welke prijs? Als de vervoersbewijzen twee keer zo duur worden, dan reist niemand meer met de trein.

Ik reis al jaren door de randstad met de NS en dat bevalt prima. Als de treinen eens uitvallen vanwege extreem winterweer, dan vind ik dat niet eens zo'n ramp. Erger zou ik het vinden als we het Zwitserse model zouden hebben dat goed tegen extreem weer kan maar twee keer zo duur is terwijl het probleem bij ons meestal niet langer dan een paar dagen aanhoudt. Maar goed, ik ben misschien de enige die fluitend in de Utrechtse 'sleep-in' bivakkeert op een extreme winterdag.

Reageer