Enquête over bewegen in de trein

• 24 april 2021
  • 12 reacties
  • 322 Bekeken

Hallo allemaal!

Wij zijn eerstejaars Industrieel Ontwerpen studenten aan de Technische Universiteit in Eindhoven. Momenteel zijn we bezig aan een project waarin we de mogelijkheid onderzoeken om meer te bewegen in het openbaar vervoer.

Hiervoor hebben we een enquête gemaakt, om uit te zoeken of hier belangstelling voor is en ons te helpen in onze ontwerpkeuzes. Het invullen hiervan duurt ongeveer 5 minuutjes.

https://forms.office.com/r/8PiC6RDGjs

Vragen of opmerkingen zijn van harte welkom in de reacties!

Alvast ontzettend bedankt voor het invullen en het delen van deze enquête! ;)

Anne-Roos, Jochem, Max en Zeynep

12 reacties

Badge +3

Hoi en welkom bij de NS Community!

Bizarre enquête, maar wel netjes in het Engels en Nederlands!

Allereerst, zie topics zoals 

en met name

Verder is 4.Hoeveel tijd reist u gemiddeld met de trein? nogal onduidelijk, is dat per enkele reis of per dag/week/maand?

Vraag 8. onder druk gezet of oncomfortabel voelen gaat uit van het negatieve, alsof je vraagt naar wat iemand ervan vindt als anderen rondom je heen gaan lopen, touwtje springen of wat dan ook.

Dat zal mij niet zo boeien (ik sluit me wel af voor omgevingshinder), want ikzelf -en ik denk dat ik namens de meeste reizigers spreek- lees liever een boek, werk op mijn laptop, bemoei me met social media op mijn phone, maak een praatje met een andere reiziger of luister naar muziek of kijk uit het raam zonder gedoe om me heen.

Vraag 9. over hetzelfde is dan eigenlijk voldoende (hoe je je zou voelen als je zelf gaat bewegen/lichamelijk inspannen in een trein. Iemand pleitte al voor een parfumverbod, liever iemand naast me die rustig een biertje drinkt na een dag werken…

Heb hem naar eer en geweten ingevuld, met als conclusie Treinen (en bussen en metro's) zijn bedoeld om (hopelijk met een rustige zitplaats) van A naar B te komen.

Ik meen dat ze in Finland wel treinen hebben met een aparte speelruimte (incl. ballenbak?) voor kids, zodat de rest van de passagiers rustig kan reizen. Dat zal in Nederland niet gaan gebeuren, want er zijn nu al geen coupés waar je fietsen kunt stallen (behalve als je naar Berlijn reist).

Laat staan dat de NS sportapparaten zoals hometrainers in de trein gaat plaatsen.

Badge +3

Ik las in een van die andere topics ook nog dit:

Ns heeft zelfs een aparte tak om beweging te stimuleren
Ze hebben een leuke instagram account:
https://www.instagram.com/reisjefit

Badge +3

En als deze mensen allemaal gaan jumpen gaat het ook mis… liever (voorlopig) zo weinig mogelijk ademen natuurlijk (foto staat gewoon op internet, geen zin om de gezichten te anonimiseren)

En heldere geesten tijdens de Dutch Design Week (Eindhoven de gekstûh) denken dat dit de toekomst wordt:

Zit je dan lekker met je modderschoenen, of met je hoofd tussen de benen van dat meisje rechts!

Reputatie 7
Badge +3

Het merendeel van de reizigers wil voldoendecomfortabele zitplaatsen en niet dat die worden opgeofferd worden aan allerlei flauwekul.

De wereldvreemdheid is peilloos.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder de enquête in te vullen, nee ik heb geen enkele belangstelling om te bewegen/sporten in de trein, noch om met met zwetende sportende reizigers in de trein te zitten. Een trein dient om mensen, met eventueel wat bagage of een fiets, te vervoeren en sporten of bewegen doe je maar in de sportschool of buiten (fietsen, joggen etc).

Momenteel is de situatie vanwege Corona wat anders, maar het is jaren zo dat treinen (over)vol zijn, met name in de spits. Sporten/bewegen in de trein vraagt ruimte die gewoon nodig is voor zittende reizigers. Als er dan toch ruimte voor iets gemaakt moet worden, zorg dan voor voldoende ruimte om fietsen mee te nemen in alle treinen. 

Wil je meer bewegen, reis dan een deel met de fiets en verder met de trein.

Badge +3

In een van de eerder genoemde topics stond ook al dat ‘bewegen in een bewegende trein’ domweg gevaarlijk kan zijn!

Een trein kan (onverwacht) hard gaan remmen en wat Femke NS al schreef vooral als de trein over de wissels moet gaan rijden kan de trein gaan schudden en als de trein ook op een station moet stoppen omdat de reizigers eruit moeten en erin moeten lijkt mij ook qua ruimtegebrek niet handig. Bovendien zitten de meeste treinen ook vol zeker in de spits! Fitness en Sporten in de trein kan levensgevaarlijk zijn. Ik zie kinderen in de treinen ook wel eens rennen, en kinderen beseffen ook niet wat ze doen als de trein plotseling moet gaan remmen.

Treinpersoneel zoals conducteurs en (voorheen) Railcatering die door een rijdende trein moesten lopen krijgen ook vaak last van klachten in hun benen en rug, en dat zijn ‘geoefende’ mensen.

Geen goed idee dus, net zo min als iets simpels als staand gaan plassen in een rijdende trein. Dat is al een oefening/uitdaging op zich meestal.

Basisoefening voor @JJochem en Anne-Roos, Max en Zeynep dan maar (als er ruimte is en het toegelaten wordt) om een keer te gaan touwtje springen in een bus, of een loopband mee te nemen in de trein. Hilariteit gegarandeerd :rofl: (maar de veiligheid en/of hygiëne dus niet) 

@Robert B 

Verder is 4.Hoeveel tijd reist u gemiddeld met de trein? nogal onduidelijk, is dat per enkele reis of per dag/week/maand?

Goed opgemerkt, was een foutje in de vertaling. Is nu opgelost :)

Vraag 8. onder druk gezet of oncomfortabel voelen gaat uit van het negatieve, alsof je vraagt naar wat iemand ervan vindt als anderen rondom je heen gaan lopen, touwtje springen of wat dan ook.

Wij zijn ook heel nieuwsgierig naar de negatieve aspecten, die moeten naast positieve aspecten zeker onderzocht worden. 

Ik las in een van die andere topics ook nog dit:

Ns heeft zelfs een aparte tak om beweging te stimuleren
Ze hebben een leuke instagram account:
https://www.instagram.com/reisjefit

We waren al op de hoogte van dit initiatief, is ook alleen maar goed! Er zijn best veel routes te vinden op https://www.reisjefit.nl (persoonlijk vind ik het een goed idee om van station naar station te wandelen, ik houd niet zo van rondjes wandelen).

En heldere geesten tijdens de Dutch Design Week (Eindhoven de gekstûh) denken dat dit de toekomst wordt:

Wat dat moet voorstellen vraag ik mij ook af :neutral_face: . Ik heb echter ook een concept van de NS gezien, wat mij dan wel weer aanspreekt. Met name vanwege de frisse uitstraling en prettigere werkplekken (in een uurtje in de trein is best veel te doen):

https://www.spoorpro.nl/gallery/ns-visie-interieur-treinen-2018/1

In een van de eerder genoemde topics stond ook al dat ‘bewegen in een bewegende trein’ domweg gevaarlijk kan zijn!

Tuurlijk, daar gaat het echter met name over lompe fitnessapparatuur waar men op/bij dient te staan of instabiel op zit. Veiligheid staat natuurlijk voorop, dus wij kijken met name naar kleine en simpele apparaten / oefeningen waar men gewoon bij kan zitten (denk aan krachttraining in plaats van conditietraining). We hebben niet de intentie om een trein om te toveren naar een sportschool.

Verder hartstikke bedankt voor de uitgebreide reactie(s) en linkjes naar andere forumposts. Gelukkig gaat het in dit project met name om het ontwerpproces en niet zozeer om het eindproduct. :sweat_smile:

Badge +3

Succes en dank voor je reactie @JJochem,

Dat het concept (gezien vanuit de NS) volkomen kansloos is neemt niet weg dat…

Het is natuurlijk gemakkelijker om vanuit problemen te denken dan vanuit mogelijkheden. Heeft NS het al eens serieus onderzocht?

De NS maakt daar dus meteen gehakt van.. Problemen (mensen die willen bewegen in een trein nemen ruimte in) en de mogelijkheden daarvoor gaan niet samen.

Ikzelf wandel of fiets graag van A naar D, maar als daar een treinreis tussen zit (van B naar C) wil ik zo rustig mogelijk kunnen zitten eigenlijk.

En stel dat ik ergens in een trein de ruimte krijg om te ‘sporten’, wie let er dan op mijn bagage? Dan moeten er ook lockers komen natuurlijk.

Voor de rest, het begint al op de roltrappen, qua rechts staan en links lopen. Daar heb ik ook ooit een reactie over geschreven (niet wetenschappelijk onderbouwd maar het klopt als een zwerende vinger), dus mensen die lopen in plaats van staan op een roltrap verminderen de capaciteit is gewoon een feit!

Zal dat topic even opzoeken, oh wacht dat is deze. Voor maximale capaciteit wil je dus zo min mogelijk bewegingen, en op bijna elk station dat ik ken kan/kon je ook lekker zelf trap lopen… toch?

Reputatie 3

Ik meen dat ze in Finland wel treinen hebben met een aparte speelruimte (incl. ballenbak?) voor kids, zodat de rest van de passagiers rustig kan reizen. 

In Zwitserland hebben de dubbeldeks intercity's een Familienwagen. Ik heb geen idee hoe populair die zijn, want ik heb er niets te zoeken (volgens mij zitten ze ook altijd aan het einde) en ik zit ook maar weinig in dit soort treinen.

Ik zie dat sporten in de trein niet gebeuren, maar volgens mij is er wel een markt voor. Mensen sporten op de gekste plekken tegenwoordig. Het is trouwens niets voor mij, geef mij maar een bistro en/of een bar o.i.d. in de trein. Dat mis ik wel in Nederland.

Succes met jullie project.

Reputatie 7
Badge +3

Het Nederlandse net is een veredeld metronet. Er is simpelweg te weinig reistijd voor flauwekulletjes.

Reputatie 6

Interessant project. Past mooi in de huidige beweegcultus. Sommigen schijnen zelfs van het zitten het nieuwe roken te willen maken.

Aan de reacties te zien zal hier nog eerst flink gewerkt dienen te worden aan de lenigheid van geest. Voor de hunkering naar rust en comfort is echter geen plaats meer :zipper_mouth: .

Mbt de enquete:

• tussen onder druk gezet of oncomfortabel (8) en ongemakkelijk of onzeker (9) zie ik (te) weinig verschil
  • dubbele vragen (of) en vragen met een ontkenning (on-) zijn moeilijker goed te beantwoorden

Succes !

Badge +3

Ooh! Ik zag e.e.a. over de Nightjet vanuit Oostenrijk voor het Songfestival en dan dit https://www.youtube.com/watch?v=njwQHQcjiJc

Voor wie er geld voor over heeft kan het dus prima, in dit geval game-coupés maar dat dan heeft weer weinig met bewegen te maken. :rofl:

Reageer