Enthousiast machiniste in spe | NS Community
beantwoord

Enthousiast machiniste in spe

  • 29 April 2021
  • 46 reacties
  • 3464 Bekeken

Reputatie 3

Hi,

 

Tot mijn grote vreugde heb ik binnenkort mijn eerste sollicitatiegesprek voor vacature Machinist.

Ben zelf al heel veel aan het sponzen op internet om zoveel mogelijk informatie te verzamelen.

Mijn vraag aan jullie (vooral aan degene die dit traject reeds hebben bewandeld) met welke zaken ik tijdens zo'n gesprek rekening moet houden?

Buiten het feit dat ik gewoon lekker mezelf blijf zijn alle tips welkom.

 

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

icon

Beste antwoord door Erryt NS 29 April 2021, 17:08

Bekijk origineel

46 reacties

Wat vooral belangrijk is is je motivatie, waarom wil jij machinist worden en wat denk jij dat er zo bijzonder is aan het machinist zijn.  Ik zou je aanraden om een en ander aan cabine ritten te bekijken welke op internet te vinden zijn om zo alvast een indruk te krijgen van wat het inhoudt.

Verder zal er zeker gevraagd worden naar de mindere kant van het machinist zijn en hoe jij verwacht daar mee om te gaan, dat is natuurlijk de aanrijding met persoon welke helaas nog steeds veel voorkomt. Heb je al ervaring met iets wat traumatisch was en hoe ben je daar mee omgegaan of hoe denk je het op te pakken als het je gebeurt.

De eerste periode is straks de lastigste want in het leren voor de examens gaat enorm veel tijd zitten, als je door de procedure komt zul je echt voornamelijk bezig zijn met leren en lezen van allerlei informatie, je sociale leven (voor zover dat er met corona nog is) zal een aantal maanden stil liggen vanwege de opleiding en de tijd die je daar in moet steken. 

En het aspect klanten is natuurlijk belangrijk, want als machinist kom je ook in aanraking met klanten en je bent het visite kaartje van de NS natuurlijk. Al zijn er wel grenzen aan klant vriendelijkheid en die moet je zelf wel trekken, niet alles is toelaatbaar.

Succes met je gesprek en laat even horen hoe het is verlopen en of je door mag naar de volgende stap.

Hallo Angela_ en welkom bij de NS Community,

 

Wat leuk dat je een collega van oNS wilt worden. Deze vraag zie ik best vaak voorbij komen binnen onze community. Ik denk dat je het beste deze even kan doornemen. Laat je ons weten hoe het gesprek verliep?

Reputatie 3

Hallo Erryt NS,

Ik zag de vraag inderdaad vaak voorbij komen en alvorens ik hem stelde heb ik vrijwel alles gelezen :)

Hoopte gewoon dat er mss meer zou langskomen want zoals ik al vermelde ben ik behoorlijk aan het sponzen :) 

Ik hou jullie op de hoogte!

Heel goed van je. Dat geeft wel aan dat je het heel graag wilt en voldoende motivatie hebt. Zoals Jeroen al aangaf is het ook leuk en interessant om ritten te kijken vanuit een cabine. Voor de rest kan je alvast nadenken hoe het zal zijn om de mindere kanten van het vak te ervaren. Ik wens je veel geluk en wacht je bericht in spanning af.

Reputatie 3

Hoi Jeroen,

 

Dank voor je uitgebreid antwoord.

Momenteel ben ik inderdaad ook bezig met filmpjes kijken over het hoe en wat in de cabine.

Ook heb ik gelezen dat de testen best pittig zijn.

Maar wat voor de een pittig is kan voor de ander een makkie zijn.

De dingen die je opnoemt kan ik gelukkig voor mijn eigen gevoel goed beantwoorden en beredeneren maar ja hoe een ander daar tegenaan kijkt is de vraag :) 

Betreffende sociaal leven, nou die zal daar niet veel onder te lijden hebben.

Mijn man werkt ook wisseldiensten en we zijn geen stappers dus mooi tijd om te leren leren leren.

Wil zelf nog proberen om toestemming te krijgen om een rit in de cabine mee te draaien.

Denk dat het verzekeringstechnisch mss niet mogelijk is maar wie niet waagt…

 

Ik houd jullie op de hoogte!

Reputatie 7
Badge +3

Een YouTube kanaal met veel cabineritten is die van machinist Stefan en hij geeft daarbij ook nog wat informatie. 

https://www.youtube.com/channel/UCt7lIJmeV-c_PGvLBcjfzaw

@Angela_   Cabinerit is niet mogelijk, daar krijg je geen toestemming voor dus je zal het met de filmpjes moeten doen en inlezen in verschillende verhalen die op internet staan.  Ik weet dat ereen blog is van een machinist uit Utrecht die zijn gehele opleiding en ook nog daarna elke week een verslag deed, weet zijn naam niet meer zo snel maar misschen dat @Edwin dat  weet zodat het het zoeken makkelijker maakt.

Reputatie 3

Een YouTube kanaal met veel cabineritten is die van machinist Stefan en hij geeft daarbij ook nog wat informatie. 

https://www.youtube.com/channel/UCt7lIJmeV-c_PGvLBcjfzaw

Stipt met Stefan :) zit ik te kijken.

Reputatie 3

@Angela_   Cabinerit is niet mogelijk, daar krijg je geen toestemming voor dus je zal het met de filmpjes moeten doen en inlezen in verschillende verhalen die op internet staan.  Ik weet dat ereen blog is van een machinist uit Utrecht die zijn gehele opleiding en ook nog daarna elke week een verslag deed, weet zijn naam niet meer zo snel maar misschen dat @Edwin dat  weet zodat het het zoeken makkelijker maakt.

Denk dat je Jasper Wijker bedoeld :smiley:

Heb het boek De Meester al besteld.

De Meester

Reputatie 7
Badge +3

@Angela_   Cabinerit is niet mogelijk, daar krijg je geen toestemming voor dus je zal het met de filmpjes moeten doen en inlezen in verschillende verhalen die op internet staan.  Ik weet dat ereen blog is van een machinist uit Utrecht die zijn gehele opleiding en ook nog daarna elke week een verslag deed, weet zijn naam niet meer zo snel maar misschen dat @Edwin dat  weet zodat het het zoeken makkelijker maakt.

Ik ben geen Edwin, maar ik denk wel dat ik weet welke je bedoelt. Deze soms van meester Karel https://noomen.wordpress.com/ ?

 

Reputatie 7
Badge

@Angela_   Cabinerit is niet mogelijk, daar krijg je geen toestemming voor dus je zal het met de filmpjes moeten doen en inlezen in verschillende verhalen die op internet staan.  Ik weet dat ereen blog is van een machinist uit Utrecht die zijn gehele opleiding en ook nog daarna elke week een verslag deed, weet zijn naam niet meer zo snel maar misschen dat @Edwin dat  weet zodat het het zoeken makkelijker maakt.

Ik ben geen Edwin, maar ik denk wel dat ik weet welke je bedoelt. Deze soms van meester Karel https://noomen.wordpress.com/ ?

 


Goeie vondst :grin:

 

Aan @Angela_ : Heel veel succes bij je sollicitatie, belangrijkste tip: wees en blijf jezelf tijdens dat gesprek.

Mocht je aangenomen worden en vragen hebben, stel ze hier gerust (misschien met een tag naar mij, Jeroen en evt Julian), dan zullen we proberen je zo goed mogelijk van dienst te zijn!

Reputatie 3

@Angela_   Cabinerit is niet mogelijk, daar krijg je geen toestemming voor dus je zal het met de filmpjes moeten doen en inlezen in verschillende verhalen die op internet staan.  Ik weet dat ereen blog is van een machinist uit Utrecht die zijn gehele opleiding en ook nog daarna elke week een verslag deed, weet zijn naam niet meer zo snel maar misschen dat @Edwin dat  weet zodat het het zoeken makkelijker maakt.

Ik ben geen Edwin, maar ik denk wel dat ik weet welke je bedoelt. Deze soms van meester Karel https://noomen.wordpress.com/ ?

 


Goeie vondst :grin:

 

Aan @Angela_ : Heel veel succes bij je sollicitatie, belangrijkste tip: wees en blijf jezelf tijdens dat gesprek.

Mocht je aangenomen worden en vragen hebben, stel ze hier gerust (misschien met een tag naar mij, Jeroen en evt Julian), dan zullen we proberen je zo goed mogelijk van dienst te zijn!

Top! Thnx!

Heb er zin in :smiley:

@Angela_   Cabinerit is niet mogelijk, daar krijg je geen toestemming voor dus je zal het met de filmpjes moeten doen en inlezen in verschillende verhalen die op internet staan.  Ik weet dat ereen blog is van een machinist uit Utrecht die zijn gehele opleiding en ook nog daarna elke week een verslag deed, weet zijn naam niet meer zo snel maar misschen dat @Edwin dat  weet zodat het het zoeken makkelijker maakt.

Ik ben geen Edwin, maar ik denk wel dat ik weet welke je bedoelt. Deze soms van meester Karel https://noomen.wordpress.com/ ?

 


Yep Karel Noomen inderdaad, daar kun je veel informatie uit halen.

Reputatie 3

Hi allen,

 

Even snel een dank van mij.

Zit sinds gisteren de blog van Karel Noomen te verslinden.

Wat leest dat heerlijk weg en wat een hoop nuttige informatie.

Heb inmiddels ook al met Karel gemaild.
 

Dus, thnx!:thumbsup_tone2:

Reputatie 3

Hi allen,

 

Ik loop misschien op de zaken vooruit maar laat ik het preventief onderzoek noemen:nerd:

Ik las hier over een site met testen OAT maar is iemand toevallig bekend met Hellotest ?

 

Gr.

Ang

Reputatie 3

Yesssssssss

Ik ben door het intakegesprek en uitgenodigd voor een eerste video sollicitatiegesprek.

10 mei, 10 uur:smiley: Hier worden voornamelijk de competenties besproken.

 

Ondanks dit 'maar’ een intake was vond ik het er best pittig aan toe gaan.

Ze stelde vaak dezelfde vragen wat mij het gevoel gaf dat ze er niet van overtuigd was dat deze functie een bewuste keuze is.

Dit heb ik ook openlijk aangekaart en gezegd dat ik wel cliché antwoorden kon geven maar we hier beiden niet wijzer van zouden worden.

Met name de vraag waarom ik perse in de trein wilde werken en machinist mijn keuze is

Ik heb hier zoveel motivaties voor maar het is ook een gevoel van ‘ik hoor daar thuis - ik zit daar op mijn plek en ja hoe leg je dat het best uit?

Misschien mag ik niet zo denken maar als laatst zei ze dat ze mij een kans wilde geven wat mij een beetje het gevoel gaf dat ze niet helemaal overtuigd is.

Ik weet als enige hoe graag ik deze functie wil leren en uitvoeren nu nog de recruiters overtuigen zonder standaard antwoorden te geven.

Dus zijn alle tips wederom welkom :blush:

 

Groetjes van een happy me.

Reputatie 7
Badge

Yesssssssss

Ik ben door het intakegesprek en uitgenodigd voor een eerste video sollicitatiegesprek.

10 mei, 10 uur:smiley: Hier worden voornamelijk de competenties besproken.

 

Ondanks dit 'maar’ een intake was vond ik het er best pittig aan toe gaan.

Ze stelde vaak dezelfde vragen wat mij het gevoel gaf dat ze er niet van overtuigd was dat deze functie een bewuste keuze is.

Dit heb ik ook openlijk aangekaart en gezegd dat ik wel cliché antwoorden kon geven maar we hier beiden niet wijzer van zouden worden.

Met name de vraag waarom ik perse in de trein wilde werken en machinist mijn keuze is

Ik heb hier zoveel motivaties voor maar het is ook een gevoel van ‘ik hoor daar thuis - ik zit daar op mijn plek en ja hoe leg je dat het best uit?

Misschien mag ik niet zo denken maar als laatst zei ze dat ze mij een kans wilde geven wat mij een beetje het gevoel gaf dat ze niet helemaal overtuigd is.

Ik weet als enige hoe graag ik deze functie wil leren en uitvoeren nu nog de recruiters overtuigen zonder standaard antwoorden te geven.

Dus zijn alle tips wederom welkom :blush:

 

Groetjes van een happy me.


Allereerst: Gefeliciteerd!

 

De reden dat je dezelfde vraag meerdere malen krijgt, is meer een tactiek om te kijken of je oprechte antwoorden geeft en niet hetgeen hij/zij wil horen. Dat ga je tijdens het psychologisch onderzoek ook meemaken als je zover komt. Veel vragen waarvan veel dezelfde in net een iets ander jasje.

 

Standaard antwoorden geven is helemaal geen probleem, zolang je zelf maar uitstraalt dat je ze meent. Ze prikken vrij gauw door een verhaal heen, vandaar ook altijd het dringend advies van ons om vooral jezelf te zijn en blijven én alles naar waarheid te beantwoorden.

 

Motivatie moet echt van jezelf uit komen, daar kunnen wij je niet bij helpen. Als je zeker weet dat je machinist wilt worden, breng je dat ook over op degene die jou interviewt.

 

Dus: wat denk jij dat de functie van machinist inhoudt en waarom denk je dat jij daar goed in zou zijn?

Gefeliciteerd, en nu je goed voorbereiden op het echte interview met de recruiter.

 

Zoals Edwin al aangeeft zullen ze vooral je motivatie willen doorgronden en waarom jij de juiste keuze bent voor de NS. Je taak als machinist is solistisch en je moet je lang kunnen focussen op wat er voor je gebeurt en oplettend zijn, daar moet je tegen kunnen. 

Verder zal er absoluut een deel gaan over de vervelendste kant van het vak, de aanrijding met een persoon.  Hoe verwacht je daar op te reageren en vooral hoe denk je dat je zoiets gaat verwerken, helaas komt zo'n aanrijding nog bijna elke dag voor en je loopt risico dat het jou overkomt als je machinist bent.

Succes.

 

 

Reputatie 3

:grinning:

Door naar de volgende ronde, yessssssssssssssssss.

Ze twijfelden maar de twijfel was niet groot genoeg om mij meteen af te wijzen.

21 mei moeten de testen uitwijzen of men mij geschikt acht.

 

Fingers crossed.

:fingers_crossed_tone2::fingers_crossed_tone2:

Mooi nieuws, Angela_!

Reputatie 3

Mooi nieuws, Angela_!

Dank je Sascha.

Het is nog steeds niet echt geland :relaxed:

De lastige stap om de recruiter en TM te overtuigen heb je gehad, nu is het aan jezelf om flink te oefenen voor het assesment, voor de testen waar je je op voor unt bereiden natuurlijk. Het oefenen voor deze testen helpt echt dus bereid je daar goed op voor.

 

De reactie test en concentratie test daar kun je je niet echt op voorbereiden, die moet je ondergaan. Je krijgt dan ook nog een gesprek met de psycholoog welke je ook nog vraagt naar je motivatie en naar de mindere kanten van het vak.

Succes met oefenen en succes op je testdag, zorg dat je goed uitgerust bent want deze dag is erg vermoeiend (ook vanwege de druk die op je staat).

 

Reputatie 3

De lastige stap om de recruiter en TM te overtuigen heb je gehad, nu is het aan jezelf om flink te oefenen voor het assesment, voor de testen waar je je op voor unt bereiden natuurlijk. Het oefenen voor deze testen helpt echt dus bereid je daar goed op voor.

 

De reactie test en concentratie test daar kun je je niet echt op voorbereiden, die moet je ondergaan. Je krijgt dan ook nog een gesprek met de psycholoog welke je ook nog vraagt naar je motivatie en naar de mindere kanten van het vak.

Succes met oefenen en succes op je testdag, zorg dat je goed uitgerust bent want deze dag is erg vermoeiend (ook vanwege de druk die op je staat).

 

Dank voor je bemoedigende woorden Jeroen.:relieved:

Ben al druk bezig met de voorbereiding van de testen.

Plan is om zoveel mogelijk te oefenen want eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik minder goed ben in de cijferreeksen :neutral_face: , daar maak ik me dus wel een beetje zorgen om.

Mocht het, wat ik niet hoop natuurlijk, niet lukken kan ik altijd zeggen dat ik er echt alles aan heb gedaan wat in mijn vermogen ligt.

 

Cijferreeksen is zeker iets wat makkelijker wordt door flink te oefenen, ik heb destijds voor een klein bedrag extra toetsmogelijkheden gekocht online waardoor ik dit soort oefeningen vaak kon doen en gaandeweg merk je dat het steeds sneller gaat.

Tip is wel om niet al te lang te blijven staren naar een opgave, zie je het echt niet dan doorgaan en eventueel later terug te klikken naar de vragen die je niet wist.  Ik had een kladblaadje liggen waar ik de nummers van de vragen op kon zetten en zo dus wel een antwoord kon kiezen maar later nog even kon kijken of ik het dan wel zag.  Geen keuze maken is natuurlijk altijd fout.

En je laatste zin is het belangrijkste, ik geef dat mijn kids ook altijd mee, je moet je maximaal inspannen om iets te willen bereiken en lukt het niet dan kun je jezelf in ieder geval niets verwijten en heb je je best gedaan.

Reputatie 3

Cijferreeksen is zeker iets wat makkelijker wordt door flink te oefenen, ik heb destijds voor een klein bedrag extra toetsmogelijkheden gekocht online waardoor ik dit soort oefeningen vaak kon doen en gaandeweg merk je dat het steeds sneller gaat.

 

 

Morgen is het dan zo ver.:grimacing:

De zenuwen gieren door mijn lijf.
Ook ik heb extra toets mogelijkheden gekocht, bij 123Test en ik moet zeggen ik heb er veel aan gehad.
Door die testen is wederom bevestigd waar mijn sterke en zwakke punten liggen.
Nu weet ik niet hoe ze de testen morgen beoordelen maar ik hoop dat ik doorkom.
Fingers Crossed:fingers_crossed_tone2:

Reageer