Enthousiast machiniste in spe | NS Community
beantwoord

Enthousiast machiniste in spe

  • 29 April 2021
  • 46 reacties
  • 3464 Bekeken

Reputatie 3

Hi,

 

Tot mijn grote vreugde heb ik binnenkort mijn eerste sollicitatiegesprek voor vacature Machinist.

Ben zelf al heel veel aan het sponzen op internet om zoveel mogelijk informatie te verzamelen.

Mijn vraag aan jullie (vooral aan degene die dit traject reeds hebben bewandeld) met welke zaken ik tijdens zo'n gesprek rekening moet houden?

Buiten het feit dat ik gewoon lekker mezelf blijf zijn alle tips welkom.

 

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

icon

Beste antwoord door Erryt NS 29 April 2021, 17:08

Bekijk origineel

46 reacties

Heel veel succes gewenst morgen! Ik zal voor je duimen :)!

Reputatie 7
Badge

Cijferreeksen is zeker iets wat makkelijker wordt door flink te oefenen, ik heb destijds voor een klein bedrag extra toetsmogelijkheden gekocht online waardoor ik dit soort oefeningen vaak kon doen en gaandeweg merk je dat het steeds sneller gaat.

 

 

Morgen is het dan zo ver.:grimacing:

De zenuwen gieren door mijn lijf.
Ook ik heb extra toets mogelijkheden gekocht, bij 123Test en ik moet zeggen ik heb er veel aan gehad.
Door die testen is wederom bevestigd waar mijn sterke en zwakke punten liggen.
Nu weet ik niet hoe ze de testen morgen beoordelen maar ik hoop dat ik doorkom.
Fingers Crossed:fingers_crossed_tone2:


Heel veel succes morgen!!

Vooral proberen zo relaxed mogelijk de testen in te gaan en weet wel dat het niet direct een probleem is als je de test niet helemaal af hebt Het gaat ook vooral om te testen hoe je het verwerkt en hoe je omgaat met druk.

Heel veel succes vandaag met de testen, kom je hier door dan ben je nagenoeg over de eindstreep..

Reputatie 3
  • Yesssss, Ik ben door.
    Daar waar ik dacht op vast te lopen heb ik zelfs met vlag en wimpel gehaald, aldus de woorden van de psycholoog.
    Thnx voor alle support en tips.
    Op naar de medische keuring.

 

Reputatie 7
Badge

Gefeliciteerd Angela!

Top Angela_, gefeliciteerd!:clap: 

Reputatie 3

Hi,

 

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de opmerkingen, tips en adviezen.
Ben net gebeld door NS Recruitment.

31 mei heb ik mijn medische keuring waar ik geen problemen mee verwacht.
8 juni mijn indiensttredingsgesprek en …..
9 augustus ben ik officieel in dienst van de NS.

In de tussentijd zal ik nog steeds zoveel mogelijk informatie opdoen en natuurlijk hier blijven lezen.

 

Nogmaals dank :thumbsup_tone2:

Reputatie 3

Ook de medische keuring is goed gegaan.:relaxed:

Gefeliciteerd Angela !

En succes met je opleiding :grinning:

Reputatie 3

Gefeliciteerd Angela !

En succes met je opleiding :grinning:

Dank je wel Jeroen :-) 

 

Super goed nieuws! :smile:  Gefeliciteerd!

Reputatie 3

Super goed nieuws! :smile:  Gefeliciteerd!

Dank je wel Denice.

Ben ook hartstikke blij al zit in nog in mijn bubbel van ongeloof :slight_smile:

Reputatie 3

Hoi allen,

In mijn topic heb ik altijd antwoorden gekregen vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Door onvoorziene omstandigheden (lees ernstig zieke vader) heb ik onvoldoende tijd aan de studie kunnen spenderen. Gevolg. Gezakt voor deel en her.

Gevolg, NS heeft mijn contract ontbonden, ontroostbaar was ik en ben ik nog steeds😓

Ik ga mijn droom niet zomaar opgeven maar vraag me af waarom ik 2 jaar moet wachten tot ik weer kan solliciteren. Zoveel mensen gevraagd maar niet een kan mij hier de reden geven.

Vast dank voor jullie reacties

 

 

Reputatie 7
Badge

Vreemd, heeft iemand van NS dat tegen u gezegd? Was/is er niet iemand van bijv. personeelszaken die hierop een antwoord kan geven?

Reputatie 3

Dank voor je reactie Vareo!

Mijn leerbegeleider en het VVRV.

Daar ik helaas niet meer in dienst ben kan ik niemand van HR benaderen.

@Angela_  Zoals ik in mijn tijd bij de NS heb begrepen werd er wel eens een uitzondering gemaakt waarbij er een 3e kans gegeven werd maar dat moest dan wel ondersteund worden door de teammanager en de mentor machinisten. Dat zal er ook aan liggen of je voor alle examens gezakt bent of voor een enkel examen.

Helaas is het dan erg hard en trekt de NS de grens en of je na 2 jaar nog wel een kans gaat krijgen is natuurlijk de vraag want jouw gegevens zijn bekend in het systeem.

Heb je geen optie om bij 1 van de andere vervoerders te solliciteren ?

Ondanks dat je waarschijnlijk geen lid zal zijn kun je natuurlijk de vakbond eens benaderen om na te vragen hoe een en ander precies zit.

Reputatie 3

Beste Jeroen,

 

Dank voor je reactie!

Ik ben voor deel 1 twee x gezakt. VeCom geslaagd.

Het rijden ging goed, mentoren waren tevreden en het leren ging ook goed tot het stagneerde omdat in die periode mijn vader ernstig ziek werd en ik veel moest regelen.

Zowel leerbegeleider als TM waren hiervan op de hoogte. Ik heb van meerdere mentoren begrepen dat hun niet is gevraagd over mijn rijden. De daadwerkelijke reden waarom mijn TM mij die derde kans niet wilde geven is mij tot op de dag van vandaag niet duidelijk. Na ontslag heb ik vvrv zelf aangeschreven en zij geven mij toestemming voor een derde her. Helaas weet ik niet hoe dan verder. Andere vervoerders liggen helaas allemaal ver buiten het km limiet.

ps. Vakbond uitgebreid geraadpleegd, zij konden helaas niks voor me betekenen daar de NS, lees TM zich aan de ontbindingsclausule hebben gehouden. 

 

Beste Angela,

Dan vrees ik dat ze de deur echt hebben dichtgetrokken voor je en dat je verder moet gaan kijken. Je hebt wel meteen kennis gemaakt met de NS zoals ik die ook heb ervaren al was het voor mij mijn eigen keuze om te stoppen vanwege hoe dingen er aan toe gaan binnen de NS.

De collega's zijn top maar verder ….

Probeer verder te kijken er zijn echt nog wel andere banen war je inzet ook gewaardeerd wordt door het management.

Reputatie 3

Beste Angela,

Dan vrees ik dat ze de deur echt hebben dichtgetrokken voor je en dat je verder moet gaan kijken. Je hebt wel meteen kennis gemaakt met de NS zoals ik die ook heb ervaren al was het voor mij mijn eigen keuze om te stoppen vanwege hoe dingen er aan toe gaan binnen de NS.

De collega's zijn top maar verder ….

Probeer verder te kijken er zijn echt nog wel andere banen war je inzet ook gewaardeerd wordt door het management.

😔

Reputatie 7

Hoi Angela,

 

Zuur dat het zo gelopen is. Ik heb zelf in ongeveer hetzelfde schuitje gezeten. 1 VVRV module destijds niet gehaald en daarmee was het verhaal afgelopen. Niemand kon me de juiste kant opwijzen en de mogelijkheid voor een extra herexamen lag toen nog een stuk gecompliceerder. 

Voor nu, heb je er feitelijk niet veel aan maar… als het echt je droom is zou ik die twee jaar gewoon blijven wachten en het daarna opnieuw proberen.

Ik heb zelf ook een aantal jaar moeten wachten en de regelgeving van het VVRV werd toen aangepast waardoor een extra herexamen makkelijker te regelen werd. Wel lijkt die hele procedure meer een formaliteit, want ook bij mij woog de mening vanuit de spoorvervoerder zwaarder dan mijn eigen verhaal. Ik had gelukkig nog wel een leerbegeleider en opleidingsmanager achter me staan, die hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat mijn extra kans daadwerkelijk werd omgezet in een vervolgtraject binnen de NS. Inmiddels rij ik, weliswaar met een aantal jaar vertraging, alsnog met veel plezier rond in het geel-blauw. Het is dus te doen, maar het kost je een hoop extra tijd en toewijding en als niemand vanuit de opleiding / management achter je staat wordt het vrees ik erg lastig.

Je beste optie is dan wellicht toch nog bij een andere vervoerder solliciteren, ondanks de grotere afstand. Bijvoorbeeld Arriva, of een goederenvervoerder. Eenmaal binnen kan je daar de opleiding afronden in combinatie met je extra herexamens, en dan kom je na een paar jaar redelijk makkelijk bij de NS binnen.   

Reputatie 3

Hoi West,

 

Dank voor je reactie!

Fijn te lezen dat het alsnog gelukt is 🙂

In mijn geval kan ik alleen vermoeden dat mijn leerbegeleider negatief advies heeft gegeven aan mijn TM, daar mijn TM op de helft van mijn opleiding werd aangesteld en mij dus helemaal niet kent.

Van mijn mentoren begreep ik dat hen niet is gevraagd over mijn voortgang. Dus ja, ik zal me erbij moeten neerleggen dat ik er nooit zal achterkomen wat de daadwerkelijke reden is waarom ik die derde kans niet heb gekregen.

Opgeven doe ik nog steeds niet maar ik word er ook niet jonger op😔, (54)

Reageer