ERTMS NS Treinen & ERTMS Nederlands spoornet

  • 1 augustus 2016
  • 25 reacties
  • 792 Bekeken

Reputatie 1
In de periode tot 2030 en daarna zal ERTMS geïmplanteerd worden op het Nederlandse spoornet. Zoals uit een rapport van de Ministerie van I & M blijkt zal eerst de Nederlandse treinen voorzien worden van ERTMS. Dit geldt vooral voor de nieuwe Nederlandse treinen zoals SLT (ERTMS niet standaard), CAF Sprinter (ERTMS standaard), Flirt Sprinter (voorbereid op inbouw ERTMS) en IC-NG (ERTMS standaard).

Op het Nederlandse spoornet zal ERTMS geïnstalleerd worden. Het is nu koffiedik kijken wanneer en op welke spoortrajecten eerst ERTMS geïnstalleerd gaat worden. Te denken valt aan de PHS route zoals Amsterdam - Eindhoven, Lelystad - Amsterdam - Schiphol (onderdeel van de HSL treinen) - Leiden - Den Haag - Rotterdam (onderdeel van de HSL treinen) - Dordrecht - Roosendaal/Breda (onderdeel van de HSL treinen) en Lelystad - Weesp - Schiphol/Amsterdam.

Mijn vraag is: Zullen de V-IRM (M) treinen ook voorzien worden van ERTMS? Is dit duur? En is het te overwegen om ERTMS in wat oudere treinmaterieel te installeren? Welke treinen krijgen geen ERTMS?

En gaat implementatie van ERTMS in SLT, Flirt Sprinters hand in hand met de installatie van ERTMS op spoorlijnen? Gaat de Ministerie van I & M, Pro Rail en NS de uitrol van ERTMS in treinen en op het Nederlandse spoornet integraal en gecoördineerd aanpakken?

Bij de eerste plannen voor de uitrol van ERTMS ging men uit van een periode tot 2028. Maar een tijd gaf de Minister van I & M al aan dat de uitrol van ERTMS langzamer zal gaan. Dit omdat in bepaalde Europese landen de uitrol van ERTMS ook niet zo hard zal gaan.

25 reacties

Badge +3

En gaat implementatie van ERTMS in SLT, Flirt Sprinters hand in hand met de installatie van ERTMS op spoorlijnen? Gaat de Ministerie van I & M, Pro Rail en NS de uitrol van ERTMS in treinen en op het Nederlandse spoornet integraal en gecoördineerd aanpakken?

Integraal en gecoördineerd? In Nederland? De vervoerders zullen het zo lang mogelijk willen uitstellen omdat iedere wijziging geld kost.
Zullen? - Het is al bijna 10 jaar geleden dat het eerste HRN-traject werd opgeleverd met ERTMS en NS is nog altijd niet verder dan af en toe eens op proef er een trein gebruik van te laten maken. Het uitstellen is al een decennium aan de gang en het eind is nog niet in zicht. Ondertussen wordt er nog steeds belastinggeld door de WC gespoeld met het plakken van niet-failsafe ATB-vv-pleisters.
Reputatie 1
iMark schreef:

Integraal en gecoördineerd? In Nederland? De vervoerders zullen het zo lang mogelijk willen uitstellen omdat iedere wijziging geld kost.

Indien dat zo is hebben ze natuurlijk niks geleerd van de Fyra debacle. Toen stelden een aantal partijen hun eigen belang op de eerste plaats.

Het zou jammer zijn als de invoering van ERTMS heel lang gaat duren want

- de veiligheid kan op het steeds drukker wordende spoor vergroot worden. Als er weer een botsing is gebeurd met treinen die langzamer dan 40 km p/u rijden duiken de verhalen over invoering van ERTMS weer op. Maar dat is eventjes. Daarna heeft men het niet over.

Moeten we wachten op een treinbotsing zoals in Halle in België? In België voert men versneld ERTMS in. De situatie met Belgische spoorlijnen en Belgische treinen is enigszins anders want de veiligheid met de Belgische treinen en het spoor is minder groot met hun Memor/TBL beveiligingssysteem is lager dan die van de Nederlandse ATB (v.v.). Maar toch

- de capaciteit kan vergroot worden. Het kan aanleg van extra spoorlijnen schelen. Wat is 'goedkoper'? Extra spoorlijnen aanleggen of op bepaalde delen ERTMS installeren waarop ERTMS treinen rijden? Tussen Amsterdam Zuid - Duivendrecht wordt hard gewerkt aan uitbreiding van extra sporen. Dit is een onderdeel van de OV SAAL. Tussen Lelystad - Weesp zal ERTMS ervoor zorgen dat er geen extra sporen hoeven te komen.

- de reistijd kan verkorten worden. Spoortrajecten zoals Zwolle - Lelystad - Weesp - Schiphol - Den Haag kan met behulp van ERTMS op het spoor en met ERTMS treinen al met 160 - 200 km p/u bereden kunnen worden waardoor de huidige reistijd van 1 uur en 42 minuten teruggebracht kan worden naar 1.36 u - 1.32 u. Afhankelijk van het rijpad.

Natuurlijk kan niet overal sneller gereden als ERTMS is aangelegd. Maar als ERTMS op een groot deel van het Nederlandse spoornet is geïnstalleerd zal er op vele verbindingen sneller gereden kunnen worden.
Badge +3
NS is helemaal niet geïnteresseerd in sneller rijden. Op 1500V heeft dat ook nauwelijks zin. Mogelijk dat het opkrikken naar 3000V wat winst gaat opleveren. Maar NS is vooral een veredeld metrobedrijf geworden dat forensenverkeer probeert aan te bieden. Omdat NS een knooppuntendienstregeling heeft, zal sneller rijden alleen maar zorgen voor wat extra speling in de dienstregeling en wat langere stationnementen.
Reputatie 4
Badge
In het vervoersplan 2016 staat nog 2022 als mijlpaal voor het ombouwen van al het NS materieel.
Zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1450868917738/content/assets/ns-nl/over-ns/vervoerplan_2016.pdf
Pagina 26.

Gezien het feit dat ERTMS is uitgesteld, zal deze mijlpaal misschien wel jaren worden opgeschoven. Tegen die tijd loopt ICM en waarschijnlijk ook DDZ echt op zijn laatste benen, en is ombouwen weinig zinvol meer. Aan de andere kant lijkt me dat VIRM in principe nog wel omgebouwd zal worden. Dit is juist het matiaal dat nodig is op een as als Amsterdam - 's Hertogenbosch. Dit is natuurlijk nu moeilijk te zeggen, maar de kans is aanwezig dat de oudste delen van de treinstellen al bijna 30 jaar oud zijn als ze misschien ooit echt met ERMTS gaan rijden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel voorbereiding voor ERTMS bij de komende revisie wordt meegenomen, maar daar heb ik zo niets over kunnen vinden.
Reputatie 1
Omdat NS een knooppuntendienstregeling heeft, zal sneller rijden alleen maar zorgen voor wat extra speling in de dienstregeling en wat langere stationnementen.

Op het steeds drukker wordende spoor lijk me een grotere marge niet verkeerd. Flessenhalzen zoals Almere Oostvaarders - Weesp - Schiphol waar zeer veel treinen op 2 - 4 sporen rijden. Er is niet veel nodig om hier een vertraging op te lopen.
Reputatie 1
Aan de andere kant lijkt me dat VIRM in principe nog wel omgebouwd zal worden.

NS en Bombardier kunnen een pilot doen. Zien wat de resultaten zullen zijn. Afhankelijk wanneer er ERTMS wordt geïnstalleerd tussen Utrecht - Den Bosch. Tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer is al ERTMS geïnstalleerd door Bombardier.

Ze hebben al eens een proef gedaan met SLT. NedTrain probeerde tevergeefs een ICR stuurstandrijtuig om te bouwen zodat vanaf de stuurstandrijtuig de Traxx bediend kon worden. Hier moest ERTMS geïnstalleerd worden. Dat is niet gelukt. Oude treinen alsnog met ERTMS installeren. Komt dat in Europa voor?
Dat is niet gelukt. Oude treinen alsnog met ERTMS installeren. Komt dat in Europa voor?

Het is bordeauxrood, heeft een puist op het dak en spoedt zich onder het Groene Hart door...
Reputatie 1
Dat is waar ook. Spreek me zelf tegen. Je hebt over de Thalys.
Reputatie 4
Badge
Oude treinen alsnog met ERTMS installeren. Komt dat in Europa voor?

De ICE3 die naar Nederland kunnen reizen zijn natuurlijk ook een voorbeeld, anders zou deze trein niet meer tussen Zevenaar en Emmerich kunnen reiden.

Ik kan zo snel niet vinden of er oude treinen in b.v. België of Denemarken zijn omgebouwd. Er is wel een subsidie verstrekking voor de Deense IC3 (gebouwd eind jaren 80/ begin jaren 90).
Zie https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/projects-by-country/denmark/2014-dk-tm-0300-w
maar ik niet niet snel vinden of dit ook daadwerkelijk is ingebouwd of gaat gebeuren.

Op pagina
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/onderneming/activiteiten/Technics.aspx
van de Belgische spoorwegen is ook genoemd "het ETCS-systeem installeren op het rollend materieel om het veiligheidsniveau te verhogen", maar hier is helemaal geen tijdspad of materieel bij genoemd.
Het probleem bij berichten / documenten uit België is dat ze soms TBL1+ als als een half ERTMS systeem zien. Natuurlijk zijn de TBL1+ balises later voor ERTMS te gebruiken, maar een trein die TBL1+ ondersteund is natuurlijk wel iets anders dan ERTMS ondersteunen.
Voor aanpakken in plaats van treuzelen met ERTMS moet je ironisch genoeg net buiten de EU zijn: In Zwitserland.
Reputatie 5
Badge
[quote=hanzeboog2012]

Ze hebben al eens een proef gedaan met SLT. NedTrain probeerde tevergeefs een ICR stuurstandrijtuig om te bouwen zodat vanaf de stuurstandrijtuig de Traxx bediend kon worden. Hier moest ERTMS geïnstalleerd worden. Dat is niet gelukt. Oude treinen alsnog met ERTMS installeren. Komt dat in Europa voor?

Naar verluidt heeft de BDs prima met ERTMS gereden, echter is het project afgeblazen omdat het te duur zou zijn, en te ingrijpend. Daarnaast was nog niet eens duidelijk of de BD's toegelaten had kunnen worden als stuurstand op de HSL-lijn. Er waren geruchten dat de constructie niet berekend zou zijn op een Thalys die op volle snelheid langs zou zoefen. Dit is nooit getest.
Reputatie 7
Badge +3
ERTMS is een bodemloze put die door de industrie wordt opgedrongen. Niet aan beginnen.
Reputatie 1
ERTMS is een bodemloze put die door de industrie wordt opgedrongen. Niet aan beginnen.

Het is toch een eis van de EU dat ERTMS wordt aangelegd op nieuwe spoorlijnen zoals HSL, Hanzelijn en Utrecht - Amsterdam Bijlmer? En o.a. in Frankrijk, Spanje op de nieuwste HSL?

Als ze toch bezig zijn om ERTMS uit te rollen kan men net goed blijven doorgaan. Niet half gaan doen want dan heeft de uitrol van ERTMS geen optimale effect. Dan krijg je 'ERTMS eilandjes'. Oorspronkelijke opzet van ERTMS was het vervangen van nationale beveiligingen waardoor de bouw van de internationale (hogesnelheid) treinen aanzienlijk duurder werd. Zie Thalys TGV PBKA en ICE 3 International (8 beveiligingssystemen) .

Indien tussen Amsterdam C - Hoofddorp, Rotterdam C - Barendrecht, Zevenbergse Hoek en station Breda - aansluiting HSL ERTMS wordt aangelegd kunnen de HSL Zuid treinen in principe alleen met ERTMS af. Dat zal in de praktijk niet gebeuren want volgens regelgeving moeten alle HSL Zuid treinen voorzien zijn van ATB en ERTMS.
Reputatie 7
Badge +3
De miljarden die ERTMS kost kan ProRail wel beter besteden dan voor die paar internationale treinen. Laat ProRail eerst maar eens de resterende diesellijnen elektrificeren.
Reputatie 1
Ze hebben een aantal prioriteiten over een lange termijn. Eerst op korte termijn de problemen bij knelpunt Schiphol aanpakken. De Maaslijn en Zwolle - Wierden/Kampen worden geëlektrificeerd. En daarna volgt invoering van ERTMS. Speculeer dat invoering van ERTMS op het spoor hand in hand gaat met instroom van nieuwe treinen in de periode 2020 - 2040.

Zie niet gebeuren dat de V-IRM met ERTMS voorzien zal worden. Minister Sharon Dijksma heeft al aangegeven dat de uitrol van ERTMS langzamer zal gaan. En zal de specificaties voor ERTMS level SRS 3.0 standaard blijven voor alle Europese ERTMS treinen? Waardoor interoperabiliteit mogelijk is.

Er zijn in de afgelopen 10 jaar al een aantal versies van ERTMS geweest. Dat zorgde ook voor behoorlijke problemen. De UIC moet met ERTMS ook voor duidelijkheid zorgen.
De miljarden die ERTMS kost kan ProRail wel beter besteden dan voor die paar internationale treinen. Laat ProRail eerst maar eens de resterende diesellijnen elektrificeren.

Het is niet alleen voor internationale treinen. Ook binnenlands treinverkeer profiteert ervan als een aantal tekortkomingen van ATB worden weggenomen. Mede dankzij ATB hebben we in Nederland bijna de traagste intercity's van Europa, ATB-vv is niet fail-safe dus waardeloos en ERTMS laat kortere opvolgtijden toe waardoor er minder aan de rails verbouwd hoeft te worden om meer treinen te kunnen laten rijden.
Reputatie 5
Badge
De miljarden die ERTMS kost kan ProRail wel beter besteden dan voor die paar internationale treinen. Laat ProRail eerst maar eens de resterende diesellijnen elektrificeren.
De veranderingen op Schiphol, voor verbeterde doorstroom op de perrons komt ook uit het potje van ERTMS.
In het vervoersplan 2016 staat nog 2022 als mijlpaal voor het ombouwen van al het NS materieel.
Zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1450868917738/content/assets/ns-nl/over-ns/vervoerplan_2016.pdf
Pagina 26.

Gezien het feit dat ERTMS is uitgesteld, zal deze mijlpaal misschien wel jaren worden opgeschoven.


De projectmanager ERTMS bij NS had het deze week over 2024. Zie
‘Bedrijfsvoering NS vertraagt uitrol Ertms’

Deze projectmanager lijkt niet erg goed geïnformeerd: "Volgens haar zijn alle treinen klaar voor 2024, dus voor de het eerste Ertms-baanvak operationeel is."
Eh, nee, dat zou dus zijn: 17 jaar nádat het eerste ERTMS-baanvak in Nederland operationeel was.
Reputatie 1
[quote=Pe_pe]In het vervoersplan 2016 staat nog 2022 als mijlpaal voor het ombouwen van al het NS materieel.
Zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1450868917738/content/assets/ns-nl/over-ns/vervoerplan_2016.pdf
Pagina 26.

Heb een andere bron:

Nieuwsbrief 10 - September 2016
Logo ERTMS (nieuw)
Programma ERTMS

Het programma ERTMS is een samenwerkingsprogramma tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS. Zij werken samen met andere stakeholders aan het uitwerken van de invoeringsplannen voor ERTMS en de voorbereiding van de aanbesteding.

Het nieuwe Europese spoorbeveiligings- en besturingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) zorgt voor een verbetering van de veiligheid en de interoperabiliteit op het spoor. Daarnaast zijn er potentiële verbeteringen mogelijk op het gebied van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. ERTMS moet in zowel de spoorweginfrastructuur als de treinen worden ingebouwd.

Eens per twee maanden komt er een nieuwsbrief uit om alle betrokkenen op de hoogte te houden van de voortgang en achtergronden.

Het programma ERTMS heeft een uitrolstrategie opgesteld en deze is op 23 september door staatssecretaris Sharon Dijksma met een begeleidende brief aan de Tweede Kamer gestuurd.

Actualisatie

Het programma heeft de uitrolstrategie geactualiseerd mede naar aanleiding van de aankondiging van de Europese Commissie eind 2015 dat zij aan een bijgestelde planning werkt. Een aantal landen kan hun toezeggingen niet gestand doen. Ook Nederland heeft bij de Commissie aangegeven dat de corridor Amsterdam - Betuweroute niet in 2020 kan worden gerealiseerd. De actualisatie van de uitrolstrategie is bovendien nodig om de kennis en ervaring die het programma sinds de voorkeursbeslissing heeft opgedaan te verwerken in de uitrolstrategie. Bijvoorbeeld ten aanzien van een realistisch tempo van de uitrol van ERTMS en wensen van vervoerders en andere stakeholders zoals regionale overheden.

Omdat het belangrijk is goed aan te sluiten bij wat er in Europa en in onze buurlanden gebeurt op het gebied van ERTMS, is het goed dat deze geactualiseerde uitrolstrategie er nu is. Tevens biedt dit helderheid voor belanghebbenden en de verdere uitwerking van het programma, bijvoorbeeld ten aanzien van de ombouw van materieel.

https://prorail.email-provider.nl/link/ths4ykcani/ky75fq5bzg/zbaifpkkzp/ibufom9gzp/24294pqokh

Zoals de plannen nu zijn komt er een perceel Noord en perceel Zuid. Daar komen twee leveranciers voor. Of (1 of 2) consortium van leveranciers. Kandidaten kunnen o.a. Alstom, Thales, Siemens enz. zijn.
Gezien het feit dat ERTMS is uitgesteld, zal deze mijlpaal misschien wel jaren worden opgeschoven.


Zoals je ziet gaan ze eerst de ERTMS treinen leveren. Zien of de V-IRM voorzien wordt van ERTMS. Ze kunnen net als bij de stuurstandrijtuig NS een pilot doen. Gezien de slechte reputatie van Bombardier met ERTMS heb ik daar niet veel vertrouwen in. Ze kunnen beter aan Alstom overlaten die ook ERTMS gaat inbouwen in oudere Deense treinen.

Vanaf 2024 tot 2038 zal ERTMS geïnstalleerd worden op spoortrajecten.
Ik moet het eerst nog maar zien hoe het gaat lopen met ertms in Nederland . in Nederland , en vooral in de grensgebieden heb je nu al zoveel verschillende verianten
van ertms. Dat probleem hebben ze in het buitenland ook. Terwijl het bedoeld is om 1 systeemovoor europa uit te rollen.. Door die verschillende varianten kan je nauwelijks baanvakoverschrijdend rijden..laat staan naar het buitenland.

Ook kunnen ze tot nu toe gewoon het ertms hacken omdat het een radioverbinding is.


Mijn voorspelling is dat het allemaal nog niet vloft gaat lopen
Of ze moeten zoveel geld erin pompen..dat hebben ze simpelweg niet.
Reputatie 7
Badge +3
ERTMS lijkt vrijwel dood. Technische problemen, specificatie problemen, uit de hand lopende kosten en twijfelachtig nut.
ERTMS is zeker niet dood.
Dit jaar gaan de eerste aanbestedingen lopen voor de toekomstige uitrol in Nederland.

In een samenwerking van ProRail, NS, andere vervoerders en het ministerie worden momenteel de gebruiksprocessen gereviewed en vastgesteld. De specificaties worden voor heel Nederland gelijk en uiteindelijk moeten dan ook de bestaande spoorlijnen geüpgraded worden naar die versie.
Er worst gebruik gemaakt van de nieuwste ERTMS specificaties, waarin de interoperabiliteit aangepakt is.
Reputatie 7
Badge +3
Papier is geduldig. Pas bij de implementatie komt het probleem van de vereiste wagonladingen met geld en komen de vragen over kosten versus nut. Dat nut is twijfelachtig geworden door de instelling van de 3 minuten-eis door I&M.
Badge
Met 3 minuten-eis wordt de uitvoering van OV SAAL (PHS Den Haag - Almere) onmogelijk gemaakt. En voor de coalities gaat prestige boven alles bij het OV (getuige PHS Amsterdam - Eindhoven, en IC Den Haag - Eindhoven over de HSL) dus die 3 minuten-eis zal vast snel weggemoffeld worden zodra politiek Den Haag dat doorkrijgt.

Reageer