Ervaringen mbt het beroep van hoofdconducteur

• 14 maart 2018
  • 5 reacties
  • 286 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hoi allemaal,

Ik mag mezelf gelukkig prijzen omdat ik ben uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek naar aanleiding van een vacature voor Hoofdconducteur in mijn eigen woonplaats.
Om me daar zo goed mogelijk op voor te bereiden ben ik elk stukje info aan het lezen op dit mooie en nuttige forum, sommige berichten zijn echter al van een aantal jaar geleden dus mijn vraag is of iemand iets extra's en/of nieuws heeft te melden over dit beroep? Mijn grootste vraag is eigenlijk hoe het zit met geweld, is dat iets wat nou sporadisch voorkomt of toch best vaak? Voor wat betreft werktijden, ik ben nu ook wat onregelmatige werktijden gewend omdat ik ze zelf kan inplannen maar vallen de onregelmatige werktijden vaak tegen? Mij lijkt het ook juist verfrissend en zorgt voor afwisseling, iets waar ik zeker naar op zoek ben in deze positie.

Voor nu even genoeg vragen, ik hoop binnenkort tegen een hoop van jullie collega te mogen zeggen! :)

Heel erg bedankt vast en groeten,

Maarten

5 reacties

Het beroep hoofdconducteur is in die 3 jaar niet echt veranderd en de info op het forum is nog steeds actueel. Agressie heb je op veel niveau's. Verbaal van uitschelden (dat komt toch wel geregeld voor) tot lichamelijke agressie (klappen, komt gelukkig niet vaak voor, maar pech kan je hebben helaas). Agressie heb je grotendeels zelf in de hand. Actie geeft altijd een reactie. Die moet je weten te de-escaleren en daar wordt je goed op getraind.
Ik werk alles en vind het super. De onregelmatigheid is ook iets persoonlijks namelijk.

Succes met je sollicitatie.
Super bedankt voor de snelle reactie!
Het valt me wel op dat er zoveel tevreden mensen werken bij de ns, dat is zeker ook een belangrijk punt voor mij 🙂 nogmaals bedankt!
Als je meer wil weten, stel gerust je vragen. Iedereen is genegen om antwoord te geven 🙂
Reputatie 7
Als HC heb ik het ook altijd goed naar mijn zin gehad. Leuk zijn de filmpjes op YouTube van "in het spoor van" wel oud, maar leerzaam en grappig. Verder heb je de vlogs van Marli en Silke (van NS) die nog een boel dingen uitleggen.

Mocht je specifieke vragen hebben, stel ze gerust 🙂
NS Opleiding

Enkele jaren geleden ben ik in opleiding gegaan bij de NS als HC. Ik kreeg een mentor aangewezen die nog luier dan lui was zelfs het woord lui was jaloers op hem. Mijn opleiding is daardoor ook niet positief afgerond. Wel de BOA behaald. Ik heb dit aangegeven ook aan andere mentors. Maar nee hoor ik mocht nog steeds met de mentor mee. Ik hoorde van een bekende dat ze veel HC's nodig hebben dus de gedachte 2e kans, ben zekerder en wil nu wel een echte mentor. Nou blijkbaar krijg je bij NS geen 2e kans met een goede mentor, wordt besloten door een recruiter ergens in Utrecht. Blijkbaar lezen ze maar alleen naar verslagen door een tm-er die zelf overal wordt weggeschopt en kijken niet hoe de opleiding is gegaan. Ga je in opleiding, bevalt je mentor niet gelijk aangeven. Werken bij de NS is onwijs leuk en is op zich een goede werkgever als er geen vriendjespolitiek heerst. Alleen door een paar medewerkers die meer op hun eigen eiland zaten is mijn kans verkeken. Waarvoor nog mijn dank.

Reageer