beantwoord

Even relativeren. Is het Covid-virus door de trein gebracht?



Toon eerste bericht

587 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja want gelukkig is het treinpersoneel immuun voor het corona virus, die gaan wel door. :thinking: 

OV personeel valt onder de cruciale beroepsgroepen. Immuun of niet, die moeten wel door gaan. Al kan ik me voorstellen dat er minder trein zullen gaan rijden. Want waar moeten mensen, afgezien van die in andere cruciale beroepsgroepen, nog heen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vanaf 17-3 onbetaald verlof…. Mag morgen nog werken omdat ik dan de enige ben die de locatie kent. Het leven van een Flex-werker.

Je zult helaas niet de enige zijn. KLM bv schrapt 1500 - 2000 voltijdsbanen, onder meer via natuurlijk verloop en pensioneringen maar ook worden minder uitzendkrachten ingezet. Daarnaast zal voor veel werknemers werktijdverkorting worden aangevraagd. 

Zelf zit ik wegens een reorganisatie thuis sinds een aantal maanden, en vrees nu nog moeilijker een nieuwe baan te kunnen vinden. 

@Momo 

Die vraag heb ik me vandaag serieus gesteld, want er was toch echt wel volk op de been. Wat mij opviel was dat men in sommige treinen juist dicht bij elkaar ging zitten ipv de trein goed te benutten. 

Ik ben benieuwd naar morgen. Hoe het dan in de ochtendspits zal zijn....

@Momo

Ik ben benieuwd naar morgen. Hoe het dan in de ochtendspits zal zijn....

Stil nu ook alle  MBO-scholen sluiten. Ik denk dat de dienstregeling binnen enkele dagen enorm wordt ingekrompen 

@Tamzin 

Zou er niet versteld van staan.

Reputatie 7
Badge

Worden jullie hier bang van trouwens? Ik nu wel een beetje.

Worden jullie hier bang van trouwens? Ik nu wel een beetje.


Van de mensen in de ochtendspits morgen of van het Corona virus ?

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Die vraag heb ik me vandaag serieus gesteld, want er was toch echt wel volk op de been. Wat mij opviel was dat men in sommige treinen juist dicht bij elkaar ging zitten ipv de trein goed te benutten. 

Ik ben benieuwd naar morgen. Hoe het dan in de ochtendspits zal zijn....


Ik zou weg gaan vandaag met OV  maar ben dus bewust niet gaan reizen, juist omdat ik al weken verkouden ben en morgen nog mag werken (werken wel overlegd met huisarts).

 

Reputatie 7
Badge

Worden jullie hier bang van trouwens? Ik nu wel een beetje.


Van de mensen in de ochtendspits morgen of van het Corona virus ?


Van het corona virus. Maar ook hoe de maatschappij in elkaar stort. En dat ik verplicht thuis moet blijven voor een maand. En dat ik niet meer aan eten kan komen in de toekomst.

@Trein-D Ik ben persoonlijk op dit moment niet bang voor het coronavirus, ik zal met mijn leeftijd en gezondheid een van de laatsten zijn die hier aan overlijdt.

Ik maak me inmiddels, net als jij, wel heel veel zorgen over de 'instortende maatschappij'. Mijn persoonlijke plannen voor de komende maanden kunnen nu sowieso de prullenbak in, maar dat was ik wel gewend. Beangstigend vind ik vooral de gedachte dat zelfs een lockdown misschien wel helemaal niet genoeg oplost en we er nooit meer op een goede manier uitkomen. En hoe je dan in je onderhoud moet gaan voorzien. Dat is wel een doemscenario, maar ik word elke dag wel wat pessimistischer.

Reputatie 7
Badge

@Trein-D Ik ben persoonlijk op dit moment niet bang voor het coronavirus, ik zal met mijn leeftijd en gezondheid een van de laatsten zijn die hier aan overlijdt.

Ik maak me inmiddels, net als jij, wel heel veel zorgen over de 'instortende maatschappij'. Mijn persoonlijke plannen voor de komende maanden kunnen nu sowieso de prullenbak in, maar dat was ik wel gewend. Beangstigend vind ik vooral de gedachte dat zelfs een lockdown misschien wel helemaal niet genoeg oplost en we er nooit meer op een goede manier uitkomen. En hoe je dan in je onderhoud moet gaan voorzien. Dat is wel een doemscenario, maar ik word elke dag wel wat pessimistischer.


Ik ook. Ik schrik er van hoe ver dat allemaal gekomen is. Ik wil dat niet. Wat een nachtmerrie dit allemaal.

Reputatie 7
Badge +3

Als ze in China geen vleermuizen en andere wilde dieren meer eten zijn we al een stuk verder.

Reputatie 7
Badge

Eens.

@Trein-D

Ik ook. Ik schrik er van hoe ver dat allemaal gekomen is. Ik wil dat niet. Wat een nachtmerrie dit allemaal.

Ja, snap ik. Het beginnen een beetje apocalyptische toestanden te worden zoals ik eigenlijk alleen uit films als 28 Days Later kende en dacht (of hoopte) niet mee te maken.

Hopelijk gaat het die kant niet verder op en gaat het de komende weken beter. Maar ja, ik maak me dus ook heel erg zorgen. Dit draag ik verder niet uit in het dagelijks leven/omgang met anderen, maar het zit zeker wel in mijn hoofd.

Reputatie 7
Badge

@Trein-D

Ik ook. Ik schrik er van hoe ver dat allemaal gekomen is. Ik wil dat niet. Wat een nachtmerrie dit allemaal.

Ja, snap ik. Het beginnen een beetje apocalyptische toestanden te worden zoals ik eigenlijk alleen uit films als 28 Days Later kende en dacht (of hoopte) niet mee te maken.

Hopelijk gaat het die kant niet verder op en gaat het de komende weken beter. Maar ja, ik maak me dus ook heel erg zorgen. Dit draag ik verder niet uit in het dagelijks leven/omgang met anderen, maar het zit zeker wel in mijn hoofd.

 

Ik hoop dat deze nachtmerrie volgende week over is. Laat ik het zo zeggen.

Mijn persoonlijke mening is dat er veel eerder opgeschaald had moeten worden naar een lockdown en mensen die terug kwamen uit risico gebieden ook meteen in quarantaine thuis.  Dan was de situatie anders geweest.

Nu zullen we moeten dealen met deze situatie en dan mogen we blij zijn dat we in NL wonen, het zal voor veel mensen zwaar worden de komende tijd vanwege minder/geen inkomsten maar we leven hier nog steeds in een grote luxe t.o.v. veel andere landen in de wereld. We moeten ons alleen even aanpassen en dat doet even zeer.

Nederland is een land met inwoners die er straks de schouders er weer onder zetten, ook nu zie je dat al bij de vitale beroepen waar mensen echt extra inzet tonen om alles in touw te houden.

En ook vandaag was op veel plaatsen naast het spoor al te zien dat mensen er nu in de natuur op uit trokken, veel wandelaars en heel veel jonge kinderen die stonden te zwaaien langs het spoor naar de machinist/trein. En anders kan ganzenbord van zolder afgehaald worden en afgestoft gaan worden ;)

Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen straks, nu even door de hele zure appel heenbijten en antistoffen opbouwen voor dit nieuwe type virus.

@Trein-D

Ik ook. Ik schrik er van hoe ver dat allemaal gekomen is. Ik wil dat niet. Wat een nachtmerrie dit allemaal.

Ja, snap ik. Het beginnen een beetje apocalyptische toestanden te worden zoals ik eigenlijk alleen uit films als 28 Days Later kende en dacht (of hoopte) niet mee te maken.

Hopelijk gaat het die kant niet verder op en gaat het de komende weken beter. Maar ja, ik maak me dus ook heel erg zorgen. Dit draag ik verder niet uit in het dagelijks leven/omgang met anderen, maar het zit zeker wel in mijn hoofd.

 

Ik hoop dat deze nachtmerrie volgende week over is. Laat ik het zo zeggen.

Dat gaat denk ik flink tegenvallen. De effecten van de huidige maatregelen zijn pas na 2 weken zichtbaar, ik verwacht na 6 april eigenlijk nog wel een verlenging.

Reputatie 7
Badge +4

Na de Oorlog, Judt. 1056 bladzijden,maar je hebt er nu de tijd voor. Geweldig boek. Je hersens zijn wel een paar tientjes waard.

Kortom, lees je door de Corona heen!

Elk nadeel hep se foordeel, ook als het nadeel wat groot is.

Reputatie 7
Badge

@Trein-D

Ik ook. Ik schrik er van hoe ver dat allemaal gekomen is. Ik wil dat niet. Wat een nachtmerrie dit allemaal.

Ja, snap ik. Het beginnen een beetje apocalyptische toestanden te worden zoals ik eigenlijk alleen uit films als 28 Days Later kende en dacht (of hoopte) niet mee te maken.

Hopelijk gaat het die kant niet verder op en gaat het de komende weken beter. Maar ja, ik maak me dus ook heel erg zorgen. Dit draag ik verder niet uit in het dagelijks leven/omgang met anderen, maar het zit zeker wel in mijn hoofd.

 

Ik hoop dat deze nachtmerrie volgende week over is. Laat ik het zo zeggen.

Dat gaat denk ik flink tegenvallen. De effecten van de huidige maatregelen zijn pas na 2 weken zichtbaar, ik verwacht na 6 april eigenlijk nog wel een verlenging.


Weetje wat het is….ik wil (en vele met mij willen) gewoon een normaal leven. En dit is echt abnormaal gewoon.

Ook dat hamsteren in de supermarkt bijvoorbeeld...lekker asociaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben op dit moment persoonlijk ook niet zo bang voor het Coronavirus. Qua gezondheid zit ik niet in de risicogroepen, ben verder nooit ziek afgezien van een simpele verkoudheid en zit qua leeftijd grofweg aan de ondergrens waar het risico wat begint op te lopen. Ik ben denk ik bezorgder om mijn moeder van 81 hoewel die ook geen enkele gezondheidsklachten heeft afgezien van wat “versleten en vervangen onderdelen”(heupen en knie) en mijn broer die een lichte vorm van astmatische bronchitis heeft en kettingroker is (rokers schijnen ook meer risico te lopen op ernstige longklachten met dit virus). 

Verder vrees ik dat uiteindelijk de financiele impact groot zal zijn en het lange tijd zal duren voor de economie hiervan zal herstellen, niet alleen in Nederland maar wereldwijd. Dit zal echt veel effect hebben op allerlei bedrijven en ook op individuele personen. Positief punt is denk ik wel dat het hiervoor financieel gezien best goed ging, zou dit virus hebben toegeslagen tijdens de banken/huizen crisis dan zouden de gevolgen veel erger zijn. Het kabinet heeft al veel steun toegezegd en ook in andere landen zie ik dergelijke mededelingen.

Zelf heb ik ondanks dat ik momenteel geen werk heb nog genoeg financiele buffers om het langere tijd uit te zingen. 

 

Verder heb ik er wel vertrouwen in dat dit virus overwonnen wordt of in ieder geval zover terug gedrongen dat het niet in deze mate actief is.De vraag is alleen hoe lang dat gaat duren, niet alleen in Nederland maar ook in de rest van de wereld. In China gaat het nu de goede kant op.

Ook weet ik dat er hard gewerkt wordt aan een medicijn en aan een vaccin, door meerdere farmaceutische en bio-tech bedrijven. Diverse daarvan zijn gebaseerd op medicijnen en vaccins die ontwikkeld zijn voor SARS en MERS (ook Corona virussen) of Ebola. Zeker 2 vaccins voor SARS zijn toendertijd niet getest op mensen omdat SARS verdween en er simpelweg geen patienten meer waren om het op te testen. Deze vaccins worden nu doorontwikkeld tegen Covid-19, Phase 3 clinical trials starten voor zeker 1 ervan in april, maar daarna kan het nog maanden of een jaar duren voor er echt een veilig vaccin is, als deze trials al succesvol zijn.

En in ieder geval 1 medicijn ontwikkeld tegen Ebola is toendertijd in het lab en op dieren getest tegen SARS en MERS en dat werkte. Dat medicijn wordt nu in diverse gevallen op basis van Compassionate use gebruikt maar alleen bij zeer ernstige klachten aangezien het nog een experimenteel medicijn is, niet getest is op mensen en dus geen bijwerkingen bekend en is daarom niet toegelaten. Deze maand beginnen met dit medicijn echter Phase 3 clinical trials (test op mensen). De eerste persoon in de VS met ernstige klachten is genezen na toedienen van dit medicijn en ook is het in China gebruikt waarbij patienten genezen werden verklaard.  Ook een al langer bestaand en wel getest en toegelaten medicijn tegen malaria en tegenwoordig ook tegen bij reumatoïde artritis schijnt te werken in meerdere gevallen. Beide medicijnen staan in het Voorlopig behandeladvies van het RIVM.

Er wordt al gezegd dat dit virus nooit echt weg zal gaan, maar als er goede medicijnen en vaccins komen zal het hopelijk niet meer tot een dergelijke uitbraak komen. In ieder geval niet van dit specifieke virus.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben benieuwd naar morgen. Hoe het dan in de ochtendspits zal zijn....

Neem je een kanon mee @Loes ?  Dan kun je die denk ik  afschieten :rofl:

@Momo 

De 1e trein was erg rustig, maar ik had toch wel reizigers mee. Ik had 8 bakken VIRM, dus je begrijpt wel dat ik te weinig materieel bij ne had voor al die reizigers 🤣.

De reizigers gingen netjes verspreidt zitten iig.

Reputatie 7
Badge +3

Oh, nu had niet iederen een hele bak voor zich alleen?

Nope, daar waren teveel reizigers voor 😅

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat de snelheid van verspreiden van het virus vanaf vandaag wat langzamer gaat nu de maximum snelheid op de snelwegen van 130 naar 100 km/u gaat. :rofl:

Reageer