Favoriet type reizigersmaterieel

• 13 februari 2014
  • 84 reacties
  • 3838 Bekeken

Toon eerste bericht

84 reacties

We zijn nog maar net begonnen en je ziet al welk materieel het meest geliefd is. Jammer dat de NS deze trein binnenkort(?) gaat schrappen in de normale dienst.
Ik zie de Koploper ver voor liggen. Gaat deze er uit?

Nee slimmerd, die regel moet je door tweeën delen, omdat je zelf had voorgesteld dat ICR stemmers maar op ICM moesten stemmen :P
Mat '64 heeft geen lang leven meer volgens NS *snik*
Ik stel voor dat dit niet stilletjes mag verlopen, dit moet echt op een aparte manier 'gevierd' worden, een waardig afscheid als reizigerstrein.
Overigens lijkt de fansite al overleden, geen nieuws, geen nieuwe foto's meer :(

Kan iemand mij uitleggen wat er zo speciaal is aan de Mat '64?
Als ik deze sprinter heb ben ik altijd teleur gesteld, ik vind het een oud ding wat een hoop kabaal maakt.

Ik begrijp wel; Beauty is in the eye of the beholder. Maar mij ontgaat de charme even.
Als ik deze sprinter heb ben ik altijd teleur gesteld, ik vind het een oud ding wat een hoop kabaal maakt.

Ik begrijp wel; Beauty is in the eye of the beholder. Maar mij ontgaat de charme even.

Het voor de mensen die er vroeger vaker mee hebben gereisd een stukje nostalgie, ik noem het terug in de tijd reizen. Je proeft het verleden, het robuuste stalen monster. Sprinter noem ik het niet, ik zou ook niet weten of ze een SGMm of SLT eruit rijdt met een sprintje, maar het is gewoon een heerlijk gevoel.

En ja, dat is zeer persoonlijk, zoiets kun je niet overdragen, je voelt het... of niet 😃
Tja, ze maken een hoop kabaal, en in de zomer zijn ze erg warm, maar ik moet zeggen dat ze wel de meest comfortabele banken hebben van al het bestaande materieel!
Heerlijk zoals je daar in kunt zakken.

Al moet je niet met meer dan 2 op een vierzits gaan zitten, want dan wordt de hoeveelheid beenruimte erg weinig.
Bij de Mat 64 heb je nog het idee om in een trein te zetten ipv. een opgevoerde metro (aldus mijn benaming voor de SLT). Ik heb wel iets met al die harde geluiden en het feit dat de grond trilt als er eentje weg rijd 😃
Ik heb NID/DDZ gekozen. Veel beenruimte en lekker stil, althans zolang je niet in de motorwagen zit.
Wel heb ik een aantal keren mijn hoofd gestoten bij de trap. Overigens rijdt dit materieel bij uitzondering op mijn route.
Daarna de ICR rijtuigen (zitten lekker en ook stil)
Het ICM zit goed maar in de motorbak is het geluid van de tractiemotoren te nadrukkelijk aanwezig.
Bij het IRM is dat andersom: minder prettige stoelen maar sinds die nare doedelzakgeluiden zijn verdwenen lekker stil. Het ICM en IRM mogen van mij de 3e plaats delen 🙂
Reputatie 1

Hier ben ik het wel mee eens. Voorheen had ik bijna dagelijks Mat'64 van Vlissingen naar Roosendaal, op den duur geraak je dat wel zat. Zo af en toe in de week is leuk, maar niet dagelijks. Tegenwoordig 100% VIRM, tja.. dan wil je toch Mat'64 terug :)

Maar wel geweldig dat ze nog steeds rijden!
Reputatie 6
Badge

Hier ben ik het wel mee eens. Voorheen had ik bijna dagelijks Mat'64 van Vlissingen naar Roosendaal, op den duur geraak je dat wel zat. Zo af en toe in de week is leuk, maar niet dagelijks. Tegenwoordig 100% VIRM, tja.. dan wil je toch Mat'64 terug :)

Maar wel geweldig dat ze nog steeds rijden!

Het zijn gewoon treinen die bijna geen computers kennen, die een trein om een simpele softwarefout al stil kunnen gooien. En ook lekker robuust en goede banken die niet al te hard zitten.

Ik denk dat ik er jaarlijks 4 tot 6 keer in zit tijdens mijn Weekend-Vrij tripjes die ik door het hele land maak, helaas een beetje te weinig, en daar moet ik toch wat mee doen 😉.
Een groter na-oorlogs contrast denkbaar?

Een groter na-oorlogs contrast denkbaar?

Mat-'54 vs. SLT Wie zou er dan winnen? Ik denk toch dat de 54-er meer als all-rounder uit de bus komt, helaas zijn die op museumstukken na wel verdwenen.
Ik ben altijd fan geweest van de ICMm. Tegenwoordig ben ik ook fan geworden van de DDZ. Ik woon in Harderwijk waar deze trein op de 5600 rijdt.
Ik heb gekozen voor DDZ, lekker modern, maar zit in tegenstelling tot SLT wel lekker.
MAT 64, plan V. Eerste klas werke coupe 🙂 . Deze treinen gaat binnenkort uit het spoorbeeld verdwijnen, jammer ;/

Ik vind het grappig dat niemand heeft gekozen voor de SGM, nog 😉
Grappig dat VIRM niet zo heel geliefd is. Bij vele treinreizigers worden het eigenlijk zelfs schommelboten genoemd. Maar die stoelen zijn ook al weer vrij oud (op VIRM-4 na).

Ja, de machinist/conducteurs vind het grappig om de air-co KOUDE te zetten in wintertijd. Dat is waarom deze materieel is niet geliefd.
Grappig dat VIRM niet zo heel geliefd is. Bij vele treinreizigers worden het eigenlijk zelfs schommelboten genoemd. Maar die stoelen zijn ook al weer vrij oud (op VIRM-4 na).

Ja, de machinist/conducteurs vind het grappig om de air-co KOUDE te zetten in wintertijd. Dat is waarom deze materieel is niet geliefd.

Naar mijn weten gaat de klimaatregeling automatisch in de DD-VIRM.

Verder is naar mijn mening op de
1e ICR.
2e DDZ.
3e ICM en MAT.
Eigenlijk is mijn favoriete materieel de ICR.

ICR, de niet gemoderniseerde versie met de rode lederen banken gelijk aan de ICM.

dan Mat '64 oftewel Plan V.

Naar mijn weten gaat de klimaatregeling automatisch in de DD-VIRM.

Verder is naar mijn mening op de
1e ICR.
2e DDZ.
3e ICM en MAT.

Volgens mij zijn de Combino's van Amsterdam ook automatisch verwarmd (via aircon), maar het is niet koud? SLT ook!
Vroeger was het de Koploper met die rode leren banken, die zaten heerlijk, de trein was stil (geen airco) en het licht was wat gelig dus prettig voor de ogen. Helaas is dat allemaal ongedaan gemaakt met de revisie :(

De ICK rijtuigen die een tijdje rondreden waren ook fijn, maar die waren eigenlijk van de Deutsche Bahn.

Nu rij ik het liefst in de IC Berlijn, gesloten coupé's, rijden zeer stil en hebben ook stopcontacten in de 2e klas. Daarna de ICR omdat ze ook lekker stil zijn en de stoelen zijn zeer comfortabel. Helaas nog geen wifi en jammer genoeg rijden ze niet op mijn meest gereisde trajecten.
Reputatie 2
Dit wordt even denkwerk.

Ik zou graag gaan voor de Wadloper, maar ook Veolia rijdt daar nu al een paar jaar niet meer mee. De Koploper zou het anders worden, maar zeikerig dat ik ben heb ik liever de oude variant dan de nu het materieel vernieuwd is.

Helaas moet ik dus gaan voor, en ik zal hier denk ik geen vrienden mee maken, voor de goede oude MS75's die nog regelmatig van Roosendaal vertrekken
Dat kan ik wel begrijpen hoor, het licht is fijn en de banken zitten comfortabel.
Mat '64. Ik reisde er als kind bijna altijd mee (toen reed het nog volop op het sprintertraject Amsterdam - Rotterdam). Ik kan me nog herinneren dat het een tijdje zo is geweest dat er Mat '64, SGM, SGMm en SLT reden op dit traject :P

Helaas zullen we het mooie remgeluid en de comfortabele banken van het Mat '64 nooit meer terughoren en -zien hier. Echt zonde.
My 2 cents. Ik heb op de koploper gestemd omdat ik vindt dat daar het zit comfort het beste in is. Ik heb trouwens ook geen problemen met de VIRM (oud of nieuw) ook daar is het goed in reizen.

Omdat ik meestal grote afstanden reis vind ik het comfort van de DDZ belaberd als je daar langer in zit. Harde(re) banken, minder beenruimte. Ik zie het hele concept van de DDZ ook niet. Tuurlijk hij ziet er leuk uit maar in mijn optiek is de keuze vrijheid van of je wilt 'loungen', lezen etc een beetje nutteloze. Je wilt van a naar b vervoerd worden en je stapt in daar waar de trein voor je neus stilstaat ongeacht wat voor coupe dat is en je zoekt zo snel mogelijk een zitplaats voor ze allemaal weg zijn.

Ik beoordeel de DDZ in dit geval ook meer als intercity rijtuig (gezien de naam) hoewel ik hem zelf alleen als sprinter tegen kom. Ik ben dan ook voornamelijk trein reiziger en minder een liefhebber gezien ik meerdere malen per week een treinreis heb van bijna 2 uur.

De SLT heeft hetzelfde minimale comfort voor langere afstanden trouwens.
Reputatie 7
Badge +4
De Koploper heeft de beste stoelen, zeker in de eerste klas. Jammer dat men de mogelijkheid door de kop naar een eventueel tweede of derde treinstel te lopen heeft afgeschaft, dit was handig bij een vol treindeel. Het had er de naam aan te danken tenslotte. Ik ben altijd blij als er een Koploper aan komt rijden dan wel klaarstaat als ik het traject Leeuwarden-Randstad vv reis.
By far, en dan ook echt bij FAR zou ik stemmen op de mat 54! Helaas heb ik dit type niet bewust meegemaakt vroeger als kind.
Ik ben in 85 geboren, en moest vanaf mijn 5e jaar regelmatig in Leiden zijn in het ziekenhuis voor mijn ogen waar ik in Zwolle woonde. Ik weet zeker dat ik er echt zeer vaak in heb gezeten. Maar ik herinner me alleen echt bewust de afscheidsritten in 95 96.. Helaas heb ik slechts 1 rit meegemaakt tijdens die afscheidsritten maar dat is echt wel blijven hangen. Volgens mij was het van Zwolle naar Arnhem, maar pin me er niet op vast, want het ging me om de ervaring van de trein zelf :)
Anyway. Tegenwoordig kies ik echt by far voor de mat 64. Omdat dit de directe opvolgers zijn van de mat 54 en ik zoek ze ook echt regelmatig op:D

Hier mijn lijstje:

1: Mat 54 Nooit zou er ook maar een trein komen die hier bovenuit komt
2: Mat 64 Gezien het feit dat ze de directe opvolgers zijn
3: ICE 1, 2 en 3: Heerlijk om er in Duitsland in te rijden, waar ik vaak kom
4: ICM, ICMm en SGM: Koplopers zijn echt fijn 😃. En de SGM is ook gewoon nostalgie voor mij.
5: Duits dubbeldek materieel dat als regional treinen rijd: Blijven fijne treintjes.
6: ICR: Ook heerlijk om in te rijden.
7: SLT: Die nieuwe sprinters. Best fijne treinen
8: DDar DDZ: DDZ vind ik niet echt super fijn, evenals de DDar, als ik moet kiezen dan toch de nieuwe DDZ
9: Treinen van het regionale vervoer: Deze zet ik bewust bij elkaar. Vind ze namelijk allemaal niet zo. De vechtdal lijnen gaat, maar toch op 9 omdat deze die harde piep heeft. Verder zitten alle regionale treinen voor geen meter.
10: VIRM: Ik heb de VIRM nooit gemogen, en zou dat ook nooit gaan doen. Het begon al met de piep in VIRM 3 en 4. Tegenwoordig als ik dan met een VIRM moet reizen zit ik het liefst in een VIRM 6. Lijkt net alsof die iets soepeler rijd en minder schommelt. Het schommelen in de VIRM vind ik zelf niet erg, maar heb gewoon helemaal niks met de VIRM.

Zoals al gezegd, mat54 en 64 blijven bij mij de onbetwiste nummers 1 en 2. Eerst komen hun, dan een tijdje niets, en dan de ICE treinen. Dan ook weer echt een tijd niets en dan de rest.
Mat '64. Ik reisde er als kind bijna altijd mee (toen reed het nog volop op het sprintertraject Amsterdam - Rotterdam). Ik kan me nog herinneren dat het een tijdje zo is geweest dat er Mat '64, SGM, SGMm en SLT reden op dit traject :P

Helaas zullen we het mooie remgeluid en de comfortabele banken van het Mat '64 nooit meer terughoren en -zien hier. Echt zonde.

Inderdaad, heerlijke comfortabele banken!

Reageer