Favoriet type reizigersmaterieel

• 13 februari 2014
  • 84 reacties
  • 3839 Bekeken

Toon eerste bericht

84 reacties

Kon het niet laten, dus heb zelf ook maar een lijstje gemaakt.

1. ICMm
2. NID/DDZ
3. ICRm (stond misschien niet in je lijstje, maar verwerk ik toch in mijn stem)
4. VIRM
5. SLT
6. SGMm
7. protos
8. LINT
9. DM’90
10. protos
11. Mat ’64
Reputatie 1
Ik wordt met de dag meer ICM-fan, dat zal ook wel een bijwerking zijn van al ruim 5 jaar met dat materieel reizen (al is 't tegenwoordig nog maar 1x/dag)

Al vindt ik kleine dieseltreintjes ook wel erg leuk en schattig hoor :-)

Alsjeblieft, ik vind en ik word, zonder t dus. Sorry hoor, moest het even kwijt.
Reputatie 1
ICRm is bij mij veruit favoriet. Ver daaronder de ICM en verder komt er niks. Dit is omdat ik 1e klas reis en graag rustig reis. Bij andere soorten treinen zit de 1e en 2e klas vaak in 1 wagon en dat zorgt toch altijd voor meer drukte, omdat er nu eenmaal meer mensen in de 2e klas zitten. ICM heeft dit ook, maar heeft ook wagons met alleen 1e klas.

'Vroeger' vond ik de ICK het prettigst en de ICL die even van Den Haag naar Venlo heeft gereden vond ik persoonlijk ook erg prettig.
de koplopers hebben pas recentelijk een grote revisie achter de rug, waarbij zowel OBIS als WiFi is ingebouwd. de levensduur van de ICMm is daarmee met 15 jaar verlengd.
Wat heeft iedereen nou met Mat64? Die dingen maken een herrie als ze moeten stoppen, niet normaal. Je zal maar langs het spoor wonen... Verder zijn ze oud en lelijk en oud.

Voor mij: hoe nieuwer hoe beter. Maar dan wel minpunten voor de toiletten in de SLT. Dus mijn stem gaat naar DDZ (de naam NID gaat over een jaar of 10 heel raar klinken 😛 )
Wat heeft iedereen nou met Mat64? Die dingen maken een herrie als ze moeten stoppen, niet normaal. Je zal maar langs het spoor wonen... Verder zijn ze oud en lelijk en oud.

Voor mij: hoe nieuwer hoe beter. Maar dan wel minpunten voor de toiletten in de SLT. Dus mijn stem gaat naar DDZ (de naam NID gaat over een jaar of 10 heel raar klinken 😛 )

Dat valt de laatste tijd erg mee. De laatste keer dat ik met een Mat'64 reisde, heb ik geen piepende remmen gehoord, zowel van de trein waar ik in zat niet als van passerende treinen. En wat is er mis met dat ze oud zijn? Technisch gezien zijn ICMm en DDZ ook 'oud'.
Ik denk dat nostalgie een grote rol speelt. De oudste Mat'64 rijdt al sinds 1969 op het spoor, wat betekent dat sommige mensen ermee zijn opgegroeid (waaronder ik 😉 ). En misschien zien ze er niet zo flitsend uit als de SLT, ze zien er wel veel robuuster uit. Lelijk vind ik ze echter absoluut niet.

Ik weet dat er over smaak niet te twisten valt, dus het is niet mijn bedoeling om je mening te bekritiseren.

Dat valt de laatste tijd erg mee. De laatste keer dat ik met een Mat'64 reisde, heb ik geen piepende remmen gehoord, zowel van de trein waar ik in zat niet als van passerende treinen. En wat is er mis met dat ze oud zijn? Technisch gezien zijn ICMm en DDZ ook 'oud'.
Ik denk dat nostalgie een grote rol speelt. De oudste Mat'64 rijdt al sinds 1969 op het spoor, wat betekent dat sommige mensen ermee zijn opgegroeid (waaronder ik 😉 ). En misschien zien ze er niet zo flitsend uit als de SLT, ze zien er wel veel robuuster uit. Lelijk vind ik ze echter absoluut niet.

Ik weet dat er over smaak niet te twisten valt, dus het is niet mijn bedoeling om je mening te bekritiseren.
Wat er mis mee is?
- piepende remmen (echt waar!)
- lelijke stoelen
- minder open interieur
- minder ruim
- trekt minder snel op
- geen schokdempers

En verder denk ik dat een nieuwere trein mogelijk zuiniger en veiliger is, maar hierover heb ik geen informatie.

Over robuustheid gesproken, ik vind zowel de SLT als Mat64 er niet bepaald robuust uit zien. De VIRM en DD-AR/DDZ juist wel. Misschien juist omdat die beiden een stuk groter en zwaarder zijn.

En ja, nostalgie speelt voor mij veel minder mee, want ik ben zelf 19 😛
Voor de geinteresseerden onder ons, ik heb laatst een bericht intern gelezen dat vanaf september dit jaar er weer een aantal stammen DDAR in de dienstregeling worden opgenomen en dat wordt rustig uitgebreid. Als ik het goed heb onthouden komen er totaal 19 stammen, bestaande uit 3 bakken met loc. Ik weet niet meer in welk topic dit ooit aan de orde is gekomen, dus leek het me wel aardig om het hier in te plaatsen 🆒
Reputatie 6
MAT natuurlijk.
Voor de geinteresseerden onder ons, ik heb laatst een bericht intern gelezen dat vanaf september dit jaar er weer een aantal stammen DDAR in de dienstregeling worden opgenomen en dat wordt rustig uitgebreid. Als ik het goed heb onthouden komen er totaal 19 stammen, bestaande uit 3 bakken met loc. Ik weet niet meer in welk topic dit ooit aan de orde is gekomen, dus leek het me wel aardig om het hier in te plaatsen 🆒
Leuk dat het DD-AR weer (deels) terugkomt! Heb goede herinneringen aan de groene banken en de zogenaamde 'knuffelhoekjes'.
Koploper. Zo'n heerlijke trein. De nieuwe inrichting is erg mooi, maar ik vond die oranje bankjes ook prima zitten. Heb zovee reizen gemaakt met de Koploper. Altijd warme herinneringen 🙂
Reputatie 1
De oranje bankjes van de Koploper zaten echt lekker. Na de renovatie vind ik die blauw stoeltjes niet lekker zitten en zijn vaak smerig! Soms besmeurt met koffie of kots of ander ranzig iets.

Vandaar dat ik ben overgestapt naar de 1e klasse abonnement.

De NID/DDZ (gerenoveerde versie) 1e klasse stoelen zitten echt lekker.
Koploper 1e klasse stoelen zitten ook prima.

MAT 64 is ook erg leuk als deze nog in dienst is.
Reputatie 1
De volgende treinen
ICMm
ICRm
DM90
Mat64
ICE
IC Berlijn

top 3 minst fijne treinen

1. Schommelboot VIRM
2. SLT
3. Protos en de GTW's van Veolia
De oranje bankjes van de Koploper zaten echt lekker. Na de renovatie vind ik die blauw stoeltjes niet lekker zitten en zijn vaak smerig! Soms besmeurt met koffie of kots of ander ranzig iets.

Die oranje stoelen waren veel makkelijker schoon te maken. Opvallend eigenlijk, dat daar bij de nieuwe stoelen niet bij stilgestaan is. Al reis ik nog steeds graag met de koploper. Erg fijne trein. Weinig geluid, weinig geschud. Mijn favoriet!

In mijn topic 🙂

Volgens mij zat ik vandaag in een Mat ’64 tussen Rijssen en Apeldoorn 🙂

Volgens mij zat ik vandaag in een Mat ’64 tussen Rijssen en Apeldoorn :)

https://www.google.nl/search?q=MAT+%2764&espv=2&tbm=isch&imgil=HTrcExbUrGt6lM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn0.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQHABXwZWb5z8L3Mhb4YLmNGO8MCSyVukERfAQkz3fcsfeu0mkNkQ%253B600%253B450%253BcNR0acyWZw6uJM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.treinreiziger.nl%25252Fkennisnet%25252Fmaterieel%25252Fstandaard_stoptrein_ns_(mat_64)&source=iu&usg=__7iXZ6pTlmPtIPstiJEKIdbnIGfM%3D&sa=X&ei=uG_BU6_HGouxPJ3ZgIgP&ved=0CDAQ9QEwAQ&biw=1366&bih=643#facrc=_&imgrc=HTrcExbUrGt6lM%253A%3BcNR0acyWZw6uJM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.treinreiziger.nl%252Fuserfiles%252Fimage%252Fartikel%252F600%252Fmat64-13.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.treinreiziger.nl%252Fkennisnet%252Fmaterieel%252Fstandaard_stoptrein_ns_(mat_64)%3B600%3B450 ?
ICRm 🙂 Goede airco in elk rijtuig en goede zitjes en de trein zelf van buiten loc+rijtuigen vind ik het mooist wat er is

Die oranje stoelen waren veel makkelijker schoon te maken. Opvallend eigenlijk, dat daar bij de nieuwe stoelen niet bij stilgestaan is. Al reis ik nog steeds graag met de koploper. Erg fijne trein. Weinig geluid, weinig geschud. Mijn favoriet!

Over het schoonmaken ben ik het eens, maar die oranje stoelen vond ik echt vreselijk. Zeker als het wat warmer was, was het een grote plakbende. En daarnaast vind ik persoonlijk de blauwe kleur ook beter.
De groene bankjes trein. Altijd twee banken tegen over elkaar, veel beter dan die tweezitters. De vernieuwde trein is wel veel mooier geworden, alleen minder vierzitters. En leuke herinneringen in de groene bankjes trein.
Reputatie 1
De groene bankjes trein. Altijd twee banken tegen over elkaar, veel beter dan die tweezitters. De vernieuwde trein is wel veel mooier geworden, alleen minder vierzitters. En leuke herinneringen in de groene bankjes trein.
Dat is de DD-AR, die in het najaar van dit jaar weer gedeeltelijk terugkomt. 🙂
Mijn favoriet is nog steeds de mat'64. Weet iemand eigenlijk nog of ze op het moment ergens rijden?
Reputatie 1
Mijn favoriet is nog steeds de mat'64. Weet iemand eigenlijk nog of ze op het moment ergens rijden?
Jep, die rijden vooral in het oosten en zuiden van Nederland. Zie ook hier.
Ik heb ook even een top 5 gemaakt:
1. Mat'64
2. SGMm
3. DDAR
4. ICR
5. VIRM
Je kan ook kijken of ze voor de verandering ergens in de buurt rijden met http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl/

Reageer