Favoriet type reizigersmaterieel

• 13 februari 2014
  • 84 reacties
  • 3840 Bekeken

Wat vind jij het leukste, fijnste en/of mooiste type reizigersmaterieel (diesel of electrisch) dat op dit ogenblik in Nederland rondrijdt? Wat is jouw favoriet?

Kijk op Wikipedia voor uitleg en afbeeldingen van de treinen.

Type reizigerstrein

84 reacties

Staat er niet bij in de poll. Van mij is de favoriet de nieuwe ns flirt ?
Alles behalve DDAR.
1. Mat 64. gewoon omdat die trein alles heeft wat een nieuwe trein niet heeft, en dankzij (helaas verdwijnende MAT 64) liep je de minste vertragingen op.
De nieuwe dubbeldekkers natuurlijk.
Wauw, wat zijn die mooi opgeknapt en helemaal niet herkenbaar meer met het 'oude' materiaal...
Echt plezierige treinen om mee te reizen, mooie verlichting, mooie kleursamenstelling zowal aan de binnen- als buitenkant en een genot om in te reizen!

Ik vind de samenstelling van de stoelen bijvoorbeeld 10x beter dan het nieuwe Sprinter materieel...
De volgorde van de stoelen in de nieuwe Sprinter van bijvoorbeeld van hoog naar laag vind ik maar 3 keer niks, jammer, verder zijn dat ook mooie treinen.

De nieuwe Dubbeldekker heeft dus zwaar mijn voorkeur, ik ben dan ook erg benieuwd naar de 'nieuwe' en omgebouwde VIRM treinen over een paar jaar.

Keep the up the good work NS.
Intercity: ICMm. Stoelen zitten fijn en goede indeling met armleuningen en grote tafeltjes! Leeslamp erbij, genoeg bagageruimte. Top treintje! Enige nadeel. Die airco die veel lawaai maakt, maar goed. Dit geld het zelfde voor de ICRm.

Sprinter: SGMm: Vind deze dingen gewoon karakter hebben met hun gezoem als ze hard rijden en zitten voor een lokale treintype wel ok. In vergelijking met de SLT.
De koploper/ intercityrijtuigen staan bij mij op 1. De stoelen van deze treinstellen zitten heerlijk en in de trein zelf is het heerlijk om naar buiten te kijken zonder dat de trein extreem wiebelt.
Reputatie 4
Zal mijn lijstje ook eens maken
1. Oostenrijkse inhuurrijtuigen
2 . IC-Berlijn rijtuigen
3. I10 rijtuigen
4 . ICRm rijtuigen
5. ICMm
6. ICE
7 SLT
8. DDZ
9 VIRM
10 SGMm
Vind het voordeel van de rijtuigen en ICMm dat je in de 1e klas rustige werkcoupés hebt en ze helemaal afgezonderd zijn van de 2e klas,daarnaast vind ik een getrokken trein comfortabeler. Hopelijk houden ze bij aanschaffen van de nieuwe intercity reken met 1e klas reizigers die graag een afzonderlijke werkcoupé willen,vind die
open ruimte een grote misser van DDZ,daarnaast vind ik de stoelen ook minder dan die van ICM/ICR,al krijgt sommig ICR ook zulke stoelen ???
Mat 64 vind ik ook mooi!! 1x als IC van Den Bosch naar Schiphol meegegaan Mijn minst favoriete trein is de SLT mede omdat hij geen wc heeft en hij zit niet lekker ik word er misselijk in. DDZ vind ik laag zitten en daar hou ik helemaal niet van!!

Top 5

1 ICRm
2 MAT-64
3 ICMm
4 DM-90
5 SGMm
Mat 64 (plan V,T, Apenkop) was jaren lang te gewoon om geliefd te zijn, nu ze gaan verdwijnen vinden vele het prachtige treinen (en dat zijn ze ook, het design was een inspiratie op de grovere Hondekop en naast de Plan V & T ook toegepast op de dieselversie plan U) .
Het zijn enorme herrieschoppers omdat ze heel erg licht zijn. Je hoort ze van verre aankomen in tegenstelling tot zwaarder en/of moderner materieel.
Maar ik vond de plan T een ramp nadat ze die verbouwd hadden met die nieuwe banken (totaal geen beenruimte, al moet je in de SLT ook niet iemand tegenover je hebben...).
En zit en rij comfort zijn niet te vergelijken met ic materieel, ooit een T gehad als vervanging van de Duitse ICE, dan kom je er wel achter dat je in een stoptreintje zit (2de klas).

In de praktijk maakt het me allemaal niet zoveel uit, prioriteit 1 is dat je kan zitten (en zonder te intiem te moeten zijn met iemand tegenover je). maar als ik mocht kiezen:
Als stoptrein SGMm (overzichtelijk, redelijke rijeigenschappen)
Als Intercity De Koploper of ICR
Mijn favoriet is nog steeds de mat'64. Weet iemand eigenlijk nog of ze op het moment ergens rijden?
Je kan ook kijken of ze voor de verandering ergens in de buurt rijden met http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl/
Ik heb ook even een top 5 gemaakt:
1. Mat'64
2. SGMm
3. DDAR
4. ICR
5. VIRM
Reputatie 1
Mijn favoriet is nog steeds de mat'64. Weet iemand eigenlijk nog of ze op het moment ergens rijden?
Jep, die rijden vooral in het oosten en zuiden van Nederland. Zie ook hier.
Reputatie 1
De groene bankjes trein. Altijd twee banken tegen over elkaar, veel beter dan die tweezitters. De vernieuwde trein is wel veel mooier geworden, alleen minder vierzitters. En leuke herinneringen in de groene bankjes trein.
Dat is de DD-AR, die in het najaar van dit jaar weer gedeeltelijk terugkomt. 🙂
De groene bankjes trein. Altijd twee banken tegen over elkaar, veel beter dan die tweezitters. De vernieuwde trein is wel veel mooier geworden, alleen minder vierzitters. En leuke herinneringen in de groene bankjes trein.
De oranje bankjes van de Koploper zaten echt lekker. Na de renovatie vind ik die blauw stoeltjes niet lekker zitten en zijn vaak smerig! Soms besmeurt met koffie of kots of ander ranzig iets.

Die oranje stoelen waren veel makkelijker schoon te maken. Opvallend eigenlijk, dat daar bij de nieuwe stoelen niet bij stilgestaan is. Al reis ik nog steeds graag met de koploper. Erg fijne trein. Weinig geluid, weinig geschud. Mijn favoriet!

Over het schoonmaken ben ik het eens, maar die oranje stoelen vond ik echt vreselijk. Zeker als het wat warmer was, was het een grote plakbende. En daarnaast vind ik persoonlijk de blauwe kleur ook beter.
ICRm 🙂 Goede airco in elk rijtuig en goede zitjes en de trein zelf van buiten loc+rijtuigen vind ik het mooist wat er is
De oranje bankjes van de Koploper zaten echt lekker. Na de renovatie vind ik die blauw stoeltjes niet lekker zitten en zijn vaak smerig! Soms besmeurt met koffie of kots of ander ranzig iets.

Vandaar dat ik ben overgestapt naar de 1e klasse abonnement.

De NID/DDZ (gerenoveerde versie) 1e klasse stoelen zitten echt lekker.
Koploper 1e klasse stoelen zitten ook prima.

MAT 64 is ook erg leuk als deze nog in dienst is.

Volgens mij zat ik vandaag in een Mat ’64 tussen Rijssen en Apeldoorn :)

https://www.google.nl/search?q=MAT+%2764&espv=2&tbm=isch&imgil=HTrcExbUrGt6lM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn0.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQHABXwZWb5z8L3Mhb4YLmNGO8MCSyVukERfAQkz3fcsfeu0mkNkQ%253B600%253B450%253BcNR0acyWZw6uJM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.treinreiziger.nl%25252Fkennisnet%25252Fmaterieel%25252Fstandaard_stoptrein_ns_(mat_64)&source=iu&usg=__7iXZ6pTlmPtIPstiJEKIdbnIGfM%3D&sa=X&ei=uG_BU6_HGouxPJ3ZgIgP&ved=0CDAQ9QEwAQ&biw=1366&bih=643#facrc=_&imgrc=HTrcExbUrGt6lM%253A%3BcNR0acyWZw6uJM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.treinreiziger.nl%252Fuserfiles%252Fimage%252Fartikel%252F600%252Fmat64-13.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.treinreiziger.nl%252Fkennisnet%252Fmaterieel%252Fstandaard_stoptrein_ns_(mat_64)%3B600%3B450 ?

Volgens mij zat ik vandaag in een Mat ’64 tussen Rijssen en Apeldoorn 🙂
Voor de geinteresseerden onder ons, ik heb laatst een bericht intern gelezen dat vanaf september dit jaar er weer een aantal stammen DDAR in de dienstregeling worden opgenomen en dat wordt rustig uitgebreid. Als ik het goed heb onthouden komen er totaal 19 stammen, bestaande uit 3 bakken met loc. Ik weet niet meer in welk topic dit ooit aan de orde is gekomen, dus leek het me wel aardig om het hier in te plaatsen 🆒

In mijn topic 🙂

Die oranje stoelen waren veel makkelijker schoon te maken. Opvallend eigenlijk, dat daar bij de nieuwe stoelen niet bij stilgestaan is. Al reis ik nog steeds graag met de koploper. Erg fijne trein. Weinig geluid, weinig geschud. Mijn favoriet!
Reputatie 1
De volgende treinen
ICMm
ICRm
DM90
Mat64
ICE
IC Berlijn

top 3 minst fijne treinen

1. Schommelboot VIRM
2. SLT
3. Protos en de GTW's van Veolia
Reputatie 1

Koploper. Zo'n heerlijke trein. De nieuwe inrichting is erg mooi, maar ik vond die oranje bankjes ook prima zitten. Heb zovee reizen gemaakt met de Koploper. Altijd warme herinneringen 🙂
Voor de geinteresseerden onder ons, ik heb laatst een bericht intern gelezen dat vanaf september dit jaar er weer een aantal stammen DDAR in de dienstregeling worden opgenomen en dat wordt rustig uitgebreid. Als ik het goed heb onthouden komen er totaal 19 stammen, bestaande uit 3 bakken met loc. Ik weet niet meer in welk topic dit ooit aan de orde is gekomen, dus leek het me wel aardig om het hier in te plaatsen 🆒
Leuk dat het DD-AR weer (deels) terugkomt! Heb goede herinneringen aan de groene banken en de zogenaamde 'knuffelhoekjes'.

Reageer