Feedback over het Serviceforum | NS Community

Feedback over het Serviceforum

  • 10 February 2014
  • 458 reacties
  • 16273 Bekeken


Toon eerste bericht

458 reacties

Beste Annemiek,

Het primaire doel van dit Serviceforum is, uiteraard, om jou extra service te bieden naast de andere kanalen waarop je contact met ons kunt opnemen. De inhoud staat altijd voorop en we proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen die je stelt.
Daarnaast willen we ook de structuur enigzins waarborgen. Dat wil zeggen dat wij bijvoorbeeld soms een titel aanpassen of een bericht verplaatsen, wanneer dat nodig is. Dit zorgt ervoor dat het gebruikersgemak verbetert.
Is er een specifieke vraag waar je naar jouw mening nog geen inhoudelijk antwoord hebt ontvangen? Dan adviseer ik je deze vraag in het desbetreffende topic te stellen en dan zullen we je vraag beantwoorden. :)

Met vriendelijke groet,

Stephan
Zodra in een topic meer dan 25 reacties komen wordt er kennelijk een vervolgpagina aangemaakt waar de berichten vanaf nr 26 worden geplaatst.
Tegelijkertijd verschijnt er in de onderste gele balk een pijltje naar links en een pijltje naar rechts met daartussen de pagina nummers.

Dit topic is er een voorbeeld van.

Echter als ik van pagina 2 terug wil naar pagina 1 en ik klik op het pijltje naar links, dan zou ik toch op pagina 1 moeten uitkomen.
In plaats daarvan krijg ik keurig een error 404 melding.

Iets voor op de lijst ?

Vriendelijke groet,

Hans
Boven in de blauwe menubalk staat een knop "Stel je vraag".
Je mag ervan uitgaan dat de meeste bezoeker die met een vraag of een probleem zitten via deze knop binnen komen om hun "ei" leggen.
Een voortvloeisel daaruit is dat moderatoren naderhand het desbetreffende bericht naar een andere topic verplaatsen omdat het daar beter thuis hoort.
Aan de schrijver wordt dan vroeg of laat een "verhuisbericht" gestuurd.

Ik vraag me af of het niet mogelijk is om bij het aanklikken van "Stel je vraag" op de dan geopende pagina niet een standaard mededeling kan worden geplaatst waarin wordt aangegeven dat de moderatoren hete geposte bericht zonodig kunnen (en zullen) verplaatsen naar een topic waar het beter tot z'n recht komt.

Weet de schrijver meteen dat dat kan gebeuren, maar het voorkomt ook kritiek van sommige andere bezoekers die - zo'n verhuisbericht lezend - dat allemaal maar kul vinden. zie bijv.

En naast besparing van tijd voor de moderatoren, voorkomt het ook dat volgers van het forum een mailtje krijgen dat er een nieuw bericht is, nieuwsgierig gaan kijken om tot de conclusie te komen dat het "slechts" een verhuisbericht is.

Misschien het overdenken waard ?
Suggestie: Is het mogelijk om in het onderdeel 'Help anderen' een nieuwe sorteeroptie toe te voegen, bijvoorbeeld sorteren op minste reacties of nieuwste topic? Op die manier is het makkelijker om een topic te vinden waarop helemaal niet is gereageerd en iemand nog op een antwoord zit te wachten.

De titel 'Onbeantwoorde vragen' slaat er in dit geval enkel op dat een NS-medewerker nog geen reactie als antwoord heeft aangemerkt, ook al staan er al meerdere oplossingen op de vraag, wat op zondag of 's nachts vaak voorkomt, wat het dus geen ideale graadmeter maakt voor een onbeantwoorde vraag.



Verder is het top, het werkt allemaal vrij snel en de interface is simpel.
Suggestie: Is het mogelijk om in het onderdeel 'Help anderen' een nieuwe sorteeroptie toe te voegen, bijvoorbeeld sorteren op minste reacties of nieuwste topic? Op die manier is het makkelijker om een topic te vinden waarop helemaal niet is gereageerd en iemand nog op een antwoord zit te wachten.

.


Die sorteermogelijkheid zit er wel degelijk.
Bij "Help anderen" kun je n.l. sorteren op;
- Relevantie
- Meeste reacties
- Populair
- Datum

Als je bijv. op Meeste reacties sorteert heb je via "Bekenen" ook nog eens een mogelijk te sorteren op het aantal reacties (zowel met de meeste reacties boven of de minste reacties boven).
Evenzo bijv. als je op Datum sorteert, dan wordt gewoon gesorteerd op datum én tijd. Met ook weer de keuze van oplopend of juist andersom.

En aangezien de moderatoren niet 24/7 aanwezig zijn, kun je de situatie krijgen dat er vooral op zondag en 's nachts al dan niet relevantie reacties en antwoorden komen van andere forumleden.
Dat kan trouwens tijdens de werkuren van de moderatoren ook voorkomen

Bovendien is dit forum bedoeld als discussieforum, dus houden de moderatoren zich soms in eerste instantie wat afzijdig om andere forumbezoekers gelegenheid te geven met elkaar in discussie te gaan en wellicht anderen deelgenoot te maken van hun eigen ervaringen en mogelijke oplossingen.

En neem maar van mij aan, dat de moderatoren 's morgens echt wel (bijna) alle topics nalezen en waar nodig aanpassen, beantwoorden etc.

Vr. gr
Hans (geen NS)
Ik realiseerde me niet dat de titels 'bekeken' en 'reacties' klikbaar waren. Tof! In dat geval heb ik niets gezegd behalve dat het misschien niet bij iedereen voor de hand lag.. Als het onderstreept was heb je 't onbewust al door dat iets klikbaar is.

En betreft de emoticons in je eerste post: ik denk dat de webdesigner die grootte heeft aangehouden omdat de emoticons nu even hoog zijn als de rest van de regel (en tekst). Op die manier wordt een regel met een emoticon niet een paar pixels hoger dan een regel zonder, dat ziet er namelijk niet zo mooi uit.
Wellicht is het een oplossing om iets duidelijkere emoticons te gebruiken, de plaatjes kunnen wel versimpeld worden door bijvoorbeeld de schaduwen weg te halen, de smile en ogen iets donkerder te maken tegenover de achtergrond etc.
Beetje vreemd dat NS medewerkers zelf bepalen of een vraag beantwoord is. Lijkt mij logischer als de vraagsteller zelf bepaald of zijn/haar vraag is beantwoord
Dag allemaal, ter informatie: er is de eerste helft van vandaag een technisch probleem geweest, waardoor het o.a. niet mogelijk was om in te loggen op het forum. Het feit dat ik dit bericht kan plaatsen bewijst: het probleem is gelukkig verholpen 🙂 Bedankt voor jullie geduld!
Beetje vreemd dat NS medewerkers zelf bepalen of een vraag beantwoord is. Lijkt mij logischer als de vraagsteller zelf bepaald of zijn/haar vraag is beantwoord


Volgens mij kunnen auteurs dat zelf ook aangegeven, net als natuurlijk de moderatoren dat kunnen. Op zich vind ik het niet vreemd, want als er veel verschillende antwoorden zijn, zal er toch iemand het exact moeten uitzoeken of zie ik het verkeerd? En als er veel vragen onbeantwoord blijven, dan geeft dat ook niet het gevoel dat het een actief forum is of zie ik het verkeerd in dit geval.
Ook al ben ik NS-medewerker, ik kan geen vragen waar ik op reageer als beantwoord geven overigens.
Als je op het forum een link probeert te plaatsen die het &-teken bevat, wordt daar automatisch & van gemaakt, waardoor de link natuurlijk niet meer (goed) werkt. Erg irritant.
Reputatie 6
Badge +2
Als je op het forum een link probeert te plaatsen die het &-teken bevat, wordt daar automatisch & van gemaakt, waardoor de link natuurlijk niet meer (goed) werkt.
Even een test:
http://forum.ov-ervaringen.nl/viewtopic.php?f=34&t=419.
Hij wordt wel omgezet, maar dat is bij bewerken van de tekst eenmalig (je krijgt dus niet &), en hij werkt in dit voorbeeld nog steeds.
Ik bedoel als je de url-tags gebruikt: Zo.

En als je de tekst opnieuw wijzigt, kun je amp; wel weghalen, maar het komt daarna meteen weer terug.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie het.
Het draadje "Vraag: Perronkaartje kost € 27,50?" geeft een foutmelding (met de weinig informatieve tekst "Er is iets fout gegaan."), waardoor het gelezen noch beantwoord kan worden.
Dat draadje kan ik wel openen op mijn smartphone, niet op mijn computer nee.
Oh, excuus, dan ligt het aan mijn ouderwetsheid. 😉
Reputatie 2
Oh, excuus, dan ligt het aan mijn ouderwetsheid. ;)

Nee, het ligt niet aan je ouderwetsheid. ;)

Het mag niet afhankelijk zijn van welk pc/smartphone/tablet/browser je hebt. Er is duidelijk iets aan de hand. Ik kan het ook niet lezen!
Een paar sneltoetsen aanbrengen zodat je teksten kan markeren, onderstrepen, vet maken e.d. ?

Als je een topic begint, je de keuze geven in welk subforum je het kan plaatsen.

En het weglaten van PS IK heb je topic verplaatst naar .... om de vindbaarheid te vergroten , totaal overbodige en irritante mededeling om elke keer te lezen.

Het Markeren van antwoorden overlaten aan de vraagsteller of desnoods in overleg, nu staan er veel foute antwoorden gemarkeerd.
Reputatie 6
Badge +2
Het draadje "Vraag: Perronkaartje kost € 27,50?" geeft een foutmelding (met de weinig informatieve tekst "Er is iets fout gegaan."), waardoor het gelezen noch beantwoord kan worden.
Ik zie wel dat bijv. https://forum.ns.nl/a-15/a-331 leidt naar dit topic https://forum.ns.nl/welkom-15/feedback-over-serviceforum-331. Het probleem bij het andere topic https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/perronkaartje-kost-2750-4788 houdt misschien verband met de 2750 in de url.

Update: https://forum.ns.nl/welkom-15/test-ivm-bug-2750-4807 werkt wel gewoon.
Het topic over het perronkaartje, werkt nu wel. De titel is aangepast in "Perronkaartje kost 27,50 euro", zonder euroteken...
Reputatie 6
Badge +2
Zijn er topictitels die vermeden moeten worden omdat ze dit soort fout geven, bijvoorbeeld met een euroteken, of eindigend op een getal?
*Schopje*

Wellicht ligt het aan mij, maar ik merkte volgens mij net nog een bugje. Als ik klik op "Markeer forums als gelezen" (hoofdpagina, onderaan) dan gebeurt er.... niks. Sowieso, als ik een forum heb bekeken dan is er geen feedback te zien in de vorm van een veranderde icoonkleur dat ik het topic heb gelezen. Ik mis deze functie (die je hebt in andere forumsoftware) wel om eerlijk te zijn.

Verder nog paar kleine (niet zo heel spannende) puntjes: Ik merk soms bij het laden van het forum een enige traagheid, laadtijd kan soms oplopen tot een seconde. Ook zijn de iconen op de website (nog) niet geoptimaliseerd voor Retina of HiDPI schermen, maar ik geef eerlijk toe dat dat geen grote ramp is 😉.
Reputatie 2
Ik merk trouwens dat het forum op mobiele platformen nogal vaak problemen heeft. Ten eerste is inloggen niet mogelijk, tenzij je gaat via de password-reset-link. Daarnaast krijg je als je gebruik maakt hiervan al snel pagina's met token-error meldingen, waarna je soms wel soms niet het forum kan gebruiken.

Ik heb dit ondervonden met meerdere apparaten met android en windows phone, met meerdere browsers waaronder firefox, chrome en opera.
Als je op het forum een link probeert te plaatsen die het &-teken bevat, wordt daar automatisch & van gemaakt, waardoor de link natuurlijk niet meer (goed) werkt. Erg irritant.

Vijf maanden verder, het forum sloopt nog steeds alle links waar een &-teken in staat bij gebruik van de url-tags
Geduld we zijn er druk mee bezig...

Reageer