beantwoord

Fijnstof / milieu

In het Duitse nieuws (onder meer Tagesschau) werd bekend dat Duitse treinen verantwoordelijk zijn voor 25% van het fijnstof. Dat komt door wielen op rails. Dat zal in Nederland niet veel anders liggen. Wat doet de NS daaraan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 juli 2018, 19:06

Remmen gebeurt tegenwoordig steeds meer op de motoren. De schijfremmen worden dus relatief steeds minder gebruikt, al zijn er enkele treintypes die nog (bijna) volledig op de schijfremmen afremmen. Uiteraard zullen de remmen fijnstof afgeven, ze slijten immers tijdens het gebruik. Dat is hetzelfde als bij remblokjes op de fiets of bij auto's. Hoe harder er geremd wordt, hoe meer wrijving er ontstaat en des te warmer de remmen worden, dus ook hoe sneller de remmen zullen slijten. Een gevolg daarvan is dus ook dat de geur van de remmen sterker wordt bij hard remmen. De meeste NS treinen remmen al zoveel mogelijk ElektroDynamisch, ofwel 'op de motor' zoals ik net aangaf. Ik heb hieronder een overzichtje per materieeltype gemaakt:

SGM:
SGM-2 remt tot ongeveer 5 km/h ED. Daarna worden de schijfremmen gebruikt om het treinstel tot stilstand te brengen. SGM-3 heeft een middenbak extra welke op de schijfremmen mee remt.

ICM:
Remt alleen op schijfremmen, geen ED rem.

VIRM:
Dit treintype regelt automatisch de verdeling over de ED rem en de schijfremmen. Het probeert zoveel mogelijk ED te gebruiken en pakt indien nodig de schijfremmen erbij. Trein tot stilstand brengen gebeurt alleen met schijfremmen.

SLT:
Dit treintype regelt automatisch de verdeling over de ED rem en de schijfremmen. Het probeert zoveel mogelijk ED te gebruiken en pakt indien nodig de schijfremmen erbij. Trein tot stilstand brengen gebeurt alleen met schijfremmen.

FLIRT:
Dit treintype probeert zoveel mogelijk ED te remmen. Zodra het treinstel grip begint te verliezen worden de schijfremmen erbij gepakt.

DDAR/1700/DDZ:
De rijtuigen remmen alleen op schijfremmen. De locomotief/motorwagen kan zowel (elektro)pneumatisch als ED mee remmen. De machinist kan de ED rem los bedienen en er voor kiezen om de ED rem meer te gebruiken en de (elektro)pneumatische rem minder te gebruiken. Echter, de ATB eist in veel gevallen dat er met de (elektro)pneumatische rem mee geremd wordt voor remcriterium.

De ED remming werkt alleen als de motoren draaien dus de trein nog rijd, zodra de trein langzamer gaat rijden wordt de ED remming minder en dan wordt er meer gebruik gemaakt van de schijfremmen van de trein. Zodra de trein dus bijna stilstaat is er geen ED remming meer mogelijk vandaar dat het laatste stuk van de remming altijd op de schijfremmen gebeurt.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge
Komt het meeste fijnstof niet uit dieselauto's vandaan?🤔
Dat staat er los van Trein-D.
Reputatie 7
Dit is echt een vraag voor ProRail, die verantwoordelijk is voor de infrastructuur.
Als je op google zoekt, krijg je al veel onderzoeken: https://www.google.nl/search?client=opera&q=prorail+fijnstof&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Een concreet idee bijvoorbeeld :
Onderzoek naar opname van fijnstof door beplanting is relevant en toepasbaar voor geluidsschermen. Behalve dat het scherm geluid absorbeert zuivert het ook de lucht
Wat voor fijnstof zou er precies vrijkomen door de wielen op de rails? Dat is staal op staal. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat specifiek daar zoveel fijnstof vanaf zou komen.
Wel zijn er uiteraard andere dingen waarvan ik mij kan voorstellen dat er fijnstof vrijkomt, maar die vind ik vreemd.
Reputatie 7
Badge
Dat staat er los van Trein-D.

Ik vroeg het mij gewoon even af.
Waarom is dit echt een vraag voor Prorail? Zonder treinen geen fijnstof lijkt me.
Reputatie 7
Badge
Volgens mij zijn treinen die op elektriciteit rijden juist de meest milieuvriendelijke voertuigen op dit moment. (oke de fiets is nog milieu vriendelijker..maar toch.)
Reputatie 5
Ik heb het nieuwsitem even opgezocht en volgens mij betreft het heel snelle journalistiek (en een snelle conclusie van de TS). Het Umweltbundesamt geeft voor fijnstofemissie (ik kijk even alleen naar PM10) in de meest recente cijfers (2016) aan dat wegverkeer ongeveer 74 % van de verkeersemissie voor zijn rekening neemt. De rest van de verkeersemissie is binnenlands lucht-, water- en spoorverkeer, plus pijplijncompressoren. Vergeleken met het totaal van de fijnstofemissie uit alle bronnen is dat nog geen 5 %. De emissie door het railvervoer valt dus - relatief - wel mee.
Reputatie 7
Badge +3
Bij fijnstof moet je niet alleen denken aan autoverkeer.

Uit een al eerder onderzoek van de UGent en de UAntwerpen bleek al dat ook het spoorverkeer door de uitstoot van kleine metaaldeeltjes bijdraagt tot luchtvervuiling. "Die metaalpartikels komen vrij door de wrijving en slijtage van wielen, remmen, sporen, bovenleiding en de pantograaf."
https://nl.metrotime.be/2015/11/06/must-read/gewassen-langs-spoorweg-bevatten-metaal/

Overigens komt er ook fijnstof vrij bij koken.

Daarnaast zijn er nog andere dingen die fijnstof veroorzaken.
Het is dus maar de vraag hoeveel er bij treinverkeer vrij komt.
Reputatie 5
Uiteindelijk gaat het niet alleen om de hoeveelheid geproduceerd fijnstof, maar om de concentratie in de lucht. Het gevaar schuilt hem immers in het inademen en de aantasting van de longen. Recente metingen wezen uit dat de concentratie fijnstof in metrotunnels veel hoger kan zijn dan langs een druk bereden straat. Door de luchtdrukverschillen in de nauwe tunnels wordt de neergeslagen fijnstof telkens weer opgewerveld. Juist daar zou je maatregelen moeten treffen.
Ongeacht of de trein de grootste boosdoener is of niet doen we er wel veel aan om fijnstof tegen te gaan. Bij een melding van stinken remmen maken wij hier gelijk een melding van zodat de trein zo snel mogelijk kan worden nagekeken. Ook op het station doen wij metingen naar fijnstof en andere giftige stoffen.

Ik heb intern een vraag uitstaan want ik kon tot zo ver niets meer vinden over dit onderwerp. Indien ik een terugkoppeling krijg laat ik jullie dat hier weten.
Remmen gebeurt tegenwoordig steeds meer op de motoren. De schijfremmen worden dus relatief steeds minder gebruikt, al zijn er enkele treintypes die nog (bijna) volledig op de schijfremmen afremmen. Uiteraard zullen de remmen fijnstof afgeven, ze slijten immers tijdens het gebruik. Dat is hetzelfde als bij remblokjes op de fiets of bij auto's. Hoe harder er geremd wordt, hoe meer wrijving er ontstaat en des te warmer de remmen worden, dus ook hoe sneller de remmen zullen slijten. Een gevolg daarvan is dus ook dat de geur van de remmen sterker wordt bij hard remmen. De meeste NS treinen remmen al zoveel mogelijk ElektroDynamisch, ofwel 'op de motor' zoals ik net aangaf. Ik heb hieronder een overzichtje per materieeltype gemaakt:

SGM:
SGM-2 remt tot ongeveer 5 km/h ED. Daarna worden de schijfremmen gebruikt om het treinstel tot stilstand te brengen. SGM-3 heeft een middenbak extra welke op de schijfremmen mee remt.

ICM:
Remt alleen op schijfremmen, geen ED rem.

VIRM:

SLT:

FLIRT:
Dit treintype probeert zoveel mogelijk ED te remmen. Zodra het treinstel grip begint te verliezen worden de schijfremmen erbij gepakt.

DDAR/1700/DDZ:
De rijtuigen remmen alleen op schijfremmen. De locomotief/motorwagen kan zowel (elektro)pneumatisch als ED mee remmen. De machinist kan de ED rem los bedienen en er voor kiezen om de ED rem meer te gebruiken en de (elektro)pneumatische rem minder te gebruiken. Echter, de ATB eist in veel gevallen dat er met de (elektro)pneumatische rem mee geremd wordt voor remcriterium.

De ED remming werkt alleen als de motoren draaien dus de trein nog rijd, zodra de trein langzamer gaat rijden wordt de ED remming minder en dan wordt er meer gebruik gemaakt van de schijfremmen van de trein. Zodra de trein dus bijna stilstaat is er geen ED remming meer mogelijk vandaar dat het laatste stuk van de remming altijd op de schijfremmen gebeurt.

Beste Erryt,

Dank voor je uitgebreide reactie op dit ontwerp.

Ik vroeg mij af of de NS ook in de toekomst filters gaat plaatsen, op de remmen of wellicht op het dak

van de trein zoals deze.

Alvast bedankt voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Erryt,

Dank voor je uitgebreide reactie op dit ontwerp.

Ik vroeg mij af of de NS ook in de toekomst filters gaat plaatsen, op de remmen of wellicht op het dak

van de trein zoals deze.

Alvast bedankt voor je reactie.

Dit lijkt me typisch een reklamefilmpje voor een bedrijf dat geld wil verdienen aan deze filters.

Reputatie 7
Badge

Reklame is overal, zelfs op de Community 😀

Dit lijkt me typisch een reklamefilmpje voor een bedrijf dat geld wil verdienen aan deze filters.

Dit is inderdaad een reclamefilmpje. Het was ook meer bedoeld om te laten zien dat dergelijke filter technologie al wel bestaat.

Reputatie 7

DDAR en SGM gaan er binnen niet al te lange tijd uit. ICM zal volgen en eventueel vervangen worden door de ICNG. Op termijn gaan de meest “vervuilende” treinen er dus sowieso al uit.

Ik denk dat overigens een grote aandeelhouder op het spoor ook het goederenvervoer zal zijn. Alle wagons hebben namelijk schijfremmen en dat zijn er nog al wat. Dan gekeken met rangeren, koppelen en het aantal keer dat die dingen remmen en optrekken…

Denk dat er meer winst bij het wegvervoer is te halen. Die units zullen wel niet goedkoop zijn en je zult er per trein soms tientallen nodig hebben.

Die units zullen wel niet goedkoop zijn en je zult er per trein soms tientallen nodig hebben.

Vergeet ook de ‘filter service, once a year’ niet. Dat kan natuurlijk alleen door Hummelman gedaan worden ;)

Ik denk dat ED remming het probleem al zo goed als opgelost heeft.

In het Duitse nieuws (onder meer Tagesschau) werd bekend dat Duitse treinen verantwoordelijk zijn voor 25% van het fijnstof. Dat komt door wielen op rails. Dat zal in Nederland niet veel anders liggen. Wat doet de NS daaraan?

Die aanname klopt volgens mij niet. In Duitsland rijden nog veel diesel-treinen.

Reageer