Flow SNG bij gele voorkant?

• 1 June 2021
  • 26 reacties
  • 681 Bekeken

Reputatie 4

Dag,

Ik (en veel anderen denk ik ook) vinden de gele voorkant veel te hard overgaan. Kan hier een flow in komen die bijvoorbeeld overgaat op de eerste/laatste deur? (ik zeg niet dat het deurvoorbeeld moet, maar dat het een optie is)

26 reacties

Je doelt dan op deze Sprinter, ReizigerRijssen?

Reputatie 7
Badge +3

Dag,

Ik (en veel anderen denk ik ook) vinden de gele voorkant veel te hard overgaan. Kan hier een flow in komen die bijvoorbeeld overgaat op de eerste/laatste deur? (ik zeg niet dat het deurvoorbeeld moet, maar dat het een optie is)

Sorry om te zeggen, maar dit lijkt me een totaal non-item van een wat doorgeslagen hobbyist. NS heeft nu met corona wel wat anders aan zijn hoofd. 

Badge

Nee, het geel op de voorkant is bedoeld om de trein beter zichtbaar te maken naar aanleiding van een noodlottig ongeval een jaar geleden, waarbij 1 van de conclusies was dat de zichtbaarheid van de trein door de blauwe voorkant te gering was.

En vandaag kwam ik de sprinter met de gele voorkant voor het eerst tegen op de baan en het is wel even wennen die gele kleur dat geef ik eerlijk toe, maar ik denk dat we daar snel genoeg aan gewend zijn. Belangrijkste is dat het de zichtbaarheid verhoogd van deze trein en zodoende meteen de veiligheid.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, het geel op de voorkant is bedoeld om de trein beter zichtbaar te maken naar aanleiding van een noodlottig ongeval een jaar geleden, waarbij 1 van de conclusies was dat de zichtbaarheid van de trein door de blauwe voorkant te gering was.

Ik vraag mij dan wel af hoe ze dat gaan doen met de modernisering van de VIRM 2/3. Bijna de hele voorkant daarvan wordt donkerblauw.

Badge

Ik vraag mij dan wel af hoe ze dat gaan doen met de modernisering van de VIRM 2/3. Bijna de hele voorkant daarvan wordt donkerblauw.

Dat is inderdaad ook al ter sprake gebracht binnen de NS, persoonlijk mag het van mij gewoon gelijk worden aan de Virm1.

Badge

Zojuist reed ik langs de werkplaats van Haarlen en buiten stond een Virm 2 of 3 waarvan het onderste deel geel was en het bovenste deel blauw van de voorkant.  Dus het ontwerp is aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat niet iedereen even langs de werkplaats in Haarlem rijdt, zo hebben we er hier ook een beeld bij.:smile:

https://www.instagram.com/p/CPnXg2xHimG/?utm_medium=copy_link

En het officiële nieuwsbericht van NS:

https://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-gemoderniseerde-dubbeldekker-in-fonkelnieuw-jasje/

Reputatie 7
Badge +3

Afschuwelijk die nieuwe voorkant. 

Reputatie 5

De gele kop op deze sprinter is wel ff wennen, maar ik vind het zeker niet lelijk. Een overgang zoals SLT heeft (van blauw naar grijs) was mooier geweest, maar gelukkig zien we vooral de binnenkant van deze trein .

Het nieuwe ontwerp van de VIRM vind ik trouwens erg geslaagd! Hoe meer ik er naar kijk, hoe mooier ik het vind.

Badge

Afschuwelijk die nieuwe voorkant. 

Ik vind hem in ieder geval beter dan de 1e uitvoering die helemaal blauw was.

Reputatie 7
Badge +3

In het VK is het sinds het einde van het stoomtijdperk voorschrift dat de neuzen van treinen hoofdzakelijk knalgeel zijn. Dit om de zichtbaarheid van de treinen te vergroten. Ze zijn in het VK experts geworden in het integreren van de gele vlakken in de rest van het ontwerp. 

Opvallend is wel dat er voor het eerst sinds het stoomtijdperk een trein is toegelaten zonder geel front: de treinstellen voor de toekomstige Elizabeth Line en die al op verschillende bestaande lijnen worden ingezet. Opvallend is dat in het VK wordt geredeneerd dat de koplamphelderheid dusdanig verbeterd is sinds 1968 dat de gele fronten niet meer noodzakelijk zijn. Zo mogelijk nog opmerkelijker is dat we in Nederland nu schijnen terug te keren naar ideeën uit het eind van de zestiger jaren van de vorige eeuw.

https://www.railtechnologymagazine.com/Rail-News/elizabeth-line-trains-first-to-run-without-yellow-front-ends-since-steam-era

Nu is het natuurlijk wel zo dat NS al heel veel treinen heeft rijden die al veel geel in het ontwerp hebben en dat het eigenlijk pas een punt is geworden sinds er Sprinters rijden met nauwelijks of geen geel in het ontwerp.

De modernisering van de VIRM heeft wel als bijzonder wrange bijkomstigheid dat we nu nog langer zitten opgescheept met treinen die niet voldoen aan eisen voor het zelfstandig kunnen reizen door mensen met een beperking. Het zou zo maar 2035 kunnen worden voordat NS eindelijk de zaken op orde heeft op dit vlak en de laatste niet-zelfstandig toegankelijke van het spoor zijn.

Badge

@iMark, het renoveren van de Virm heeft te maken met de kosten en de normale levensduur van treinen, als de regering daadkracht had gehad dan hadden ze extra geld vrijgemaakt zodat de Virm vervangen kon worden. Aangezien dat niet is gebeurt is het bedrijfsmatig een financieel plaatje en om die reden schrijf je geen treinstellen af die na een renovatie nog zeker 15 jaar door kunnen rijden.

En het staat mij bij dat we in Nederland ook een verplichting hebben gekend met betrekking tot de kleur aan de voorkant van de treinen maar hoe dat exact zat weet ik niet. Zo'n historicus ben ik zelf neit maar er is vast wel iemand op het forum die het wel exact weet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb toch wel even mijn vraagtekens bij dat grote witte NS logo dat over de raampjes loopt en daar dan delen van wegvallen. En wit? Of moet ik zeggen, nu nog wit, want hoe lang blijft dat mooi wit? We kennen allemaal de vieze zwarte strepen op de treinen en wit is erg besmettelijk, om het zo te zeggen.

Maar om terug te komen op de SNG, @Jeroen  wanneer neem jij een gele neus (in je profielfoto dan)? 

Reputatie 7
Badge +3

De modernisering van de VIRM heeft wel als bijzonder wrange bijkomstigheid dat we nu nog langer zitten opgescheept met treinen die niet voldoen aan eisen voor het zelfstandig kunnen reizen door mensen met een beperking. Het zou zo maar 2035 kunnen worden voordat NS eindelijk de zaken op orde heeft op dit vlak en de laatste niet-zelfstandig toegankelijke van het spoor zijn.

Er zijn ook grenzen aan de verspilling van belastinggeld. 

Reputatie 7
Badge +3

wit is erg besmettelijk, om het zo te zeggen.

En geel niet???

Badge

Ik heb toch wel even mijn vraagtekens bij dat grote witte NS logo dat over de raampjes loopt en daar dan delen van wegvallen. En wit? Of moet ik zeggen, nu nog wit, want hoe lang blijft dat mooi wit? We kennen allemaal de vieze zwarte strepen op de treinen en wit is erg besmettelijk, om het zo te zeggen.

Maar om terug te komen op de SNG, @Jeroen  wanneer neem jij een gele neus (in je profielfoto dan)? 

Ik ga eerst nog even wennen aan de nieuwe voorkant ;)  Maar ik heb wel een actie foto voor je met de nieuwe voorkant.

Reputatie 7
Badge +3

wit is erg besmettelijk, om het zo te zeggen.

En geel niet???

Geel ook ja, maar wit nog net een tikkie meer. En geel is samen met blauw nu eenmaal al heel lang de kleur van NS. Een blauw logo steekt ook meer af op het geel dan wit. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga eerst nog even wennen aan de nieuwe voorkant ;)  Maar ik heb wel een actie foto voor je met de nieuwe voorkant.

Mocht jij hem rijden of was je toevallig net daar op het station?  Als ik het goed is komt ‘ie over een uurtje of 2 hier langs. Kan ik zelf ook een foto in het “wild” maken, als ik zin heb. Hmm, weet het nog niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Voor zover ik kan nagaan zijn er in Nederland geen eisen meer. Anno 2021 moet de verlichting fel genoeg zijn om de functie van de signaalkleur over te nemen. Dat is dan ook precies de reden waarom in 2016 de eisen in VK zijn komen te vervallen.

Wel moet er in het VK bij nieuw materieel een risicoanalyse worden uitgevoerd voordat van de gele frontschildering kan worden afgezien. Uit praktische overwegingen en uit gewoonte wordt het meeste nieuwe materieel nog steeds uitgevoerd met gele fronten.

Persoonlijk heb ik niets tegen gele fronten maar praktisch nut lijken ze me niet te hebben bij een trein met moderne frontseinen. Als het een echte eis zou zijn dan zou buitenlands materieel niet zonder signaalvlak op de voorkant mogen rijden. Voor zover ik het kan beoordelen hebben de regionale vervoerders zo’n beetje allemaal een (overwegend) witte voorkant. Met uitzondering van ….. R-Net van Abellio (NS).

Badge +3

Voor de liefhebbers nog wat meer info op https://www.treinreiziger.nl/ns-presenteert-vernieuwde-dubbeldekker-virm-nieuw-jasje/

en een fotorapportage op https://www.treinreiziger.nl/in-beeld-dit-zijn-de-vernieuwde-dubbeldekkers/

In de lliftruimte is (in tegenstelling bij de gerenoveerde VIRM1) geen bagageruimte gemaakt, want die werd weinig gebruikt. Maar haal hem dan helemaal weg, want nu heb je nog steeds die smalle trappen met (beneden) zo'n klapdeur waar je ‘de hoek om moet’.

Badge

@Momo 
Nee hij kwam mij voor de 2e dag achtereen tegemoet, nu had ik tijd genoeg om even een foto te maken. Dit was op station Almere Centrum waar ik net vanaf het kopspoor kwam met de IC Amsterdam.

@iMark

De frontseinen van de SNG hebben 4 standen waarbij de normaal gebruikte dimstand gewoon onvoldoende licht geeft om goed gezien te worden. Je moet met de schijnwerpers aan gaan rijden in de hoogste stand om echt flink gezien te worden maar dat verblind weer tegenliggers.  Door de donkere voorkant was de SNG echt slechter zichtbaar dan andere treinen die of wit met blauw zijn of geel zijn aan de voorkant.  Belangrijkste is vooral de zichtbaarheid van de treinen om ongelukken op en rond overwegen te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Op weg naar Den Haag

Reputatie 7
Badge +3

Betere lampen monteren. Probleem opgelost. Dit lijkt me een ontwerpfout.

Badge

Betere lampen monteren. Probleem opgelost. Dit lijkt me een ontwerpfout.

Zoals ik al zei is het verblinden van tegenliggers een probleem als we met de schijnwerpers aanrijden.  Licht zit er zat op de SNG. 

Reageer