Forum niet zinloos

Toon eerste bericht

55 reacties

Badge +3
Waar ze de eerste keer instaptarief schreef, bedoelde ze product Samenreiskorting. Verder is instaptarief de naam voor het bedrag dat van de kaart wordt afgeschreven bij inchecken. Dat is bij NS dus 20 of 10 euro. Dat dit bedrag niet volledig op de kaart hoeft te staan, is een ander verhaal.
Ik krijg de indruk dat Femke de naam is als moderator, maar dat zij in vrije tijd Tochjo gebruikt.
Hoe anders kan Tochjo weergeven wat Femke bedoelde.

De benaming instaptarief op zich is overigens ook behoorlijk krom. Als ik de reizigerspassage van een met poortjes afgesloten station wil gebruiken om van de ene kant van het station naar de andere kant te komen, moet ik bij de (hoofd)ingang eerst inchecken, waarbij een "borg" van €10 of €20 van mijn OV-chipkaart wordt afgeschreven.
Vervolgens wandel ik door de reizigerspassage om aan het eind daarvan via de daar geplaatste poortjes het station weer te verlaten. Ik moet dan uitchecken (en heb daar 60 minuten de tijd voor) om die "borg" van €10 resp. €20 weer teruggeschreven te krijgen op mijn OV-chipkaart.
Tijdens heel die wandeling heb ik geen trein gezien, laat staan dat ik ingestapt ben. Daarom klinkt in dat verband instaptarief wel erg krom.
Zou dat ook de rede zijn dat andere vervoerbedrijven het over een "borg" hebben?
Kortom, met de terminologie is hier en daar nog wel wat mis.
Het is ook een borg, want je krijgt een gedeelte terug. Bij een instaptarief wordt bedoeld het eerste gedeelte wat je betaalt voordat je reist. Bij de bus, tram , metro is dat iets van 0,80 cent.

Dat is het instaptarief. De borg is de 4 euro, die je na het reizen terug krijgt onder aftrek van je reiskosten.

Al lees ik nu weer overal dat het instaptarief 4,10 of 20 euro is....

Nou duidelijk is het niet.
Het is ook een borg, want je krijgt een gedeelte terug. Bij een instaptarief wordt bedoeld het eerste gedeelte wat je betaalt voordat je reist. Bij de bus, tram , metro is dat iets van 0,80 cent.

Dat is het instaptarief. De borg is de 4 euro, die je na het reizen terug krijgt onder aftrek van je reiskosten.

Om je even helemaal van de juiste getallen te voorzien:
bij bus, team en metro is het instaptarief in 2014 €0,87 (vol tarief) resp. €0,57 (gereduceerd tarief).
't Is maar een weet.

Zo kan een zinloos forum toch nog enig nut hebben.
Ik zie nu dat dat weer opstaptarief heet.

Rare naam op zich.

Reageer