Foto Album 29-12-2016 Tot 29-12-2017 (2017)



Toon eerste bericht

129 reacties

Reputatie 7
Kijk eens aan, lekker naar Oostenrijk skiën 🙂
Reputatie 3
Als je nog nooit een DDM-1 hebt gezien, moet je die wel een keer spotten idd. Gelukkig rijden ze deze dienstregeling de hele dag Asd - Ekz, en in het weekend zelfs drie diensten in de 4500. Wel geluk dat je de loc voorop had. Was je nog meegeweest richting Ekz?
Reputatie 5
Raar vraagje maar wat is het verschil tussen een DDAR3 en een DDM1 dan? Ziet er best wel hetzelfde uit?
DDAR remt elektro-pneumatisch en DDM-1 remt pneumatisch.
Reputatie 3
Raar vraagje maar wat is het verschil tussen een DDAR3 en een DDM1 dan? Ziet er best wel hetzelfde uit?

Mark ik kan het je met 1 foto uitleggen 🙂

DDm-1 Heeft zalmrode banken
DD-AR heeft blauwe en groene banken
En na mijn weet heeft de DDM-1 Een schoefkoppeling, En de DD-AR heeft een BSI (Net als de DDz) En een schoefkoppeling 😉 Een tal aan andere dingen

Kwa remmen zou ik is moeten inlezen daar snap ik nog geen hol van 😉

Daar bij heeft de DDM-1 Een pantograaf op het stuurrijtuig wat de DD-AR niet heeft

Voor iedereen natuurlijk de beste wensen voor 2017 😉
Reputatie 3
Kijk eens aan, lekker naar Oostenrijk skiën :)

Nee ik ging weer naar huis heen 😉 Heb die nog ff opgewacht.
Reputatie 3
Er zijn nog wel meer verschillen tussen DDM-1 en DDM-2/3 (tegenwoordig vooral DD-AR genoemd):
- DDM-1 is ontworpen voor de spitstreinen, met daardoor een korte steek (afstand tussen de banken).
- DDM-2/3 is ontworpen voor de Agglo-Regiotreinen (met verdwijnen van het concept voor een drietreinenmodel worden dit stoptreinen/sprinters genoemd), de steek is iets groter.
- DDM-1 heeft een stroomafnemer op het stuurstandrijtuig, DDM-2/3 heeft hier geen stra. Bij DDM-1 was een stra aangebracht, omdat dit nog gebouwd was in de periode toen NS nog één bedrijf was. DDM-1 reed destijds namelijk met 1800'en, maar deze waren ook 's nachts benodigd voor de goederendiensten. 's Nachts werd de locomotief dus losgekoppeld, en kon deze bijvoorbeeld richting de Hoogovens in Beverwijk toe. Om de rijtuigen toch goed te houden (batterijen vol, treinverwarming aan), was hiervoor een stra nodig, deze werd op de Bvk (stuurstandrijtuig) aangebracht. Toen de 1800'en 's nachts gewoon bij DDM-1 bleef, was de stra niet meer nodig, maar hij is nooit verwijderd. Met de reactivatie heeft NedTrain de stra's wel vastgelast, ze kunnen nu dus definitief niet meer gebruikt worden. In de cabine wordt dit ook aangegeven door middel van een stickertje. Om de rijtuigen toch warm te houden, heeft men bij de 1700 de parkeerstand ingevoerd.
- DDM-1 was ontworpen om de rijden in de samenstelling van 6 of 7 rijtuigen + 1800. DDM-2/3 was ontworpen voor 3 of 4 rijtuigen + 1700. De rijtuigsamenstelling was tot vijf jaar terug dus het makkelijkste te zien, als je de twee typen wilde onderscheiden. Met de herindienststelling is de samenstelling bij DDM-1 4 rijtuigen + 1700, en bij DD-AR 3 rijtuigen + 1700.
- DDM-1 is ontworpen als een trein van locomotieven en rijtuigen. DDM-2/3 is ontworpen als treinstam, waarbij de locomotief en rijtuigen bij elkaar blijven, dus ook tegelijkertijd in onderhoud gaan.
- Aangezien DDM-2/3 niet bedoeld was voor de spitstreinen, wilde men een duidelijk snellere acceleratie voor deze nieuwe treinstammen. De treinen moesten namelijk ook de rijtijden van sprinters kunnen halen. Hiervoor was het nodig om kortere stammen te formeren, om zo een snellere versnelling mogelijk te maken. Dit resulteerde dus in 3 of 4 rijtuigen met een locomotief.
- Voor de echte spitstreinen wilde men ook langere composities kunnen maken, c.q. met twee treinstammen gekoppeld rijden. Er was daarom een AK (automatische koppeling) nodig, want het traditioneel aanhaken van rijtuigen kostte te veel tijd. Het probleem was echter, dat je met de rijtuigen de mogelijkheid moest blijven hebben, om aan te haken via het normale stoot- en trekwerk. Je moest dus én een AK én stoot- en trekwerk hebben. De koppeling moest dus heel laag geplaatst worden. Dit resulteerde dus niet in de traditionele Schaku (Scharfenbergkoppeling), maar in een koppeling van de fabrikant Bergische Stahl Industrie (BSI). Bij de ombouw van DD-AR naar DDZ is de BSI-koppeling gewoon gehandhaafd, maar het is en blijft het enige materieel zonder Schaku.
- Zoals zoveel treinen in die tijd, kreeg ook DDM-1 rode banken. In de tweede klas werd dit een leren bekleding, en in de eerste klas een stoffen bekleding. Tegenwoordig is de eerste klas voorzien van een plastic bekleding, omdat het stof door de jaren heen (ook door stilstand) er slecht aan toe was. Bij DDM-2/3 wilde men hippe kleuren gebruiken, en dit resulteerde in groen in de tweede en blauw in de eerste klas. Met het tegenwoordige onderscheid tussen eerste (rode bekleding) en tweede (blauwe bekleding) klas kan het verwarrend overkomen, om blauw als eerste klas te gebruiken.
- Eind jaren wilde men bij DD-AR van de locomotieven af. Men wilde de 1700'en namelijk als vervanging van de oude locomotieven (1100/1200/1300) gebruiken. Daarnaast is een 1700 veel te krachtig voor maar drie rijtuigen. Verder neemt een locomotief natuurlijk ruimte in, die niet door reizigers gebruikt kan worden. Hiertoe ontwikkelde NS een motorrijtuig, ook wel een 'locomotief met zitplaatsen' genoemd. Dit ontwikkelen duurde even, en daarom startte de levering van het mDDM iets later. In eerste instantie bestelde men 50 mDDM's, met een optie op 29 exemplaren (hiermee zou de hele vloot DD-AR met mDDM rijden, en kon de 1700 volledig naar de goederentreinen toe). De verwachte reizigersgroei nam echter flink af, en hierdoor werd de optie niet omgezet in een bestelling. (Men probeerde zelfs van de hele bestelling mDDM af te komen.) Er zijn daardoor ook maar 50 DDZ's, want anders waren dit er 79. Daardoor is kan er nu ook nog DD-AR rondrijden, omdat men bij de revisie alleen maar treinen met mDDM's wilde hebben.
- DDM-1 remt klassiek, dus pneumatisch. Om sneller en makkelijker te kunnen remmen, voerde men bij de DD-AR de EP-rem in (elektro-pneumatisch).
- In tegenstelling tot DDM-1, is DD-AR wél voorzien van koersdisplays, om de bestemming aan te geven. Bij DDM-1 werd dit niet gedaan, omdat men zoveel mogelijk kosten wilde besparen. Daarom konden er alleen maar koersborden worden aangebracht, maar die worden nu niet meer gebruikt. Je kan bij de drie puntjes nog steeds zien, dat daar vroeger koersborden hingen:P.
- DDM-1 heeft een andere verf gekregen dan DDM-2/3. In de loop der tijd bleek de verf bij DD-AR er heel slecht uit te zien, dus de rijtuigen zien er nu enorm verlopen uit. Bij DDM-1 bleek de verf juist erg goed, en die zien er dus veel nieuwer uit dan DD-AR.

Dit was het wel zo'n beetje wat er in mij opkomt bij de verschillen, hopelijk is het je nu duidelijk;).
Hallo beste leden.

Hier zie je alle foto's die ik onderweg tegen kom.
Ik maak dit topic alvast even aan omdat ik tussen 31-12-2016 en 3-1-2017 Niet in het kantoor zit 😞 Daarom is die er nu al

Hopelijk vinden jullie de foto's mooi 🙂

Ook in 2017 maak ik foto's van NS Treinen. Dit topic Gaat over mijn foto's. Voor vragen en antwoorden kan u ook reageren 🙂

Ik spot in samenwerking met OV-Spotter.

Leuk! 🆒
@Jan-Mark
Leuk om te lezen!
Reputatie 3
Ach ja, soms is het erg handig om als NVBS-lid wat op te snorren in oude OdR's. Alles is ingescand, en met Ctrl-F kan je zo vinden wat je wilt. In oude nummers is vaak erg veel nieuws te lezen, van de optie op 29 extra mDDM's en koersborden had ik zelf ook nog nooit gehoord. Maar graag gedaan in ieder geval, als er meer belangstelling voor is, kan ik zo nu en dan weleens wat hier of elders op het forum posten.
Reputatie 3
Ach ja, soms is het erg handig om als NVBS-lid wat op te snorren in oude OdR's. Alles is ingescand, en met Ctrl-F kan je zo vinden wat je wilt. In oude nummers is vaak erg veel nieuws te lezen, van de optie op 29 extra mDDM's en koersborden had ik zelf ook nog nooit gehoord. Maar graag gedaan in ieder geval, als er meer belangstelling voor is, kan ik zo nu en dan weleens wat hier of elders op het forum posten.

Ik heb zelf 3 matgidsen gidsen liggen om de serie 1700 compleet te maken
- DD-AR
- DDM-1
- NS 1700

Maar deze wou ik niet pakken lagen onder op de stapel
Reputatie 3
Een foto uit de oude doos 🙂 1202 in Enschede :)

Ter informatie over het eerste bericht van dit topic. De foto's mogen door De NS gebruikt worden.

Voor forum leden.
Delen is toegestaan maar vraag wel om toestemming
Reputatie 3
Mag ik die foto dan ook zien?:P
Reputatie 3
nogmaals de foto's van de 1200 in enschede. Er is blijkbaar wat fout gegaan

Internet is vandaag heel erg traag Blijkt 😞
Reputatie 6
Badge
Leuke foto's met mooi nostalgisch materieel. Alleen je laatste foto is net iets te overbelicht. ;)

Ikzelf moet denken aan de NS1200-reünie van 12 november 2011:
http://www.treinenweb.nl/review/32/De-reunie-van-de-1200-serie-locomotieven.html
Reputatie 3
Bijzondere foto's! Intussen is er al geruime tijd niets leuks in Enschede geweest, en rijdt de 1202 ook niet meer echt. Was overigens zaterdag 24 mei 2014.
Reputatie 3
Aar je mag de foto er wel op zetten gelieve met bron vermelding
Reputatie 3
😃 NS Hispeed Amsterdam CS 🙂 Onder naam van IC Direct
Reputatie 3
Heb je de geamputeerde 186 007 ook nog gezien, of is deze foto niet van vandaag?
Reputatie 3
Heb je de geamputeerde 186 007 ook nog gezien, of is deze foto niet van vandaag? Nee helaas niet
Thijs, gebruik je al een platform zoals Instagram om je foto's te delen? Ikzelf gebruik Instagram als treinspotter_2000. Er zijn enorm veel treinspotters te vinden daar. Zeker de moeite waard om een keer een kijkje te nemen.
Reputatie 3
Thijs, gebruik je al een platform zoals Instagram om je foto's te delen? Ikzelf gebruik Instagram als treinspotter_2000. Er zijn enorm veel treinspotters te vinden daar. Zeker de moeite waard om een keer een kijkje te nemen.

Ik gebruik het wel 😉 daar heb ik een account voor de site gemaakt in het verleden

Waar ik ben voor sociaal contact
Instagram: https://www.instagram.com/ov_spotter/
Twitter: https://twitter.com/ovspotter
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCz6ebtqoimo5yKR52EeFblg
Facebook: https://www.facebook.com/openbaarvervoerspotter/
Flickr: https://www.flickr.com/photos/135229775@N04/
Site: ovspotter.jouwweb.nl
My Forum: http://ovspotter.actieforum.com/ Een Treinspotter Forum 🙂

Mijn privé account's geef ik gelieve niet vrij op site's 😉
Houd er rekening mee dat dat van de website is 😉
Reputatie 6
Badge
Thijs, gebruik je al een platform zoals Instagram om je foto's te delen? Ikzelf gebruik Instagram als treinspotter_2000. Er zijn enorm veel treinspotters te vinden daar. Zeker de moeite waard om een keer een kijkje te nemen.

Ik gebruik het wel 😉 daar heb ik een account voor de site gemaakt in het verleden

Waar ik ben voor sociaal contact
Instagram: https://www.instagram.com/ov_spotter/
Twitter: https://twitter.com/ovspotter
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCz6ebtqoimo5yKR52EeFblg
Facebook: https://www.facebook.com/openbaarvervoerspotter/
Flickr: https://www.flickr.com/photos/135229775@N04/
Site: ovspotter.jouwweb.nl
My Forum: http://ovspotter.actieforum.com/ Een Treinspotter Forum 🙂

Mijn privé account's geef ik gelieve niet vrij op site's 😉
Houd er rekening mee dat dat van de website is ;)

Je Twitter doet het hier helaas niet. Per ongeluk geblokkeerd soms? 🙂
Reputatie 6
Badge
Aar je mag de foto er wel op zetten gelieve met bron vermelding
Euh....? Had ik dat gevraagd dan? 😉
Reputatie 3
Even een random vraagje, maar waarom zet je eigenlijk de datum bij je foto's? Bij mijn eigen foto's zet ik dat zelf niet, omdat ik dat vrij storend vind staan.

Reageer