beantwoord

Functie-eisen conducteur brilsterkte -8

• 27 November 2020
  • 4 reacties
  • 473 Bekeken

Nu zat ik te denken mij aan te melden voor een interne opleiding voor conducteur bij de NS, maar heb ik een brilsterkte van -8.5. Met een bril- of lenzen haal ik een gezichtsscherpte van 100%, dus ik zie net zo goed of beter met een bril/lenzen dan veel mensen met een lagere sterkte. Mijn vraag is dus, of er een uitzondering gemaakt kan worden voor dit minuscule verschil, of zijn ze hier erg streng in bij de selectie? Wanneer iemand zou worden aangenomen met -7.5 en 1 jaar later -8.5 heeft zal deze persoon toch ook niet ontslagen worden?

icon

Beste antwoord door Slidestops 28 November 2020, 13:39

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Pff ik durf het niet te zeggen in hoeverre dat een strenge eis is. Ik kan me haast niet voorstellen dat het een probleem is, als je met hulpmiddelen maar 100% kan zien.

Je kunt altijd de vraag stellen aan werkenbijns.nl , contact informatie staat ook op die website en zij zullen het wel direct weten :)

Beste Pieter Langedijk en welkom bij de NS Community. 

Wat goed dat je je wilt aanmelden voor een interne opleiding voor Hoofd Conducteur bij oNS. Ik durf niet te zeggen hoe streng deze selectie is. Er zullen testen worden afgenomen, waaronder jouw zicht (want het is natuurlijk belangrijk dat je goed in de verte kunt kijken om veilig te vertrekken). Ik denk dat het in elk geval niet verkeerd is om te solliciteren en je motivatie te geven.

Misschien kunnen @Loes @Slidestops je meer vertellen over de selectie met betrekking tot het zicht. 

Ik denk niet dat als je met een bril of contactlenzen net zo goed kunt zien als iemand met goede ogen, dit een probleem zou moeten zijn voor een conducteur. 

Mocht het wel een probleem zijn, heb je overwogen/is het een optie voor je om je ogen te laten laseren? Met -8.5 zou dit in principe gewoon moeten kunnen en dan heb je daarna ogen die beter zijn dan de van de meeste andere mensen (ook conducteurs).

Heel veel succes ermee! :grinning:

Als tot -8 wordt geaccepteerd, dan lijkt mij die -0,5 niet echt relevant vanuit wetenschappelijk oogpunt en daarom verwaarloosbaar. Als ik een bril- of lenzen draag zie ik net zo goed als iemand zonder bril- of lenzen en nog beter dan iemand zonder bril- of lenzen maar met een lagere gezichtsscherpte, daar ik 100% haal. Laseren is een heuse investering en niet voor iedereen weggelegd, om maar niet te spreken over de mogelijke risico’s.

Ik denk niet dat als je met een bril of contactlenzen net zo goed kunt zien als iemand met goede ogen, dit een probleem zou moeten zijn voor een conducteur. 

Mocht het wel een probleem zijn, heb je overwogen/is het een optie voor je om je ogen te laten laseren? Met -8.5 zou dit in principe gewoon moeten kunnen en dan heb je daarna ogen die beter zijn dan de van de meeste andere mensen (ook conducteurs).

Heel veel succes ermee! :grinning:

Reageer