beantwoord

Geïnteresseerd in een functie bij Veiligheid en Service


Goedemiddag,

ik ben zeer geïnteresseerd in een functie bij veiligheid en service, en ben dan ook van plan een sollicitatie te doen op een vacature die momenteel openstaat. Nu heb ik al heel wat informatie kunnen vinden via de vacature zelf en ook hier op dit forum, maar ik had toch nog een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie mij van wat informatie voorzien.

-is het lastiger om vanuit een andere branche de overstap te maken naar deze functie? Heb wel ervaring met klantcontact en ook met de daarbij behorende uitdagingen en lastige situaties, maar niet als boa of hulpverlener

-maakt leeftijd veel uit in de procedure? Ik vind mezelf niet oud met midden 30, maar weet niet of de ns de voorkeur geeft aan “jongere” medewerkers

-wat zijn de fysieke eisen? Ik vind mezelf redelijk fit, maar ben geen overdreven sterk iemand. Wel prima conditie door sport, maar ben vanuit mezelf niet heel breed/gespierd. Wordt hier veel belang aan gehecht ivm mogelijke fysieke aanhoudingen/confrontaties? Overigens denk ik zelf dat ik mij mannetje wel kan staan, maar toch.

-je hebt uiteraard wisselende diensten, maar zit hier nog een soort van logica in. Of kan je bv een nachtdienst hebben en de volgende dag een avond dienst? Hoe zit het met rust? En ben je bv verplicht 1 weekend per maand vrij, worden feestdagen verdeeld?

-je hebt uiteraard je vakantie dagen, maar hoe zit het met overuren? Krijg je tijd voor tijd? Of ORT? Heb je extra dagen buiten je vakantie dagen?

-komt agressie veel voor en dan met name fysiek aangevallen worden? Schrikt mij niet af, maar niemand is blij als dit elke week is bv maar deëscalerend werken dat lijkt mij beter voor reizer en medewerkers

-en tot slot, als er ervarings deskundigen hier zijn, wat vind je leuk aan deze baan en wat vind je mindet leuk?

alvast dank voor de reacties
icon

Beste antwoord door Slidestops 17 mei 2019, 11:27

-is het lastiger om vanuit een andere branche de overstap te maken naar deze functie? Heb wel ervaring met klantcontact en ook met de daarbij behorende uitdagingen en lastige situaties, maar niet als boa of hulpverlener


Vanuit een andere branche de overstap maken is geen enkel probleem. Er lopen bij ons in de groep mensen die vanuit defensie komen, beveiliging, maar ook als pedagogisch medewerker of animatiemedewerker van een vakantiepark afkomen. Een basis van inderdaad klantcontact en ervaring met een scala een situaties is natuurlijk een pré. Verder zullen de andere vaardigheden in de opleiding aan bod komen. (BOA + hulpverlening). Je krijgt oa cursussen omgaan met agressie, klachtafhandeling, maar ook ingrijpen etc.


-maakt leeftijd veel uit in de procedure? Ik vind mezelf niet oud met midden 30, maar weet niet of de ns de voorkeur geeft aan “jongere” medewerkers


Nee dit maakt niets uit. De jongste is bij ons 24 en de oudste 63

-wat zijn de fysieke eisen? Ik vind mezelf redelijk fit, maar ben geen overdreven sterk iemand. Wel prima conditie door sport, maar ben vanuit mezelf niet heel breed/gespierd. Wordt hier veel belang aan gehecht ivm mogelijke fysieke aanhoudingen/confrontaties? Overigens denk ik zelf dat ik mij mannetje wel kan staan, maar toch.


Breed/gespierd is absoluut niet nodig. Vaak kun je op techniek veel meer bereiken als op brute kracht. Dit krijg je dan ook aangeleerd bij de trainingen van de geweldsbevoegdheid. (Die je met een examen bij de politieacademie moet afsluiten). Als je gewoon een goede conditie hebt, dan is het prima :)

-je hebt uiteraard wisselende diensten, maar zit hier nog een soort van logica in. Of kan je bv een nachtdienst hebben en de volgende dag een avond dienst? Hoe zit het met rust? En ben je bv verplicht 1 weekend per maand vrij, worden feestdagen verdeeld?


Afhankelijk van je standplaats heb je een rooster van een x aantal weken. Bij ons is dat rond de 20, je kunt dus voor 20 weken vooruit zien wat voor diensten je hebt. Er zitten een aantal vrij in te vullen diensten in, maar je rustdagen staan vast. Tussen iedere dienst moet minimaal 12 uur zitten, een weekend moet minimaal een x aantal uur duren (weet ik niet uit mijn hoofd). Het kan dus zijn dat je een vroege, dag en late dienst in een week hebt. Andersom zal kwa rusttijden een stuk moeilijker gaan.

Wat betreft nachtdiensten, je bent minimaal 1 dag voor je nachtdiensten vrij en 2 dagen erna. Je hebt er afhankelijk van standplaats, 3 of 4 aaneengesloten.

Je mag maximaal 2 weekenden achter elkaar werken. Afhankelijk van je standplaats, zal je in de praktijk ongeveer 2 weekenden per maand vrij zijn.

Feestdagen is ook weer per standplaats verschillend. Als ik naar mezelf kijk, wij hebben een rooster voor kerst en oud en nieuw. Pasen en pinksteren doen we niet regelen. Bij ons werk je per jaar óf 1 kerstdag, óf 1 dag op oud en nieuw. Binnen 4 jaar heb je dan alle dagen 1x gedaan.

-je hebt uiteraard je vakantie dagen, maar hoe zit het met overuren? Krijg je tijd voor tijd? Of ORT? Heb je extra dagen buiten je vakantie dagen?


Overuren is in principe tijd voor tijd. Je kunt nadat je je overuren hebt opgespaard een extra vrije dag nemen of wat vrije uren (stuk lastiger). Volgens mij kun je ze uiteindelijk ook uit laten betalen, maar dat heb ik nog nooit gedaan, dat is kwa belasting wat er afgaat niet rendabel vind ik. Verder krijg je uiteraard onregelmatigheidstoeslag. Je kunt extra dagen hebben buiten de vakantiedagen. Werk je bijvoorbeeld een extra dag, dan krijg je een rustdag terug. Werk je een feestdag, dan krijg je een rustdag terug. Met wat overuren erbij etc, kom je al een heel stuk verder. Afgelopen jaar ben ik 8 weken vrij geweest en ik had nog ruim uren over :)

-komt agressie veel voor en dan met name fysiek aangevallen worden? Schrikt mij niet af, maar niemand is blij als dit elke week is bv maar deëscalerend werken dat lijkt mij beter voor reizer en medewerkers


Agressie komt voor. Je moet er rekening mee houden dat buiten dat je zelf dingen kunt constateren, vaak wordt opgeroepen voor dingen die een collega (conducteur) niet meer kan oplossen. Dit kunnen vervelende situaties zijn. Het fysiek aangevallen worden valt reuze mee. Vaak is het verbaal. Ik zit denk ik op een gemiddelde van 1 aanhouding met geweld per 2 maanden, maar ik heb nog nooit "klappen gehad" of ben nog nooit gewond geraakt (even afkloppen ;)). De-escalerend werken is inderdaad een must. Daarmee kun je veel oplossen. Maar helaas zijn er sommige "figuren" waar niets meer bij helpt. In dat geval ga je richting je BOA en geweldsbevoegdheden, wat ook onderdeel is van je werk.


-en tot slot, als er ervarings deskundigen hier zijn, wat vind je leuk aan deze baan en wat vind je mindet leuk?


Wat ontzettend leuk is aan dit werk, is de veelzijdigheid en vrijheid. Je bepaalt in principe zelf hoe je een dienst indeelt. Je hebt wel richtlijnen (flex dienst of backup, Flex = op de treinen mee controleren, backup = statisch op station). Maar verder is het vrij in te delen hoe je dat doet, wanneer je wat doet etc. Geen enkele dag is hetzelfde. Je ontmoet veel mensen, ziet veel leuke dingen en gekke dingen, maakt met je collega's veel mee. Je loopt overigens altijd met minimaal 2, dus je bent nooit alleen.

Minder leuke dingen dat is uiteraard agressie en aanrijdingen. Bij onze functie hoort ook evacueren van calamiteitentreinen, dus het kan zijn dat je naar een aanrijding moet en dingen ziet die geen enkel mens graag ziet.




Ik hoop dat je zo voldoende antwoorden hebt, anders hoor ik het wel 🙂

Bekijk origineel

10 reacties

Hallo ChrisG en welko bij onze community,

Ik kan je vragen helaas niet beantwoorden, maar ik verwacht dat er wel iemand met een antwoord zal komen. Ik wens je alvast veel succes met de solicitatie.
Badge
Gelukkig hebben we een ervaringsdeskundige, @Slidestops die vast antwoord kan geven op de meeste vragen.
Daar is Slidestops inderdaad de juiste persoon voor.
Reputatie 7
Ik heb meegelezen, zit nu in de trein en kom vandaag niet meer achter mijn pc, telefoontje typt niet zo lekker, dus ik geef morgen een uitgebreide reactie :)

Het is al laat, dus mocht ik het vergeten, stuur me gerust een reminder via een priveberichtje haha 😉
Bedankt alvast voor de reacties!

en @slidestops ik ben benieuwd naar je reactie
Reputatie 7

-is het lastiger om vanuit een andere branche de overstap te maken naar deze functie? Heb wel ervaring met klantcontact en ook met de daarbij behorende uitdagingen en lastige situaties, maar niet als boa of hulpverlener


Vanuit een andere branche de overstap maken is geen enkel probleem. Er lopen bij ons in de groep mensen die vanuit defensie komen, beveiliging, maar ook als pedagogisch medewerker of animatiemedewerker van een vakantiepark afkomen. Een basis van inderdaad klantcontact en ervaring met een scala een situaties is natuurlijk een pré. Verder zullen de andere vaardigheden in de opleiding aan bod komen. (BOA + hulpverlening). Je krijgt oa cursussen omgaan met agressie, klachtafhandeling, maar ook ingrijpen etc.


-maakt leeftijd veel uit in de procedure? Ik vind mezelf niet oud met midden 30, maar weet niet of de ns de voorkeur geeft aan “jongere” medewerkers


Nee dit maakt niets uit. De jongste is bij ons 24 en de oudste 63

-wat zijn de fysieke eisen? Ik vind mezelf redelijk fit, maar ben geen overdreven sterk iemand. Wel prima conditie door sport, maar ben vanuit mezelf niet heel breed/gespierd. Wordt hier veel belang aan gehecht ivm mogelijke fysieke aanhoudingen/confrontaties? Overigens denk ik zelf dat ik mij mannetje wel kan staan, maar toch.


Breed/gespierd is absoluut niet nodig. Vaak kun je op techniek veel meer bereiken als op brute kracht. Dit krijg je dan ook aangeleerd bij de trainingen van de geweldsbevoegdheid. (Die je met een examen bij de politieacademie moet afsluiten). Als je gewoon een goede conditie hebt, dan is het prima :)

-je hebt uiteraard wisselende diensten, maar zit hier nog een soort van logica in. Of kan je bv een nachtdienst hebben en de volgende dag een avond dienst? Hoe zit het met rust? En ben je bv verplicht 1 weekend per maand vrij, worden feestdagen verdeeld?


Afhankelijk van je standplaats heb je een rooster van een x aantal weken. Bij ons is dat rond de 20, je kunt dus voor 20 weken vooruit zien wat voor diensten je hebt. Er zitten een aantal vrij in te vullen diensten in, maar je rustdagen staan vast. Tussen iedere dienst moet minimaal 12 uur zitten, een weekend moet minimaal een x aantal uur duren (weet ik niet uit mijn hoofd). Het kan dus zijn dat je een vroege, dag en late dienst in een week hebt. Andersom zal kwa rusttijden een stuk moeilijker gaan.

Wat betreft nachtdiensten, je bent minimaal 1 dag voor je nachtdiensten vrij en 2 dagen erna. Je hebt er afhankelijk van standplaats, 3 of 4 aaneengesloten.

Je mag maximaal 2 weekenden achter elkaar werken. Afhankelijk van je standplaats, zal je in de praktijk ongeveer 2 weekenden per maand vrij zijn.

Feestdagen is ook weer per standplaats verschillend. Als ik naar mezelf kijk, wij hebben een rooster voor kerst en oud en nieuw. Pasen en pinksteren doen we niet regelen. Bij ons werk je per jaar óf 1 kerstdag, óf 1 dag op oud en nieuw. Binnen 4 jaar heb je dan alle dagen 1x gedaan.

-je hebt uiteraard je vakantie dagen, maar hoe zit het met overuren? Krijg je tijd voor tijd? Of ORT? Heb je extra dagen buiten je vakantie dagen?


Overuren is in principe tijd voor tijd. Je kunt nadat je je overuren hebt opgespaard een extra vrije dag nemen of wat vrije uren (stuk lastiger). Volgens mij kun je ze uiteindelijk ook uit laten betalen, maar dat heb ik nog nooit gedaan, dat is kwa belasting wat er afgaat niet rendabel vind ik. Verder krijg je uiteraard onregelmatigheidstoeslag. Je kunt extra dagen hebben buiten de vakantiedagen. Werk je bijvoorbeeld een extra dag, dan krijg je een rustdag terug. Werk je een feestdag, dan krijg je een rustdag terug. Met wat overuren erbij etc, kom je al een heel stuk verder. Afgelopen jaar ben ik 8 weken vrij geweest en ik had nog ruim uren over :)

-komt agressie veel voor en dan met name fysiek aangevallen worden? Schrikt mij niet af, maar niemand is blij als dit elke week is bv maar deëscalerend werken dat lijkt mij beter voor reizer en medewerkers


Agressie komt voor. Je moet er rekening mee houden dat buiten dat je zelf dingen kunt constateren, vaak wordt opgeroepen voor dingen die een collega (conducteur) niet meer kan oplossen. Dit kunnen vervelende situaties zijn. Het fysiek aangevallen worden valt reuze mee. Vaak is het verbaal. Ik zit denk ik op een gemiddelde van 1 aanhouding met geweld per 2 maanden, maar ik heb nog nooit "klappen gehad" of ben nog nooit gewond geraakt (even afkloppen ;)). De-escalerend werken is inderdaad een must. Daarmee kun je veel oplossen. Maar helaas zijn er sommige "figuren" waar niets meer bij helpt. In dat geval ga je richting je BOA en geweldsbevoegdheden, wat ook onderdeel is van je werk.


-en tot slot, als er ervarings deskundigen hier zijn, wat vind je leuk aan deze baan en wat vind je mindet leuk?


Wat ontzettend leuk is aan dit werk, is de veelzijdigheid en vrijheid. Je bepaalt in principe zelf hoe je een dienst indeelt. Je hebt wel richtlijnen (flex dienst of backup, Flex = op de treinen mee controleren, backup = statisch op station). Maar verder is het vrij in te delen hoe je dat doet, wanneer je wat doet etc. Geen enkele dag is hetzelfde. Je ontmoet veel mensen, ziet veel leuke dingen en gekke dingen, maakt met je collega's veel mee. Je loopt overigens altijd met minimaal 2, dus je bent nooit alleen.

Minder leuke dingen dat is uiteraard agressie en aanrijdingen. Bij onze functie hoort ook evacueren van calamiteitentreinen, dus het kan zijn dat je naar een aanrijding moet en dingen ziet die geen enkel mens graag ziet.




Ik hoop dat je zo voldoende antwoorden hebt, anders hoor ik het wel 🙂
@Slidestops super bedankt voor je antwoorden, fijn ervaringen te horen van iemand die er werkzaam is.

het komt op mij heel positief over en heeft eigenlijk alles in zich wat ik leuk vind. In het verleden heb ik in een branche gewerkt met veel klantcontact en wisselende tijden/onregelmatig. Ik heb een paar jaar geleden een overstap gemaakt naar een andere functie en zit nu veel op kantoor, en weinig contact met mensen. Ik merk dat ik de vrijheid en het onregelmatige mis en het contact met diverse soorten mensen.

dit werk spreekt mij dus zeer aan en jouw antwoorden bevestigen dit eigenlijk. Ben alleen geen nachtdiensten gewend maar dat moet geen problemen gaan opleveren.Ik ga dan ook zeker een poging wagen.

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie
Reputatie 7
Geen probleem hoor!

Nachtdiensten vallen op zich wel mee. Persoonlijk vind ik ze geweldig en draai ik er regelmatig extra. In mijn rooster heb ik 2x per 20 weken een blok nachtdiensten.
blok 1: Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. Blok 2: Vrijdag, zaterdag, zondag.

Blok 1: Za vrij, Zo vrij, Ma t/m Donderdag nacht, Vr uitslaapdag (vrij), Za vrij, Zo vrij.
Blok 2: Ma laat, Di laat, Wo vrij, Do vrij, Vr t/m Zondag nacht, Ma uitslaapdag (vrij), Di vrij

Diensten lopen van 23.00 tot 07.00 🙂. Zoals je ziet zit er genoeg vrij omheen zodat je de kans krijgt goed te rusten. Verder is het relaxed werken en uiteraard financieel gunstig.


Succes met je sollicitatie, mocht je nog wat willen weten, dan hoor ik het wel!
@Slidestops ik zal vast nog wel wat vragen hebben de komende periode, super dat je zo hulpvaardig bent.

de nachtdiensten maak ik me ook geen zorgen over, zeker niet als het zo geregeld is. Het lijkt mij juist ook een van de leukere momenten.

het lijkt mij een geweldig beroep. Hoe ben jij hier in terechtgekomen? Had je al een achtergrond in de hulpverlening?
Reputatie 7
Ik ben als conducteur bij NS begonnen. Ik ben er via mijn buurman van toen terecht gekomen (conducteur geweest en nu machinist). Voor de NS werkte ik ergens wat niet veel met dit vak te maken heeft. Behalve het klantcontact/klachtafhandeling :)

Ik ben dus intern naar V&S verhuisd

Reageer