beantwoord

Gelijkstroom of wisselstroom?

  • 16 september 2019
  • 4 reacties
  • 193 Bekeken

Reputatie 2
Waarom maakt het Nederlandse spoornet gebruik van gelijkstroom?
icon

Beste antwoord door Slidestops 16 september 2019, 05:19

Destijds heeft men gekozen voor 1500 volt gelijkspanning omdat de techniek van het gelijkrichten niet zover was gevorderd. Door het ontbreken van geschikte isolatiematerialen was het moeilijker om motoren met een hogere spanning dan 675 / 750 volt in te bouwen (twee motoren werden in serie geschakeld) vanwege de toename van gewicht en formaat in een draaistel. Nadeel van deze lage spanning is dat er grote stromen afgenomen worden, wat weer als gevolg heeft dat het spanningsverlies fors op kan lopen. Er zijn veel voedingsstations (om de 4 tot 15 kilometer) en een dubbele bovenleidingdraad nodig om dat enigszins tegen te gaan. Als de stroomsterkte te hoog wordt door zware optrekkende treinen binnen dezelfde spanningssectie, kan de spanning inzakken. Als de stroomsterkte boven de 4 kA (kiloampère) uitkomt (bij 1800 volt betekent dat een vermogen van meer dan 7200 kW), wordt de stroom in het onderstation uitgeschakeld om overbelasting te voorkomen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomvoorziening_van_spoorwegen#Gelijkspanning
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Destijds heeft men gekozen voor 1500 volt gelijkspanning omdat de techniek van het gelijkrichten niet zover was gevorderd. Door het ontbreken van geschikte isolatiematerialen was het moeilijker om motoren met een hogere spanning dan 675 / 750 volt in te bouwen (twee motoren werden in serie geschakeld) vanwege de toename van gewicht en formaat in een draaistel. Nadeel van deze lage spanning is dat er grote stromen afgenomen worden, wat weer als gevolg heeft dat het spanningsverlies fors op kan lopen. Er zijn veel voedingsstations (om de 4 tot 15 kilometer) en een dubbele bovenleidingdraad nodig om dat enigszins tegen te gaan. Als de stroomsterkte te hoog wordt door zware optrekkende treinen binnen dezelfde spanningssectie, kan de spanning inzakken. Als de stroomsterkte boven de 4 kA (kiloampère) uitkomt (bij 1800 volt betekent dat een vermogen van meer dan 7200 kW), wordt de stroom in het onderstation uitgeschakeld om overbelasting te voorkomen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomvoorziening_van_spoorwegen#Gelijkspanning
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik nooit snap: de Japanse spoorwegen gebruiken ook 1500V gelijkstroom en kunnen daarmee zonder probleem om de 3 minuten rijden. Zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom (om een bekende trainer te citeren)?
Reputatie 7
Badge
Wat ik nooit snap: de Japanse spoorwegen gebruiken ook 1500V gelijkstroom en kunnen daarmee zonder probleem om de 3 minuten rijden. Zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom (om een bekende trainer te citeren)?
Meer onderstations? Ik heb geen idee. Wat ik wél weet is dat ik hier in Nederland geregeld de bovenleidingspanning zie zakken als ik met 10 bakken DDZ aan het optrekken ben en dan geef ik nog niet eens maximaal tractie.

Van mij mag alles naar minimaal 3kV toe.
Badge
Wat ik nooit snap: de Japanse spoorwegen gebruiken ook 1500V gelijkstroom en kunnen daarmee zonder probleem om de 3 minuten rijden. Zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom (om een bekende trainer te citeren)?
Dat heeft gewoon te maken met het beschikbare amperage. En met heel veel extra onderstations of extra dikke kabels kan je in Nederland ook meer capaciteit krijgen qua stroom. Zie ook het lijntje Haarlem naar Zandvoort waar dit nu wordt aangepast.

Reageer