beantwoord

Geluidoverlast

• 6 October 2021
  • 8 reacties
  • 142 Bekeken

De Spaarnebrug is een ijzeren ophaalbrug (over het Spaarne) vlak voor het station van Haarlem (komende vanuit Amsterdam). Het is een van de drukste spoortrajecten van Nederland. De treinen rijden met een te hoge snelheid over debrug die daardoor zeer hard en onaangenaam resoneerd. Ik woon naast dit spoor, het is niet te harden met elke 5 minuten een trein. Kunnen machinisten geen instructie krijgen om vóór de brug te remmen wanneer zij Haarlem in of uit rijden, zodat ze langzamer over de brug rijden? Kan prorail die brug niet isoleren of akoestisch dempen? ik hoor het graag 

icon

Beste antwoord door Julian 6 October 2021, 17:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De Spaarnebrug is een ijzeren ophaalbrug (over het Spaarne) vlak voor het station van Haarlem (komende vanuit Amsterdam). Het is een van de drukste spoortrajecten van Nederland. De treinen rijden met een te hoge snelheid over debrug die daardoor zeer hard en onaangenaam resoneerd. Ik woon naast dit spoor, het is niet te harden met elke 5 minuten een trein. Kunnen machinisten geen instructie krijgen om vóór de brug te remmen wanneer zij Haarlem in of uit rijden, zodat ze langzamer over de brug rijden? Kan prorail die brug niet isoleren of akoestisch dempen? ik hoor het graag 

Tja, treinen kunnen natuurlijk niet voor ieder slootje gaan afremmen dan duurt een reis van Amsterdam naar Rotterdam straks twee uur. Daarnaast vraag ik me af of u dit niet had kunnen bedenken voor u er ging wonen? 

Reputatie 3

Tot voor kort reed ik hier dagelijks over heen. Ik vermoed dat meneer in één van die nieuwe appartementen woont die vlakbij de brug zijn gebouwd. Trienen rijden op dat moment echt niet op topsnelheid zowel niet als ze richting Haarlem of richting Amsterdam gaan. Denk niet dat dit aangepast gaat worden. Klinkt een beetje hetzelfde als mensen die naar Hoofddorp verhuizen en dan opmerkingen gaan maken over Schiphol. Woon zelf overigens dichtbij Tata Steel.

Zijn er voor nieuwbouwappartementen geen geluidsnormen waaraan voldaan moet worden? Als het geluid niet te harden is, lijkt me dat die normen niet gehaald worden. Misschien contact opnemen met de aannemer?

En het lijkt me ook niet onredelijk als ProRail eens meet wat het geluidsniveau is en - als dat aan de hoge kant is - kijkt of er een niet al te dure oplossing is hiervoor. Voor Schiphol worden ook maatregelen genomen tegen geluidsoverlast.

Langzamer rijden dupeert dagelijks tienduizenden mensen, dus dat is geen mogelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Zijn er voor nieuwbouwappartementen geen geluidsnormen waaraan voldaan moet worden? Als het geluid niet te harden is, lijkt me dat die normen niet gehaald worden..

Ja die zijn er, maar of geluid wel/niet te harden is zeer persoonlijk. De een haalt zijn schouders op, de ander vindt het vreselijk. Het is als de haan die vroeger om zes uur kraaide in het boerendorp, 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft altijd een goed idee om eerst te kijken en zeker ook te luisteren voordat je een nieuwe woning gaat kopen of huren. Die spoorbrug ligt er al meer dan een eeuw.

Het doet mij denken aan vroegere tijden toen mensen naar een boerendorp verhuisden en dan gingen klagen dat op zondagochtend de melkbussen werden opgehaald.

Reputatie 7
Badge

Als treinen nóg langzamer over die brug zouden rijden, zou je juist nog meer herrie ervaren omdat ze er langer over doen om die brug over te komen.

Over de brug wordt er maximaal 60 km/u gereden en meestal is het minder dan dat (rond de 40 km/u, omdat treinen nog aan het optrekken zijn of juist aan het afremmen).  Langzamer dan dat gaat het sowieso niet worden.

Dat echter gezegd hebbende: geluidsoverlast is nooit prettig. De eerste stap lijkt mij om dit aan te kaarten bij ProRail, met eventuele vervolgstappen via de inspectie Leefomgeving en Transport indien je denkt dat de geluidsplafonds overschreden worden en/of de gemeente.

Zie ook de informatiepagina van ProRail over geluid langs het spoor: https://www.prorail.nl/wonen/geluid

En meer informatie over het indienen van klachten over geluidsoverlast: https://www.prorail.nl/veelgestelde-vragen/ik-heb-een-vraag-of-klacht-over-geluid-waar-kan-ik-terecht

Reputatie 6
Badge +1

ALS deze willem inderdaad in zo´n gloednieuw apprtmt woont, dan is er en VVE=verenging van eigenaren die waarschijnlijk eerder aangewezen is om gezamenlijk op te treden. Als dan blijkt dat hij de enige is met deze klachten dan zal hij helaas niet erg veel kans maken op grote maatregelen

Reageer