beantwoord

geluidsoverlast stilstaande dubbeldekker

Reputatie 1

Hallo, wij wonen langs het spoor in Hengelo (Ov), aan de Parallelweg naast de Lidl. Sinds enkele maanden staan er met regelmaat dubbeldekkers op het spoor voor ons huis geparkeerd die 24 uur per dag een zeer irritante ruis- en zoemtoon produceren. Ik heb me laten vertellen dat dit de verwarming is.

Wij worden gek van dit geluid en slapen er slecht door. We worden door Prorail en NS van het kastje naar de muur gestuurd. Iedere medewerker die we spreken “zet de melding door”. En er gebeurt vervolgens niets. 

Terwijl de oplossing zo eenvoudig is. Iemand (ik neem aan een machinist) moet even naar die trein toe gaan en de verwarming uitzetten. Ik hoop langs deze weg deze persoon te vinden… ??

icon

Beste antwoord door tonum 14 april 2021, 21:14

Dag allen,

Hier een update m.b.t. bovenstaand issue.

Gisteren ontving ik onderstaand bericht van Prorail. Het probleem lijkt nu echt te zijn opgelost.

Wij zijn erg blij! Nogmaals dank voor jullie betrokkenheid!

Enige tijd geleden heeft u contact opgenomen met ProRail, vanwege geluidhinder stilstaande intercitytrein ter hoogte van Parallelweg SS 84 in Hengelo. Zoals afgesproken ben ik voor u nagegaan of wij iets voor u kunnen doen.
Onze accountmanager heeft navraag gedaan bij NS die de bewuste overlast gevende treinen opstelt. De reactie van NS staat hieronder.
Zij constateren dat het type DDZ trein hier de overlast veroorzaakt.
Er is opdracht gegeven door de Manager Techniek om de treinen in parkeerstand te zetten zodat ze minder (lang) geluid maken.
Ik vertrouw erop dat de hinder nu al minder is. Als u nog vragen of opmerkingen hebt, dan hoor ik het graag.

Bekijk origineel

14 reacties

Hallo tonum en welkom bij de NS Community,

Dat is wel heel erg vervelend. Ik ga mijn best voor je doen! Zou je mij ook een privébericht willen sturen? Dit kan door op mijn naam te klikken en verstuur privébericht te selecteren. Ik ontvang dan graag jouw voorletter(s), achternaam, geboortedatum en e-mailadres. Hopelijk kan ik achterhalen of de melding correct is doorgezet en of er iets mee wordt gedaan.

Badge

Een trein zal altijd iets geluid maken ook als deze geparkeerd staat, de luchtdruk van een trein moet namelijk op peil blijven en hiervoor slaat geregeld een compressor aan omdat er altijd iets lekkage in dit soort systemen zitten.

Daarnaast wordt de trein onder spanning gehouden en werkt er een omzetter om de batterijen van de trein te laden, ook dit is noodzakelijk.

Helaas is het van afstand lastig te bepalen wat voor geluid het nu is, de verwarming staat als de trein langdurig is weggezet niet aan dus de verwarming zal het normaal niet zijn.

Reputatie 1

@Erryt NS , ook langs deze weg veel dank voor je inspanningen!

@Jeroen, dank voor de uitleg! Ik voeg een link naar een korte filmopname bij waarop het geluid te horen is. Wat wij binnen horen is met name de zoemtoon. Deze is zeer irritant. Is dit een compressor? De trein produceert dit geluid 24 uur per dag…

Link verwijderd

Reputatie 6
Badge

Op het filmpje hoor en zie ik jonge meisjes die plezier maken en een dansje doen. Volgens mij is dit het verkeerde filmpje. 😉

Reputatie 1

Oeps, dank @Aar , hier de correcte link:

https://www.dropbox.com/s/pku9mapx3kju714/IMG_7820.MOV?dl=0

Badge

Compressor draait niet volcontinu bij de DDZ, mogelijk is het een draaiende omzetter op de trein die dit geluid maakt.  Maar zoals gezegd kan die niet uitgezet worden.

Misschien als tip om zachtjes wat muziek aan te zetten op de slaapkamer zodat de zoemtoon niet meer opvalt

Reputatie 1

@Jeroen  Het vreemde is dat vorige week de trein er ook stond en stil was. Dat kan dus wel… 

Leuke tip overigens, maar muziek ‘s nachts is echt geen optie... 
Het blijft voor mij überhaupt een raadsel waarom deze trein hier moet staan. Het is geen rangeerterrein. Het is ook voorheen niet als zodanig gebruikt.

Badge

Ik kom zelf niet vaak in Hengelo maar als ik naar de spoorkaarten kijk en in Google met een satteliet beeld  zie ik toch duidelijk dat er opstelsporen zijn gesitueerd en daar worden ze nu ook voor gebruikt.  Op de satteliet beelden is ook nog te zien dat er op dat moment diesel treinstellen opgesteld staan.

Ik kan niet oordelen of het vorige week dezelfde treinstellen waren, we hebben namelijk meerdere types dubbeldekkers en het geluid verschilt per type.

Reputatie 1

Dank voor je reacties @Jeroen , heel fijn dat je meedenkt en “inside” informatie geeft waar ik iets mee kan! 
Het kan heel goed zijn dat er eerder wel eens treinen hebben gestaan op deze opstelsporen, maar die stonden dan denk ik iets meer richting station. Wij hebben in de 25 jaar dat we hier wonen in ieder geval nooit eerder deze geluidsoverlast ervaren, die echt anders is dan het geluid van piepende wielen in bochten en spoorwerkzaamheden-zaken waar je je overheen kunt zetten.
Het zou fijn zijn als we zouden weten waarom en hoe lang deze treinen hier blijven staan, en als het even kan een uitleg zouden krijgen waarom ze er de ene week in stilte staan en de andere week met dit continue lawaai..

Begin december zijn deze treinen van het type DDZ uit de dienstregeling genomen na klachten van personeel en reizigers over trillingen op hoge snelheid. Momenteel wordt er onderzocht wat de oorzaak is en hoe het verholpen kan worden, dus zolang dat onderzoek en de maatregelen nog niet voltooid zijn blijven de treinen daar nog staan vrees ik.

Echter, zoals Jeroen al opmerkt, zouden de treinen niet zoveel geluid mogen maken. Op dit moment worden de treinen om de zoveel dagen gecontroleerd en maken ze ook conditieritten op lagere snelheden (voor lange tijd stilstaan is voor treinen erg slecht). Dat zou ook kunnen verklaren waarom je sommige weken het geluid wel hoort en andere weken niet: de treinen worden dan wellicht omgewisseld voor andere treinen die het geluid niet maken. Waar het geluid vandaan komt durf ik op basis van de video niet met zekerheid te zeggen, daarvoor zou ik bij die treinen zelf moeten kijken. Aangezien het continu is, is de compressor zo ongeveer wel uitgesloten, die zal slechts eens in de zoveel tijd draaien om de luchtdruk op peil te houden.

Helaas kom ik net als Jeroen ook zelf niet al te vaak in Hengelo en als ik er kom dan is het meestal op doorreis met de intercity naar Enschede, dus ik vrees dat ik zelf hier ook weinig in kan betekenen. Ik hoop dat Erryt een andere ingang kan vinden zodat er ter plaatse gecontroleerd kan worden waar het geluid vandaan komt.

Dat er eerder geen overlast was kan kloppen: de afgelopen jaren hebben er vooral oude dieseltreinen gestaan en omdat die niet meer door NS gebruikt werden was het niet noodzakelijk om deze 'aan' te laten staan. Met de DDZ dubbeldekkers is dat helaas wel het geval omdat deze in de (nabije?) toekomst gewoon weer ingezet moeten gaan worden in de dienstregeling. Het zal dus zeker niet permanent zijn dat deze treinen hier op deze manier blijven staan.

Reputatie 1

Dag @Julian, veel dank voor deze uitgebreide reactie! Dit is het soort antwoord waar ik al die tijd naar zocht. 
Heel goed te weten allemaal. Dit biedt perspectief.

Hopelijk kan er na volgende ritjes wat geschoven worden in de plaatsing van de treinen zodat de stille vooraan komen te staan… Voor nu wacht ik idd Erryts verdere onderzoek naar de bron van het geluid af. 

Nogmaals dank!

Reputatie 1

Hier een update. Ondanks alle geweldige betrokkenheid en info van iedereen en de inspanningen van @Erryt NS in het bijzonder, is ons probleem helaas nog niet opgelost. De trein staat, met inderdaad af en toe een onderbreking als hij even de “benen gaat strekken”, nog steeds 24 uur per dag voor onze deur te zoemen. 

Ik ga nu wederom contact opnemen met de gemeente, d.w.z. met de OmgevingsDienst Twente, om langs die weg een oplossing te zoeken. 

Ik wil graag nog zeggen dat jullie betrokkenheid en de achtergrond info die jullie gaven, de situatie echt draaglijker heeft gemaakt. Het is toch anders als je begrijpt wat er aan de hand is. In deze voor iedereen moeilijke tijd is het fantastisch als we op deze manier naar elkaar kunnen uitreiken. 

Reputatie 1

Dag allen,

Hier een update m.b.t. bovenstaand issue.

Gisteren ontving ik onderstaand bericht van Prorail. Het probleem lijkt nu echt te zijn opgelost.

Wij zijn erg blij! Nogmaals dank voor jullie betrokkenheid!

Enige tijd geleden heeft u contact opgenomen met ProRail, vanwege geluidhinder stilstaande intercitytrein ter hoogte van Parallelweg SS 84 in Hengelo. Zoals afgesproken ben ik voor u nagegaan of wij iets voor u kunnen doen.
Onze accountmanager heeft navraag gedaan bij NS die de bewuste overlast gevende treinen opstelt. De reactie van NS staat hieronder.
Zij constateren dat het type DDZ trein hier de overlast veroorzaakt.
Er is opdracht gegeven door de Manager Techniek om de treinen in parkeerstand te zetten zodat ze minder (lang) geluid maken.
Ik vertrouw erop dat de hinder nu al minder is. Als u nog vragen of opmerkingen hebt, dan hoor ik het graag.

Badge +3

Als een moderator dit leest mag die het ‘gemarkeerde antwoord’ bij deze aanpassen naar je laatste reactie. Eind goed, en de aanhouder wint. :sweat_smile:

Reageer