vraag

Genderneutraal PWS

• 14 november 2019
  • 9 reacties
  • 188 Bekeken

Hoi NS! ik doe mijn afstudeeropdracht (profielwerkstuk) voor de havo over gender neutraliteit binnen jullie bedrijf en ik heb een aantal vraagjes die ik graag zou willen stellen. Op welke manier kan ik hiervoor het beste contact met jullie opnemen? of moet ik misschien zelfs mijn vragen hier stellen, kan ik dan antwoord verwachten van iemand die hier ook echt wat van af weet? De chat met één van jullie medewerkers stuurde me hierheen en omdat ik bang ben dat het zou verdwijnen in de vele reacties in één van de andere topics heb ik even een nieuw topic aangemaakt!

Groetjes,

Britt Hogerheide

9 reacties

Hoi Britthog, welkom op onze NS Community! 

Wat interessant dat je gelijk aan ons denkt. Ik ben heel nieuwsgierig naar je vragen. Stuur je mij even een privébericht met hierin de vragen die je hebt? Dan denk ik graag met je mee of ik hierin iets voor je kan betekenen. 

Badge +3

Je vragen mag je gewoon hier stellen, hoef je niet via privéberichten te doen.

Of vind natuurlijk zelf al de nodige discussies/antwoorden door bijv. te zoeken op ‘beste reizigers’

Hier een update van mijn kant, maar helaas eentje zonder succes. Ik heb helaas nog niks terug vernomen, waardoor ik je helaas nog niet verder kan helpen. Ik hou het voor je in de gaten en kom zo spoedig mogelijk weer met een update. 

Helaas is er nog steeds geen update, maar zit ik er nog steeds bovenop! Ik raad je ook nog steeds aan om je vragen hier op de community te stellen. Misschien dat de leden hier op de community je verder kunnen helpen. 

Hierbij gooi ik ook even mijn vragen in deze topic!

het doel van mijn onderzoek is om uiteindelijk een financieel plaatje op de kunnen stellen voor aanpassingen die moeten worden gemaakt binnen de NS als genderneutraliteit binnen Nederland integraal wordt doorgevoerd.
Om dat te kunnen doen moet ik natuurlijk eerst weten wat er al wordt gedaan voor genderneutraliteit binnen de NS en wat er nog aan gedaan kan worden.
Ik heb zelf al redelijk wat literair onderzoek gedaan en ik heb gevonden dat Vanaf 10 december 2017 omroepen op stations en in de treinen allemaal gender neutraal zijn, dat sinds 2018 geen genderaanduidingen meer zijn te vinden op de OV-chipkaarten en dat de toiletten in de treinen gender neutraal zijn.

Hierbij de volgende vragen:
1. Zijn er nog gender neutrale voorzieningen binnen de NS die missen in het rijtje?
2. Wat kan er nog worden aangepast binnen de NS rondom gender neutraliteit?
3. Kunt u een beeld geven van het financiële kaartje dat dat aan deze extra aanpassingen zal hangen?

Als iemand mij hierbij verder kan helpen hoor ik het graag!

Reputatie 7
Badge

Dacht eerlijk gezegd dat die rage al weer voorbij was. Gisteren in de trein werd er nog keurig "dames en heren" omgeroepen.

Gelukkig dacht ik 😀

Reputatie 7
Badge +3

Vorige week in de ICD ook "dames en heren" en "ladies and gentlemen".

Reputatie 7
Badge +3

NS was haar tijd blijkbaar ver vooruit, toiletten in treinen waren altijd al “genderneutraal”.  

Misschien een idee om de mannelijke machinisten en conducteurs ook te laten kiezen tussen een lange broek en een rok. Zal je vast goed staan @Jeroen  :rofl:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2271626/conducteur-knipt-uit-protest-in-rokje

https://www.trouw.nl/nieuws/zwetend-zweeds-treinpersoneel-in-rokje~b90a2f45/

Dacht eerlijk gezegd dat die rage al weer voorbij was. Gisteren in de trein werd er nog keurig "dames en heren" omgeroepen.

Vorige week in de ICD ook "dames en heren" en "ladies and gentlemen".

Wanneer de omroep handmatig wordt gedaan door treinpersoneel is ervoor gekozen om hunzelf de keuze te laten maken of er ‘beste reizigers’ of ‘dames en heren’ omgeroepen wordt. Geautomatiseerde omroepen en omroepen op de stations zijn allen aangepast naar ‘beste reiziger’. Vandaar dat je in de trein geregeld de oude variant nog tegenkomt inderdaad.

Reageer