beantwoord

Goederentreinen frequentie Utrecht-Amersfoort

  • 23 juni 2019
  • 18 reacties
  • 728 Bekeken

Ik woon sinds 2 jaar in Bilthoven op korte afstand van het spoortraject Utrecht Amersfoort. Ik heb het idee dat er het laatste half jaar veel meer goederentreinen voorbij komen. Waar kan ik vinden welke treinen zijn langsgereden ? Ik zag in een topic van een jaar geleden een excel bestand voorbij komen met per dag het aantal treinen dat station Duiven gepasseerd hebben. Ik zou willen onderzoeken wat er de afgelopen 2 jaar is langsgereden en of dit strookt met mijn beleving.
icon

Beste antwoord door Laura NS 25 juni 2019, 14:45

De link naar dat topic kan ik zo gauw niet vinden, maar ik denk dat je bij ProRail moet zijn, of DB Cargo (of andere goederenvervoerders).
Hoi, DavidG. Wat Robert B denkt klopt, inderdaad! Je dient hiervoor contact op te nemen met ProRail. Ik hoop dat je daar een bevredigend antwoord kan vinden! Ik ben ook benieuwd wat voor antwoorden je in de taxi krijgt, Robert B!
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
Ik moest aan dit topic denken, daar was iets mis met een wissel of zo..
Reputatie 7
Badge
Bijgevoegd de eerste metingen: Wat ik hieruit concludeer is dat er 's nachts geen intercities langs Bilthoven zijn gekomen 🙂 en dat er rond minuut 25 en 55 en in mindere mate rond minuut 5 en 35 – elke lijn is een half uur – toch wel te zien is dat er overdag telkens regelmatig een intercity langskomt.

Interresant, maar dit was ook in de reisplanner te zien 😀😀
Bijgevoegd de eerste metingen: Wat ik hieruit concludeer is dat er 's nachts geen intercities langs Bilthoven zijn gekomen 🙂 en dat er rond minuut 25 en 55 en in mindere mate rond minuut 5 en 35 – elke lijn is een half uur – toch wel te zien is dat er overdag telkens regelmatig een intercity langskomt. Dit waren nog niet de hevige trillingen die ik zonder seismometer ook kon waarnemen, maar het geeft al wel een beetje inzicht in hoe langsrijdende treinen met een seismometer gedetecteerd zouden kunnen worden. Alleen voor goederentreinen die niet ieder half uur langskomen is het wat lastiger om de patronen te herkennen.

Reputatie 7
Badge +3
@Sneltram Ik denk niet dat de overlast direct versterkt is, maar dat door de maatregelen de geluidsoverlast ondertussen niet meer de bottleneck is en daardoor binnen de ruimte van de beperkte geluidsoverlast meer mogelijk is en andere overlast zwaarder gaat wegen. Oftewel, wat vroeger wegens geluidsoverlast niet mocht mag nu met geluidsschermen wel, maar dat heeft wel gevolgen voor eventuele overlast die niet door die geluidsschermen kan worden tegengehouden.
Het probleem is denk ik vooral dat mensen steeds sneller klagen tegenwoordig. Dat heb je met van alles en nog wat.
@Sneltram Ik denk niet dat de overlast direct versterkt is, maar dat door de maatregelen de geluidsoverlast ondertussen niet meer de bottleneck is en daardoor binnen de ruimte van de beperkte geluidsoverlast meer mogelijk is en andere overlast zwaarder gaat wegen. Oftewel, wat vroeger wegens geluidsoverlast niet mocht mag nu met geluidsschermen wel, maar dat heeft wel gevolgen voor eventuele overlast die niet door die geluidsschermen kan worden tegengehouden.
Reputatie 5
Badge
De laatste jaren is er rondom Bilthoven veel verbouwd. Er zijn overwegen vervangen door tunnels en diverse geluidsschermen geplaatst en andere maatregelen genomen. Kan dit de overlast op de ene plek hebben verminderd en op andere plekken hebben versterkt?
Tot zover vermoed ik alleen dat de voor de hand liggende verklaring dat het 4 keer of 2 keer per uur zou optreden omdat iedere langsrijdende trein hetzelfde effect zou hebben niet opgaat. Het gaat dus inderdaad om subtiele verschillen, misschien in combinatie met twee treinen tegelijkertijd uit verschillende richtingen en een paar parkeergarages die er in de buurt bijgekomen zijn om nu precies de juiste frequentie van mijn flat te raken. En het zou mooi zijn als zo'n subtiele oorzaak ook een makkelijk te veranderen situatie is, vandaar dat ik het wel de moeite waard vind om hier inzicht in te krijgen.
Reputatie 4
Kan dan net zo goed aan subtiele kleine veranderingen in de ondergrond liggen of zelfs onderhoud aan het spoor waardoor ballast (die steentjes waar de rails op liggen) is verschoven oid.
En ELKE NS-personentrein-treinserie rijdt hier in NL elke 30 min en niet meer eens per uur, dus neem dat ook mee in je waarnemingen.
@DavidG Ik woon ook in Bilthoven en ik voel dat er zeker iets is veranderd. Ik woon al vijf jaar op de zevende verdieping van een flat en pas dit jaar voel ik duidelijk treinen langsrijden. Maar dat gaat volgens mij niet om goederentreinen want de trillingen lijken met de NS-dienstregeling van sommige intercities samen te vallen. Het was eerst duidelijk om 5 over, nu vooral om 25 over, vermoedelijk een zware intercity op hoge snelheid vanuit Amersfoort die deze trillingen veroorzaakt, maar goederentreinen sluit ik ook niet uit. Ik weet niet of de wijziging te maken heeft met andere treinen of andere snelheden of een andere factor die gewijzigd is maar voor mij voldoende reden om met zoiets als een Raspberry Shake https://shop.raspberryshake.org/product/turnkey-iot-home-earth-monitor-rs-4d/ aan de slag te gaan om te proberen in kaart te brengen welk patroon hier in zit, wat de impact daarvan is en wat de oorzaak is.
De link naar dat topic kan ik zo gauw niet vinden, maar ik denk dat je bij ProRail moet zijn, of DB Cargo (of andere goederenvervoerders).
Hoi, DavidG. Wat Robert B denkt klopt, inderdaad! Je dient hiervoor contact op te nemen met ProRail. Ik hoop dat je daar een bevredigend antwoord kan vinden! Ik ben ook benieuwd wat voor antwoorden je in de taxi krijgt, Robert B!
Reputatie 7
Badge +3
Denk niet dat een DB Cargo machinist daar een zinnig antwoord op kan geven. Vraag aan een NS machinist hoeveel reizigerstreinen tussen Boxtel en Eindhoven rijden......
Daar komt bij dat DB Cargo maar een van de vele goederenvervoerder is. Bij het goederenvervoer is het landschap aardig versnipperd.
Reputatie 7
Badge
Denk niet dat een DB Cargo machinist daar een zinnig antwoord op kan geven. Vraag aan een NS machinist hoeveel reizigerstreinen tussen Boxtel en Eindhoven rijden......
Badge +3
Is mij ook een raadsel,

Maar als TS (topicstarter @DavidG) zich dat afvraagt vind ik dat een goede vraag, en misschien een leuke opgave voor de (goederen)treintjes specialisten, toch?

Ikzelf vervoer heel af en toe DB Cargo machinisten/rangeerders in mijn taxi, dus kan het wel navragen, via via...

Stay tuned voor een antwoord dus!
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Maar wat is dan de zin als je er al woont? Er zijn per traject gewoon normen voor het maximale aantal goederentreinen en het maximale geluidsniveau.

Dus is me een raadsel wat TS hier mee wil. Het is net zoiets als gaan klagen dat er nu meer auto's door de straat rijden dan 10 jaar geleden. Dit te meer aangezien er op dit traject sowieso nauwelijks goederentreinen rijden.

Verder snap ik niet wat deze vraag op een forum van NS doet aangezien NS al sinds 1995 geen goederenvervoer meer doet.
Badge +3
Welkom bij de NS Community @DavidG!

Ik herinner me een topic waarin iemand die dichtbij het spoor een woning wilde kopen vroeg om soortgelijke informatie.

Dus wat kunnen we verwachten aan (goederen)treinen en op welke tijden komen die dan langsdenderen en zo?

Ik vind dat een hele terechte vraag, en zeker als je er al woont er ineens van alles voorbij komt dat je niet verwacht.

De link naar dat topic kan ik zo gauw niet vinden, maar ik denk dat je bij ProRail moet zijn, of DB Cargo (of andere goederenvervoerders).

En uiteraard went het vanzelf, want ik heb 17 jaar vlakbij Soesterberg gewoond en werd echt niet wakker van de zoveelste F15 Eagle die over kwam vliegen, tenzij die (oeps, mag niet!) door de geluidsbarrière gingen en er soms zelfs winkelruiten sneuvelden.
Reputatie 7
Badge +3
Heel veel goederenvervoer zal er inderdaad niet zijn. Wellicht af en toe een ontainershuttle naar Duitsland via Oldenzaal of Coevorden. Verder rijdt er de Nedmag-trein van Veendam naar Luik drie keer per week. Veel meer kan ik ook niet verzinnen.
Reputatie 7
Badge
Dit is een traject met relatief erg weinig goederenvervoer. Kan mij niet herinneren dat ik er ooit een heb zien rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is het nut hiervan? Dit traject is gewoon open voor goederenvervoer en zo lang de treinen niet meer herrie maken dan toegestaan is er niets aan de hand.

Wellicht hebben er wat goederentrein omgereden vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute en de lijn Amsterdam-Amersfoort. Verder draait de economie goed dus kan het zijn dat er wat containerdiensten zijn uitgebreid met een wekelijkse extra rit.

Reageer