beantwoord

Goederenvervoer

  • 2 August 2023
  • 6 reacties
  • 186 Bekeken

Hey, hoi ik heb een vraag. Want ik wil graag treinen spotten op een locatie tussen Oldenzaal en Bad Bentheim. Nou weet ik dat er daar tussen alleen de IC rijd en de Eurobahn. Daarom wil ik een keer treinen spotten daar wanneer er veel goederen langs komen. Nou weet ik dus niet wanneer er goederen treinen langs komen. Vandaar dat ik deze topic maak. Met de vraag weet iemand wanneer er goederen langs komen?

icon

Beste antwoord door Bemined 2 August 2023, 17:11

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Dit is een NS-forum en NS doet specifiek reizigersvervoer. Je kunt dit beter op het forum van Somda navragen of uitzoeken.

Ik zag iemand anders dit ooit ook vragen hier op die libk wat ze zijden was niet meer geldig vandaar

 

Reputatie 7
Badge

Het is lastig om te bepalen wanneer er goederentreinen langskomen rijden. Ze kunnen vervroegd zijn maar ook wel eens te laat.

Het beste advies is om op SION-Rail aan te melden en je topic van de dag in de gaten te houden.

Probeer ook eens sociale contacten langs het spoor aan te gaan met andere spotters. Ze kunnen je een hoop wijzer maken.

Veel goederentreinen rijden slechts een of twee keer per week of zelfs alleen facultatief bij behoefte. Dat maakt het sowieso nogal onvoorspelbaar.

Sommige verladers willen het liefst aan het einde van de werkdag richting Duitsland te vertrekken (dan kun je de trein overdag beladen) en om soortgelijke reden vaak in de ochtend in Rotterdam of Amsterdam aankomen. Maar dat moet ook qua dienstregelingpaden maar passen.

Andere sectoren zoals het containervervoer zijn een 24/7 sector en dan kunnen treinen sowieso op alle tijden komen en gaan.

Zonder inside informatie (ervaren spotters, spoormensen, etc) over te verwachten treinen is het op goed geluk langs de lijn gaan staan en afwachten. Omdat er niet zoveel goederentreinen via Oldenzaal gaan (het leeuwendeel gaat via de Betuweroute of via Venlo) kan dat soms wel even duren.

Reputatie 7
Badge

Somda is the place to be. Maar kijk ook even op drehschiebe.de.

Op de site van ProRail is een globaal overzicht te vinden wanneer de grensovergang bij Zevenaar buiten dienst is, op die dagen zullen er meer goederentreinen via Oldenzaal de grens over gaan: https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/projecten/zevenaar-oberhausen/pr_overzicht-kalender-3e-spoor-duitsland-2023.pdf

In een ander document op de site van ProRail zijn de prognoses van aantal goederentreinen per dag voor 2025 te zijn, voor Oldenzaal is dat normaal gemiddeld 55 treinen per dag maar wanneer Zevenaar gestremd is kan dat oplopen tot 70 treinen per dag. Dus er zou genoeg te zien moeten zijn dan, maar je kan als je pech hebt net in dat ene uur zitten wanneer er niets langs komt natuurlijk: https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/samenwerken/vervoerders/documenten/ttr-capaciteitsstrategie-dienstregeling-2025-nederland_v28-06-2022.pdf

Reageer