beantwoord

hoe komt dat de Internationale treinen wel rijden bij dit winterweer en de NS treinen niet.

• 13 december 2017
  • 10 reacties
  • 192 Bekeken

Het verbaasd mij dat de NS niet met een verklaring komt dat de NS niet rijd en de Internationale trein naar Berlijn wel. Ik heb zondag bijna 2uur moeten wachten tot er weer een trein naar Apeldoorn reed vanuit AMS. Ik begon mijn geloof te verliezen dat er nog een trien die kant op zou gaan. De meeste NS-medewerkers liepen zelf ook achter de feiten aan. De NS dame in de NS kiosk zei: de Internationale rijd wel. En dat bleek.

Het zou de NS sieren als zei iets vertellen over waarom hier zo slecht wordt gepresteerd terwijl landen als Duitsland, Zwitserland, Scandinavië er geen problemen zijn.
icon

Beste antwoord door Wes98 13 december 2017, 14:03

Hallo Fersta,

In Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en nog een aantal landen komt er vaker wintersweer voor dan hier in Nederland. Dat is in die landen ook de reden om veel geld te steken in infrastuctuur die winterbestendig is, zodat alles kan blijven rijden.

In Nederland wordt er minder geld uitgegeven aan winterbestendige infrastructuur omdat dit gewoon te duur is voor die paar dagen per jaar.

Dat betekent niet dat er helemaal geen geld beschikbaar is of dat prorail dit probleem wegschuift. Zo heeft Prorail meerdere sensoren sensoren in wissels geplaatst de afgelopen tijd die de temperatuur meet, luchtvochtigheid meet en bovendien meet of de wissel nog goed werkt. Zo kunnen er problemen voorkomen worden of eerder opgelost

Nog een reden is dat Nederland het spoor veel intensiever gebruikt dan sommige landen. Dat maakt een storing nog impactvoller.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 2
Hallo Fersta,

In Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en nog een aantal landen komt er vaker wintersweer voor dan hier in Nederland. Dat is in die landen ook de reden om veel geld te steken in infrastuctuur die winterbestendig is, zodat alles kan blijven rijden.

In Nederland wordt er minder geld uitgegeven aan winterbestendige infrastructuur omdat dit gewoon te duur is voor die paar dagen per jaar.

Dat betekent niet dat er helemaal geen geld beschikbaar is of dat prorail dit probleem wegschuift. Zo heeft Prorail meerdere sensoren sensoren in wissels geplaatst de afgelopen tijd die de temperatuur meet, luchtvochtigheid meet en bovendien meet of de wissel nog goed werkt. Zo kunnen er problemen voorkomen worden of eerder opgelost

Nog een reden is dat Nederland het spoor veel intensiever gebruikt dan sommige landen. Dat maakt een storing nog impactvoller.
Reputatie 6
Badge
Internationale treinen hebben altijd voorrang op nationale treinen. Dit zie je bij Thalys (die vaak wel rijdt, als ICD niet rijdt) maar ook bij de IC Berlin. Als die niet zou rijden, worden er ook in Duitsland reizigers gedupeerd.

Overigens heeft eerder dit seizoen het trein verkeer naar Berlijn (en Midden Duitsland) ook te maken gehad met dagenlange ontregeling door storm. Ook in het buitenland gebeuren grote verstoringen.
Hallo Fersta en welkom op het NS Forum,

Zoals Wes98 en Raymond123 al aangeven is deze vergelijking niet realistisch, maar dat neemt niet weg dat ik je frustratie begrijp. Wij hadden het ook allemaal liever anders gezien de afgelopen dagen.
Reputatie 7
Badge +3
Het grootste deel van de storingen in Nederland bij winterweer betreft wisselstoringen. ProRail gebruikt in Nederland voor de wissels gasverwarming en dat systeem is veel onbetrouwbaarder dan de elektrische wisselverwarming die elders in de wereld gebruikt wordt. Enkele jaren geleden is daarom al eens gekeken om ook hier over te schakelen op elektrische wisselverwarming maar dat kon niet omdat ProRail voor wisselverwarming nog jaren (tot 2030 als ik het wel heb) vast zit aan een contract met de Gasunie.
Aj, als dat waar is, is dat toch wel treurig voor het NS-bedrijf dat (oprecht, daar ga ik van uit) op groene stroom rijdt. Met een beetje druk vanuit de NS en concullega's zou het toch mogelijk moeten zijn, de wisselverwarming ook milieuvriendelijker (en beter) te maken. Eventueel via politiek of milieuorganisaties.
Reputatie 7
Badge +3
Met milieuvriendelijk heeft het weinig te maken. Het is een fabeltje van de groene maffia dat groene stroom beter is dan met gas gestookte electriciteit.

In dit geval is er sprake van verkeerde zuinigheid. Inferieure verwarming omdat gas wat goedkoper was dan electriciteit.
Reputatie 2
@Tamzin
Electrisch hoeft inderdaad niet zuiniger te zijn, maar het is wel betrouwbaarder en vergt minder onderhoud. Het is jammer dat ze met een contract zitten, want het elektra ligt al klaar (vonkjes en stuursysteem voor de ketel).

@Roslavec afspraak is afspraak. Zo een contract breek je niet zomaar op. Meestal kost dat veel geld (boetes) om zo een contract te breken. En de politiek heeft bovendien veel meer andere dingen aan hun hoofd dan een contract over wisselverwarming. ?
Reputatie 6
Hallo Fersta en welkom op het NS Forum,

Zoals Wes98 en Raymond123 al aangeven is deze vergelijking niet realistisch, maar dat neemt niet weg dat ik je frustratie begrijp. Wij hadden het ook allemaal liever anders gezien de afgelopen dagen.

Als de gefrustreerde klanten Zwitserland en Oostenrijk als voorbeeld nemen, dan is het voor de moderators natuurlijk inkoppen.

Kunnen we de situatie dan niet met een ander land vergelijken ? Even denken... ook een plat land, zonder erg strenge winters. Ook een klein land, waar de treinen als veredelde metro rijden. Liefst dat ze er ook Nederlands spreken, dan begrijpen we hun winterplan...

Tadah... België !

Er ging af en toe wel eens wat mis afgelopen maandag of dinsdag, maar in principe reden de treinen zoals altijd. Het was niet van "Oh, sneeuwvlokje... schrap de dienstregeling maar !"

Overigens hebben de Belgen ook ervaring met Nederlandse treinen op hun net. De Fyra. Die was ook niet winterbestendig en die liet een stukje van zichzelf achter op de Belgische sporen.
Reputatie 2
@Ferdinand Delasoie
'Er ging af en toe wel eens wat mis...'
Over de Belgische NMBS is me niet veel bekend, maar als ik zag dat de IC Amsterdam vanuit Brussel al met een uur vertraging arriveerde op Roosendaal, dat is een flinke vertraging al vanuit België.

Maar dan ben ik benieuwd wat ze in België beter doen om zo goed mogelijk te blijven rijden.
Reputatie 2
Want er zijn best wat onderdelen dat prorail hetzelfde doet

Reageer