beantwoord

Hoe vaak komen er nieuwe modellen bij de NS In Dienst gezet?

• 17 juni 2020
  • 4 reacties
  • 161 Bekeken

Hallo, 

Ik ben bezig voor een opdracht voor school en ging het over treinen houden en spotten!

Ik ben alleen benieuwd naar de volgende vraag:

"Hoe vaak komen er nieuwe modellen bij de NS In Dienst gezet”

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

icon

Beste antwoord door Maxime NS 17 juni 2020, 13:28

Hoi TreinspotterTim, welkom op de NS Community.

Op de vraag hoe vaak er nieuwe treinen komen is inderdaad geen vast antwoord te geven. Misschien kan je voor je opdracht iets met het materieel dat er is en hoe lang dat rijdt en/of heeft gereden. Er zijn veel sites waar je meer informatie kan vinden. 

Veel succes met je opdracht!

Bekijk origineel

4 reacties

Als ze nodig zijn :-)

Meestal worden treinen na een jaar of 40 tot 50 vervangen. Daarnaast kan er bijvoorbeeld uitbreiding van het aantal treinen nodig zijn omdat er meer reizigers willen reizen. Er is dus geen vaste interval waarop er nieuwe treinen komen.

Hoi TreinspotterTim, welkom op de NS Community.

Op de vraag hoe vaak er nieuwe treinen komen is inderdaad geen vast antwoord te geven. Misschien kan je voor je opdracht iets met het materieel dat er is en hoe lang dat rijdt en/of heeft gereden. Er zijn veel sites waar je meer informatie kan vinden. 

Veel succes met je opdracht!

Reputatie 5
Badge

Verder is het zo dat treinen niet op de plank staan als in een winkel, maar net als airplanes op bestelling worden gemaakt naar de wensen/eisen van de klant. NS heeft altijd heel veel bijzondere wensen, want ze zijn heel erg speciaal en niet standaard. Dus is er eerst een intekenprocedure, waarbij meer fabrieken een offerte kunnen uitbrengen.

De aflevering van geheel nieuwe treinstellen voor de ICNG (=nieuwe generatie) is net gestart en dat loopt nog wel wat jaren door. Tussendoor worden ook vaak nog kleine wijzigingen aangebracht naar de eisen van de tijd en ervaringen met eerder afgeleverd. Dat is bvb goed te zien bij die dubbeldekkers die veel IC diensten rijden. Vrijwel alle treinen worden halverwege geheel grondig gerenoveerd en zien er daarna weer helemaal top bij de tijd als nieuw uit.

Heel vroeger had de NS de treinseries/modellen met letters als ABC benoemd, maar na plan W is dat gestopt. X-Y-Z is er eigenlijk nooit gekomen, er werden toen van die flashy moderne swingende namen uitgevonden. 

Heel vroeger had de NS de treinseries/modellen met letters als ABC benoemd, maar na plan W is dat gestopt. X-Y-Z is er eigenlijk nooit gekomen, er werden toen van die flashy moderne swingende namen uitgevonden. 

Plan Y en Z rijden beiden nog altijd rond (hoewel Plan Y momenteel langzaam vervangen wordt en Plan Z op de planning staat om vervangen te worden). Plan X is inmiddels alweer wat jaartjes buiten gebruik :) 

Reageer