beantwoord

Hoe worden de omroepen van NS gemaakt?

• 5 mei 2018
  • 8 reacties
  • 1300 Bekeken

Hoi,

Ik ben Roan, ik ben benieuwd hoe de ingesproken woorden uiteindelijk tot de herkenbare 'Beste reizigers' op het station te horen is. Hoe doet de NS dit? Met een bepaald programma ofzo? Graag wil ik namelijk mijn eigen omroep maken met een soortgelijk programma. 🙂 Dus als iemand nog tips heeft of als NS dit openbaar kan maken hoor ik het erg graag!

Mvg,
Roan
icon

Beste antwoord door Robert B 6 mei 2018, 12:04

Met Amazon Polly (voorheen Ivona) kan je heel natuurlijke stemmen maken. Voor Nederlands is er Lotte (vrouw) en Ruben (man). Als je bepaalde accentuaties wilt, of een korte pauze/stilte , dan kan je dat instellen.

Volgens mij is het helaas niet meer gratis.

Bekijk origineel

8 reacties

Leuk Roan dat je daar belangstelling voor hebt.
Inderdaad gebeurt dit met een computer programma.
Je kan er (helaas) wel van uit gaan dat NS deze informatie/techniek niet openbaar maakt.

Of er een openbaar programma is, is mij niet bekend. Ben geen echte computerfan !
Reputatie 7
Wellicht vind je dit filmpje interessant :

Beste Slidestops,

Bedankt voor je bericht. Ik heb deze video al eens gezien, maar deze gaat niet over mijn vraag. Ik wil graag zelf een geautomatiseerde omroep maken met een programma. Als u iemand kent in het bedrijf die mij kan helpen hoor ik het graag.

Mvg,
Roan
Badge +3

Met Amazon Polly (voorheen Ivona) kan je heel natuurlijke stemmen maken. Voor Nederlands is er Lotte (vrouw) en Ruben (man). Als je bepaalde accentuaties wilt, of een korte pauze/stilte , dan kan je dat instellen.

Volgens mij is het helaas niet meer gratis.

Reputatie 5
Badge
De omroep op het station zijn vooraf ingesproken berichten van Tuffie Vos. Dit zijn losse gesproken zinnen die door een computerprogramma aan de hand van het te genereren bericht automatisch op de juiste plaats worden geplaatst, en vervolgens worden omgroepen.

In de treinen wordt tegenwoordig een gegenereerde omroep afgespeeld. Voor de NS is dit makkelijker in onderhoud omdat er niet voor nieuwe stations een nieuwe stationsnaam hoeft te worden ingesproken. In de FLIRT gebruiken ze een (belabberd klinkende) Google Voice geloof ik, die ooit nog eens zuiver moet worden. In de SLT en SGM is het wel een redelijke stem.

Bij Amazon Polly moet je helaas veel moeite doen om in te kunnen loggen is er ook 

een andere site waarmee je de omroepen van de SGMm mee kan maken?

Badge +3

Via https://speech2go.online kan je Ivona/Polly proberen voor een testje.

Komt er wel een suf muziekje doorheen als je geen account hebt.

Er zullen vast en zeker betere zijn, maar laat ze vooral Wijchen en ‘s-Hertogenbosch en zo niet uitspreken. :rolling_eyes:

Neem desnoods contact op met https://www.waze.com/nl (via Twitter mag ook @wazenederland) om te vragen waarom het zomaar wél kan, die uitspraken.

Reputatie 5
Badge

Via https://speech2go.online kan je Ivona/Polly proberen voor een testje.

Komt er wel een suf muziekje doorheen als je geen account hebt.

Dat duffe muziekje is zo hard dat je de klanken niet eens goed kan horen :X

Reageer