Hoekse Lijn

  • 17 augustus 2019
  • 19 reacties
  • 695 Bekeken

Badge +3
Vond zojuist deze, te grappig/triest om niet te delen 😅

https://www.youtube.com/watch?v=I0l_8yKvCmE

Bahama's - Wachten Op De Hoekse Lijn (officiële videoclip)


19 reacties

Reputatie 6
Leuk @Robert B, als de situatie voor de gebruikers van deze voormalige spoorlijn niet zo in en intriest was......
Badge +3
Je hebt gelijk, heb 'triest' toegevoegd aan de post. De smiley stond er al...
Reputatie 4
Het schijnt wel dat de metro, na de opening, vanaf Hoek van Holland een paar minuten sneller in Schiedam zal zijn dan de Sprinter. Op de lange termijn verdient de reiziger het dus zeker terug, tenzij de rit duurder wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Of de rit zelf duurder wordt is maar afwachten. Maar reizigers met bv Dal Vrij kunnen niet meer zonder extra kosten gebruik ervan maken. Ook mensen met bv Dal Voordeel die iedere dag gebruik maken van de metro op de Hoekse lijn zullen dan 2 kortingsabonnementen moeten gebruiken waardoor het uiteindelijk in totaal duurder kan worden.


En dan wil Rotterdam op termijn ook de sprinters op de Oude Lijn van Dordrecht naar Leiden vervangen door metro.
Ze weten leuk alle voordelen voor Rotterdam te noemen, maar ik zit er hier in Leiden nou niet echt op te wachten.
https://www.treinreiziger.nl/rotterdam-wil-spoor-leiden-dordrecht-ombouwen-tot-metro/


https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/5889179/1/s17bb008912_2_37447_tds
Reputatie 7
Badge +4
Tot nu toe is er alleen maar verlies. De Hoekse lijn is al tijden opgegeven en er nog niets voor in de plaats gekomen. Indertijd kon je met een dagkaart of vrij-abonnement naar de Hoek. Als we dat afzetten tegen een paar minuten tijdwinst met de metro en het verminderde comfort ervan, is de winst voor de reiziger ver te zoeken. De Hoekse lijn was berucht door het reizigersgedrag en het NS=personeel heeft er niet om gerouwd dat de verbinding verdween, maar als de uitwerking van de privatiseren is dat er inmiddels jarenlang geen verbinding is, dan wertkt er toch iets niet goed voor de reizigers.

Even zonder verdere kosten naar het Hoekse strand was eigenlijk best wel aardig, maar voor de regelmatige reiziger is het vooral overlast en natuurlijk veel erger. Voor de NS-abonnementhouders en zeker voor de vrij-reizigers is het in ieder geval veel duurder, dat kan nooit anders zijn. Persoonlijk vind ik metalen zitplaatsen geen verbetering, de Rotterdamse aanpak die er misschien komt mogelijk nog wel.
Reputatie 7
Badge +3
Het laatste nieuws is dat de Hoekse Lijn 30 september gaat rijden, mits ze geen grote tegenvallers meer tegenkomen in het test- en proefbedrijf.
We gaan het zien.
Reputatie 7
Badge +4
Laten we hopen dat er dan in ieder geval een verbinding is. Mijn naamgenoot heeft naam gemaakt door eerst te zien, en dan te geloven. 😉 We wachten af.
Reputatie 4
En dan wil Rotterdam op termijn ook de sprinters op de Oude Lijn van Dordrecht naar Leiden vervangen door metro.
Ze weten leuk alle voordelen voor Rotterdam te noemen, maar ik zit er hier in Leiden nou niet echt op te wachten.https://www.treinreiziger.nl/rotterdam-wil-spoor-leiden-dordrecht-ombouwen-tot-metro/


https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/5889179/1/s17bb008912_2_37447_tds


Ditto. Ik zit hier in Leiden ook niet op te wachten. Ik ben fel tegen de verdere ontmanteling van het klassieke spoor in de Randstad. Je komt niet verder door een bestaand netwerk op te splitsen. Wat ze hier voorstellen met metro's te doen op een eigen spoor, kan in een zekere mate gewoon met Sprinters.

Wat Leiden wel nodig heeft, is beter OV. Ofwel een tram van de rand van de stad naar Zoetermeer, ofwel een tram van het centrum naar Zoetermeer, ofwel iets anders wat robuuster is dan de bus.
Reputatie 5
Persoonlijk geloof ik niet dat als de metro eenmaal rijdt er teruggedacht zal worden aan de oude lijn
Met een frequentie van 3x per uur naar de Hoek 6x per uur Maassluis en 12 per uur Vlaardingen wordt het alleen maar beter.
Ook bij manifestaties en in het hoogseizoen is er gemakkelijk extra materiaal in te zetten en frequenter te rijden.
Alle NS trajectkaarten zijn allang omgezet in regionale O.V. abonnementen die goedkoper zijn.
En de Hoek is een badplaats gericht op Rotterdam Waterweggebied en omgeving.
Ook de oude lijn was op de veerboot naar Engeland na gericht op forenzen en strandgangers uit deze contreien.
En de NS abonnementhouder heeft wat verloren met de Hoek maar er ook wat bijgekregen met Aachen.



Het you tube filmpje waardeer ik zeer het geeft aan hoe we er hier mee omgaan en wat zelfspot hoort er bij.
Reputatie 6
Als straks de metro over de Hoekse Lijn rijdt, zullen inderdaad maar weinig reizigers terug willen naar de tijd van de sukkelende NS sprintertjes. Wie daaraan twijfelt: maak eens een ritje met de metro over de vroegere Hofpleinlijn: snel, hoogfrequent, schone, comfortabele en goed toegankelijke (rookvrije!) stations en dito metrotreinen. Dat was in de tijd van NS wel anders: met een trage boemel, 's avonds en op zondag éénmaal per uur, langs hemeltergend smerige, lugubere en totaal vervallen stations...

Voor snel en hoogfrequent vervoer over relatief korte afstanden zijn treinen (en dus ook sprinters) relatief traag door de langere stationnementen als gevolg van vertrekprocedures en zijn door de tweemansbediening ook duur in exploitatie.

Het plan van de RET om de sprinters te vervangen door metro's is helemaal geen slecht idee: het getuigt juist van ambitie. Ambitie die nodig is om de Randstad niet tot stilstand te laten komen.
Badge +3
Laten we hopen dat er dan in ieder geval een verbinding is. Mijn naamgenoot heeft naam gemaakt door eerst te zien, en dan te geloven. 😉 We wachten af.
Net als de weersvoorspelling, heer Bommel. Eerst met eigen ogen zien dus...

https://twitter.com/jordihoeksema/status/1162796813897916416

De 30 graden komt er weer aan gelukkig maar toch weer


--
Tom Poes
(op de computer van Robert, die sul was vergeten uit te loggen of te vergrendelen!)
Badge +3
Dat er tariefmatige frictie is wanneer een lijn uit het landelijke spoortariefsysteem wordt gehaald en overgeheveld wordt naar het stad-streeksysteem is een feit. Maar dat is slechts een detail wanneer het gaat om een structurele capaciteitsverbetering voor het railvervoer.

De metrosysteem in Rotterdam heeft wel aangetoond hoe het een lijn die van NS geen enkele aandacht kreeg kan worden getransformeerd tot een moderne, frequente, snelle en schone lijn.

Frappant is overigens wel dat er in het nieuws is geweest dat het spoorsysteem tegen de grenzen gaat aanlopen in 2027. Het ombouwen van bepaalde lijnen naar lightrail zou kunnen bijdragen tot het vergroten van de capaciteit. Tegelijkertijd zijn de perikelen rond de Hoekse Lijn niet bepaald een aanbeveling om nog meer spoor om te bouwen.
Reputatie 3
Voor snel en hoogfrequent vervoer over relatief korte afstanden zijn treinen (en dus ook sprinters) relatief traag door de langere stationnementen als gevolg van vertrekprocedures en zijn door de tweemansbediening ook duur in exploitatie.

Het plan van de RET om de sprinters te vervangen door metro's is helemaal geen slecht idee: het getuigt juist van ambitie. Ambitie die nodig is om de Randstad niet tot stilstand te laten komen.

Je zou de vertrekprocedure ook kunnen veranderen. En eenmansbediening was bij de Zoetermeerlijn geen probleem.
Lijkt mij veel goedkoper dan een ombouw naar metrolijn.
Reputatie 7
Badge +4
Zo'n succes is de verbinding Gouda-Alphen nu ook weer niet. De oude Hofpleinlijn is wel verbeterd. Hoe lang de verbinding met de Hoek er al uit ligt is al haast niet meer te overzien.
Badge +3
Gouda - Alphen wordt dan ook door een dochter van NS geëxploiteerd en niet door de RET. 😀

De problemen met de Hoekse Lijn zullen wel ontstaan zijn door de complexiteit van de beveiliging. Er blijft een interface met het landelijke net van ProRail omdat er ook nog enig goederenvervoer moet kunnen plaatsvinden. Dergelijke specificaties zijn een recept voor het krijgen van problemen met beveiligingssoftware. Maar inmiddels wordt er getest.
https://www.schiedamsnieuws.nl/vlaardingen-gedoogt-testritten-goederenvervoer-hoekse-lijn/
Reputatie 6
Ongetwijfeld maken die twee a drie goederentreintjes per dag het extra gecompliceerd.

Het goederenemplacement bij Vlaardingen is alleen via het zuidelijke spoor bereikbaar. Dat betekent dus dat er met goederentreinen ook tegen de richting in moet worden gereden, waardoor al het metroverkeer in beide richtingen over één spoor (het noordelijke) moet worden afgewikkeld, maar om grote vertragingen en verwarring bij metroreizigers te voorkomen, moet bij de haltes gekruist en aan het juiste perron gehalteerd worden.

Aangezien er tijdens de ombouw- en testfase ook geen goederentreinen hebben gereden, zijn de goederen kennelijk op een andere manier aan- en afgevoerd, waardoor de vraag kan worden gesteld of de goederenaansluiting zo noodzakelijk is ...
Badge +3
Om niet een nieuw (off)topic te hoeven openen...

Hella Hueck, die van RTL-Z en zo (what's in a name? die heeft haar eigen lijntjes... ) vond er ook wat van.

Bron: https://twitter.com/hellahueck/status/1163505869377679360

Ik vind Sprinter zo’n misleidende term. Wie heeft dat eigenlijk bedacht?

En de reacties op Twitter vervolgens dus. Geweldig!

^DT van Webcare (lach van de dag voor mij) wist het wel..

De heer S.P. Rinter.

Dank ook nog @treinreiziger Hildebrand voor de bevestiging dat het toch een stukje manipulatie/perceptie is..

Stoptrein vs. Sprinter of vertraging vs. 'komt aan/vertekt over X minuten' en zo.

En ja, voor veel mensen is €9,95 aanzienlijk minder dan €10 uiteraard. 😅
Reputatie 7
Badge +3
Het lange wachten wordt eindelijk beloond.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/186015/Reizigers-dag-gratis-mee-met-Hoekse-Lijn-Geduld-is-lang-beproefd
Badge +3
Jammer dat het niet kan vanaf Schiedam Centrum...

Reageer