beantwoord

Hoeveelheid DDNG

• 26 juni 2020
  • 7 reacties
  • 202 Bekeken

Reputatie 3

Is het wel verstandig om 'slechts' 80.000 zitplaatsen maximaal aan DDNG te stellen? Want dat de DDNG naast DDZ (30.000 zitplaatsen) de ICM (ca. 40.000 zitplaatsen) en VIRM (ca. 115.000 zitplaatsen) moet vervangen is niet ondenkbaar. Maximaal 200.000 zitplaatsen of geen maximum, als de treinen maar binnen X jaar allemaal besteld zijn zou realistischer zijn. 

icon

Beste antwoord door Aar 26 juni 2020, 21:40

In de aanbesteding zit ook een optie voor extra bestellingen. Dus als het nodig is, zal daar wel gebruik van kunnen werden gemaakt.

Dit gebeurde ook al bij de SNG-Sprinter:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/7509/ns-bestelt-88-extra-sprinters-bij-caf.html

Maar momenteel is onzeker hoe het openbaar vervoer na de corona-crisis weer opkrabbelt. Het kan zijn dat er een cultuuromslag plaats vindt waardoor het aantal reizigers minder snel groeit omdat meer mensen thuis gaan werken, en sommige mensen het OV minder benutten.

Ook is bekend dat de NS door de coronacrisis de komende 5 jaar 4,7 miljard euro verlies lijdt. Mogelijk kan dit ook gevolgen hebben voor de aanbesteding. Ik vermoed dat de NS op termijn wel met een statement komt hoe ze de komende vijf jaar de broekriem aantrekken.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge

In de aanbesteding zit ook een optie voor extra bestellingen. Dus als het nodig is, zal daar wel gebruik van kunnen werden gemaakt.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/7509/ns-bestelt-88-extra-sprinters-bij-caf.html

Maar momenteel is onzeker hoe het openbaar vervoer na de corona-crisis weer opkrabbelt. Het kan zijn dat er een cultuuromslag plaats vindt waardoor het aantal reizigers minder snel groeit omdat meer mensen thuis gaan werken, en sommige mensen het OV minder benutten.

Ook is bekend dat de NS door de coronacrisis de komende 5 jaar 4,7 miljard euro verlies lijdt. Mogelijk kan dit ook gevolgen hebben voor de aanbesteding. Ik vermoed dat de NS op termijn wel met een statement komt hoe ze de komende vijf jaar de broekriem aantrekken.

Reputatie 3

Maar wat ik wou zeggen, is dat het maximum mag/moet worden opgeschroefd. Op jouw website staat immers dat DDNG een optie heeft om tot 80.000 uit te breiden? Hier zou eigenlijk nog een optie om na deze bestelling uit te breiden naar 200.000 bij moeten komen.

Reputatie 6
Badge

Waar staat dat dan?

Reputatie 7
Badge +3

Ik had begrepen dat er voorlopig (behalve wat er al besteld is) niets meer bijkomt. Door de corona crisis is er de komende jaren eerder materieel te veel dan te weinig

Reputatie 6
Badge

Ik had begrepen dat er voorlopig (behalve wat er al besteld is) niets meer bijkomt. Door de corona crisis is er de komende jaren eerder materieel te veel dan te weinig

Heb je bronnen daarvan?

Badge

@ReizigerRijssen De VIRM wordt voorlopig niet vervangen maar juist gerenoveerd en zal zeker nog 15 jaar te zien zijn op het spoor.  Dus vervanging is voorlopig nog niet aan de orde voor de VIRM treinstellen.

@Tamzin nu roep je weer dingen die je zeer waarschijnlijk zelf bedacht hebt, er is reeds een eerste voorzet voor de aanbesteding uitgezet voor de opvolger van de ICM.

De ICM zal op niet al te lange termijn vervangen moeten worden aangezien de techniek van de ICM zo verouderd is en de voorraad onderdelen voor de ICM erg laag is geworden en niet voor alles een alternatief is.  Als er geen vervanger komt dan zal de ICM zo en zo gaan verdwijnen van het spoor al zal dat wat langzamer zijn, simpelweg omdat het een keer ophoudt qua cruciale onderdelen.

Om die reden zou het een keer fijn zijn als je niet zelf dingen invult maar dit ergens op kan staven.

Reputatie 3

Waar staat dat dan?

Sorry, eigenlijk nergens...

Reageer