beantwoord

ICNG in Zeeland

• 5 juli 2020
  • 7 reacties
  • 338 Bekeken

Hoi!

Ik zag op internet dat de ICNG op 4 juli 2020 testritten reed in Zeeland. Weet iemand toevallig of dit nog vaker gaat gebeuren? En als ze vaker in Zeeland testritten gaan rijden, wat zijn dan de datums en de tijden? Ik hoop dat het niet te veel gevraagd is, maar het lijkt me erg leuk om de ICNG in het echt te zien.

Alvast erg bedankt.

icon

Beste antwoord door Julian 5 juli 2020, 13:01

De trein zal de komende tijd nog door het hele land te bewonderen zijn, maar de exacte trajecten per dag zijn mij onbekend.

Wel zal je vanaf volgend jaar nog vaak genoeg de ICNG in Zeeland kunnen zien als het proefbedrijf van start gaat. De trein zal dan daar bij wijze van spreken elke dag te zien zijn tijdens de testritten.

Bekijk origineel

7 reacties

Er zijn - als ik mij niet vergis - een aantal treinspottersgroepen en fora waar dat soort info wel eens voorbij wil komen. 

De trein zal de komende tijd nog door het hele land te bewonderen zijn, maar de exacte trajecten per dag zijn mij onbekend.

Wel zal je vanaf volgend jaar nog vaak genoeg de ICNG in Zeeland kunnen zien als het proefbedrijf van start gaat. De trein zal dan daar bij wijze van spreken elke dag te zien zijn tijdens de testritten.

Reputatie 4

Weer een testrit in Zeeland met ICNG:

Zeeuwse Lijn is prima geschikt voor testritten. Lekker rustig. 

Reputatie 4

Klopt. Volgt de ICNG op de voet. Via ICNG Twitter en You Tube zijn er al een aantal foto's en filmpjes. Zoals deze: 

Op ICNG Twitter is bijvoorbeeld te zien hoe de ICNG staat opgesteld in Vlissingen. Verder zijn er nog een paar filmpjes vanuit Zeeland te zien. Zoek op You Tube op ICNG 3103. Dat is de echte testtrein. 

Het is te hopen als de compensatieplannen uitgevoerd gaan worden zoals staat beschreven in het rapport Wind in de zeilen van Bernard Wientjes de ICNG permanent gaat rijden vanaf 2025 tussen Vlissingen - Amsterdam via HSL Rotterdam - Schiphol. Als ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden kan de ICNG Vlissingen - Amsterdam ook rijden. 

Reputatie 4

In rapport van Bernard Wientjes staat het volgende op bladzijde 29: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/26/bijlage-bij-adviesrapport-wind-in-de-zeilen

Quote:

1 Versnelling en frequentie verhoging OV spoor Stap 1 per december 2021: 1 keer per uur: Intercity Vlissingen – Rotterdam/Amsterdam en 2 keer per uur sprinter Vlissingen – Roosendaal. Resultaat 20 minuten reistijdwinst naar Rotterdam. Sprinter rijdt minimaal naar Roosendaal. Nader onderzocht wordt of binnen het budget één van de 2 sprinters kan doorrijden richting Dordrecht. Inzet is in ieder geval dat de aansluiting en overstapmogelijkheden in Roosendaal dusdanig zijn dat de huidige reistijden richting de Randstad en de Brabantse steden niet verslechteren.

Stap 2 per 2023-2025: Verdere versnelling in lijn met toekomstbeeld OV 2040 door aansluiting Zeeuwse lijn op de hogesnelheidslijn (HSL, IC Direct). Resultaat: 1 keer per uur IC Vlissingen – Amsterdam, 2 keer per uur sprinter Vlissingen – Roosendaal (en mogelijk Dordrecht). Reistijdwinst ten opzichte van huidige situatie: 60 minuten sneller in Amsterdam. Rijk, regio en vervoerder gaan zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, onderzoeken of 2 keer per uur een IC rechtstreeks naar Amsterdam zou kunnen worden ingelegd op basis van een gezonde business case, rekening houdend met de perifere ligging en op basis van een dan af te spreken kosten/baten afweging. 

Reputatie 4

Erg bedankt! Hoe komen eigenlijk anderen aan de informatie van de doorkomsten van de ICNG?

Misschien Somda?. Dat is een forum. 

Erg bedankt! Hoe komen eigenlijk anderen aan de informatie van de doorkomsten van de ICNG?

Reageer