beantwoord

ICRm-rijtuigen

  • 10 maart 2019
  • 4 reacties
  • 188 Bekeken

Waarom rijden de gemoderniseerde Intercityrijtuigen niet op gewone Intercitydiensten, zoals treinserie 3600, samen met NS 1700? Want dan kunnen ze wel in trekduwsamenstelling rijden, terwijl ze nu getrokken worden met de tweede locomotief van een ander model dat ICRm niet kan samenwerken als het in trekduwsamenstelling wil zijn. Waarom moeten de ICRm op HSL? Waarom is er HSL? Waarom per se dit materieel? Kan VIRM op HSL als hij aangepast wordt?
icon

Beste antwoord door Aar 11 maart 2019, 00:19

Wat een interessante vragen... :)

Vroeger reden de ICR's voornamelijk in de 800-serie tussen Alkmaar en Maastricht, en in de 3600 tussen Zwolle en Roosendaal. Toen werden ze ook getrokken door een 1700-loc met aan de andere kant een stuurstand. Waarom die op de HSL niet meer gebruikt worden als stuurstand is al eerder beantwoord.

De inzet van de rijtuigen vindt tegenwoordig plaats op de HSL, en daar kan de 1700-loc niet rijden omdat ze niet met de spanning en de ERTMS-beveiliging overweg kunnen. Ombouw van de 1700-en zou erg duur zijn, en dus heeft de NS bij Bombardier wat TRAXX-locs gekocht nadat ze voorheen bij diverse partijen wat huurden. Inmiddels is de hele vloot aan TRAXX-locs verkocht zodat de NS deze terug-leased totdat ze die niet meer nodig hebben.

Waar ze op de HSL moeten? Tja, de NS moet toch materieel inzetten nadat ze vroeger die HSL-concessie hebben verworven. Eigenlijk zouden er oorspronkelijk V250-treinen (ook bekend als Fyra) moeten rijden, maar iedereen kent vast wel het Fyra-debacle, waarmee de treinen uiteindelijk definitief retour fabrikant gingen. Ken je het verhaal niet, dan moet je maar even op Wikipedia lezen... ;-)

VIRM kan niet op de HSL. Vroeger waren er wel plannen voor en de VIRM's zijn voorbereid om een extra transformator (25kV) te kunnen krijgen voor gebruik op de HSL, maar dit is nooit doorgegaan. Ik vermoed dat ombouw erg duur zou zijn, en dat de NS destijd meer wou inzetten op een echte hogesnelheidstrein waar toen het oog viel op de V250. (die nu allang in ons land verdwenen is).

De ICR's en de TRAXX-locs op de HSL zijn tijdelijk, en inmiddels heeft de NS al een nieuwe treinstel aangeschaft: De ICNG bij Alstom. Die wordt momenteel geproduceerd en de eerste trein wordt nu in Duitsland/Tsjechiƫ uitgetest bij de fabriek en op een speciale testbaan. Ik hoor je nu al denken: "Waarom straks ook geen rijtuigen en een locomotief op de HSL". Een locomotief op de HSL is niet gewenst vanwege de zware as-last wat niet ten goede komt aan het HSL-spoor en waardoor er meer onderhoud aan het spoor nodig is, en ook vanwege de luchtweerstand.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge
Vanwaar al deze vragen ?

Overigens heeft u recent nagenoeg dezelfde vragen gesteld en daar antwoord op gekregen:

zie: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/icrm-rijtuigen-55126#post370725
Vanwaar al deze vragen ?
Die vragen komen van mezelf. Want ik kijk ook YouTube-filmpjes van enkele treinspotters en ik kan dit ook vinden op het internet.
Reputatie 5
Badge
Wat een interessante vragen... :)

Vroeger reden de ICR's voornamelijk in de 800-serie tussen Alkmaar en Maastricht, en in de 3600 tussen Zwolle en Roosendaal. Toen werden ze ook getrokken door een 1700-loc met aan de andere kant een stuurstand. Waarom die op de HSL niet meer gebruikt worden als stuurstand is al eerder beantwoord.

De inzet van de rijtuigen vindt tegenwoordig plaats op de HSL, en daar kan de 1700-loc niet rijden omdat ze niet met de spanning en de ERTMS-beveiliging overweg kunnen. Ombouw van de 1700-en zou erg duur zijn, en dus heeft de NS bij Bombardier wat TRAXX-locs gekocht nadat ze voorheen bij diverse partijen wat huurden. Inmiddels is de hele vloot aan TRAXX-locs verkocht zodat de NS deze terug-leased totdat ze die niet meer nodig hebben.

Waar ze op de HSL moeten? Tja, de NS moet toch materieel inzetten nadat ze vroeger die HSL-concessie hebben verworven. Eigenlijk zouden er oorspronkelijk V250-treinen (ook bekend als Fyra) moeten rijden, maar iedereen kent vast wel het Fyra-debacle, waarmee de treinen uiteindelijk definitief retour fabrikant gingen. Ken je het verhaal niet, dan moet je maar even op Wikipedia lezen... ;-)

VIRM kan niet op de HSL. Vroeger waren er wel plannen voor en de VIRM's zijn voorbereid om een extra transformator (25kV) te kunnen krijgen voor gebruik op de HSL, maar dit is nooit doorgegaan. Ik vermoed dat ombouw erg duur zou zijn, en dat de NS destijd meer wou inzetten op een echte hogesnelheidstrein waar toen het oog viel op de V250. (die nu allang in ons land verdwenen is).

De ICR's en de TRAXX-locs op de HSL zijn tijdelijk, en inmiddels heeft de NS al een nieuwe treinstel aangeschaft: De ICNG bij Alstom. Die wordt momenteel geproduceerd en de eerste trein wordt nu in Duitsland/Tsjechiƫ uitgetest bij de fabriek en op een speciale testbaan. Ik hoor je nu al denken: "Waarom straks ook geen rijtuigen en een locomotief op de HSL". Een locomotief op de HSL is niet gewenst vanwege de zware as-last wat niet ten goede komt aan het HSL-spoor en waardoor er meer onderhoud aan het spoor nodig is, en ook vanwege de luchtweerstand.
Bedankt voor het antwoord, Aar. Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt, Harshan.

Reageer