Idee DalVrij voor studenten ipv Weekend OV

• 18 september 2014
  • 4 reacties
  • 2001 Bekeken

Reputatie 3
Als student heb ik altijd op kamers gezeten en 6 jaar lang veelvuldig gebruik gemaakt van het studenten-OV. Dit jaar moest ik als langstudeerder helaas gebruik maken van een alternatief en heb ik gekozen voor een DalVrij. Naar mijn idee sluit dit abonnement veel beter aan bij de behoefte van een uitwonende student. Mijn voorstel is ook op het weekend-OV te vervangen voor een DalVrij abonnement.

Zelf heb ik eerst grofweg 2 jaar gebruik gemaakt van een weekend OV en ben daarna overgestapt naar een week OV. Eigenlijk was geen van beide abonnementen geschikt voor mij en beide hadden hun voor en nadelen:

Weekend OV:
+ Altijd naar je ouders toe in weekenden/vakantie/feestdagen
+ Makkelijk in het weekend ergens heen
- Uiterlijk zondagavond gratis terug, ook als je bijvoorbeeld maandagochtend geen colleges heb
- Doordeweeks geen mogelijkheid om ergens heen te gaan (denk aan een collegevrije dag, naar je vriendin die verderop woont etc of een herkansing in de zomervakantie terwijl je ov niet geldig is)

Week OV:
+ Altijd naar je ouders toe op maandagochtend/vrijdagmiddag
+ Makkelijk doordeweeks ergens heen
- Moet altijd het hele weekend bij je ouders blijven
- Samen aan een project werken in het weekend kan niet

Met een DalVrij abonnement combineer je beide voordelen. Je zou dan met name de pieken in de maandagochtend en vrijdagmiddagspits verminderen door op zondagavond en vrijdag voor/na de spits te reizen. Voor thuiswonende studenten is dit uiteraard geen oplossing, maar zij zullen hun week OV houden. Juist de groep studenten die op kamers woont maar een week OV heeft motiveer je zo juist om buiten de spits te reizen! Wat vinden jullie van dit idee?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je noemt jezelf Wiskunde dus je kunt vast wel rekenen 😉 en dan weet je het antwoord al, vrees ik.
NS biedt geen studentenabonnementen aan. Die worden verstrekt door DUO waarna er bij verschillende vervoerders (onder andere NS) mee gereisd kan worden. Een discussie hierover is natuurlijk prima, maar ik heb het topic wel even verplaatst naar het 'off-topic forum'.
Met je voorstel worden de voorwaarden voor mensen die nou kiezen voor het Weekend-product aanzienlijk uitgebreid, waardoor het voor de belastingbetaler weer duurder zal worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Studenten wordt twee producten voorgelegd. Van hen mag verwacht worden dat ze daartussen een keuze kunnen maken.
Reputatie 3
Dank voor jullie reacties!

@Thom/De luchtmacht: Ik kan zeker rekenen 😉 Mijn punt is dan ook dat de kosten van het OV vaak worden bepaald door de spitsdrukte. Het idee is dan ook juist om deze spitsdrukte minder te maken door studenten buiten de spits te laten reizen. Juist door het weekendproduct aantrekkelijker is het meer in evenwicht met het weekproduct, maar wordt de spitsdrukte dus minder. Het probleem van het weekend-OV nu is juist dat er nauwelijks studenten zijn die het kiezen (ik dacht zo rond de 10% ergens gelezen te hebben). Door de betere spreiding zou het dan juist voor de belastingbetaler goedkoper moeten worden!

@Thijs NS: Erg jammer dat de discussie in het offtopic forum moet worden gevoerd, omdat er bij het forum abonnementen wel degelijk het studentenreisproduct staat genoemd! Juist omdat de NS het dalvrij abonnement heeft geintroduceerd en geldig heeft gemaakt bij de overige vervoerders, lijkt het me ook niet onredelijk om deze discussie bij de NS te starten!

Reageer