beantwoord

Idee: elektronisch kaartje of reizen op rekening i.p.v. reizen op saldo

• 4 september 2014
  • 3 reacties
  • 159 Bekeken

Misschien is deze vraag al gesteld, maar waarom biedt NS niet elektronische kaartjes of reizen op rekening aan als alternatief voor het reizen op saldo?

Elektronisch kaartje: je koopt vooraf bij een loket/automaat/thuis een vervoersbewijs dat aan je OV kaart wordt gekoppeld. Je betaalt cash of met pinpas of per automatische incasso op je bankrekening. Bij thuisaanschaf kun je ook met ideal/paypal e.d. betalen. Niet in- of uitchecken op het station.

Reizen op rekening: je checkt in/uit en betaalt achteraf via automatische incasso.

Ik ging voorheen nooit met de trein omdat ik geen zin had om het 20 euro instaptarief te betalen. Als je maar een enkele keer met de trein reist dan ben je dus gewoon die 20 euro kwijt, ook voor het kleinste ritje. Met een Trajectvrij abonnement reis je buiten je traject ook automatisch op rekening, dus technisch gezien kan het al. Wat is dan het probleem om dit ook toe te staan voor klanten zonder Trajectvrij abonnement?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 4 september 2014, 18:19

Dag Martin, fijn dat je met ons meedenkt over hoe wij onze service en dienstverlening kunnen verbeteren. Het elektronische kaartje bestaat al enige tijd (e-ticket). Het e-ticket is niet aan je OV-chipkaart gekoppeld maar deze kan thuis via iDeal worden afgerekend en je hoeft met een e-ticket niet in- en uit te checken.

Reizen op rekening: Dit is inderdaad al mogelijk voor reizigers die reizen met een Traject Vrij. Dit zou zeker een optie kunnen zijn in de toekomst. Wij zijn continu aan het denken hoe we het systeem beter een eenvoudiger kunnen doorontwikkelen. Reizen op rekening hoort hier zeker bij. Of en op welke termijn dit mogelijk zal worden, daar kan ik nog geen uitspraken over doen.
Bekijk origineel

3 reacties

Dag Martin, fijn dat je met ons meedenkt over hoe wij onze service en dienstverlening kunnen verbeteren. Het elektronische kaartje bestaat al enige tijd (e-ticket). Het e-ticket is niet aan je OV-chipkaart gekoppeld maar deze kan thuis via iDeal worden afgerekend en je hoeft met een e-ticket niet in- en uit te checken.

Reizen op rekening: Dit is inderdaad al mogelijk voor reizigers die reizen met een Traject Vrij. Dit zou zeker een optie kunnen zijn in de toekomst. Wij zijn continu aan het denken hoe we het systeem beter een eenvoudiger kunnen doorontwikkelen. Reizen op rekening hoort hier zeker bij. Of en op welke termijn dit mogelijk zal worden, daar kan ik nog geen uitspraken over doen.
Bedankt Ramon, weer wat geleerd :D

Ik zou het nog handiger vinden als je je e-ticket kunt koppelen aan je OV-chipkaart. Niet iedereen heeft een printer thuis. En i.p.v. gedoe met identiteitsbewijzen zou een OV-chipkaart ook prima zijn om aan te tonen wie je bent. Ook het openen van poortjes gaat volgens mij handiger met een OV-chipkaart.
RET experimenteert ook met reizen op rekening, zo moeilijk moet het niet zijn, mensen reizen al op rekening en je bankrekening kan je ook koppelen aan je OV chipkaart

Reageer