Idee: Open dag Nederlandse Spoorwegen?

Toon eerste bericht

36 reacties

Misschien moet het een beetje in de vorm van een congres met sprekers uit de praktijk waar klanten vragen kunnen stellen over het wel en wee van een spoorwegbedrijf.
Dan kan je aan een grote groep de gelegenheid geven van gedachten te wisselen.

De NVBS heeft zoiets vorig jaar gehouden, maar dat was een andere doelgroep.
Prachtig voorbeeld, vandaag de helft aantal treinen tussen Hoofddorp en Leiden door een reparatie aan het spoor.

Vragen

1, waarom mag de ene trein wel doorrijden en de andere treinen niet?

2, Waarom is nou heel toevallig de trein dei wel mag rijden de helft van de normale lengte

3, Waarom is er niet te zien dat er aan het spoor gewerkt wordt?

De Antwoorden die ik kreeg waren net als het bericht op de app uitermate vaag, natuurlijk de opmerking dat ik de volle trein moet melden inclusief instructies alsof ik niet helemaal goed ben... (het zijn bijzondere omstandigheden, dus drukte melden heeft helemaal geen zin).

Een real life ontmoeting tussen klanten en leveranciers kan dan voor begrip (of niet natuurlijk) zorgen.
Via de digitale weg is dat nou eenmaal veel moeilijker.

Nu heb ik 0% begrip...
Reputatie 7
Badge
Prachtig voorbeeld, vandaag de helft aantal treinen tussen Hoofddorp en Leiden door een reparatie aan het spoor.

Vragen

1, waarom mag de ene trein wel doorrijden en de andere treinen niet?

2, Waarom is nou heel toevallig de trein dei wel mag rijden de helft van de normale lengte

3, Waarom is er niet te zien dat er aan het spoor gewerkt wordt?

De Antwoorden die ik kreeg waren net als het bericht op de app uitermate vaag, natuurlijk de opmerking dat ik de volle trein moet melden inclusief instructies alsof ik niet helemaal goed ben... (het zijn bijzondere omstandigheden, dus drukte melden heeft helemaal geen zin).

Een real life ontmoeting tussen klanten en leveranciers kan dan voor begrip (of niet natuurlijk) zorgen.
Via de digitale weg is dat nou eenmaal veel moeilijker.

Nu heb ik 0% begrip...
Ik ben bang dat je dat onbegrip altijd zult houden.
Wat betreft de werkzaamheden zelf: Vergelijk het met de weg, hoe vaak rij je niet op een (snel)weg met afgesloten rijstroken en een snelheidsbeperking zonder dat je er mensen aan het werk ziet?
Dat is bij ons niet anders. De verhindering op dat spoor geldt voor een bepaalde tijd, in die tijd worden ook voorbereidingen getroffen voor de uiteindelijke werkzaamheden.

Waarom de ene trein wel door en de andere niet: Dat wordt bepaald aan de hand van een vastgelegd model. Net als bij een verstoring die plotseling optreedt, zijn er treinseries die er dan gewoon uitgehaald worden. Waarom? Kan het je niet vertellen jammer genoeg.

Die te korte trein......ja, dat is jammer genoeg geen uitzondering. Wil je wél vragen om dat ding toch te melden, en spoor je medereizigers ook aan dit te doen. Zonder signalen wordt er namelijk niets ondernomen (en ook niet op basis van 4 reizigers op een VIRM4). Dat ie te kort is kan meerdere oorzaken hebben, combineren lukte niet (wil wel eens gebeuren), treinstel is defect (of defect gegaan ergens tijdens een rit), het materieel wat voor die trein bedoeld is, is niet 'afgekomen' door een verstoring gisteren/vannacht.

Het is gissen, ook voor ons machinisten en conducteurs.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze de trein niet (Leiden-Hoorn) kwijt kunnen in Leiden omdat de storing aan de rail op de plek is waar ze de trein normaal stallen.
Alle ic's van en naar Schiphol rijden normaal en dat boemeltje naar Schiphol.

Dat de NS nog steeds niet begrijpt dat een zesje in de spits in de randstad onvoldoende is zal altijd wel zo blijven.
Een beetje off-topic natuurlijk allemaal, gezien de aard van dit topic, al snap ik de achterliggende gedachte. Edoch wil ik graag nog even reageren. Het is echt onmogelijk om alle informatie tot in detail altijd met reizigers en treinpersoneel te delen. Ik werk zelf ondertussen al heel wat jaartjes op de klantenservice en het is domweg niet mogelijk om van iedere trein tot in detail uit te zoeken waarom deze vertraagd of uitgevallen is. Er kan echt heel veel gebeuren en er zal wat dat betreft ook een stukje vertrouwen moeten zijn richting oNS, ProRail en de verkeersdienstleiders dat de juiste beslissingen worden genomen. Zij zien het grotere plaatje en meer dan de trein waarin jij zit. Ze zullen te allen tijde proberen de juiste beslissing te nemen.

De zitplaatscapaciteit blijft onze constante focus houden. We zetten materieel zo optimaal mogelijk in en nemen actie waar dit mogelijk is naar aanleiding van de diverse signaleringen.
Waarom (al zou je dat alleen hier melden) vertellen jullie nou nooit eens wat voor werkzaamheden het waren?
Zoals ik al schreef is het waarschijnlijk een stuk spoor waar normaal de trein naar Hoorn wordt weggezet waar iets mee is, zoveel ruimte is er niet in Leiden.

Aan de hand van dit voorbeeld (echt, ik bedoelde dat als voorbeeld) zou op een soort open dag uitgelegd kunnen worden wat erbij komt kijken etc etc.
Het lijkt mij ook een heel goed idee. Waren altijd leuke dagen, je ziet inderdaad een andere kant van het bedrijf. Zal eens kijken of ik ze intern ook warm kan krijgen :)

Nog collega's warm kunnen krijgen?
Reputatie 7
Badge
Het lijkt mij ook een heel goed idee. Waren altijd leuke dagen, je ziet inderdaad een andere kant van het bedrijf. Zal eens kijken of ik ze intern ook warm kan krijgen :)

Nog collega's warm kunnen krijgen?

Ik heb het idee doorgespeeld naar iemand die er zeker wel enthousiast over was ;)
Of het uiteindelijk ook echt doorgezet wordt, is voorlopig nog niet duidelijk. Er moeten behoorlijk wat mensen over praten (NS is een groot bedrijf), dus áls het goedgekeurd wordt, is het niet binnen een week geregeld. Ik hoop op de hoogte gehouden te worden, maar ook Sivan is hierin meegenomen ;)

We hopen er het beste van!
Kom opeens dit tegen (2016).

https://werkenbijns.nl/nieuws/meet-greet/

Zoiets bedoel ik eigenlijk, maar dan wel breed opgezet, gericht op klanten en niet als wervings- actie voor personeel.
Reputatie 4
Natuurlijk zou zo'n algemene open dag ook mensen kunnen werven, maar de nadruk ligt daar niet op.
Blijkbaar wil men bij de NS niet (meer) op een ontspannen manier (zonder reis stress!) met de klant in contact komen...

Reageer