Idee: Open dag Nederlandse Spoorwegen?


Op dit forum proef je vaak het onbegrip tussen klanten en personeel (alle rangen).
Dat kan deels komen omdat veel klanten geen idee heeft hoe het is om een spoorwegbedrijf te runnen.

In het verleden werden er nog wel eens een open dag gehouden op een stations, in het verre verleden zelfs op verschillende stations.
Dat is al lang geleden, de laatste open dagen waren toch vaak bij Nedtrain, of betrof een materieelshow (2x in Alkmaar bijvoorbeeld) en die bedoel ik niet.
Ik ben zelf op een open dag in Haarlem geweest waar je best een ander beeld kreeg over reilen en zeilen van de spoorwegen.

Is dit niet een goed idee, een open dag die de nadruk legt hoe het nou is om te zien op welke problemen de NS stuit om een dienstregeling in goede banen te leiden?

36 reacties

Blijkbaar wil men bij de NS niet (meer) op een ontspannen manier (zonder reis stress!) met de klant in contact komen...
Reputatie 4
Natuurlijk zou zo'n algemene open dag ook mensen kunnen werven, maar de nadruk ligt daar niet op.
Kom opeens dit tegen (2016).

https://werkenbijns.nl/nieuws/meet-greet/

Zoiets bedoel ik eigenlijk, maar dan wel breed opgezet, gericht op klanten en niet als wervings- actie voor personeel.
Reputatie 7
Badge
Het lijkt mij ook een heel goed idee. Waren altijd leuke dagen, je ziet inderdaad een andere kant van het bedrijf. Zal eens kijken of ik ze intern ook warm kan krijgen :)

Nog collega's warm kunnen krijgen?

Ik heb het idee doorgespeeld naar iemand die er zeker wel enthousiast over was ;)
Of het uiteindelijk ook echt doorgezet wordt, is voorlopig nog niet duidelijk. Er moeten behoorlijk wat mensen over praten (NS is een groot bedrijf), dus áls het goedgekeurd wordt, is het niet binnen een week geregeld. Ik hoop op de hoogte gehouden te worden, maar ook Sivan is hierin meegenomen ;)

We hopen er het beste van!
Het lijkt mij ook een heel goed idee. Waren altijd leuke dagen, je ziet inderdaad een andere kant van het bedrijf. Zal eens kijken of ik ze intern ook warm kan krijgen :)

Nog collega's warm kunnen krijgen?
Waarom (al zou je dat alleen hier melden) vertellen jullie nou nooit eens wat voor werkzaamheden het waren?
Zoals ik al schreef is het waarschijnlijk een stuk spoor waar normaal de trein naar Hoorn wordt weggezet waar iets mee is, zoveel ruimte is er niet in Leiden.

Aan de hand van dit voorbeeld (echt, ik bedoelde dat als voorbeeld) zou op een soort open dag uitgelegd kunnen worden wat erbij komt kijken etc etc.
Een beetje off-topic natuurlijk allemaal, gezien de aard van dit topic, al snap ik de achterliggende gedachte. Edoch wil ik graag nog even reageren. Het is echt onmogelijk om alle informatie tot in detail altijd met reizigers en treinpersoneel te delen. Ik werk zelf ondertussen al heel wat jaartjes op de klantenservice en het is domweg niet mogelijk om van iedere trein tot in detail uit te zoeken waarom deze vertraagd of uitgevallen is. Er kan echt heel veel gebeuren en er zal wat dat betreft ook een stukje vertrouwen moeten zijn richting oNS, ProRail en de verkeersdienstleiders dat de juiste beslissingen worden genomen. Zij zien het grotere plaatje en meer dan de trein waarin jij zit. Ze zullen te allen tijde proberen de juiste beslissing te nemen.

De zitplaatscapaciteit blijft onze constante focus houden. We zetten materieel zo optimaal mogelijk in en nemen actie waar dit mogelijk is naar aanleiding van de diverse signaleringen.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze de trein niet (Leiden-Hoorn) kwijt kunnen in Leiden omdat de storing aan de rail op de plek is waar ze de trein normaal stallen.
Alle ic's van en naar Schiphol rijden normaal en dat boemeltje naar Schiphol.

Dat de NS nog steeds niet begrijpt dat een zesje in de spits in de randstad onvoldoende is zal altijd wel zo blijven.
Reputatie 7
Badge
Prachtig voorbeeld, vandaag de helft aantal treinen tussen Hoofddorp en Leiden door een reparatie aan het spoor.

Vragen

1, waarom mag de ene trein wel doorrijden en de andere treinen niet?

2, Waarom is nou heel toevallig de trein dei wel mag rijden de helft van de normale lengte

3, Waarom is er niet te zien dat er aan het spoor gewerkt wordt?

De Antwoorden die ik kreeg waren net als het bericht op de app uitermate vaag, natuurlijk de opmerking dat ik de volle trein moet melden inclusief instructies alsof ik niet helemaal goed ben... (het zijn bijzondere omstandigheden, dus drukte melden heeft helemaal geen zin).

Een real life ontmoeting tussen klanten en leveranciers kan dan voor begrip (of niet natuurlijk) zorgen.
Via de digitale weg is dat nou eenmaal veel moeilijker.

Nu heb ik 0% begrip...
Ik ben bang dat je dat onbegrip altijd zult houden.
Wat betreft de werkzaamheden zelf: Vergelijk het met de weg, hoe vaak rij je niet op een (snel)weg met afgesloten rijstroken en een snelheidsbeperking zonder dat je er mensen aan het werk ziet?
Dat is bij ons niet anders. De verhindering op dat spoor geldt voor een bepaalde tijd, in die tijd worden ook voorbereidingen getroffen voor de uiteindelijke werkzaamheden.

Waarom de ene trein wel door en de andere niet: Dat wordt bepaald aan de hand van een vastgelegd model. Net als bij een verstoring die plotseling optreedt, zijn er treinseries die er dan gewoon uitgehaald worden. Waarom? Kan het je niet vertellen jammer genoeg.

Die te korte trein......ja, dat is jammer genoeg geen uitzondering. Wil je wél vragen om dat ding toch te melden, en spoor je medereizigers ook aan dit te doen. Zonder signalen wordt er namelijk niets ondernomen (en ook niet op basis van 4 reizigers op een VIRM4). Dat ie te kort is kan meerdere oorzaken hebben, combineren lukte niet (wil wel eens gebeuren), treinstel is defect (of defect gegaan ergens tijdens een rit), het materieel wat voor die trein bedoeld is, is niet 'afgekomen' door een verstoring gisteren/vannacht.

Het is gissen, ook voor ons machinisten en conducteurs.
Prachtig voorbeeld, vandaag de helft aantal treinen tussen Hoofddorp en Leiden door een reparatie aan het spoor.

Vragen

1, waarom mag de ene trein wel doorrijden en de andere treinen niet?

2, Waarom is nou heel toevallig de trein dei wel mag rijden de helft van de normale lengte

3, Waarom is er niet te zien dat er aan het spoor gewerkt wordt?

De Antwoorden die ik kreeg waren net als het bericht op de app uitermate vaag, natuurlijk de opmerking dat ik de volle trein moet melden inclusief instructies alsof ik niet helemaal goed ben... (het zijn bijzondere omstandigheden, dus drukte melden heeft helemaal geen zin).

Een real life ontmoeting tussen klanten en leveranciers kan dan voor begrip (of niet natuurlijk) zorgen.
Via de digitale weg is dat nou eenmaal veel moeilijker.

Nu heb ik 0% begrip...
Misschien moet het een beetje in de vorm van een congres met sprekers uit de praktijk waar klanten vragen kunnen stellen over het wel en wee van een spoorwegbedrijf.
Dan kan je aan een grote groep de gelegenheid geven van gedachten te wisselen.

De NVBS heeft zoiets vorig jaar gehouden, maar dat was een andere doelgroep.
Met de vergaderruimtes doelde ik op de Laan van Puntenburg btw, en anders even naar de 18e. OCCR kan je ook lekker kijken idd en het geeft een sluit vrij goed aan op de wens om te mogen neuzen bij de verkeersleiding. Je kunt op zijn minst een deel van de techniek in actie zien.

Mogen ze allemaal gezellig in de rij voor het rechtse poortje die gastenpasjes accepteert :8
Reputatie 6
Badge
Ach, doe een bakkie koffie in de vergaderruimtes op de 17e HGB of wandel even langs de Admiraal Helfrichlaan waar het OCCR e.d. zitten.

Reserveer meteen een paar liften, want die dingen jengelen vrij snel als ze overbelast zijn 🆒

Ik geef toe, het uitzicht in het OCCR vanuit de vergaderruimtes is adembenemend, op het bordes nog meer 😉
Ach, doe een bakkie koffie in de vergaderruimtes op de 17e HGB of wandel even langs de Admiraal Helfrichlaan waar het OCCR e.d. zitten.

Reserveer meteen een paar liften, want die dingen jengelen vrij snel als ze overbelast zijn 🆒
Reputatie 6
Badge
Zoiets is vorig jaar al eens georganiseerd, https://www.youtube.com/watch?v=HnE9Ej6_R1g
Dat blijft dan erg abstract, ik zou het liever dichter bij de praktijk zien en persoonlijker.
De verhalen van Prorail en ontwikkelaars ken ik nu wel via het forum.


Ja, daar ben ik op zich ook wel voor. Stel dat je bijvoorbeeld dan over de verkeersleiding en de dienstregelingmakers zit te praten, doe het dan bijvoorbeeld in VL Asd of Ut. Dan kan je gelijk live zien hoe het gaat. En over machinisten kan je gewoon een treintje nemen, of anders in de simulator in Amersfoort.

Ik zie het zeker niet gebeuren dat er een opendag komt in een Verkeersleidingspost. De mensen daar hebben alle concentratie nodig om het treinverkeer in hun regio in goede banen te laten leiden. Eén afleiding en de dienstregeling kan al in de war raken.

In Amsterdam hadden ze dat mooi opgelost met een beperkte inschrijflijst, en daarbij kon je de post alleen achter glas bekijken.
Het is geen wens maar een mogelijkheid om het begrip tussen klant en leverancier te vergroten.
Dit is inderdaad een erg leuk idee, wel vereist dit natuurlijk veel organisatie. We zijn in ieder geval op de hoogte van deze wens! Wie weet in de toekomst 🙂
Zijn er binnen NS meer mensen enthousiast geworden over een open dag?
Ik denk vooral aan een dag geschikt voor "gewone" forensen die niet weten wat er op de achtergrond allemaal speelt bij het spoorwegbedrijf.

Als ik het filmpje zie van de open dag in Amersfoort, hartstikke leuk, maar daar kwamen vooral spoorwegliefhebbers op af, het gewone publiek wist hier niet vanaf.
Wel verbazingwekkend dat zo'n grote locatie zelden toegankelijk is voor het publiek...
Reputatie 3
Zoiets is vorig jaar al eens georganiseerd, https://www.youtube.com/watch?v=HnE9Ej6_R1g
Dat blijft dan erg abstract, ik zou het liever dichter bij de praktijk zien en persoonlijker.
De verhalen van Prorail en ontwikkelaars ken ik nu wel via het forum.


Ja, daar ben ik op zich ook wel voor. Stel dat je bijvoorbeeld dan over de verkeersleiding en de dienstregelingmakers zit te praten, doe het dan bijvoorbeeld in VL Asd of Ut. Dan kan je gelijk live zien hoe het gaat. En over machinisten kan je gewoon een treintje nemen, of anders in de simulator in Amersfoort.
Reputatie 6
Badge
Een paar keer per jaar een open-dagje in het Trefpunt met wat gastsprekers, dat zou wel een leuk idee zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de treindienstleiding die over hun beroep vertelt, iemand die wat over het nieuwe nieuwe materieel vertelt (Sprinter van CAF), en misschien een conducteur die wat leuks vertelt over zijn werk.

Natuurlijk weer de activiteiten van vorig jaar zoals: het pashokje om je in een NS-jasje te laten steken, het bekijken van de mooie mock-ups daar in het Trefpunt, bezoekje aan de bovenste verdieping op NS H.Q. voor het uitzicht, kijkje in de cabine van een gereedstaande trein.

Wat er vorig jaar werd georganiseerd door o.a Meester Paul mag wat mij betreft zeker weer herhaald worden 😉.

Natuurlijk mag er ook wel weer eens een materieelshow worden georganiseerd zoals afgelopen jaren in Haarlem, Alkmaar, Almelo... 😉
Zoiets is vorig jaar al eens georganiseerd, https://www.youtube.com/watch?v=HnE9Ej6_R1g
Dat blijft dan erg abstract, ik zou het liever dichter bij de praktijk zien en persoonlijker.
De verhalen van Prorail en ontwikkelaars ken ik nu wel via het forum.
Reputatie 3
Lijkt me een erg leuk idee inderdaad, als een moderator hier even NS Trefpunt dan reserveert komt het vast wel goed 😛 Enfin, lijkt me handig als je dan mensen van de ProRail verkeersleiding erbij hebt en bijvoorbeeld Tim van Leeuwen of Frank Visser, dan heb je dus zowel de specialisten van NS als van ProRail wat betreft de dienstregeling.
Je kan zo'n dag beginnen met vraag en antwoordt, in Haarlem kreeg je eerst een filmpje te zien en verschillende groepen gingen mee met verschillende personeelsleden.
Je kon toen ook vragen stellen, over hoe en waarom.


Laat ik voorop stellen dat ik het een goed idee vind (en vanuit mijn oogpunt) ook zeker niks mis mee is, alleen gezien de discussie's die bij verschillende topic's ontstaan rondom situatie waarbij iemand met een handicap betrokken is daar ging ik met m'n eerste reactie wat verder daarop in m.b.t. organisatie's voor de gehandicapte medemens!

Ik ben zelf niet iemand van zo'n organisatie, maar soms lees ik wel eens reactie's van de NS kantoor/rijdend personeel waarbij ik me dan afvraag of die NS persoon wel even erover nadenkt in belang van de gehandicapte persoon of vanuit zijn/haar eigen belang voordat hij/zij een reactie plaatst.

En dan lijkt het mij in sommige situatie's toch wel belangrijk dat iemand (van hogere hand van de NS bedoel ik) ook daarmee geconfronteerd kan worden op zo'n dag en niet alleen maar achter z'n/haar bureau dingen aan stuurt!
Je kan zo'n dag beginnen met vraag en antwoordt, in Haarlem kreeg je eerst een filmpje te zien en verschillende groepen gingen mee met verschillende personeelsleden.
Je kon toen ook vragen stellen, over hoe en waarom.

Reageer