Ik heb een vraag over de functie: Medewerker Service en Veiligheid. | NS Community

Ik heb een vraag over de functie: Medewerker Service en Veiligheid.

  • 18 November 2016
  • 5 reacties
  • 5848 Bekeken

Hallo allemaal, ik heb wat vragen over de functie als medewerker service en veiligheid.
Het lijkt mij namelijk een prachtig beroep, ik zou mijzelf graag wat meer verdiepen in deze functie. Ik hoop dat iemand mij kan informeren/helpen.

Ik vroeg mijzelf af wat ik bij het psychologisch onderzoek en het medisch onderzoek kan verwachten. Ik heb veel verhalen op internet gelezen maar dat gaat volgens mij voornamelijk over de functie als machinist, of zijn alle medische testen hetzelfde?

Indien mogelijk zou ik het ook waarderen als iemand van de MV&S zijn ervaringen zou willen delen met mij (en de rest hier op het forum). Ik heb het verhaal van mevrouw Tadmine op de NS site gelezen. Toch vraag ik mijzelf af wat mensen hier het leukste en misschien het minst leuke aan deze functie vinden. Ook zou ik graag willen weten hoe de opleiding was en waar ik mijzelf op moet voorbereiden.

Momenteel ben ik trouwens werkzaam als beveiliger. Sluit dit goed aan op deze functie? Ik heb zowel als object beveiliger als mobiele surveillant gewerkt.

Alvast bedankt voor de hulp.

5 reacties

Op de website werken bij de ns staan dat je voor dit beroep minimaal een mbo diploma moet hebben.....welke opleiding wordt mij geadviseerd om te volgen? Vanwege studieschulden moet dit minimaal een niveau 3 opeleiding zijn.
Het gaat voornamelijk om het idee dat je in ieder geval kan denken en doen op minimaal mbo niveau. Welke vooropleiding je doet is niet belangrijk. Dat kan vanalles zijn.

En BOA , wordt je door de ns intern daarvoor opgeleid of moet je dat al behaald hebben voordat je kan solliciteren?
Je kunt geen volledig BOA zijn zonder beroep. Je krijgt dus tijdens je opleiding ook de BOA-cursus en examen.

Ik heb een vorm van autisme, is dat bij deze functie een probleem?
Dat weet alleen jij zelf het beste. Voor Veiligheid en Service is het belangrijk dat je snel kunt schakelen, je komt namelijk in veel verschillende situaties terecht. Je omgeving, collega's en reizigers zijn continu variabelen en je weet nooit zeker hoe een dag verloopt. (Je kunt 8 uur niets te doen hebben, je kunt in de eerste minuut van je dienst al opgeroepen worden om naar een aanrijdingstrein toe te gaan). Verder word je sowieso psychologisch gekeurd met o.a. rollenspel.

Ik kan ook positieve punten noemen van mij waardoor ik geschikt ben voor deze functie (vooral in zo'n hokje zitten en reizigers helpen met de reisinformatie spreekt mij erg aan);
Degene die in het hokje zitten zijn Tickets & Service, niet Veiligheid en Service.

- ik heb een goed geheugen
- weet al van verschillende stations de vertrek en aankomst tijden uit mijn hoofd
- ik reis vanaf mijn 10e als alleen met het ov
- ben goed in plannen (een reis plannen voor een reiziger kan ik dus goed)
- sta graag voor mensen klaar

Tijden hoef je zeer zeker niet uit je hoofd te weten. Topo is wel belangrijk (welke stations waar liggen)

Verder wil ik je nog even meegeven, dat je solliciteert voor Veiligheid en Service. Er is een reden waarom Veiligheid voorop in de combinatie staat. Ik hoor dat je kwa service geen problemen hebt, maar bij V&S zul je ook vervelende situaties tegenkomen (agressie, aanrijdingen, ontruimingen, calamiteiten etc.) Ook hier moet je je mannetje staan.
Als ik je zo hoor, ben jij vooral geïnteresseerd in de service kant, dan zou ik je eerder adviseren om te zoeken naar een baan bij Tickets&Service.
Op de website werken bij de ns staan dat je voor dit beroep minimaal een mbo diploma moet hebben.....welke opleiding wordt mij geadviseerd om te volgen? Vanwege studieschulden moet dit minimaal een niveau 3 opeleiding zijn.

En BOA , wordt je door de ns intern daarvoor opgeleid of moet je dat al behaald hebben voordat je kan solliciteren?

Ik heb een vorm van autisme, is dat bij deze functie een probleem? Ik kan ook positieve punten noemen van mij waardoor ik geschikt ben voor deze functie (vooral in zo'n hokje zitten en reizigers helpen met de reisinformatie spreekt mij erg aan);

- ik heb een goed geheugen
- weet al van verschillende stations de vertrek en aankomst tijden uit mijn hoofd
- ik reis vanaf mijn 10e als alleen met het ov
- ben goed in plannen (een reis plannen voor een reiziger kan ik dus goed)
- sta graag voor mensen klaar

Kan iemand mij helpen?
Reputatie 3
@ Slidestops, misschien lukt het je om een van hen enthousiast te maken om deel te nemen hier op het forum.
Hartelijk bedankt voor de reactie! Hier kan ik zeker wat mee. Ik kan dit in ieder geval meenemen in mijn sollicitatieprocedure. ik ga de medische aspecten goed doornemen. Heel erg bedankt voor het schrijven van jouw ervaring. Ik kijk er naar.uit en hoop dat ik erdoor heen kom.
Ik vroeg mijzelf af wat ik bij het psychologisch onderzoek en het medisch onderzoek kan verwachten. Ik heb veel verhalen op internet gelezen maar dat gaat volgens mij voornamelijk over de functie als machinist, of zijn alle medische testen hetzelfde?
Ja die zijn hetzelfde, voor de machinist zijn ze echter iets strenger, maar je kunt de test vergelijken met wat je over de hoofdconducteur hebt gelezen.

Indien mogelijk zou ik het ook waarderen als iemand van de MV&S zijn ervaringen zou willen delen met mij (en de rest hier op het forum). Ik heb het verhaal van mevrouw Tadmine op de NS site gelezen. Toch vraag ik mijzelf af wat mensen hier het leukste en misschien het minst leuke aan deze functie vinden. Ook zou ik graag willen weten hoe de opleiding was en waar ik mijzelf op moet voorbereiden.

Ik geloof niet dat iemand van V&S op dit forum zit, maar ik zal mijn best doen, ik ben dan HC, maar gebruik mijn BOA ook erg veel en heb een aantal keer aan acties meegedaan en ben goed bevriend met wat medewerkers van V&S.
Je hebt meerdere diensten, natuurlijk verschilt de tijd, maar ook de soort dienst. Zo heb je een flex-dienst en een backup dienst. Flex wil zeggen dat je tussen 2(of meerdere) punten met treinen mee gaat en de conducteur assisteert met zijn controle taak. Je maakt stops op stations waar normaal geen bemensing is voor eventuele vragen, maar ook voor handhaving.
Een backup dienst is een dienst waar je de hele dag op station staat. Op een aantal stations in Nederland is continu V&S aanwezig, denk aan Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem, Breda, Zwolle en zo nog een paar. Hier sta je voor informatie aan de reizigers, maar je belangrijkste taak ook hier is handhaving. Je staat verder ook ter beschikking van de veiligheidscentrale. Als een HC een melding maakt, moet jij gaan assisteren. Dit kan lopen van geen geldig ID bij, tot een zwaar agressieve reiziger met aanhouding. Ook een min-puntje is dat je soms bij aanrijdingen moet assisteren..

Wat leuk is aan de functie, lijkt mij dat je continu veel waardering van je collega's krijgt. Ik als HC ben altijd heel blij als ze meegaan of voor me klaar staan, zo weet je dat je altijd ondersteund wordt als er iets gebeurd. Je hebt te maken met veel afwisselende situaties, die zijn soms leuk, soms niet leuk. Zoals hierboven gezegd, je komt met agressie in aanraking. Het saaie lijkt mij dat je soms ook op een station kan staan (Breda is bijvoorbeeld rustig) waar niet veel gebeurt, dan duurt de dag wat langer.

Wat betreft de opleiding, belangrijk is natuurlijk je BOA en je krijgt een extra stukje RTGB, je krijgt een geweldbevoegdheid (handboeien en fouilleren), dus dat wordt je ook aangeleerd en geleerd hoe daar mee om te gaan. RTGB staat overigens voor regeling toetsing geweldsbeheersing. Verder krijg je natuurlijk veel praktijk, je krijgt lessen in veiligheidscommunicatie, klachtafhandeling, agressie, calamiteiten, je wordt klaargestoomd voor alles wat je tegen kunt komen in de trein en op het station ;)

Momenteel ben ik trouwens werkzaam als beveiliger. Sluit dit goed aan op deze functie? Ik heb zowel als object beveiliger als mobiele surveillant gewerkt.

Ja en nee, je bent straks BOA, dat betekent dat je meer rechten, maar ook meer plichten hebt. Alles wat je doet moet in een wettelijk kader gebeuren, alles wat namelijk net niet klopt, zal geseponeerd worden, of geen stand houden. Denk bijvoorbeeld aan een aanhouding, waarbij je iemand dwingt te gaan liggen, terwijl hij rustig is of meewerkt (niet proportioneel handelen). Het is natuurlijk goed dat je al enige ervaring hebt met situaties die je tegen zult gaan komen ;)


Nogmaals, geen V&S, maar hoop dat je hier ook wat aan hebt!

Reageer