beantwoord

Ik heb meer kosten gemaakt doordat ik moest omreizen. Hoe krijg ik mijn geld terug?

• 13 mei 2014
  • 5 reacties
  • 949 Bekeken

Voorgaande week zat ik in de trein van Enschede richting Utrecht, wanneer er omgeroepen werd dat er plots niet meer verder kon worden gereden dan Apeldoorn. Ik moest nu via Zutphen en Arnhem omreizen om bij Utrecht te komen. Hierdoor heb ik niet alleen een flinke vertraging opgelopen, maar moest ik ook extra betalen voor de reis (want ik moest alsnog wel in- en uitchecken voor de omreis). Hoe krijg ik deze extra kosten vergoed?
icon

Beste antwoord door Inge NS 13 mei 2014, 18:41

Welkom op het forum MaryseT!

Vervelend om te lezen dat je zo'n fikse vertraging hebt opgelopen. Bij meer dan 30 minuten vertraging kan je al (een deel) van je reis vergoed krijgen via onze Geld Terug bij Vertraging regeling. Je kunt hiervoor via je eigen persoonlijke Mijn NS-account een claim indienen via het tabblad 'Mijn reishistorie'.

Wat betreft de extra kosten die je bij Arriva hebt gemaakt: als deze omreisroute officieel door ons als alternatief is gecommuniceerd, kan je in aanmerking komen voor compensatie. Je kunt je verzoek tot restitutie in een begeleidend schrijven opsturen naar:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Het is belangrijk dat je een uitdraai van de Arriva reistransacties bijvoegt, aangezien wij niet over de reisgegevens van andere vervoerders beschikken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het vervelende is inderdaad dat je tussen Apeldoorn en Zutphen met Arriva hebt moeten reizen en dus in- en uit moest checken. Daarna ben je met NS verder gereisd van Zutphen via Arnhem naar Utrecht. Deze losse trajecten waren wellicht niet vertraagd. Het lijkt me dat NS hier coulant hoort te zijn en ik zou even de reactie van een van de NS-medewerkers afwachten op dit forum. Het lijkt me dat die wel wat voor je kunnen doen. Je hebt gewoon gelijk maar vanwege de pech die je hebt dat Arriva daar rijdt, zou je geen claim kunnen indienen terwijl je wel vertraging door NS opliep. Hier zal naar mijn mening NS coulant moeten zijn, eigenlijk ook voor het Arrivatraject.

Weer zo'n dom gevolg van de privatisering, als het hele traject, zoals indertijd, van NS was geweest, zou het kraakhelder zijn.
Reputatie 3
Badge
Kunnen ze niet gewoon regelen dat je in dit soort gevallen bij Arriva (of andere vervoerders) niet hoeft in- en uit te checken?
Ik begrijp ook wel dat Arriva een dringende behoefte voelt om een rekening naar NS te sturen voor alle NS-reizigers die zij hebben moeten vervoeren omdat het NS-verkeer gestremd was, maar daar zou toch een andere oplossing voor te vinden moeten zijn. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn om aan de hand van de in- en uitcheckgegevens van NS na te gaan hoeveel reizen er gemaakt zijn over het gestremde traject, en ervan uit te gaan dat die mensen dus gebruik gemaakt hebben van de omreisroute met Arriva.

Vervelend om te lezen dat je zo'n fikse vertraging hebt opgelopen. Bij meer dan 30 minuten vertraging kan je al (een deel) van je reis vergoed krijgen via onze Geld Terug bij Vertraging regeling. Je kunt hiervoor via je eigen persoonlijke Mijn NS-account een claim indienen via het tabblad 'Mijn reishistorie'.

Wat betreft de extra kosten die je bij Arriva hebt gemaakt: als deze omreisroute officieel door ons als alternatief is gecommuniceerd, kan je in aanmerking komen voor compensatie. Je kunt je verzoek tot restitutie in een begeleidend schrijven opsturen naar:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Het is belangrijk dat je een uitdraai van de Arriva reistransacties bijvoegt, aangezien wij niet over de reisgegevens van andere vervoerders beschikken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 1
Er bestaat een EU-reglement die vervoerder een vervoersplicht oplegt (m.u.v. extreme omstandigheden) aan alle reizigers in bezit van een geldig vervoersbewijs (bij de OV-0chipkaart een correcte check-in (en check-uit, als de apparatuur tenminste werkt, zoals deze moet werken!). Deze vervoersplicht geldt ook voor de ander vervoerders, als een reiziger omreizen moet door vertraging. Een officiƫle communicatie vanuit NS is niet nodig, zolang de vertraging door de reiziger bewezen kan worden (bijv. foto van perronaanduiding, klok, geluidsopname van boordomroep door conducteur, ect.). Als een reiziger van vervoerder moet wisselen, of om moet reizen, heeft deze recht op vervoer, zonder bijkomende kosten, dus ook op teruggave, als kosten daadwerkelijk zijn gemaakt. Hier is dus geen sprake van coulantie, zoals NS beweert, maar gewoon het nakomen van reizigersrechten.

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Waarom via de post? Duur en tijdrovend. Niet eens tijd voor een gewoon emailadres?

Reageer