Ik mis Plan V | NS Community

Ik mis Plan V


  • Anonymous
  • 0 reacties
Tot vorig jaar reden ze hier nog op de sprinterdiensten, die treinen van Plan V. Degelijk, stoer, en bovendien de laatste set treinen die nog het eigen "smoel" van de NS hadden. Alles voelde degelijk aan in die treinen, het interieur, de banken, en die stoere neus van staal zag er ook een stuk robuuster uit dan het uiterlijk van de tegenwoordige sprinters.

Het lijkt nu allemaal een stuk minder degelijk. De materialen, de constructie, de banken. Bij Plan V had je echt het idee dat er een TREIN stond, degelijk materiaal, terwijl bij de huidige Flirts e.d. je meer het idee hebt dat als je net iets te hard met je vuist uithaalt, je een deuk in het pakje boter slaat. Meer een tram dan een trein.

Ligt dat aan mij of is het allemaal een stuk lichter en minder degelijk tegenwoordig?

49 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Haha ja. Ik las dat de 876 voor de gelegenheid door de vrijwilligers van het Spoorwegmuseum flink onder handen was genomen en zelfs door een extern bedrijf in de week voor de rit opnieuw uitwendig geschilderd was.
Ziet er op de foto's en video's weer uit als nieuw. En met zo'n incidenteel museumritje zal dat wel lang zo blijven, is natuurlijk heel wat anders dan dagelijks in reizigersdienst zijn.
Reputatie 7
Badge
Haha ja. Ik las dat de 876 voor de gelegenheid door de vrijwilligers van het Spoorwegmuseum flink onder handen was genomen en zelfs door een extern bedrijf in de week voor de rit opnieuw uitwendig geschilderd was.
Ziet er op de foto's en video's weer uit als nieuw. En met zo'n incidenteel museumritje zal dat wel lang zo blijven, is natuurlijk heel wat anders dan dagelijks in reizigersdienst zijn.


Het ziet er zeer zeker mooi uit. Net alsof ie weer nieuw is. 😉 Dat is wel heel leuk ja.
Leuk ook dat ze er af en toe weer even mee rijden.
Natuurlijk snap ik dat de treinstellen plan V op een gegeven moment aan het einde van hun (economische) levenduur waren. Wat ik dan weer niet snap, is waarom alle nieuwe sprinters er gewoon uit moeten zien alsof ze uit een catalogus komen en er hetzelfde uitzien als alle andere sprinters in Duitsland en België en andere landen. Behalve dan dat ze een andere kleurstelling hebben. Waarom niet opnieuw treinen gemaakt die voortborduren op het "eigen gezicht" van NS, uiteraard in een modern jasje, maar dan in elk geval het unieke uiterlijk van het materieel van de NS handhaven, zodat het direct herkenbaar is als "Nederland", in plaats van dezelfde treinen te laten rondrijden die in tig andere Europese landen ook rondrijden.
Uniek kost geld, een trein die massa geproduceerd wordt is goedkoper. Zo simpel is het. Voor een uniek of nostalgisch gevoel is het het niet waard om miljoenen extra uit te geven. En wie betaald dat uiteindelijk, de reiziger..
Reputatie 7
Badge
Er is trouwens wel 1 nieuwe trein bij NS die ik toch wel erg mooi vind en die toch echt aandoet voor een echte trein vind ik. SNG.
Ik had deze toevallig 1 keer op Sloterdijk gezien en vond hem in het echt nog mooier dan op een plaatje. Hij was ook behoorlijk groot vond ik.
Maar helaas....hij rijd nog niet in de reizigersdienst jammer genoeg.

Reputatie 5
Natuurlijk snap ik dat de treinstellen plan V op een gegeven moment aan het einde van hun (economische) levenduur waren. Wat ik dan weer niet snap, is waarom alle nieuwe sprinters er gewoon uit moeten zien alsof ze uit een catalogus komen en er hetzelfde uitzien als alle andere sprinters in Duitsland en België en andere landen. Behalve dan dat ze een andere kleurstelling hebben. Waarom niet opnieuw treinen gemaakt die voortborduren op het "eigen gezicht" van NS, uiteraard in een modern jasje, maar dan in elk geval het unieke uiterlijk van het materieel van de NS handhaven, zodat het direct herkenbaar is als "Nederland", in plaats van dezelfde treinen te laten rondrijden die in tig andere Europese landen ook rondrijden.
Die reden is heel simpel: europese wetgeving omtrent aanbestedingen. NS mag niet eens naar een treinbouwer stappen en zeggen "maken jullie maar een aparte trein voor ons". Ze moeten het aanbesteden, en treinen zoals de FLIRT zijn gewoon goedkoper dan zelf laten ontwerpen, heeft NS wel gedeeltelijk met de SLT gedaan aangezien deze een afwijkend ontwerp heeft dan het materieel waar het op is gebasseerd, maar goedkoop is anders.

Als NS nu een eigen trein laat bouwen dan is heel NL op de liefhebbers na piswoest dat men 100 eigen treinen laat maken ipv 140 SNG's kopen voor dezelfde prijs (ik noem maar wat).

Neemt overigens niet weg dat plan v erg mooi is en ook tijdens de beste jaren zeer degelijk was. Heb er vroeger met veel plezier in gereisd en veel echt mooie momenten in gehad. Echter werd het oud, en net als je fiets/auto/scooter/tv/telefoon/pc etc is het een keer aan vervanging toe.
Eens. Maar dat geldt niet alleen voor de Plan V, maar al het oud materieel. Zelfs de Wadlopertjes waren veel beter dan de Spurts die er nu rijden. De laatste Buffels (DM90) zijn ook vervangen door lichte troep. Al het nieuwe materieel is rommel.

En de reden is vrij simpel:
  • Verlichting zo fel dat het pijn doet aan je ogen, en vooral 's avonds laat is het alles behalve rustgevend
  • Vanaf het ene uiteinde kun je het andere uiteinde zien. Niets gezelligheid, geen sfeer, geen privacy en onrustig
  • Kortom, de treinen lijken op metro's.
  • Stoelen die niet netjes in een rij staan, maar hoog-laag, rommelig, onrustig
  • Stoelen die niet lekker zitten, hard, geen leuning tussenin
  • Een computerstem die haltes omroept in plaats van een mens
  • Ramen die niet open kunnen
Echt, pak een ontwerp van 40 jaar geleden uit de kast en ga die treinen bouwen.

Wat NS (en andere treinmaatschappijen in Europa) bezielt om metro-achtig materieel op het spoor in te zetten is mij een raadsel.

Gelukkig zijn de Koplopers gerenoveerd, anders hadden we niets fatsoenlijks meer rondrijden.
Reputatie 7
Badge
Eens. Maar dat geldt niet alleen voor de Plan V, maar al het oud materieel. Zelfs de Wadlopertjes waren veel beter dan de Spurts die er nu rijden. De laatste Buffels (DM90) zijn ook vervangen door lichte troep. Al het nieuwe materieel is rommel.


Nou dat ben ik niet met jou eens hoor. Niet al het nieuwe materieel is perse rommel. Het is alleen anders dan het oude. Maar ja...dat hoort er nou eenmaal bij. Dingen veranderen nou eenmaal.
Het is ook niet perse zo dat als NS niet meer zijn eigen treinen ontwerpt dat er daardoor geen mooie treinen meer komen ofzo. Het enige wat dan wel minder word is de originaliteit van de treinen. Maar ja...dat hoort ook een beetje bij deze tijd nu denk ik.
De laatste Buffels (DM90) zijn ook vervangen door lichte troep. Al het nieuwe materieel is rommel.

FLIRT lichte troep? Hint: ga eens kijken naar het gewicht van de treinen. Die dingen zijn nog zwaarder dan al dat oude spul en zijn al helemaal geen metro's 😉
Reputatie 5
Eens. Maar dat geldt niet alleen voor de Plan V, maar al het oud materieel. Zelfs de Wadlopertjes waren veel beter dan de Spurts die er nu rijden. De laatste Buffels (DM90) zijn ook vervangen door lichte troep. Al het nieuwe materieel is rommel.

En de reden is vrij simpel:
  • Verlichting zo fel dat het pijn doet aan je ogen, en vooral 's avonds laat is het alles behalve rustgevend
  • Vanaf het ene uiteinde kun je het andere uiteinde zien. Niets gezelligheid, geen sfeer, geen privacy en onrustig
  • Kortom, de treinen lijken op metro's.
  • Stoelen die niet netjes in een rij staan, maar hoog-laag, rommelig, onrustig
  • Stoelen die niet lekker zitten, hard, geen leuning tussenin
  • Een computerstem die haltes omroept in plaats van een mens
  • Ramen die niet open kunnen
Echt, pak een ontwerp van 40 jaar geleden uit de kast en ga die treinen bouwen.

Wat NS (en andere treinmaatschappijen in Europa) bezielt om metro-achtig materieel op het spoor in te zetten is mij een raadsel.

Gelukkig zijn de Koplopers gerenoveerd, anders hadden we niets fatsoenlijks meer rondrijden.


  • verlichting ervaart iedere persoon anders, dat u last heeft van het licht houdt niet in dat het slecht of te fel is.
  • het open interieur zorgt voor meer sociale controle, een betere verspreiding van de reizigers over de gehele trein en een beter overzicht voor het treinpersoneel
  • Die rommeligheid is het gevolg van een trein met een gelijkvloerse instap zodat deze beter toegankelijk is voor mensen die slecht ter been zijn of helemaal niet kunnen lopen.
  • plan v had in de tweede klasse ook geen leuning tussen de 2 zitplaatsen in. Daarnaast is lekker zitten voor iedereen anders. Ik vind de stoelen in de FLIRT heerlijk zitten, bieden mij voldoende steun in de rug en zelfs zijdelingse steun.
  • computerstem ben ik wel met je eens, had liever een menselijke stem gehad
  • Ramen kunnen niet open vanwege het klimaatsysteem. Ga nu maar eens op een dag wanneer het 25+ graden is in een DDAR of SGM zitten, moet je eens horen hoe iedereen loopt te klagen dat er geen airco is.
  • Ontwerpen van 40 jaar geleden zijn inmiddels achterhaald, anders werd het ontwerp nog wel gebouwd.
Daarnaast kan je ook eens kijken naar de voordelen van de SNG en FLIRT boven de oudere treinstellen, de treinen zijn veiliger, er zitten stopcontacten in, rolstoelgebruikers kunnen ZELFSTANDIG in en uitstappen en ZELFSTANDIG naar de WC. Maarja, vroeger was alles beter toch?
Reputatie 7
Badge
Sowieso zijn de deuren van de SLT, Flirt, en SNG veel veiliger dan de deuren van de andere treinen lijkt het wel.
Treinen zoals de ICM, VIRM, SGM, MAT64, DD-ar hebben echt van die hele sterker deuren waar je zeker niet tussen wilt zitten.
De deuren van de SLT, Flirt, en SNG zijn veel minder sterk en dicteren veel meer zodat je er niet tussen kan raken (en vooral belangrijk) niet tussen de deuren word fijn geperst.
Dat maakt het ook weer een stukje veiliger.
Reputatie 1
Treinen zoals de ICM, VIRM, SGM, MAT64, DD-ar hebben echt van die hele sterker deuren waar je zeker niet tussen wilt zitten.

??
http://media.dumpert.nl/foto/efe402f8_IMG_20170823_WA0023.jpg.jpg
http://media.dumpert.nl/foto/f42d8cad_BlHmI5SIQAAtilw.jpg
http://media.dumpert.nl/foto/33522593_WhatsApp_Image_2017_03_11_at_17.03.50.jpeg.jpg
https://media.dumpert.nl/foto/a47063aa_33990845_1239664246170360_2540234080524435456_n.jpg.jpg
Reputatie 7
Badge

Treinen zoals de ICM, VIRM, SGM, MAT64, DD-ar hebben echt van die hele sterker deuren waar je zeker niet tussen wilt zitten.
??http://media.dumpert.nl/foto/efe402f8_IMG_20170823_WA0023.jpg.jpghttp://media.dumpert.nl/foto/f42d8cad_BlHmI5SIQAAtilw.jpghttp://media.dumpert.nl/foto/33522593_WhatsApp_Image_2017_03_11_at_17.03.50.jpeg.jpghttps://media.dumpert.nl/foto/a47063aa_33990845_1239664246170360_2540234080524435456_n.jpg.jpg


Kijk daar heb je het al. Die deuren zijn helaas niet zo gevoelig dat ze een hand of fiets tussen de deur waarnemen. En als je er eenmaal tussen zit dan zit je vast. En dan is eng.
Dit soort dingen zouden dus (als het goed is) niet kunnen gebeuren bij de SLT, Flirt, of de SNG.
Reputatie 5
Waarom was het oude meuk zo goed als het merendeel zit te klagen als er weer een DDAR langskomt in plaats van een SLT of Flirt.

We leven in 2018. We leven in "de toekomst". Ik was laatst met de trein op vakantie naar Zwitserland. Toen ik eenmaal aankwam in Duitsland (Rheine) voelde het alsof ik 20 jaar terug in de tijd ging. Oude locs, oude wagons.

Een ontwerp pakken van 40 jaar geleden is zo niet uitnodigend voor reizigers. Mensen willen comfort (en dat is meer dan zitcomfort). Oude meuk heeft dat niet. Ik vind het juist mooi als er een luxere trein is. Als nu de Lints (Twentekanaallijn) en de DDAR (Apeldoorn - Enschede) verdwijnen, leven we eindelijk weer in het heden in Twente.
Reputatie 1
Afgelopen weekend een aantal reizen gemaakt in de nieuwe flirt sprinters van Oss naar Nijmegen vv. En ik vindt het een fijnere trein dan de sprinters die hier in het westen rijden. Heb 'm bijna dagelijks van en naar Schiphol en deze zijn veel minder comfortabel, geen toilet en stoelen van de Flirt zitten ook lekkerder. En de wifi en stopcontacten zijn ook super, zeker omdat ik 's avonds vaak 45 minuten in de trein zit. (door de irritante 15 minuten haltertijd in Leiden) Hoop dat deze ook snel hier gaan rijden. Vindt de indeling en 't interieur ook veel mooier.

Maar ja we zullen het nog wel een tijd met deze sprinter moeten doen
De Flirts blijven buiten de Randstad rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Gister maakte een Flirt een uitstapje naar Den Haag (en terug naar Dordrecht).
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5054/2018-06-04T17:05:00+0200

Voor de Randstad is het wachten op de SNG
Reputatie 5
In de randstad komen toch SNG's straks?
Reputatie 5
Afgelopen weekend een aantal reizen gemaakt in de nieuwe flirt sprinters van Oss naar Nijmegen vv. En ik vindt het een fijnere trein dan de sprinters die hier in het westen rijden. Heb 'm bijna dagelijks van en naar Schiphol en deze zijn veel minder comfortabel, geen toilet en stoelen van de Flirt zitten ook lekkerder. En de wifi en stopcontacten zijn ook super, zeker omdat ik 's avonds vaak 45 minuten in de trein zit. (door de irritante 15 minuten haltertijd in Leiden) Hoop dat deze ook snel hier gaan rijden. Vindt de indeling en 't interieur ook veel mooier.

Maar ja we zullen het nog wel een tijd met deze sprinter moeten doen

De SLT is nog redelijk jong, eerste treinen komen uit 2008, verwacht op zn vroegst pas een revisie van de SLT als alle VIRM 1 t/m 3 en misschien zelfs VIRM 4 gemoderniseerd zijn. Dan zullen de SNG weer een nieuwer en zelfs beter interieur krijgen dan wat men nu in de FLIRT en SNG heeft, mits NS natuurlijk op veel lijnen blijft rijden. Inbouw van WC's is overigens al gepland voor alle SLT stellen.

maar even off topic, hoe komt het dat NS in de SNG andere stoelen heeft staan dan de FLIRT? Vind de stoelen van de FLIRT overigens heerlijk zitten en bieden mij redelijk wat zijdelingse steun.
In de randstad komen toch SNG's straks?
Deels, in de drukke diensten lijkt SLT6 meer voor de hand te liggen want die zijn voor buiten de Randstad te groot. .
Reputatie 1
Ok, de SNG trein ziet er idd ook mooi uit, en lijkt veel op de flirt zou fijn als deze in het najaar ook op ‘t traject Den Haag - Schiphol - Amsterdam CS gaat rijden. We gaan het zien
Vanaf december zal de SNG te vinden zijn in de sprinter van Den Haag naar Haarlem en kort daarna ook in de sprinter van Leiden naar Hoorn Kersenboogerd via Schiphol.
Reputatie 5
Zou het in de toekomst ook mogelijk zijn om een SNG en Flirt te combineren? Die magneetkoppeldingen (weet het woord niet) zitten overal toch op dezelfde hoogte? Of praat ik nu wartaal?
Vrijwel al het NS materieel (met uitzondering van ICD, DDAR, DDM1 en DDZ) kan mechanisch gekoppeld worden, maar de besturingssystemen van de treinen kunnen niet met elkaar praten.
Het koppelen van twee verschillende treintypes wordt daarom alleen gedaan bij afslepen van treinen. Op dat moment wordt het gedeelte van de koppeling dat normaal voor de communicatie tussen de treinen zorgt afgesloten, en zijn de treinen wel fysiek gekoppeld, maar kunnen de treinen niet in de war raken van de signalen van de andere trein.
De ene trein zal dus wel de andere trein af kunnen slepen, maar ze kunnen niet samen rijden. Eentje zal er altijd gesleept moeten worden.

Reageer